Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bantningsmetoder, ett miljöhot!
          zaaritha
          Inlägg 27-07-2007, 21:07
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Bra!

Citera
          Tesa
          Inlägg 27-07-2007, 22:46
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Lite angående regnskogen..
          Regnskogen i sydamerika skövlas (jag tror tom den bränns ner) numera i snabb takt för att ge bete till köttdjur...och det blir mer eller mindre öken där sedan. Men köttet kan kallas ekologiskt...En argentinare berättade för min gubbe hur de forslade djur genom landet i tre dygn nonstop till slakterier närmare hamnarna...att många av djuren var döda vid framkomsten var svinn man räknade med..Jag skulle iallafall inte vilja äta det köttet..

...och metangas...
          Det bildas mycket metangas när djur äter kraftfoder...det var faktiskt på tapeten att det skulle införas "fiskvoter" för ett några år sedan..Djur som bara äter gräs pruttar inte alls lika mycket..Men de måste bli äldre innan de blir slaktfärdiga och då hinner de kanske ikapp i gasmängd/livstid...(det blir iofs ett finare kött på äldre djur men det blir ju naturligtvis dyrare då eftersom djuren skall skötas under en längre tid)

Annars har jag bara tummenupp.gif att säga Betsson! Bra skrivet!!

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Pirum
          Inlägg 27-07-2007, 23:04
          Länk hit: #23

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=666435

Jaha, bantning, djurätande, skogsskövling, större bovar än bilkörningen. Snart kan man köra bil med rent samvete om det här fortsätter rolleyes.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          Bettson
          Inlägg 28-07-2007, 08:48
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Pirum @ 28-07-2007, 00:04) *
          http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=666435

Jaha, bantning, djurätande, skogsskövling, större bovar än bilkörningen. Snart kan man köra bil med rent samvete om det här fortsätter rolleyes.gif

Fast vad artikeln säger är att avskogning är ett stort problem. Växtelighet förbrukar ju koldioxid och ger syre. Regnskogen växer ju så in i hoppsan. Om det ersätts av något annat som växer mindre så påverkar det naturligtvis klimatet eftersom regnkskogarna är en stor koldioxidutjämnare.

Men att därifrån kritisera bantning, djurskötsel mm är en helt annan sak.

Problemet är att man skövlar regnskogen, att man sedan gör det i Brasilien och Argentina för att föda upp köttdjur är ju en stupiditet utan dess like. Men det gör ju inte köttuppfödning i sig till en miljöbov. Det är att man föder upp köttdjur på brända regnskogar som är problemet.

Att då jämställa köttdjursuppfödning som vi har i Sverige på alternativ mark som är en miljövårdande åtgärd med köttdjursuppfödning efter skövlade regnskogar är ungefär som att sluta äta mat bara för att man är rädd för att få i sig något cancerframkallande.

Citera
          Pirum
          Inlägg 28-07-2007, 11:56
          Länk hit: #25

Validating

Jag äter ofta kött, men tycker att köttuppfödning på åkermark bör starkt beskattas (djur bör gå på icke-odlingslämpliga ängsmarker, skogsmarker etc), import av mat (speciellt djurmat) bör starkt begränsas, och jordbruk som inte når upp till KRAVs regler (minst) bör kriminaliseras smile.gif Men så är jag stor vän av regleringar, förordningar, etc, också biggrin.gif

Håller med dig Bettson, det är stor skillnad på köttproduktion och köttproduktion. Eller, för att ta ett liknande exempel - ris är en helt värdelös gröda ur klimatförändringssynpunkt. En av de värsta bovarna vi har i livsmedelsväg. Att då köra en tidningsartikel med "veganer förstör miljön!" är såklart helt befängt.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Bettson
          Inlägg 28-07-2007, 12:01
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Pirum @ 28-07-2007, 12:56) *
          Jag äter ofta kött, men tycker att köttuppfödning på åkermark bör starkt beskattas (djur bör gå på icke-odlingslämpliga ängsmarker, skogsmarker etc), import av mat (speciellt djurmat) bör starkt begränsas, och jordbruk som inte når upp till KRAVs regler (minst) bör kriminaliseras smile.gif Men så är jag stor vän av regleringar, förordningar, etc, också biggrin.gif

Håller med dig Bettson, det är stor skillnad på köttproduktion och köttproduktion. Eller, för att ta ett liknande exempel - ris är en helt värdelös gröda ur klimatförändringssynpunkt. En av de värsta bovarna vi har i livsmedelsväg. Att då köra en tidningsartikel med "veganer förstör miljön!" är såklart helt befängt.

Fast jag hpller inte med helt om det där med köttuppfödning på åkermark. Vart drar du gränsen då?

Om du har ängsmark för bete så måste du ändå odlaö hö eller endilage på åkermark för att vi har ett klimat som inte tillåter betning på vintern.

Denna vallodling ger en frikare finare jord och bättre växtföljd. Om sedan ladorna är fyllda med grovfoder så varför inte låta djuren beta det som ändå växer där.

Citera
          Pirum
          Inlägg 28-07-2007, 12:10
          Länk hit: #27

Validating

Jag vet inte hur man ska dra gränsen, bland annat för att årstiderna växlar. Kan ju vara utmärkt att grisar bökar där det tidigare vuxit potatis, exv. Det jag menade var i huvuddrag att det idag ofta är mer lönsamt att låta djuren gå på fin odlingsmark, medan den steniga, oländiga, eller näringsfattiga skogs- och ängsmarken lämnas att slya igen. På något sätt måste det bli även ekonomiskt lönsamt att utnyttja denna mark på annat sätt än att lägga i träda. Och subventioner tycker jag inte är lika trevligt som straffbeskattning smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 28-07-2007, 14:18
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Pirum har du en aning om djurhållning? Hur det är och vad som behövs f¨ör kor, kalvar, för en mjölkbonde osv? Jag tror inte det.

En av mina döttrar är ekologisk odlande bonde, med mjölkproduktion som huvudnäring.

Tror du att folk är beredd att betala mer för kött? Nej då, alla som skriker högst vill betala minst. Hur skall hon kunna leva, driva gården?

Elisabeth

Citera
          Tesa
          Inlägg 28-07-2007, 14:43
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Det är ju just det...smakar det så kostar det...
          Allt är möjligt bara det betalar sig...men att producera mat på ett miljövänligt sätt betalar sig inte tillräckligt bra för folk är inte beredda att betala vad det kostar utan köper ett miljömässigt sämre alternativ istället...
          MOROT är nog ett bättre styrmedel än straffbeskattning av bönder som redan går på knäna...Det slutar bara med att fler slutar..och då får vi importera maten istället.
          Och så är det ju det där med klimatet här..vi har ju inte möjlighet att odla allt här året runt och därför har vi ju anpassat oss till att äta kött eftersom de kunnat leva på grödor som varit lätta att bevara över vintern..och så länge djuret är i livet så har maten hållt sig färsk...
          Eftersom vi fortfarande har det klimatet vi har så får vi ju importera mycket av det gröna vi ska äta vintertid om man inte ska odla det i växthus..och det är ju frågan om hur bra det är??

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 28-07-2007, 14:46
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-07-2007, 15:18) *
          Tror du att folk är beredd att betala mer för kött? Nej då, alla som skriker högst vill betala minst.Elisabeth

Det som är så jädrans fel när det gäller KRAV-märkt, både kött och grönsaker, är att bonden inte får speciellt mycket mer betalt för sina produkter än vad en bonde som konstgödslar och använder gifter får för sina! Men i butikerna är priserna så mycket högre, så en barnfamilj med låg- eller medel-inkomst knappast har råd att köpa KRAV-märkt. En "KRAV-bonde" har stora utgifter och går nästan back de första åren av ekologiskt odlande, delvis för att det är svårt att få tag i ekologiskt utsäde/ foder/ uppfödda ungdjur.

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 28-07-2007, 14:57
          Länk hit: #31

Validating

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-07-2007, 15:18) *
          Pirum har du en aning om djurhållning? Hur det är och vad som behövs f¨ör kor, kalvar, för en mjölkbonde osv? Jag tror inte det.

Min inkompetens är visserligen rätt grav i flera avseenden, men jag har vuxit upp med flera ganska stora gårdar som grannar smile.gif

De flesta av gårdarna har dock numera lagts ner, och används huvudsakligen för ridskola, skogsskövling, eller industrimarksexploatering.

CITAT
          En av mina döttrar är ekologisk odlande bonde, med mjölkproduktion som huvudnäring.
          Tror du att folk är beredd att betala mer för kött? Nej då, alla som skriker högst vill betala minst. Hur skall hon kunna leva, driva gården?

Med mina åtgärder skulle hon slippa konkurrensen från icke-ekologiska bönderna... wink.gif

(tillägg : alla ickeekologiska bönder, bli inte sura, jag vet att en del av er har jordbruk som är exemplariska i många avseenden)

Men jag håller med om att prispressen är vansinnig. Konsumenterna är nog till stor del faktiskt beredda att betala extra, men problemet är att påslagen i förädlings-, distributions-, och försäljningsleden är alldeles för höga. Inte när det gäller just mjölk, men exempelvis ekologisk potatis kostar dubbelt så mycket i affären som konventionell. Ok, det är klart att ekologisk potatis faktiskt kan kosta dubbelt så mycket att odla. Men det motiverar inte att potatisen kostar 7kr/kg mer i butik när bonden bara får 1kr mer per kg.

Mat är ju faktiskt JÄTTEBILLIG idag, om man ser till hur lite bonden får betalt. Det är därefter som kostnaderna exploderar. Vansinne att snubben som säljer en vara ska få tiofalt mer än den som producerat varan, lite tillspetsat.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Bettson
          Inlägg 28-07-2007, 15:33
          Länk hit: #32

Medlem

[quote name='Pirum' date='28-07-2007, 13:10' post='640811']
          Jag vet inte hur man ska dra gränsen, bland annat för att årstiderna växlar. Kan ju vara utmärkt att grisar bökar där det tidigare vuxit potatis, exv. Det jag menade var i huvuddrag att det idag ofta är mer lönsamt att låta djuren gå på fin odlingsmark, medan den steniga, oländiga, eller näringsfattiga skogs- och ängsmarken lämnas att slya igen. På något sätt måste det bli även ekonomiskt lönsamt att utnyttja denna mark på annat sätt än att lägga i träda. Och subventioner tycker jag inte är lika trevligt som straffbeskattning smile.gif
          [/quote0]
          Fast trädan hör hemma i det rena växtodlingsjordbruket. Det är en vila för marken att äterhämta sig från odling. Likaså gröngödlingsväxter. De används också i det kreaturslösa jordbruket för att gödsla marken. I lantbruket med kreatur så är både trädan och gröngödlingen helt onödig. Halmen återförs genom gödseln och kogödseln i sig tillför näring.

Vad är det för skillnad om man odlar hö och ibland betar på jordbruksmark och detta går till produktion. Man slipper ju både trädan och gröngödslingen. Marken återhämtar sig lika bra och man har dessutom gräsklippare till de marker somman inte vill ska växa igen. För mig är det inget varken att bestraffa eller klaga på, tvärtom.

En frisk jord håller sig frisk med djurskötsel. Det som marken mår bra av kan aldrig vara fel. rolleyes.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 28-07-2007, 16:03
          Länk hit: #33

Validating

Träda och rotation är såklart bra, fast EU har väl sagt att ca 10% av marken ska lyftas bort ur jordbruket för att minska överproduktionen av mat och istället öka priserna. Mina föräldrar har bott nära en sådan träde-åker (tänkte kalla det 'äng', men det är att överdiva), den har slagits ett par gånger per år, vilket ju förbättrar utsikten relativt om den inte hade slagits, men samtidigt har den legat i övrigt helt overksam i många år på raken. När jag var liten gick det kor där. Skulle det kunna göra nu också, om det hade lönat sig bättre för bonden.

Tillägg : pga minskade skördar av vete, etc, och ökad efterfrågan på etanol så ska åkrar tydligen få tas ur påtvingad träda, det låter vettigt.

Redigerat av Pirum: 28-07-2007, 16:05

--------------------
          zon2.5

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 00:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon