|
Änglatrumpet med hårda, förvridna blad och knoppar.. |
|
|
|
23-07-2007, 20:32
|

Medlem
Antal inlägg: 21
Medlem nr: 11 662

|
Hej!
Detta är mitt första inlägg på det här forumet så jag hoppas jag postar rätt!
Jag har två änglatrumpeter som jag har övervintrat i garaget. När jag tog fram dom i mars-april (minns inte riktigt) så hade den ena, till min stora förvåning, redan ett par blommor. (Vita.)
(Jag övervintrar dom i en hink med hål i som jag sen ställer i en hel hink. Sen tar jag bort ytterhinken på våren när jag planterar ut dom i stora krukor.)
Nu lät jag båda stå ute rätt länge i sina förhållandevis små hinkar innan dom kom ner i de stora sommarkrukorna men den som blommat i garaget fortsatte att blomma.
Sen, helt plötsligt, såg jag att den nyaste blomknoppen som var på väg var böjd och liksom hård. Tyckte att det var märkligt men tänkte inte mer på det utan planterade ut båda i sina sommarkrukor. Den som inte blommade i garaget blommar fortfarande inte men den har växt jättemycket och har härligt stora, gröna blad. På den andra, den som var så duktig i början, har det också kommit nya blad men de är små, (3-4 cm bara), hårda, vridna, och liksom missbildade.. Blomknoppar har den också fått men de är också små, smala, böjda och hårda och slår aldrig ut.
Vad kan detta bero på? Någon som varit med om samma sak?
Måste också tillägga att de båda blommorna fått exakt samma behandling, med mycket vatten och näring 1-2 ggr./veckan. Jag ser inte heller några som helst angrepp av djur eller liknande på den sjuka blomman, det ser snarare ut som om den har något gen-fel eftersom de nya bladen/blomknopparna är missbildade redan när de börjar växa ut. (Fast den växte och blommade ju som vanligt hela förra sommaren..)
Önskar råd och hjälp!
Mvh. Thuss
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|