Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > appropå bengaler
          *Stintan*
          Inlägg 02-07-2007, 11:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Doter med sambo va för ett tag sen och tittade på bengalungar. Dom skulle kosta 8000:- men uppfödaren meddelade att dom inte fick avla på katten. Nu tror jag iof inte att dom tänkt göra det men jag undrar ändå varför uppfödaren säger avelsförbud???

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Tezzla
          Inlägg 02-07-2007, 11:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Förmodligen för att katten har någon "skavank" som säljaren inte vill ska föras vidare. Behöver inte vara något "allvarligt".

Men katten har väl stamtavla?

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Fenja
          Inlägg 02-07-2007, 11:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

8000 kr för en bengal är väl rätt billigt så det är nog som Tezzla säger att det är någon skavank som inte ska föras vidare...
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-07-2007, 12:11
          Länk hit: #4

Medlem

8000 billigt ???!! jag vet inte vilka referensramar du har Fenja men inte tycker då jag att det är billigt men om det finns sådana förbehåll så skulle jag nog dra öronen åt me.j

--------------------

Citera
          Söttok06
          Inlägg 02-07-2007, 12:19
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem nr: 10 494

Bengaler är dyra att köpa. De brukar kosta från 8000 kr och uppåt. Beroende på kvalité i utseendet osv. En katt för enbart sällskap brukar liggaa på 8000 kr inte mindre.
          Jag tycker att du ska fråga uppfödaren varför man inte får avla på den. Du får säkert en förklaring där. Eller maila någon annan och fråga om detta.
          Det finns ju några stycken Bengaluppfödare runt om i Sverige.

Citera
          Tezzla
          Inlägg 02-07-2007, 12:28
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Stintan43 @ 02-07-2007, 13:11) *
          8000 billigt ???!! jag vet inte vilka referensramar du har Fenja men inte tycker då jag att det är billigt men om det finns sådana förbehåll så skulle jag nog dra öronen åt me.j

För att vara en Bengal är det hyfsat "billigt". Sen att man kan tycka att 8000 är mycket för en katt, tja, det är en annan grej...

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Fenja
          Inlägg 02-07-2007, 16:24
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (Stintan43 @ 02-07-2007, 13:11) *

Det är inte MINA referensramar, jag sätter inte priser på bengaler, utan det är väl efterfrågan och uppfödarna gissar jag. duh.gif Normalpriser på bengaler med bra stamtavla och som är utställningsbara brukar ligga på mellan 16-20 000 kr.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Virriz
          Inlägg 03-07-2007, 12:26
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 9 143

CITAT (Tezzla @ 02-07-2007, 12:48) *
          Förmodligen för att katten har någon "skavank" som säljaren inte vill ska föras vidare. Behöver inte vara något "allvarligt".

Men katten har väl stamtavla?

Stolt bengalägare av två bänglar måste göra ett inlägg här biggrin.gif :

Det är i de allra flesta fallen (om det är en seriös uppfödare, och håll er till dom!!!) så att uppfödaren vill ha kontroll på aveln som katterna har avelsförbud och INTE för att de är defekta!!!

En uppfödare kan ha hållt på i flera år för att få fram en viss typ, och då vill de inte att detta avelarbete förstörs genom okontrollerad parning med the cat next door, och sen annonser på blocket på katter som "nästan" är bengaler för 1500 kronor... rtfm.gif

En bengal ligger normalt på ca 8.000-10.000 kr i inköp, men om man inte "måste" ha en kattunge kan man köpa pensionerad avelskatt eller äldre ungar från en del uppfödare.

http://www.bengalkatten.nu/Breeders.htm

--------------------
          Trädgård, sommar & Katter

http://www.cybersyrrorna.blogspot.com/

Citera
          Pirum
          Inlägg 04-07-2007, 19:05
          Länk hit: #9

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Tror att dessa vansinnessummor för för tillfället populära katt- och hundraser är ett stort problem. Det drar "lycksökare" till sig, som inte är intresserade av djurens väl och ve.

Självklart får man avla på katten om man vill. Är det en renrasig katt med stabila egenskaper så är det inga problem - även om det inte är säkert att man får fram utställningsexemplar.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Nutten
          Inlägg 07-07-2007, 20:16
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 849
          Medlem nr: 1 090

När det gäller att inte avla på bengal så är det olika från uppfödare till uppfödare huruvida de har det kravet. För det första så skiljer en del uppfödare mellan pris på sällskapskatt, pris på utställningskatt och pris på avelskatt. Andra uppfödare tar samma pris oavsett vilket syfte blivande ägaren har med sin bengal. Återigen andra har kanske ett pris på sällskapskatt/utställningskatt och ett annat på avelskatt. Just 8000 kr är den vanligaste summan på en sällskapskatt, precis som Virriz säger, men hamnar man i Stockholmstrakterna går det att hitta från 6000 kr och uppåt. Det är lite tätare med bengaluppfödare där, vilket såklart leder till högre konkurrens. Att bengalen har hamnat i en dyr prisklass beror ursprungligen på att det fanns så få individer i Sverige. Det är en ung ras, kom ihåg det! De flesta avelsdjur fick importeras i början och den som en gång importerat vet att det kostar rätt mycket. Nu har det dykt upp fler och fler uppfödare inom rasen och med tiden kommer det antagligen bli normalt med 6000 kr för en sällskapskatt. Hur dyrt det är beror på vilka referensramar man har . (Skulle någon blinkat om summan rört en hund?) Sedan är det väldigt få bengaluppfödare som går plus, just för att rasen inköpsmässigt fortfarande är väldigt dyr. Sverige har inte kommit så långt i avelsarbetet, det importeras fortfarande en hel del bl a från USA.

För att återgå till det här med att sätta avelsförbud. I vissa fall rör det sig om att katten har en defekt som inte bör föras vidare, ex svansknick. I andra fall kan det vara så att det är andra individer ur samma kull som ska gå i avel och det är onödigt att det blir för många som går i avel. Det tillför inte rasen något att så många likartade individer avlas vidare på. Det sista skälet är det som Virriz nämnde med andra ord, att många är rädda för att det ska bli "bakgårdsavel". Det finns alltför många som är frestade att korsa sin bengal med något annat än en annan bengal och sedan köra hårt på att det är "halvbengal" och liknande och sälja dem dyrt bara därför. De bryr sig oftast inte om så mycket mer än att tjäna pengar.

Tycker man inte om att uppfödaren sätter avelsförbud på kattungarna de säljer, så får man väl köpa från någon som delar ens egen filosofi? Svårare än så är det inte.

Redigerat av Nutten: 07-07-2007, 20:21

--------------------
          Hortikulturella hälsningar,
          Elisabeth

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 07-07-2007, 23:18
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

är det så att det är en sverakansluten uppfödare så kan hon/han inte sätta avelsförbud på kattungar som är defektfria och sålda till privatpersoner. Sverak tillåter bara avelsförbud på katter med ärftliga defekter, och privat skrivna restriktioner tillåter inte konsumentköplagen, som ju kattköp av privatperson faller under.
          Så rent lagligt håller inte ett sånt avelsförbud. Att man gärna vill vara överens med sin katts uppfödare är en annan sak och kanske man just därför respekterar dens önskemål.
          Anledningen till att vissa uppfödare sätter avelsförbud kan ju vara flera, men visst är det en önskan om att kontrollera aveln i framtiden i många fall. Just motiveringen att det inte är bra att för många katter ur en kombination går vidare i avel köper jag inte, jag anser att det är positivt för rasen att så många katter som möjligt går vidare, men att dom istället har ganska få avkommor. Men blandrasavel tillför ju inget naturligtvis, och visst kan det finnas vissa individer som är klart olämpliga för avel.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-07-2007, 06:21
          Länk hit: #12

Medlem

Tack för intressanta svar på min fråga smile.gif

--------------------

Citera
          Nutten
          Inlägg 08-07-2007, 12:53
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 849
          Medlem nr: 1 090

anncharlotte: jag håller med om att det är positivt att många går vidare ur samma kull OM det avlas sparsamt på dem. Det är väl ofta där problemet ligger, att alla inte riktigt tänker i de banorna...Långtifrån alla som börjar med avel vet heller vad de har gett sig in på.

Angående förbund så är det inom bengalaveln rätt så många som är med i TICA.

--------------------
          Hortikulturella hälsningar,
          Elisabeth

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-07-2007, 19:55
          Länk hit: #14

Medlem

Nu har dom fått hem den o söt är den iallafall wub.gif
          Bifogad fil  trilian.jpg ( 32.48k ) Antal nedladdningar: 29

--------------------

Citera
          Tezzla
          Inlägg 08-07-2007, 21:18
          Länk hit: #15

Medlem

Jättesöt!!! wub.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 09-07-2007, 01:43
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

CITAT (Nutten @ 08-07-2007, 13:53) *
          anncharlotte: jag håller med om att det är positivt att många går vidare ur samma kull OM det avlas sparsamt på dem. Det är väl ofta där problemet ligger, att alla inte riktigt tänker i de banorna...Långtifrån alla som börjar med avel vet heller vad de har gett sig in på.

Angående förbund så är det inom bengalaveln rätt så många som är med i TICA.

Ja Ticas regler har jag dålig koll på, men oavsett vilket så gäller ju i Sverige konsumentköplagen, den kan man ju inte rubba, så skrivs katten över till ett annat förbund så kan den ju avlas på.
          Jag håller med om att om flera katter ur samma kombination ska gå i avel så är det sparsam avel som gäller, men det är ju oftast uppfödarna som är dom som överanvänder en katt, inte sällskapskattsköparna. Det dom vill är ju ofta att bara ta en kull !
          Sen finns ju "backyard" uppfödarna, men dom tar ju sällan hänsyn till varesej restriktioner i köpekontrakt eller dom olika kattför-bundens regler. Ska man skydda sej för det så finns det ju bara "tidig kastrering" som verkligen fungerar.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 14:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon