|
har ni redan börjat spara frön? |
|
|
|
17-07-2008, 14:25
|

Medlem
Antal inlägg: 2 662
Medlem nr: 7 292

|
Det som gått att plocka än så länge är nattljus, studentnejlika, blågull och akleja. Jag längtar efter att den vita sotade Riddarsporren får sina frökapslar så att jag kan så nya.....och hoppas på samma underbara resultat som den plantan jag fått av Rossi har.
--------------------
Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
|
|
|
|
|
25-07-2008, 21:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 073
Medlem nr: 8 205

|
Har just samlat in fröer från en stor Allium (måånga frön!!) och min flocknäva (även där mängder!). Vad gäller för att så dem, nån som vet? Vad gäller löken, är det nån vits att så frön eller tar det flera år tills de blommar?
--------------------
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
|
|
|
|
|
26-07-2008, 19:17
|

Medlem
Antal inlägg: 2 212
Medlem nr: 16 777

|
Jag brukar sällan samla in fröer annat än från indiankrasse och tagetes. Men om nån är intresserad så finns det fröställningar på en del olika växter här nu som t.ex. rabarber, gullregn och gul daglilja.
--------------------
|
|
|
|
|
26-07-2008, 21:32
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
CITAT (rosita @ 15-07-2008, 13:48)  Jag har tagit frön av vattenmelon, tomat 'Oregon spring' och ipomea. Framöver har jag tänkt att samla frön från tomat 'Dansk export', tomat 'Money maker', ampeltomat, paprika, chili, ringblomma, luktärt och tagetes. Skulle vilja ta frön från gurka och aubergine också, men tycker inte att jag kan se några fröer i dessa...  Innan du tar frön - kolla om det är F! hybrier. Av egen erfarenhet vet jag att just ampeltomater inte alltid blir det - de är just det jag skrev F1 hybrider. Det finns en massa fröer i gurka, hur det är med Auberginen vet jag inte ännu då den fortfarande hänger på plantan
|
|
|
|
|
27-07-2008, 10:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
Som en ekorre har jag givetvis samlat fröer i år igen, fast inga aklejfröer, inte i år. Återkommer senare i höst med min frösamling.
|
|
|
|
|
28-07-2008, 07:28
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Brukar inte skörda så mycket frön men jag har isolerat en planta albansk chili så det inte ska bli någon korspollinering för min fröpåse börjar ta slut och den är inte så lätt att få tag på (jag fick den som provfrö av runåbergs ett år).
+Jag tror jag ska testa ta fröer från min fikonbladspumpa Runåbergs ska sluta sälja den + denna hör inte till de vanliga pumpa/squasharterna så den ska enl. uppgift inte kunna pollinera sig med de andra sortena jag har i trädgården. Bra för fröskörd ifall de inte kan korspollinera sig men man är ju mer beroende av att det finns både han och honblommor på samma planta ifall de inte kan pollinera sig med andra, jag har dock 2 plantor fikonbladspumpa så några frukter hoppas jag att jag får.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
28-07-2008, 08:28
|

Medlem
Antal inlägg: 1 228
Medlem nr: 5 153

|
CITAT (Österläge @ 25-07-2008, 22:29)  Har just samlat in fröer från en stor Allium (måånga frön!!) och min flocknäva (även där mängder!). Vad gäller för att så dem, nån som vet? Vad gäller löken, är det nån vits att så frön eller tar det flera år tills de blommar? Allium tar några år innan de blommar. De bildar ju en lök först. Jag brukar skaka de torra fröställningarna där jag vill ha dem och de kommer upp. Inte allihopa tack och lov men tillräckligt med den "insatsen"  Så jag tycker det är vits även om det tar flera år.
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|
|
|
|
Azur
|
28-07-2008, 10:30
|
Gäster

|
NU har mitt frösamlande äntligen kommit igång! Pukvete, Korskovall, Natt och Dag, vild Akleja, Färgkulla, Hässleklocka... Hyllan fylls snabbt! (Jag har fortfarande inte hittat vild Riddarsporre. Nån som har frön av vilda Riddarsporrar och vill byta mot nåt jag har?) Jag försöker undvika att tänka på att fröernas mognad betyder att sommaren snart är slut.
Redigerat av Azur: 28-07-2008, 10:33
|
|
|
|
|
29-07-2008, 14:35
|

Medlem
Antal inlägg: 649
Medlem nr: 14 539

|
Ja då här samlas det men inte så mycket som givit frö än. Har iaf penséer, tomater och lite annat smått och gott klart. Ser fram emot höstens byten!
--------------------
Lever och odlar i zon 1, norra Halland
Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen
|
|
|
|
|
29-07-2008, 14:53
|

Medlem
Antal inlägg: 2 781
Medlem nr: 5 587

|
CITAT (ingrid fuxwall @ 26-07-2008, 22:32)  Innan du tar frön - kolla om det är F! hybrier. Av egen erfarenhet vet jag att just ampeltomater inte alltid blir det - de är just det jag skrev F1 hybrider.
Det finns en massa fröer i gurka, hur det är med Auberginen vet jag inte ännu då den fortfarande hänger på plantan Jag har redan kollat det där med F1-hybrider och konstaterat att en av mina gurksorter inte är det, liksom aubergine, men i den gurkan finns inte så tydliga frön som i den andra och i aubergine har jag också svårt att se fröna. Ampeltomaten ska inte heller vara F1-hybrid faktiskt!
--------------------
Rosita zon 1
www.ankispassion.blogg.se
www.dromtolkning.blogg.se
|
|
|
|
|
29-07-2008, 21:51
|

Medlem
Antal inlägg: 923
Medlem nr: 10 333

|
Jag har samlat in fröer från 6 olika Vallmo, Solrosor, Petunia, Akleja, Tagetes, Ballongblomma, Million Bells, Svartöga o några fler. Och alla frön behöver inte "mogna" på blomman utan kan läggas inne på tork....luftigt...det gjorde jag förra året o de grodde finfint!
--------------------
Mitt gamla alias var "Lämås" Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.
|
|
|
|
|
29-07-2008, 22:08
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
CITAT (rosita @ 29-07-2008, 15:53)  Jag har redan kollat det där med F1-hybrider och konstaterat att en av mina gurksorter inte är det, liksom aubergine, men i den gurkan finns inte så tydliga frön som i den andra och i aubergine har jag också svårt att se fröna. Ampeltomaten ska inte heller vara F1-hybrid faktiskt! Gurkfrukter måste sitta kvar länge på plantan för att bli riktigt supermogna innan fröerna är klara ofta blir skalet ganska hårt + frukterna blir ofta gula när de är såpass mogna att fröerna är klara. Tror även att auberginefrukter måste sitta kvar ganska länge på plantan ifall man ska skörda frö.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
01-08-2008, 16:24
|
Medlem
Antal inlägg: 67
Medlem nr: 9 203

|
Jag är helt ny på att ta egna fröer så jag vet inte riktigt hur fröerna på alla blommor ser ut men jag kan inte låta bli att ta in och pillra på för att försöka komma på vad som ska sparas :-) En del är ju självklart men annat inte. Speciellt glad är jag över att ha tagit fröer från en gul liten japansk vallmo jag köpte för någon vecka sedan. Sen har jag tagit fröer från pysslingkrage, guldzinnia, rudbeckia goldilocks, röd nejlikrot (här är jag osäker på om det verkligen är fröer!) och penseer. Blir säkert mer framöver eftersom det blir "färdigt".
|
|
|
|
|
13-08-2008, 12:29
|
Medlem
Antal inlägg: 653
Medlem nr: 14 393

|
Jag har än så länge bara "hjälpt till" och strösslat mogna Julrosfröer runt plantorna (de som inte redan själv fröat). Plockat lite vallmokapslar och strött ut trädgårdsvallmon. Väntar på...väntar nog inte direkt på något... Men jag har sått endel också bla. Purpurklätt(rosa/vit), Stockros och Echinacea...får väl se om det hinner komma upp något som kan övervintra.
//Heda
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|