Kablar mellan box och TV är viktigt, men vi har samma kablage till det digitala som till det analoga - och den digitala bilden är stabilare men suddigare. Som tur är har jag inte platt-TV, för där ser man felen i den digitala bilden ännu tydligare, samtidigt som kornigheten och bruset i den analoga bilden också oftast syns mer.
SCART-kabeln mellan TV och digitalbox bör klara RGB-signaler, det räcker oftast. En dyrare kabel ger oftast inte märkbart bättre bild om det inte finns störningskällor i närheten.
Mer avancerade boxar har digitala in- och utgångar, men med den lågupplösta digitala standard vi har nu så gör det ingen direkt nytta för de flesta TV-program.
Kan ju tillägga att jag inte skriver för att "gnälla", folk tycker olika. En del tycker det är viktigare med stabil bild utan flimmer och brus, andra tycker att skärpan är viktigare - och kan då acceptera brus och kornigare bild. Det finns undersökningar som visar att många personer vid ett test mellan VHS och SVHS ansåg att VHS-bilden var bättre. Eftersom den är 'mjukare' och inte lika brusig. För mig är det helt ofattbart...SVHS är så mycket bättre att VHS borde kriminaliserats senat 1990...

Själv verkar jag onödigt känslig för "digitala störningar" i form av hård komprimering, och så är jag onödigt känslig för låg 'frame-rate' :/ Kanske skador av alltför långvarigt datoranvändande...vet att jag redan ca 1990 tyckte att bilden på biograferna var delvis outhärdlig pga att den är så ryckig (24 bilder/s, som visas 3x vardera om jag fattat allt rätt)
Redigerat av Pirum: 24-07-2007, 18:52