Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Digitalboxar
          Pirum
          Inlägg 20-07-2007, 22:48
          Länk hit: #21

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

På min halvdassiga TV i lägenheten, med tidigare analogt kabelnät, så blev det ett lyft att uppgradera. Stabilare bild, bättre ljud på de flesta kanalerna (SVT och TV4 hade redan bra stereoljud).

På mina föräldrars TV i villan, med egen antenn, är det verkligen diskuterbart vad som är bäst. Den digitala bilden är suddigare, vilket möjligen kan bero på att vår Philips-box inte är superbra. Men digitalt som digitalt, tycker inte den borde sabotera så mycket när den gör om till analog RGB-signal. Dessutom har flera kanaler digitala artefakter som resultat av för hård komprimering. Detta upplever jag själv som mer störande än svagt analogt brus i bilden. Speciellt tydligt märks det exempelvis vid sportsändningar, fotbollsplaner brukar se rätt tokiga ut på digitala medelupplösningskanaler komprimerade i för stressad mpeg2. Verkar som att man vill tränga in 3-4 kanaler på samma bandbredd som 1 vanlig DVD-skiva.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Rossi
          Inlägg 24-07-2007, 09:10
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Vi har också egen antenn på vårt hus och vi har definitivt mycket bättre bild och ljud nu när vi kör digitalt än när vi hade analogt. Men så har vi också investerat i en bra TV, bra digitalbox och inte minst - och detta glömmer folk ofta bort - bra kablage. Nöj er inte med de kablar som följer med när ni köper TV och digitalbox utan investera några hundralappar i bättre kablage. Det gör större skillnad än vad ni kanske tror.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Pirum
          Inlägg 24-07-2007, 18:49
          Länk hit: #23

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Kablar mellan box och TV är viktigt, men vi har samma kablage till det digitala som till det analoga - och den digitala bilden är stabilare men suddigare. Som tur är har jag inte platt-TV, för där ser man felen i den digitala bilden ännu tydligare, samtidigt som kornigheten och bruset i den analoga bilden också oftast syns mer.

SCART-kabeln mellan TV och digitalbox bör klara RGB-signaler, det räcker oftast. En dyrare kabel ger oftast inte märkbart bättre bild om det inte finns störningskällor i närheten.

Mer avancerade boxar har digitala in- och utgångar, men med den lågupplösta digitala standard vi har nu så gör det ingen direkt nytta för de flesta TV-program.

Kan ju tillägga att jag inte skriver för att "gnälla", folk tycker olika. En del tycker det är viktigare med stabil bild utan flimmer och brus, andra tycker att skärpan är viktigare - och kan då acceptera brus och kornigare bild. Det finns undersökningar som visar att många personer vid ett test mellan VHS och SVHS ansåg att VHS-bilden var bättre. Eftersom den är 'mjukare' och inte lika brusig. För mig är det helt ofattbart...SVHS är så mycket bättre att VHS borde kriminaliserats senat 1990...smile.gif

Själv verkar jag onödigt känslig för "digitala störningar" i form av hård komprimering, och så är jag onödigt känslig för låg 'frame-rate' :/ Kanske skador av alltför långvarigt datoranvändande...vet att jag redan ca 1990 tyckte att bilden på biograferna var delvis outhärdlig pga att den är så ryckig (24 bilder/s, som visas 3x vardera om jag fattat allt rätt)

Redigerat av Pirum: 24-07-2007, 18:52

--------------------
          zon2.5

Citera
          Rossi
          Inlägg 25-07-2007, 08:17
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Vi har egen antenn, LCD-TV, avancerad digitalbox och är supernöjda med både det digitala ljudet och bilden. Det är märkbart mycket bättre än när vi hade analogt. Det är en "pina" de gånger vi tittar på vår andra TV som än så länge är analog. (Vi går ju inte över till digitalt förrän i oktober.)

Kan nämna att vi också är väldigt känsliga/kräsna både när det gäller ljud och bild. Vi har satsat ganska mycket pengar på ett ordentligt surround-system och då blir ju ljudet givetvis ÄNNU grymmare *ler* men det är ju långt ifrån alltid vi har det systemet på.

Redigerat av Rossi: 25-07-2007, 08:19

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 25-07-2007, 21:08
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag är heldum på detta och inte särskilt tv-intresserad, men det är familjen, så här är det parabol från Viasat på gång - om nu man och söner kan hitta någon mottagning för den här bland alla höga träd. Det går inte nu när det är regnmoln hela tiden.

Jag har en fundering ang dena billiga variant utan abonnemang som vissa av er köpt. Behöver man inte byta antennen?

Redigerat av Eva i Skåne: 25-07-2007, 21:10

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 26-07-2007, 09:59
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Jag har samma antenn som tidigare, den billigaste boxen med medskickade kablar och en vanlig gammal "tjock" TV - jag tycker det är alldeles utmärkt bild. Hade bra bild med det analoga systemet också tyckte jag. Tittar inte så speciellt mycket på TV, så det duger alldeles utmärkt åt mig.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 26-07-2007, 11:38
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Vi funderar ju på det med TV och digitalbox för husbilen. Men vi hoppas att det snart kommer en liten TV med inbygd box, för varje cm är kostbart i husbilen. Jag vill inte ha en massa grejor stående här och där.

Elisabeth

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 15:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon