|
|
  |
Vill gnälla lite...(och det blev lite långt), På svärföräldrarna som ska skaffa hund IGEN... |
|
|
|
05-07-2007, 13:50
|

Medlem
Antal inlägg: 154
Medlem nr: 9 143

|
CITAT (Gita @ 05-07-2007, 14:29)  Nej inte alls, men den hamnar i det här fallet hos svärföräldrarna. För min del är jag väldigt tacksam för min svärdotter som aldrig skulle komma på tanken på att komma med synpunkter på våra hundar eller det liv vi valt att leva. Inte heller har vi synpunkter på hur hon och vår son valt att leva. Vi är alla vuxna människor med egna liv, som har fantastiskt trevligt när vi träffas. Och vi visar ömsesidig respekt för varandras val. Gita Grattis!! Jag förstår att ingen vågar kommer med synpunkter på "era hundar eller det liv ni valt att leva" för det verkar ju inte OK att ha någon annan åsikt än din?? Och jag är ledsen, men jag köper inte en sekund att ni inte har synpunkter på son + svärdotter!!!! Måste vara de enda föräldrarna i världen som inte tycker någonting om barnens sätt att leva i sådana fall! Låter skitbra med ömsesidig respekt, det är det jag tycker det här handlar om!! Bara och lägga ner, det här börjar ju bli helt galet! Uppenbart är att vi har olika definitioner på vad hänsyn är. Jag tycker att hänsyn är att man försöker hålla eventuella husdjur borta när allergiska gäster kommer. Jag tycker även att hänsyn är att överväga att skaffa en hundras som skapar mindre problem för mig (och för dem själva...) och min allergi. När det ändå är så att det primära för dem är att ha en hund, inte en viss ras! (hade de absolut velat ha en tax igen hade jag haft lättare att förstå hur de tänker) Hänsyn för en del andra här är uppenbarligen att gästen inte klagar utan äter massa mediciner och är glad och tyst om sina besvär (eller åsikter om hundar vid matbordet) för att alla har rätt att göra som de vill... En del förstår precis hur jag menar, andra fattar inte alls. Olika referensramar helt enkelt. Väldigt olika... Och det verkar finnas mycket fler svärmödrar än svärdöttrar som är här också... Humor/Ironi? Ingen som ser det galna i vår familj vid middagsbordet??? Jag som andas pipigt och nyser, och sen taxen Bella som satt på egen stol och serverades kött med silverbestick och tiggde? Jag som försöker säja att hunden kanske kan lämna rummet? Svärfar som säjer "näääääää, då blir hon ledsen", och svärmor som ber mig gå ut och ta luft... Inte otrevligt på nåt sätt, bara sjukt aningslöst!! Here we go again!!!!!!!!!!!!!
--------------------
Trädgård, sommar & Katter
http://www.cybersyrrorna.blogspot.com/
|
|
|
|
|
05-07-2007, 13:57
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Vi har ju alla fått möjlighet att uttrycka vår åsikt, det är ju klart och tydligt. Vad som skulle vara intressant är att veta vad du egentligen skulle vilja göra själv? Vad är det du vill egentligen? Låta allt vara som det är eller ha en förändring? Ibland kan det inte vara mer än att man uttrycker sin åsikt och sedan är det bra och ingen förändring behövs men ibland vill man att en förändring ska ske efter man uttryckt sin åsikt. Hur vill du gå vidare med detta? Är det fortfarande ett problem för dig?
|
|
|
|
|
05-07-2007, 14:07
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (Virriz @ 05-07-2007, 14:50)  En del förstår precis hur jag menar, andra fattar inte alls. Olika referensramar helt enkelt. Väldigt olika... Handlar nog knappast om att inte förstå utan om att ha helt olika inställningar, eller referendramar, som du skriver. Jag är själv allergisk mot både det ena och det andra och jag har haft astma sen jag var barn. Ändå ser jag det faktiskt som mitt ansvar att skydda mig. Jag kan inte räkna med att hela världen runt omkring mig ska visa hänsyn. Där skiljer sig din och min syn på hänsyn, tror jag. Och jag skulle aldrig "kräva" att människor omkring mig, människor jag inte lever ihop med, skulle anpassa sina liv efter mig. Ju mer du skriver i denna tråd ju mer tycker jag det framgår att det egentligen är dina svärföräldrar som är problemet. Det är mycket: "de säger, de gör, de visar inte hänsyn, de bryr sig inte" Men jag kan naturligtvis ha fel
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
05-07-2007, 14:07
|

Medlem

|
CITAT (Ophelia @ 05-07-2007, 14:57)  Vi har ju alla fått möjlighet att uttrycka vår åsikt, det är ju klart och tydligt. Vad som skulle vara intressant är att veta vad du egentligen skulle vilja göra själv? Vad är det du vill egentligen? Låta allt vara som det är eller ha en förändring? Ibland kan det inte vara mer än att man uttrycker sin åsikt och sedan är det bra och ingen förändring behövs men ibland vill man att en förändring ska ske efter man uttryckt sin åsikt. Hur vill du gå vidare med detta? Är det fortfarande ett problem för dig? Jag hör inte till den kategorin av människor som brukar gnälla på allt utan att egentligen vilja ha en förändring utan bara gnälla.... !!! Jag skulle velat att 1. De inte skaffade någon hund alls 2.Om det nu gjorde det- att hunden hade lite päls så jag tål den lite bättre. Och gärna också en med ett OK temperament från början... MEN, nu är vovven Molly på plats eftersom de gör som de vill  , och vi ska upp och hälsa på henne nästa vecka och se vad det är för krabat. Vi "får inte komma nu för det är så mycket nytt för Molly"... Jag kan inte förändra nåt nu, det jag hoppas kunna förändra är svärmors idé om att det inte går att sammanföra hunden med våra katter, och i grunden handlar det faktiskt om att jag vill kunna umgås med mina svärföräldrar!! Även om det verkar väldigt svårt att förstå för vissa!! Annars skulle jag skita i det här, och jag garvade rätt bra när jag läste att "jag skulle vara glad att slippa umgås med några som hade jycken vid matbordet". För om jag inte ville, då skulle ju det här vara en kanon ursäkt!!
--------------------
|
|
|
|
|
05-07-2007, 14:15
|

Medlem

|
CITAT (Tezzla @ 05-07-2007, 15:07)  Handlar nog knappast om att inte förstå utan om att ha helt olika inställningar, eller referendramar, som du skriver. Jag är själv allergisk mot både det ena och det andra och jag har haft astma sen jag var barn. Ändå ser jag det faktiskt som mitt ansvar att skydda mig. Jag kan inte räkna med att hela världen runt omkring mig ska visa hänsyn. Där skiljer sig din och min syn på hänsyn, tror jag. Och jag skulle aldrig "kräva" att människor omkring mig, människor jag inte lever ihop med, skulle anpassa sina liv efter mig. Ju mer du skriver i denna tråd ju mer tycker jag det framgår att det egentligen är dina svärföräldrar som är problemet. Det är mycket: "de säger, de gör, de visar inte hänsyn, de bryr sig inte" Men jag kan naturligtvis ha fel  Japp, du har fel  ! Och jag räknar inte med att "hela världen" ska visa hänsyn och jag älskar hundar! Vad menar du med "hela världen"??? Jag pratar om hund vid matbord + att dom vill ha med sig hunden hem till oss för att "hon inte kan vara ensam"... Och självklart är det svärföräldrarnas attityd som är problemet, och inte hunden för hon har ju ingen del i det här beslutet.... Jag tycker helt enkelt att de var helt idiotiska tillsammans med sin tax, och det har varit skönt att se dem "normala" i två år nu!! PRECIS som när man tvingas se sina jättebra vänner vara usla föräldrar... Men fortfarande bra vänner, bara man slipper se dem tillsammans med sina barn... Men det har väl bara hänt mig...
--------------------
|
|
|
|
|
05-07-2007, 14:19
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (Virriz @ 05-07-2007, 15:15)  Jag tycker helt enkelt att de var helt idiotiska tillsammans med sin tax, och det har varit skönt att se dem "normala" i två år nu!! PRECIS som när man tvingas se sina jättebra vänner vara usla föräldrar... Men fortfarande bra vänner, bara man slipper se dem tillsammans med sina barn... Men det har väl bara hänt mig...  Ja, jag sätter inte upp ramar för hur min släkt och mina vänner ska bete sig, det får de sköta helt själva. Det mår JAG betydligt bättre av eftersom jag har fullt sjå att hålla ordning på mig själv.
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
05-07-2007, 14:43
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
[quote name='Virriz' date='05-07-2007, 14:50' post='629647'] Grattis!! Jag förstår att ingen vågar kommer med synpunkter på "era hundar eller det liv ni valt att leva" för det verkar ju inte OK att ha någon annan åsikt än din??
När det gäller mitt liv eller vårt så är det min mans och mina val som gäller och självklart tar vi oss rätten och fatta våra egna val och självklart tar vi för givet att våra vuxna barn respekterar detta. Du får ursäkta, men jag tycker Du är väldigt omogen och självisk som inte kan respektera dina svärföräldras val. När det gäller Dina katter, har tanken aldrig slagit Dig att Dina svärföräldrar helt enkelt inte vill ha dem i sitt hem.
Gita
|
|
|
|
|
05-07-2007, 15:14
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 05-07-2007, 15:43)  CITAT (Virriz @ 05-07-2007, 14:50)  Grattis!! Jag förstår att ingen vågar kommer med synpunkter på "era hundar eller det liv ni valt att leva" för det verkar ju inte OK att ha någon annan åsikt än din?? När det gäller mitt liv eller vårt så är det min mans och mina val som gäller och självklart tar vi oss rätten och fatta våra egna val och självklart tar vi för givet att våra vuxna barn respekterar detta. Du får ursäkta, men jag tycker Du är väldigt omogen och självisk som inte kan respektera dina svärföräldras val. När det gäller Dina katter, har tanken aldrig slagit Dig att Dina svärföräldrar helt enkelt inte vill ha dem i sitt hem.
Gita
Så om man respekterar någon har man samma åsikt som den personen?!?!?? Och om man inte har det så brister man i respekt?? Jag håller inte med dig! Men jag är ju omogen och självisk...
--------------------
|
|
|
|
|
05-07-2007, 16:31
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Virriz @ 05-07-2007, 16:14)  Så om man respekterar någon har man samma åsikt som den personen?!?!?? Och om man inte har det så brister man i respekt?? Jag håller inte med dig! Men jag är ju omogen och självisk...  Jag anser inte att respekt är detsamma som att ha samma åsikt men om man inte tillåter andra att ha egna åsikter och göra egna val då blir det brist på respekt. Du får självklart ha dina åsikter men eftersom dina svärföräldrar inte har velat bry sig om dom så är det ju deras val och det måste du ju respektera även om du inte tycker att dom gjort rätt. Jag förstår mycket väl att den här historien bekymrar dej men ibland får man faktiskt lov att bita i det sura äpplet och försöka göra det bästa av situationen vilket jag också tror att du gör. Att dom vill vänta med ert besök en vecka tycker jag låter jättebra då hunden faktiskt behöver några dagar att i lugn och ro acklimatisera sig i sitt nya hem.
Redigerat av Stintan43: 05-07-2007, 16:36
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
05-07-2007, 19:00
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Pia L @ 05-07-2007, 14:41)   Nu tänker jag göra som så många andra som jag har irriterat mig på ibland, jag ska komma med den dumma komentaren "jag hade egentligen inte tänkt att skriva här men....." Jag ser klart Virriz problem, från MIN synvinkel. Svärmor har en sköpplig kropp, dom har långa trappor, har en förmåga att inte visa hundar var deras plats är i flocken utan kan utan vidare göra dom ranghöga. Dessutom så kommer hunden från att ha haft ett ganska fritt liv på landet till en lägenhet där den kan förmodas inte komma ut så mycket som den är van vid, på detta så är den bitig inte bara emot barn utan vuxna också. Slår man ihop allt det där, och lite till som jag kanske glömt ta med nu, tillsammans med Virriz allergi emot hunden så anser jag också att svärföräldrarna varken tagit hänsyn till Virriz, sig själva eller hundstackarn. En bitig hund som tillåts få vara ranghög är inte en säker hund, så för allas bästa så skulle svärföräldrarna välja en lugnare vovve oavsett Virriz allergi, om en vovve nu är ett måste i deras liv. Men det här var ju bara från MIN synvinkel   och från min synvinkel med. Jag förstår inte varför ett flertal här i tråden syftar på att Virriz skulle på nåt sätt försöka bestämma över sina svärföräldrars liv.  Har ni inte ens läst trådens titel? Vill gnälla lite...(och det blev lite långt) Behöver aldrig ni gnälla av er nånstans nångång?
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
05-07-2007, 19:05
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
Ärligt talat så finns bara en lösning. Hälsa inte på svärföräldrarna. Dom har gjort sitt val, och det måste du respektera även om du tycker det är fel. Dom får helt enkelt hälsa på er om dom vill träffa er. CITAT (Pia L @ 05-07-2007, 14:41)  En bitig hund som tillåts få vara ranghög är inte en säker hund Helt rätt Pia. Det är ingen bra kombination alls. Många terrierraser har en hel del skärpa av naturliga skäl med tanke på varför dom har avlats fram. Men som sagt .... beslutet är deras, och man får tycka vad man vill om det är rätt eller fel. Om jag förstår det hela rätt så har du inte träffat hunden ännu Virriz, så ge det en chans i alla fall. Sen får du göra ditt val på samma sätt som dom har gjort sitt val.
Redigerat av AnitaO: 05-07-2007, 19:06
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
05-07-2007, 20:00
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Har följt denna tråden ett tag och kan inte hålla mig längre. Lite småsjukt att en del tycker att du skall medicinera dig för att kunna träffa dina svärföräldrar pga en jycke. Dom får givetvis göra sitt val men nog tycker jag att dom är eller har varit dåliga hundägare, närmast olämpliga. Det är bara att göra helt klart att du kommer inte att besöka dom så länge hunden finns där och dom får inte komma på besök MED hund. Punkt slut.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
05-07-2007, 20:06
|

Medlem
Antal inlägg: 297
Medlem nr: 8 462

|
Gooooooo Virriz.......för det första så har väl Virriz aldrig förbjudit sina svärföräldrar att skaffa en hund........hon hade sina åsikter, vilka jag överensstämmer helt med. Precis samma situation har jag hos mina föräldrar som har en Jack Russel terrier enda skillnaden är att jag inte är allergisk, men när hundf*n kommer hem till oss och skiter i våran säng och pissar i våran nya tygfåtölj p.g.a. att katten brukar sova där då är det nått allvarligt fel. Hunden äter från matbordet i princip från egen stol eller i knä, biter barn o vuxna. För övrigt så skulle vi vara hundvakt en gång och det enda den där hunden var fokuserad på det var att bita barnen som låg och sov i sina spjälsängar, jag var tvungen att köra iväg hunden till sambons föräldrar för annars hade min sambo haft ihjäl hundkräket. Och detta har naturligtvis att göra med mina föräldrars uppfostran, men att välja en sån ras när man inte klarar av det, det rekommenderar jag INTE. Ursäkta mitt ordspråk men jag blir väldigt irriterad på att många här hackar på Virriz när det enda hon ville göra var att lätta på trycket.
--------------------
/Anneli, glad amatör i Sörmland
|
|
|
|
|
06-07-2007, 07:17
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (anneli85 @ 05-07-2007, 21:06)  Gooooooo Virriz.......för det första så har väl Virriz aldrig förbjudit sina svärföräldrar att skaffa en hund........hon hade sina åsikter, vilka jag överensstämmer helt med. Precis samma situation har jag hos mina föräldrar som har en Jack Russel terrier enda skillnaden är att jag inte är allergisk, men när hundf*n kommer hem till oss och skiter i våran säng och pissar i våran nya tygfåtölj p.g.a. att katten brukar sova där då är det nått allvarligt fel. Hunden äter från matbordet i princip från egen stol eller i knä, biter barn o vuxna. För övrigt så skulle vi vara hundvakt en gång och det enda den där hunden var fokuserad på det var att bita barnen som låg och sov i sina spjälsängar, jag var tvungen att köra iväg hunden till sambons föräldrar för annars hade min sambo haft ihjäl hundkräket. Och detta har naturligtvis att göra med mina föräldrars uppfostran, men att välja en sån ras när man inte klarar av det, det rekommenderar jag INTE. Ursäkta mitt ordspråk men jag blir väldigt irriterad på att många här hackar på Virriz när det enda hon ville göra var att lätta på trycket. Håller med!
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
06-07-2007, 08:49
|

Medlem

|
Jag vet att du "bara ville gnälla lite", och det gör vi ju alla ibland. Men grunden till att du behövde gnälla är ju ändå att du faktiskt inte respekterar deras val. Om du verkligen gjort det, så kanske du inte hade haft det behovet just nu. Vi planerar att skaffa barn, så det känns surt .... dom kan inte vara kattvakt.... varken jag eller mina katter har problem med hundar, men .... dom skiter i din allerigi och skaffar "fel" ras .... Allt handlar ju om dig till syvende och sist. Det kan väl hända att din man är "mesig", inte vet jag. Det kan ju också vara så att han tycker att detta är en jobbig situation där han tvingas ta ställning till något som han inte vill ta ställning till? Många, många människor har en mycket stark bindning till djur. Jag är själv en av dom, och jag har också gjort mitt val. Jag har en mor som är astmatiker, men det får lov att gå. Kan inte för ett ögonblick tänka mig ett liv utan hund. Det blir vissa begränsningar i umgänget, men det får fixa sig på ena eller andra sättet. Jag måste få leva mitt liv utifrån det som får mig att må bra, och inte utifrån andras behov. Och så kanske det får bli för er också? Ni får hitta ett sätt som fungerar, och hittar ni inte det så får det helt enkelt vara så. P.s. Mina hundar sover också i sängen ibland, men det innebär inte att dom är bortskämda och styr familjen. Det gör dom för att jag trivs med att ha det så helt enkelt
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
06-07-2007, 12:03
|

Medlem
Antal inlägg: 982
Medlem nr: 8 942

|
Trådar där man vill "gnälla" om sina närmaste spårar alltid ur, för att alla tycker olika och framförallt tycker mycket. Anser inte att jag hackade på Virriz, jag skrev min åsikt och sen räckte det. Gick inte till personangrepp, var sarkastisk eller nåt liknande. Det finns ingen anledning att bli otrevlig bara för att man tycker olika...
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
|
|
|
|
|
06-07-2007, 13:38
|

Medlem

|
CITAT (Sailor Pluto @ 06-07-2007, 13:03)  Trådar där man vill "gnälla" om sina närmaste spårar alltid ur, för att alla tycker olika och framförallt tycker mycket. Anser inte att jag hackade på Virriz, jag skrev min åsikt och sen räckte det. Gick inte till personangrepp, var sarkastisk eller nåt liknande. Det finns ingen anledning att bli otrevlig bara för att man tycker olika... Jo, så är det. Tyvärr tror jag inte man kan räkna med att starta en tråd där alla bara klappar på axeln och håller med. Det är ju själva grejen med ett diskussionsforum
--------------------
|
|
|
|
|
06-07-2007, 14:53
|

Medlem

|
CITAT (AnitaO @ 06-07-2007, 14:38)  Jo, så är det. Tyvärr tror jag inte man kan räkna med att starta en tråd där alla bara klappar på axeln och håller med. Det är ju själva grejen med ett diskussionsforum  Självklart, men jag hajjade inte att något sånt här skulle blir så stoooooooooooooort... Men det är väl känsligt och väcker känslor, det här med husdjur/allergier och släktningar, och det här är ju som allt i ett paket... FÖRRESTEN så var vi förbi svärföräldrarna igår en timme (var på balkongen så allergin var inget problem) och hunden skällde och morrade när vi kom men "det ska ni inte bry er om", och sen fick vi äran att (om vi ville...) mata Molly med frikadeller ur barnmatsburk... MEN, alla gör olika och har olika syn på hur husdjuren ska hanteras, och att en del har husdjur som substitut för .... något annat, och förmänskligar dem, det är ju upp till dem... Eller nåt! Självklart kommer jag göra det bästa av denna situiation som nu uppkommit, så får vi hoppas att mina svärföräldrar också gör det!
--------------------
|
|
|
|
|
07-07-2007, 10:20
|

Medlem

|
CITAT (Virriz @ 06-07-2007, 15:53)  Självklart kommer jag göra det bästa av denna situiation som nu uppkommit, så får vi hoppas att mina svärföräldrar också gör det! Håller tummarna och hoppas det ordnar sig  Många hundägare (kanske dom flesta) är oerhört känsliga för kritik när det gäller deras hundar. Det finns ett uttryck som man hör ibland: "Snacka gärna skit om min man och mina barn, men säg inget ont om min hund ... för då djä...ar" Och det stämmer ganska bra har jag märkt. Visst tycker jag också att det låter som om hunden är ett substitut för barnen som flyttat hemifrån. Inte helt ovanligt att det är så. Förhoppningsvis kan svärföräldrarna också anstränga sig lite mer för att respektera din syn på hur man fostrar en hund så att den faktiskt får lov att vara hund.
--------------------
|
|
|
|
|
11-07-2007, 14:23
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Hmm...hoppas det ordnar sig på ett bra sätt till slut Virriz.
Jag tycker det är skillnad mellan att vilja beklaga sig över nåt och att vilja ändra på andra människors sätt att leva. Jag kan mycket väl förstå att Virriz är bekymrad över detta. Jag kan inte annat än tycka att det var vansinnigt att hon fick sitta och pipandas medan hunden satt vid matbordet och åt från silverfat. Visst, folk har rätt att göra vad de vill, men ska alla sluta att ta hänsyn för det? Sköta sig själv och skita i andra? Det hör banne mig till god ton att ta hänsyn till sin omgivning. Inte skulle man väl t.ex bjuda hem en god vän som man vet är allergisk mot ett visst födoämne och sen servera just den rätten till middag, rycka på axlarna o säga; vad synd, men det är det som serveras idag, passar det inte så sätt dig i ett annat rum medan vi äter!
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|