Oh, tack för en massa svar. Det där med steklar och nematoder etc som ni använder er av i Sverige, används så gott som inte aldrig av privatpersoner, tyvärr. Gifter av diverse typer är däremot lätta att hitta. Jag hade några vita pinnar mot flygarna förra året, men dom gjorde inte mycket faktiskt, och därför avstod jag iår. Jag har sprutat rätt friskt på både över och undersidorna på speciellt stockrosens blad, men alla luddiga blad har väldigt lätt att få vita flygare har jag märkt
Nu har jag ialla fall fått klart för mig hur dom fungerar, och det är bra början.
Mitt i det dåliga , så har jag (ta i trä) inte fått några sotsvampar, trots att tex passifloran har fått vad jag nu förstår honungsdagg, för bladen är faktiskt väldigt blanka och ser friska ut , trots att dom har en massa vita stickhål...men dom hålen kanske kommer av den där flugan ni har skrivit om, jag har sett en massa små flugor, men jag har inte sett om dom har en gul prick, mina kanske bara är vanliga bebisflugor.
Att jag inte har sotdagg kanske beror på att jag ofta kör med vattensprutan för att dom ska friskas upp lite, eller också är det rena rama turen...

För alla era svar, dom har hjälpt mig mycket..om jag kommer på något bra medel så berättat jag. Jag ska försöka lite med dom gula insmetade plastbitarna som ska vara bra mot dom vita vidundren...sätter upp några blå också, för lite trips har jag också