Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Blandad vitblommande häck, Kombinera olika sorter för lång blomningstid
          orera
          Inlägg 19-06-2007, 11:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 6 547

Jag vill sätta vitblommande buskar som ska bilda en åtta meter lång häck som ska skydda mot insyn från gatan. Den måste inte vara kompakt eftersom det är en gårdsplan mellan gatan och häcken.

Jag vill ha vita blommor och vill att häcken ska innehålla blandade sorter som blommar vid olika tidpunkt.

Häcken går fram till en rosenbåge som ska ha vita och röda rosor. På andra sidan rosenbågen kommer det att finnas plats för en ros och en buske, sen kommer husväggen.

Passar dessa sorter ihop? Jag vill ju inte att en sort ska kväva en annan. Häcken kommer att stå söderläge och det är aldrig vindstilla.

Vit syren finns redan, så jag tänkte sätta en till. Sedan snöbollsbuske och fläder. Vågar jag ha buddleja i detta läge?

Finns det någon buske som blommar senare än dessa sorter som jag kan använda?

--------------------
          Annika i zon 1

Citera
          mojan
          Inlägg 19-06-2007, 14:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem nr: 9 395

Hur vore det med Plymspirea?

--------------------
          Zon 3

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 19-06-2007, 15:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Du kan väl ha syrénhortensia? Den blommar betydligt senare än syréner och fläder, men blommorna övergår förstås i rosa ton framåt hösten.
          Sen finns det ju schersmin och olika korneller.
          Nu tänker jag mig att det ska bli en lång "buskrad" där buskarna inte ska klippas ner och bilda en stram rak häck, för då är det ju svårt med blommor i. Men olika buskar växer ju upp olika snabbt så den blir knappast hög på alla ställen samtidigt.

Plymspirea hade jag inte valt. Det är en perenn som vissnar ner på hösten. unsure.gif

Citera
          mojan
          Inlägg 19-06-2007, 16:41
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem nr: 9 395

Javisst Eva, så dumt av mig. blush.gif

--------------------
          Zon 3

Citera
          Fenja
          Inlägg 19-06-2007, 19:47
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

En schersmin för väldoftens skull!!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          orera
          Inlägg 19-06-2007, 20:08
          Länk hit: #6

Medlem

Tack för era förslag!

Jag har en vacker plymspirea på ett annat ställe i trädgården. Det vore underbart om de stod hela året.

Syrenhortensia låter spännande, och jätteintressant med deras sena blomning i kombination med det andra. Schersmin låter också bra.

Det stämmer att det inte ska bli en stram, rakt klippt häck. Det har vi som omgärdar hela trädgården. Här ska det vara svulstigt, bulligt och oregelbundet. Jag får väl kolla de olika höjderna på buskarna så att man inte sätter ihop dem med en djup svacka mitt i.

Men ni tror alltså att de sorter jag nämnde förut plus syrenhortensia funkar ihop?

Tyvärr - eller hur jag nu ska uttrycka det eftersom jag faktiskt gillar den busken - finns här även en gigantisk forsythia som vi klippte ner till 20 cm höjd i år eftersom den var så stor och snårig. Och den vita syrenen som redan finns här längst ut i den blivande häcken är ett gammalt exemplar med jättetjocka grenar och bara lite blommor högst upp, så den här häcken kommer att se helt vansinnig ut i några år framöver, med alla olika storlekar på buskarna. Men, men, så är det att få en gammal trädgård och inte bara vilja skövla allting och plantera nytt! yaay.gif

--------------------
          Annika i zon 1

Citera
          karinhoj
          Inlägg 20-06-2007, 07:56
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 7 484

Jag har ett par vitbrokiga corneller i min trädgård. De får sina blad ganska sent och blommar inte. Men de riktigt "lyser" där de står bland allt det gröna och är en vacker kontrast, dels i den buskhäck jag har, dels i ett hörn framför en häck av mörkare syrener.

(I min buckhäck finns förutom en cornell även syren, fläder, smultronschersmin, två olika häggmispel och bukettapel.)

/Karin

Citera
          svanqvistj
          Inlägg 21-06-2007, 11:37
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem nr: 5 058

Hejsan!
          Det låter jättefint. Jag håller också på med exakt samma sak fast min skall gå i vitt och rosa. I min blir det troligen fläder, schersmin, paradisbuske och snöbollsbuske. Samt en underplantering med marktäckare bla flocknäva och rosenplister.

Mitt enda problem är att jag alltid får svarta lus i min andra fläderbuske så jag vet inte riktigt om jag orkar med en fläder med lus till. Kanske blir det en vit syren istället.

Ha en skön midsommar.

Jeanette

Citera
          orera
          Inlägg 21-06-2007, 14:09
          Länk hit: #9

Medlem

svanqvistj: Har du frågat på någon plantskola hur de tror att det kommer att arta sig med avseende på buskarnas olika höjd?

Fläder verkar ju vara mkt starkväxande medan syren väl tar lite tid?

--------------------
          Annika i zon 1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-07-2025, 00:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon