Tack för era förslag!
Jag har en vacker plymspirea på ett annat ställe i trädgården. Det vore underbart om de stod hela året.
Syrenhortensia låter spännande, och jätteintressant med deras sena blomning i kombination med det andra. Schersmin låter också bra.
Det stämmer att det inte ska bli en stram, rakt klippt häck. Det har vi som omgärdar hela trädgården. Här ska det vara svulstigt, bulligt och oregelbundet. Jag får väl kolla de olika höjderna på buskarna så att man inte sätter ihop dem med en djup svacka mitt i.
Men ni tror alltså att de sorter jag nämnde förut plus syrenhortensia funkar ihop?
Tyvärr - eller hur jag nu ska uttrycka det eftersom jag faktiskt gillar den busken - finns här även en gigantisk forsythia som vi klippte ner till 20 cm höjd i år eftersom den var så stor och snårig. Och den vita syrenen som redan finns här längst ut i den blivande häcken är ett gammalt exemplar med jättetjocka grenar och bara lite blommor högst upp, så den här häcken kommer att se helt vansinnig ut i några år framöver, med alla olika storlekar på buskarna. Men, men, så är det att få en gammal trädgård och inte bara vilja skövla allting och plantera nytt!