Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ohyre-festival?!, Alla äckliga kryp man kan tänka sig på min odlingslott!
          Sarasl
          Inlägg 21-06-2007, 22:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 7 389

Nu har jag fått nog! Inte nog med mördarsniglarna som ätit upp allt grönt på mina gurkplantor och sallat, jag har jordloppor som suger musten ur varenda liten rädisplanta och spenatrosett, gula tuvmyror som äter upp rötterna på morötterna och rädisorna, gröna bladlöss på paprikan, auberginen, njurvindan och rabatt eternellen, spinn i murgrönan och tvestjärtar som mumsar på jordgubbarna ranting.gif !!! Järnfosfat, pyrsol, sekatören och vattenslangen hjälper en del men inte tillräckligt.

Som om detta inte vore nog så har jag något hittills oidentifierat kryp som äter upp innanmätet på kärleksörtens blad! De ger sig visserligen på de flesta växter i min rabatt men verkar favorisera kärleksörten. På utsidan ser bladen ut som om de fått korksjuka, bruna och torra partier, men när man studerar dem närmare är det tomt inuti bladen och man ser fullt av små svarta prickar, monstrets avföring. Jag tror att den skyldige är en liten svart "skalbagge" som ser lite randig ut, inte färgmässigt utan mer som om skalet är uppbyggt av flera segment och att detta ger en randig effekt.

Den är inte stor den här varelsen, inte mer än 1-1,5 mm men den är tydligen mkt hungrig! Eller så är det i larvstadiet som den glufsar i sig mina blommor och sedan som vuxen är svart? Jag vet inte, det enda jag vet är att jag inte blir av med dem! Är det någon som vet vad det är som härjar i min trädgård och vad man ska göra för att bli av med dem sos.gif ? Jag tar tacksamt emot alla förslag!

Glad midsommar!
          /Jazza zon 4

--------------------
          Sara med trädgårdsdrömmar i zon 5

Citera

Inlägg i den här tråden
          Sarasl   Ohyre-festival?!   21-06-2007, 22:06

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 10:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon