Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > vita flygare, massvis
          lissa
          Inlägg 12-06-2007, 17:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

I år har jag fruktansvärda problem med vita flygare. På vissa växter som tex Ipomea och stockrosor är dom väldigt vanilga, det vet jag sen förr, men i år är det fruktansvärt mycket, jag har adrig sett något liknande, och dessutom är dom på såna där dom normalt inte håller hus , under lång tid iaf.
          Finns det någon speciell anledning till att viss år är hemska, eller kan det bero på något jag gör, eller inte gör ?? Hur har ni det med dom flygfäna i år ??
          På Caerulan har jag en massa vita prickar, som jag aldrig har sett förr...kritvita små hål, och dom bladen är klibbiga...inte dom som sitter under som när man har sköldlöss, utan det är det utsatta bladet.. Men jag tror inte det har med flygarna att göra, eller ??? confused.gif

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 17-06-2007, 00:22
          Länk hit: #2

Medlem

Efter fortsatt letande i forumet, har jag sett att någon sa att dom vita flygarna inte äter på växten!! Hur kommer det då sig att man ser bladet tunnare, och gulaktigt genomskinligt där dom håller till??
          Och om det är så att dom inte biter, vad gör dom då på växterna eftersom dom blir så skadade?? sad.gif
          Läste också att man skulle smeta vitlök på krukan för att få bort dom...är det någon av er som har provat det ???
          Hoppas at någon kan hjälpa mig unsure.gif

--------------------

Citera
          myrtille
          Inlägg 17-06-2007, 05:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 324
          Medlem nr: 5 306

Hej. Jag har inte vita flygare men vad jag förstår så gör de som andra löss, dvs. suger i sig växtsaft från bladen. Man ska kunna hålla nere antalet genom att ihärdigt spraya med vatten på bladen eller t.o.m. använda en liten minidammsugare. Ett miljövänligt medel är Neemolja som jag själv tänker prova mot mina trips. Lukten stöter bort insekter utan att döda dem. Oljan ger dessutom skydd och näring åt bladen. Information har jag hittat på den här sidan:
          http://www.ipm.ucdavis.edu/PMG/PESTNOTES/pn7401.html

Och som svar på din allra första fråga: Jo, jag har också mer ohyra än vanligt i år.

Citera
          Gillan
          Inlägg 17-06-2007, 06:27
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Vita flygare börjar vi också få gott om nu. Det är Häggspinnmalens larver som kläcks. De är precis överallt. Det är vattenslangens stråle som gäller här. Exakt vilken skada just de gör, vet jag inte. Men, där du befinner dig lissa, kanske det inte finns nån Hägspinnmal. Och då har jag ingen aning om vad det kan vara.

Förresten! På tal om olja, Har hört om nån blandnimg av Parafinolja och vatten som ska vara bra. Men blandningen måste jag forska lite i innan jag kan svara på det.

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-06-2007, 09:34
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (lissa @ 17-06-2007, 01:22) *
          Efter fortsatt letande i forumet, har jag sett att någon sa att dom vita flygarna inte äter på växten!! Hur kommer det då sig att man ser bladet tunnare, och gulaktigt genomskinligt där dom håller till??
          Och om det är så att dom inte biter, vad gör dom då på växterna eftersom dom blir så skadade?? sad.gif
          Läste också att man skulle smeta vitlök på krukan för att få bort dom...är det någon av er som har provat det ???
          Hoppas at någon kan hjälpa mig unsure.gif

De vita flygarna sticker in sin sugsnabel och suger ur vätska ur växtcellerna. Insekterna avger rikligt med honungsdagg, i honungsdaggen brukar det växa sotdaggssvampar som gör att växten får ett sotigt utseende och fotosyntesen blir sämre med det svarta lagret på bladet.

Vita flygarens puppor brukar sitta på undersidan av bladen och de är precis som sköldlöss ganska svåra att få bort med sprutning. Medel man trycker ner i jorden och som sugs upp av växten via rötterna typ de provadokapslar man hittar här i sverige fungerar dock utmärkt. Du borde också kunna hitta något systemiskt insektsgift som sugs upp i växten via rötterna, den typen av medel är mer vanliga i andra länder än i sverige.

(det funkar även utmärkt att bekämpa vita flygare med parasitstekeln Encarsia formosa men vem som säljer detta i spanien vet jag ej)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          buffy
          Inlägg 17-06-2007, 11:36
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem nr: 8 323

Paraffinoljan ska vad jag förstår bara få den aktiva komponenten i bekämpningsmedlet att fästa bättre på växten. Ungefär som såpan i såpsprit.

Citera
          lissa
          Inlägg 18-06-2007, 00:25
          Länk hit: #7

Medlem

Oh, tack för en massa svar. Det där med steklar och nematoder etc som ni använder er av i Sverige, används så gott som inte aldrig av privatpersoner, tyvärr. Gifter av diverse typer är däremot lätta att hitta. Jag hade några vita pinnar mot flygarna förra året, men dom gjorde inte mycket faktiskt, och därför avstod jag iår. Jag har sprutat rätt friskt på både över och undersidorna på speciellt stockrosens blad, men alla luddiga blad har väldigt lätt att få vita flygare har jag märkt
          Nu har jag ialla fall fått klart för mig hur dom fungerar, och det är bra början.
          Mitt i det dåliga , så har jag (ta i trä) inte fått några sotsvampar, trots att tex passifloran har fått vad jag nu förstår honungsdagg, för bladen är faktiskt väldigt blanka och ser friska ut , trots att dom har en massa vita stickhål...men dom hålen kanske kommer av den där flugan ni har skrivit om, jag har sett en massa små flugor, men jag har inte sett om dom har en gul prick, mina kanske bara är vanliga bebisflugor.
          Att jag inte har sotdagg kanske beror på att jag ofta kör med vattensprutan för att dom ska friskas upp lite, eller också är det rena rama turen...
          thanks.gif thanks.gif thanks.gif För alla era svar, dom har hjälpt mig mycket..om jag kommer på något bra medel så berättat jag. Jag ska försöka lite med dom gula insmetade plastbitarna som ska vara bra mot dom vita vidundren...sätter upp några blå också, för lite trips har jag också smile.gif

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 27-07-2007, 23:54
          Länk hit: #8

Medlem

Nu har jag sett en närbild på en liten liten fluga som jag har...den har ingen gul prick, den har en svart prick mitt på ryggen...vet ni om den är dålig???

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon