Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Skällande hund, grannens hund gör mig och min familj galen
          titti49zon6
          Inlägg 24-07-2007, 18:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

kan någon säga vad man skall göra åt grannens hund som skäller hela dagarna och halva nätterna.
          Jag kan inte vistas ute utan att den skäller, så fort något rör sig så skäller den som em galning sad.gif
          Om jag vill rensa ogräs eller vattna eller sitta ute i trädgården så skäller den så jag får ont i huvudet, det är olidligt och
          folk som kommer hit undrar hur vi står ut.
          Jag har försökt att få den tyst genom att säga till på skarpen men det hjälper inte och grannen bryr sig inte om att den skäller
          Snälla, är det någon som kan säga vad jag skall göra, vill inte flytta för att grannen har en skällig hund men jag står snart inte ut längre

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          2 sidor V  < 1 2  
          Nytt inlägg
          Svar (20 - 35)
          Lemonne
          Inlägg 08-08-2007, 20:38
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

Prova att prata lugnt och milt med hunden när den sätter igång att skälla på dig. Eftersom den är bunden så där är den nog mest ute efter uppmärksamhet. Den kanske inte tystnar första gången du pratar med den, men så småningom kommer den nog vänja sig vid din röst och lyssna på den. Slutligen, om du har tur och allt fungerar bra, kommer den nog sluta skälla på dig även om du inte pratar med den.

Att ryta åt den kommer bara ge motsatt effekt. Hunden kan tolka det som lek eller hot, och kommer bli mer uppspelt när du kommer ut nästa gång och därav skälla ännu mer. En hund som har skall i sig, vilket är vanligt för jakthundar som är uppfostrade och framavlade för att markera byten, kan man aldrig få bort skallet ifrån genom att säga åt den att vara tyst. Den enda lösningen är om ägarna skulle träna hunden till kommandot "skall", då kan man också säga åt den när den inte ska skälla...

Citera
          Floppy
          Inlägg 12-08-2007, 11:24
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

Jag tycker att det ska införas ett sk 'hund körkort'...där man får bla lära sig olika lagar och regler och hur man bäst tar hand om en hund ...det tycks behövas...och de som verkligen vill ha en hund kostar nog på sig det...

En önskan vore också att dessutom ha rasläran...alltså att man får lära sig om just om den rasen man har tänkt köpa...och man borde få förnya sitt 'körkot' om man köper en ny ras.....

Ja hoppas att det inte bara är ett önsketänkande...utan att det verkligen kommer att införas...

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 12-08-2007, 13:44
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

CITAT (Floppy @ 12-08-2007, 12:24) *
          Jag tycker att det ska införas ett sk 'hund körkort'...där man får bla lära sig olika lagar och regler och hur man bäst tar hand om en hund ...det tycks behövas...och de som verkligen vill ha en hund kostar nog på sig det...

En önskan vore också att dessutom ha rasläran...alltså att man får lära sig om just om den rasen man har tänkt köpa...och man borde få förnya sitt 'körkot' om man köper en ny ras.....

Ja hoppas att det inte bara är ett önsketänkande...utan att det verkligen kommer att införas...

Jaaa yes.gif ! Det är jag också väldigt inne på (har för mej att jag tjatat om det i en annan tråd också). Körkortet skulle liksom bli ett skydd för alla hundar, så att de hamnar i ett bra hem med kompetenta ägare. Precis som med andra "nymodigheter" skulle det bli lite problem i början, med att få allt att fungera. Fast nog är det värt det, om det leder till att hundarna får det bättre (det finns ju många som inte alls har det bra...).

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 12-08-2007, 16:59
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Behjärtansvärt ... men alla andra djur som katter, hästar, gnagare, reptiler osv confused.gif (för att inte tala om barn) unsure.gif och hur skulle detta administreras och bekostas ... skattepengar eller ideelt ?

Citera
          Wilmer
          Inlägg 12-08-2007, 18:56
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Det borde väl den som skaffar djur betala själv!! Precis som jag betalar mitt körkort för att få köra bil. Skaffar man djur får man ju faktiskt se till att man vet vad man gör och vilket ansvar det är..

Fast om djurkörkort är lösningen eller ej, det vet inte jag..

/ Wilma

PS. Mina jobbiga skällande hundgrannar bor på en kennel... Så inte ens de verkar veta hur man får tyst på sina hundar (uppfödarna).

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Floppy
          Inlägg 13-08-2007, 14:27
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Wilmer @ 12-08-2007, 19:56) *
          Det borde väl den som skaffar djur betala själv!! Precis som jag betalar mitt körkort för att få köra bil. Skaffar man djur får man ju faktiskt se till att man vet vad man gör och vilket ansvar det är..

Fast om djurkörkort är lösningen eller ej, det vet inte jag..

/ Wilma

PS. Mina jobbiga skällande hundgrannar bor på en kennel... Så inte ens de verkar veta hur man får tyst på sina hundar (uppfödarna).

Ja vem säger att bara för att man bedriver en Kennel så är man inte världsbäst på hundar...för det finns ju de som bara avlar och inte tänker sig för...rötägg finns det överallt...tråkigt nog...men det finns många Kennlar som är helt suveräna...Min uppfödare är bra men jag skulle tycka att Kennlarna skulle se till att hundköparna går en valpkurs...att det kan ingå i priset tex...ja många ideér finns det...

Presis vad jag också skrev...att det ska man som hundägare få betala själv...precis som du skriver Wilmer...att man får ju betala sitt körkort själv...
          Hur det ska utformas och vem som ska utfärda körkortet mm...Svenska Kennelklubben kanske kan ha hand om det......kurser finns det ju nästan redan nu...Valpkurs tex...fyll på med lite mer lagar mm och att man avslutar kursen med ett prov...tex...

...som Snöflinga skrev '... men alla andra djur som katter, hästar, gnagare, reptiler osv '...ja du om det behövs ett körkort även för de djuren så måste väl det också kunna lösas på ett smidigt sätt...men att nått måste göras är ju helt klart....men vad...det vet inte jag men ett 'körkort' kan ju vara ett steg i rätt riktning...

--------------------

Citera
          Margith
          Inlägg 13-08-2007, 15:50
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Jag har också, av och till, bekymmer med skällande hundar.
          Våra egna!!

Jag vill bara ge er en annan syn på det här problemet tongue.gif

Första gången det hände bodde vi i ett hus med vidbyggt garage. Vidbyggt med garaget hade vi ett förråd, som vi inredde till "hundrum", med hundgård utanför och "kattlucka" så att hundarna kunde gå in och ut som de ville.
          När vi jobbade hade hundarna bara tillgång till hundrummet och hundgården. När vi var hemma hade de tillgång till det + hela huset. Sov gjorde de i min säng wub.gif
          En fredagkväll går vi och lägger oss, i lugn och ro, allihop... jag hinner bara somna så far hundarna ut i hundgården och skäller som tok. Jag hämtar in dem (och bråkar rejält på dem) Går och lägger mig, hinner nästan somna, så hör jag hur det smäller i luckan och hundarna börjar vrålskälla igen... och jag ut (nu är jag riktigt ilsk) Det här händer en gång till, men då stänger jag dörren till garaget så att de inte kommer ut längre.

På lördag-morgon när jag kliver upp och sätter på kaffe, tittar jag ut genom köksfönstret fear.gif Det ligger en ren och sover precis bredvid hundgårdsgallret!! Tror jag att hundarna fick fri-spel!
          DÅ småskrattade jag åt det, jag skrattade mindre på måndag när gubben kom hem från jobbet och berättade att NÅGON anmält oss till Miljö- och hälsoskyddskontoret för att våra hundar störde på natten rtfm.gif

Jag hade förstått det bättre om vi brukade ha vilda fester var och varannan helg... men det här var första gången på gott och väl 7 år som vi störde nån thumbdown.gif
          Om vi nu inte räknar oljudet från den bensindrivna gräsklipparen, men den brukar vi inte dra igång förrän efter lunch....

Det här är många år sedan och skällande hundar har inte varit ett problem för oss, förrän i sommar. Vårt sovrum ligger på övre plan och det blir hiskeligt varmt på sommaren. Efter några nätter då jag hört hur hundarna flämtat i hettan förslog jag att vi skulle låta hundarna sova i hundgården ist. Här har de inte möjlighet att komma in i huset, men de har "hundrum" lagom svalt och bäddat med duntäcken så att de ska kunna ligga skönt (Jo det är sant, de har duntäcken att ligga på a0a.gif )
          Halv 4 väcker de mig... vrålskällande... tidningsbudet kom sos.gif

Det är inte lätt att vara hundägare no.gif

Stör grannens hund dig, är det mycket sannolikt att de även stör ägarna. Och att ägarna gör allt de kan för att få tyst på djuren.

Själv överväger jag att flytta ännu längre ut i skogen.
          Jag tror att jag skulle sova bättre om jag var tvärsäker på att våra hundar bara stör oss, men bara tanken att risken finns att de ringer från Miljö och hälsoskyddskontoret igen, får mig att bara sova med ena ögat crying.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          herkules
          Inlägg 13-08-2007, 16:19
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag brukar tänka på det när jag befinner mig i andra länder där hundar inte enbart är till sällskap utan används till det de är till för , där står hundar och skäller hela dagarna (även inne i städerna) och ingen bryr sig. bra de - det är hundars uppgift att larma så fort det rör sig någonstans.

hundkörkort får inte hundar att sluta skälla.

jag kan förstå att människor tycker det är problem med skällande hundar - dock tillhör inte jag de människorna - och jag vet ej heller vad man ska göra åt det förutom att ta ifrån hunden dess naturliga språk och instinkt.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Floppy
          Inlägg 13-08-2007, 17:24
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (herkules @ 13-08-2007, 17:19) *
          hundkörkort får inte hundar att sluta skälla.

ta ifrån hunden dess naturliga språk och instinkt

Nä det är ju sant...men jag tänkte mest allmänt...och Titti har ju stora problem med sina grannar som fullkommligt skiter i att deras hundar stör...
          Jag menar inte heller att man ska förbjuda hundar att skälla överhuvudtaget...min skäller ibland den också...även grannarnas hundar skäller i tid och otid...men inte låter ägarna dem stå och skälla frenetiskt utan att de går ut och tittar vad som är fel och gör nått åt det...de larmar oftast att det går nån utanför...och när husse/matte kommer ut så har de ju larmat färdigt...husse/matte lugnar ner sin hund...frid och fröjd...ingen av grannarna lämnar sina hundar ute på natten så att de inte har nån koll på dem om de skäller...

Margit...att renen kunde sova i lugn och ro då... ohmy.gif ...helt otroligt....och ja jag förstår att de skällde som tokar....det hade min hund också gjort... a0a.gif
          ....duntäcke...sicket lyx....min har hela min säng, soffa mm å ligga på...vad gör man inte för sina älsklingar... wub.gif

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 13-08-2007, 18:17
          Länk hit: #30

Medlem

ser själv hur illa det jag skrev ser ut - jag använder oftast för få ord och då blir det kort och kan uppfattas illa.
          jag läste i ursprungsinlägget att hunden skäller så fort något rör sig och tänkte direkt - ja, hundar ska göra det, det är deras uppgift.

jag hade 5 vallhundar i en lägenhet och skall när det ringde på dörren var bara förnamnet - det var jordbävning, alarm på högsta nivå. så kan man ju inte ha det när man bor i ett flerfamiljshus med tanke på grannar och med tanke på att jag skulle få behålla kontraktet på lägenheten!
          jag gjorde som de flesta andra, gapade högre än hundarna för att överrösta dem med den påföljden att hundarna larmade ännu mer - så klart - matte larmar också, hej o hå vi måste hjälpa henne..
          till slut så såg jag ju vad det var, benzo, flockledaren satte igång alla när det ringde på dörren, allt för att uppmärksamma mig, jag berömde benzo, gav godis och hundarna blev tysta..

så mitt förslag är - mata grannhunden med godis! yes.gif

jag hoppas i alla fall att det löser sig, du måste ju kunna tala med dina grannar och säga att du blir störd, förmodligen är hunden uttråkad så de får hitta på någon sysselsättning åt hunden.

--------------------

Citera
          Floppy
          Inlägg 13-08-2007, 21:31
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (herkules @ 13-08-2007, 19:17) *
          ser själv hur illa det jag skrev ser ut - jag använder oftast för få ord och då blir det kort och kan uppfattas illa.
          Jo språket på internet är svårt...och jag uppfattade det inte illa...men det finns de som kan göra det och som inte riktigt förstår internetspråket och då blir det lite jobbit att försöka räta ut trådarna...men så länge man håller en god ton i diskussionen så är det bra... tummenupp.gif smiley_small_hug.gif

så mitt förslag är - mata grannhunden med godis! yes.gif
          rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

--------------------

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 14-08-2007, 11:46
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

CITAT (Snöflinga @ 12-08-2007, 17:59) *
          Behjärtansvärt ... men alla andra djur som katter, hästar, gnagare, reptiler osv confused.gif (för att inte tala om barn) unsure.gif och hur skulle detta administreras och bekostas ... skattepengar eller ideelt ?

Någonstans måste man börja. Och det går som bekant inte riktigt att jämföra barn och djur, eftersom barn förr eller senare blir vuxna och kan klara sej själva. De flesta husdjur är beroende av "sina" människor hela livet (allt från 2-100 år beroende på djurslag).

Se Wilmers inlägg om vem som betalar kalaset. Liknelsen med bilkörkort är faktiskt riktigt bra!

Naturligvis kommer inte ett plastkort i plånboken få hunden att sluta skälla smile.gif . Fast ägaren kanske skulle ha bättre kunskaper i hur man tränar bort sådana besvär efter "hundkörkortsteorin". Just här verkar ju skällandet faktiskt vara ett problem, plus att ägaren nästan ignorerar hunden... En del larmande när det kommer folk osv får man räkna med, men det låter som att det är mycket mer med dennna hund.

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          HelénE
          Inlägg 14-08-2007, 15:51
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

Om det är till någon tröst så innehåller regeringens proposition betr. ny lag om hållande av hund, att hundar inte längre kommer kunna hållas på permanent vis i löplina.

Å andra sidan kommer hundgård gå bra, så kanske bygger grannen en sån då.

Har du testat att varje gång den skäller, kasta in nåt godis till den och säga bra det räcker?

I annat fall är det kommunens miljö- och hälsa som du ska kontakta. Ständigt hundskällande är en bullerstörning och det ska kommunen se till att det åtgärdas.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          Rapchic
          Inlägg 14-08-2007, 16:00
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

ok erkänner redan nu att jag inte kan så mkt om hundar
          men borde inte godis uppmuntra den till att skälla mer eller?

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          herkules
          Inlägg 14-08-2007, 16:53
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Rapchic @ 14-08-2007, 17:00) *
          ok erkänner redan nu att jag inte kan så mkt om hundar
          men borde inte godis uppmuntra den till att skälla mer eller?

tja, det vet man inte förrän efteråt - hundar är smarta.. tongue.gif

CITAT (Sailor Pluto @ 14-08-2007, 12:46) *

Naturligvis kommer inte ett plastkort i plånboken få hunden att sluta skälla smile.gif .

meh - vad säger du? wink.gif
          skoja bara, jag personligen tror inte på hundkörkort, de som behöver det kommer att kringgå det. visst behövs en allmän information om hundar/djur överlag, kanske något att införa på skolschemat?

--------------------

Citera
          Wilmer
          Inlägg 15-08-2007, 21:32
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Hur går det för dig Titti, skälls det fortfarande? Eller har de engagerat sig i hundstackaren?

/ Wilma

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 03:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon