Hej!
Blev med trädgård i höstas och i den finns ett körsbärsträd, kinesiskt eller japanskt, är tyvärr dålig på att förstå skillnaden, men det är i vart fall inte någon svensk körsbär utan nåt som liknar de som brukar stå i Kungsträdgården (Sthlm).
I vart fall så fanns det bilder på det i annonsen till huset, tagna i juni förra året, och det var en enrom blom.
I år dock, så tycker jag blomningen blev rätt yngkig. Visst det blommade, inte några enstaka blommor utan rätt många, men inte med sån prakt som det gjort året innan.
Funderar på: Ska man ta bort körsbären som blir...de är ju ingen "god" typ, så jag lät dem sitta kvar till fåglarna, men de verkar inte uppskatta dem heller för det sitter intorkade bär kvar än...
Eller kan trädet behöva beskäras??? Det är rätt illa skött. Förre ägaren hade inga gröna fingrar och har nog enkom klippt gräsmattan de 10 år han haft stället.
Trädet är helt säkert äldre än så, men inte lastgammalt. Jag tror förrförra ägaren som var trägårdsmästare satt det, kanske för typ 15-20 år sedan och att det blev skött tills han sålde.
I höjd är det ca 2,5-3 meter på högsta stället, men ganska "smal" krona.
Tips mottages gärna om vad som kan göras för att återfå blomprakten.
Eller kan det bero på vädret...varmt, kallt, varmt igen o sen jättevarmt?
Helén
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|