Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Äppelträd i zon 7
          Gåsis
          Inlägg 02-07-2007, 14:06
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Kan jag få fråga dig jegi som bor i gävle? Vid koloniområdet som ligger från gamla trästaden och upp mot hemlingby finns ett träd ute på en äng som får små gulaktiga frukter med sten i. Dom är små som körsbär men mer som plommon i konsistensen. Vet du vad det kan vara för träd?

Jag tror nog ditt pirja kommer att må fint i grimnäs, hos oss växer lite alla möjliga äppelträd med varierande härdighet. Hur vi valt dom??? Rea på plantagen naughty.gif Jadå, dom lever och får frukt fast dom är ganska små ännu. Det verkar så här långt vara besvärligare att få mogna äpplen på alla träd än att få själva träden att överleva. Kanske måste jag tillägga att jag inte kan ett nå om just träd och att jag inte heller är särskilt intresserad av dem så det går på en höft.

/Åsa

Citera
          Ophelia
          Inlägg 02-07-2007, 14:08
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Klart du ska testa och se hur det går. Du var ju intresserad av plommon med. Är du villig att botanisera hos vår granne Finlad så har du ju även Wickmans plantskola som har en del roliga saker. Blomqvists i Finland har oxå en del.

http://www.blomqvistplantskola.com/frukt5.php

http://www.tawi.fi/wiplant/index.html

Citera
          jegi
          Inlägg 02-07-2007, 14:16
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Vet inte vilket träd du menar på rak arm. Är dom gula när dom är mogna också? Menar du festplatsen inne på koloniområdet? Där finns det en äng och där har jag varit någon gång men det enda jag minns är en jättelik hägg.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Ophelia
          Inlägg 02-07-2007, 14:35
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (Gåsis @ 02-07-2007, 15:06) *
          Kan jag få fråga dig jegi som bor i gävle? Vid koloniområdet som ligger från gamla trästaden och upp mot hemlingby finns ett träd ute på en äng som får små gulaktiga frukter med sten i. Dom är små som körsbär men mer som plommon i konsistensen. Vet du vad det kan vara för träd?
          /Åsa

Ska kanske inte lägga mig i när du frågar jegi men kan det vara mirabeller eller krikon? Mirabeller brukar vara mindre än krikon och växtsättet mer trädlikt och oftast bli högre än krikonsnåret. Dessa har odlats ganska mycket förr i tiden.

Citera
          jegi
          Inlägg 02-07-2007, 18:18
          Länk hit: #25

Medlem

Jag var lite inne på krikon också, men var lite osäker på om det fanns gula.

Tack för länkarna förresten.

Redigerat av jegi: 02-07-2007, 18:19

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          jegi
          Inlägg 21-06-2008, 21:44
          Länk hit: #26

Medlem

Vill bara meddela att äppelträdet Pirja har överlevt och nyss blommat ut. Oklart om det är pollinerat, Några grenar har döda toppar men där det skjutit nya skott 10 cm längre ner. F ö ser allt bra ut. Nu kommer jag att plantera ännu ett äppelträd under sommaren för att säkra frukt.

En Zilga satte jag här också och den lever men har inte hunnit så långt ännu (kanske beroende på att den var täckt med granris till för 1 vecka sedan).

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Gåsis
          Inlägg 21-06-2008, 22:30
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Äppelträden verkar inte vara något problem här uppe, inte heller plommon eller lettisk låg buskkörsbär. Men Zilgan är så sen i starten att den nog behöver glas kring sig för att hinna. Vår har ju varit med ett tag nu på friland, den har fruktämnen men dom kommer inte hinna klart.

/Åsa

Citera
          Ezereht
          Inlägg 23-06-2008, 21:50
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Låter ju som man kan få äpplen att växa i norr yahoo.gif , undrar varför så få försöker/lyckas då? I våran by fanns nästan inga äppelträd, mamma har ända sen min barndom försökt sätta, men dom dör alla för henne det ena efter det andra. Möjligen kan jag tänka mig hon vattnar för lite. Hon planterar i Kalix och Överkalix.
          Jag känner mig lycklig som bor i Umeå nu och inte behöver ha det så besvärligt. Här finns det många äppelträd i gamla trädgårdar wub.gif Känns som att ha flyttat till tropikerna, fast nu började jag förståss snegla på rosor också *haha*. Träd tar ju lite plats.

Någon som vet om några fina gamla träd norröver?

Blomkqvist plantskola verkar livsfarligt *s* man dreglar man kommer in på hemsidan, tänk att faktiskt kunna åka dit!! Jag skulle ruinera mig på 2 sekunder blush.gif

Redigerat av Ezereht: 23-06-2008, 21:53

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 09:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon