Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > snigelväder!, midsommar för sniglar
          Charlotta
          Inlägg 02-07-2007, 10:09
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 3 245

Nu har det regnat ännu mer, och mer verkar det komma...så sniglarna lär ju frodas den här sommaren!

På söndag åker vi bort 2 veckor och lämnar kolonilotten åt sitt öde. Igår tänkte jag bunkra upp med Snigelfritt så att kolonigrannen skulle kunna strö ut medan vi är borta. Jag var på 3 ställen och letade (Plantagen Bergianska, Brunnsvikens trädgårdar och Ulriksdal) men snigelmedlet var slut överallt. dunno.gif Hjälp! Hade jag bara otur, eller är det tomt på hyllorna överallt? Snacka om att gifttillverkarna gör goda affärer den här sommaren...

--------------------
          "Knowledge is knowing that a tomato is a fruit...
          Wisdom is knowing not to put it in a fruit salad"

Citera
          Bea_Skåne
          Inlägg 03-07-2007, 22:29
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 10 698

Hejsan!

Är lite undrande över sambandet mellan sniglar och grodor? Är det så att grodorna äter sniglar? Gäller det i så fall alla snigelsorter? Vi har haft mycket leopardsniglar och snäckor här innan, men gjorde en damm här i fjor och i år är det mycket mindre sniglar men en himla massa grodor.

Än har de hemska mördarsniglarna inte kommit hit till min lilla oas, de är två gator bort kan jag se om kvällarna. Det är bara att hoppas att de inte kommer denna sommaren....

/Bea

Citera
          buffy
          Inlägg 04-07-2007, 05:31
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem nr: 8 323

Intressant! Jag googlade på "slugs frogs", och det verkar vara så att grodor äter (huslösa) sniglar.

Hittade en uppgift om att grodorna stryker med om de äter "pelletsförgiftade" sniglar:
          http://www.uksafari.com/frogs.htm

Om det som avses är pellets med järnfosfat (som i t ex Snigelfritt), så är det ju förfärligt =(((

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-07-2007, 08:34
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (buffy @ 04-07-2007, 06:31) *
          Intressant! Jag googlade på "slugs frogs", och det verkar vara så att grodor äter (huslösa) sniglar.

Hittade en uppgift om att grodorna stryker med om de äter "pelletsförgiftade" sniglar:
          http://www.uksafari.com/frogs.htm

Om det som avses är pellets med järnfosfat (som i t ex Snigelfritt), så är det ju förfärligt =(((

Enligt vad jag har läst så drar sig sniglar som ätit Snigelfritt undan och dör i skymundan så dom lär knappast bli grodmat och järnfosfatet skall bara påverka sniglar. I andra länder finns det andra medel att köpa som är förbjudna här, effektivare men samtidigt mer skadliga för andra djur. Kan vara något sådant som avses.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Ammoura
          Inlägg 05-07-2007, 13:31
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 167
          Medlem nr: 8 739

Igår var vi iväg och tingade 3 st myskankor. Vi hittade en snigel i uppfödarens trädgård som vi kastade in och den försvann på några sekunder smile.gif smile.gif Nu måste vi bara se till att få ordning på staketet runt trädgården så dom fort kan börja springa trädgården runt. Är trött på att ha HÖGAR med sniglar i hela trädgården. Härom dagen klättrade en på fönstret i vårat burspråk... gäller att ha stängda fönster.... Ska bli underbart med lite hjälp med utrotningen.

Citera
          elnolla
          Inlägg 06-07-2007, 12:42
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 11 393

Hej allesammans!

Jag lider med er är nere i Uddevalla där det har varit spö regn och nu kryper mördarsniglarna överallt -cry-.gif
          Men jag har faktiskt hittat en grej som håller dom borta bara ett tips gå in på www.snigelbromsen.se funkade i alla fall för mig så nu är både mitt trädgårdsland och växthus snigel fritt tummenupp.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 05:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon