Jag gillar öl :-D
Varmt och stark mat: Corona med en limeklyfta
Weissbier är gott, ljus med jästfällning ska det vara.
En svensk lager som är god är Eriksberg. Den är kryddad med aromahumle som ger en speciell doft och smak.
Kilkenny slinker väl ner ibland, likaså Nils Oscar india ale
När det gäler folköl funkar norrlands guld utmärkt
Nån tjeck ibland, Pilsner Urquell eller starobrno.
Grolch är ett gott holländskt öl.
Ett gott trappistöl är som en hel måltid - med efterrätt!
Slottskällans bryggeri har tagit fram många godsaker
http://www.slottskallan.seMen som absolut favorit måste jag nog ta Wisby kloster. Vi brukar åka ner till medeltidsveckan varje år och konsumera en del. För sex år sedan hände detta, citerat från min frus hemsida:
Två viktiga komponenter som gör medeltidsveckan så trevlig är färsköl och gatuförsäljning. Medan vi njöt av ölet på Kapitelhusgården en eftermiddag stod vi och beundrade en vacker silverring hos en dansk silversmed. Fredrik blev så förtjust i den att han köpte den och medan han betalade såg vi även andra ringar som smeden sålde som vi båda föll för. De var platta och var stämplade runtom med "omnia vincit amor" d.v.s. "kärleken övervinner allt". Fredrik sade i förbigående att om jag någon gång ska förlova mig kan jag tänka mig en sådan ring, något som ingen av oss tog på något allvar.
Dagen innan vi skulle åka hem till Stockholm igen drack vi en hel del öl så vid kvällningen var vi rätt luriga allihop. Plötsligt stötte vi ihop med silversmeden som var på väg ut för festa och medan jag hjälpte henne snöra sitt klänningsliv kom vi igen att tänka på de vackra ringarna vi sett. Anna hade gått in på en restaurang för att pudra näsan och jag och Fredrik slog oss ner på trottoaren och väntade. Inspirerade av mötet med smeden började vi prata om förlovningar och till sist spände Fredrik ögonen i mig och sade "Du vågar aldrig!". Varpå jag kontrade med "Jo, jag vågar, men du vågar aldrig!" och det gick upp för oss båda att det gjorde vi visst och hux flux var vi förlovade! Vi bestämde oss för att köpa ringarna av smeden dagen efter och firade natten lång med bubbel som sig bör. Den bästa kommentaren stod Fredriks pappa Anders för när Fredrik ringde hem på natten för att berätta nyheten.
Fredrik: "Jag har förlovat mig!"
Anders: "[förvirrad tystnad] ...med vem då?"
När vi vaknade på morgonen med en brutal baksmälla ångrade vi bittert våra utsvävningar kvällen innan - men inte förlovningen!
/fredrik