Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Rönn - kan detta bli nåt?, Beskäras, ta bort eller låt vara?
          Hasse_h
          Inlägg 25-07-2007, 16:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

Hej,

Har en självsådd rönn alldeles bredvid en altan/trappa som jag har en del funderingar kring. Ska jag behålla rönnen som den är, beskära den eller måste den bort? Till saken hör att ovanför altanen kommer vi bygga ut en befintlig balkong så dess golvnivå kommer kanske ca 1.5 meter från där trädets topp är just nu.

Har förstått att man ska helst låta rönnar växa fritt för att den ska få sin naturliga vackra form. Själv tycker jag formen just nu verkar lite märklig, kommer den "rätta till sig" med åren?

OM man skulle beskära den, när är det som mest lämpligt? Har nån nåt förslag på isåfall hur man skulle lägga klippen?

Eller är det direkt olämpligt att ha en rönn så nära en fast del av huset?

Kom gärna med råd den som har nåt.

mvh
          /Hasse

Bifogad fil  P7250002_mod2.jpg ( 591.86k ) Antal nedladdningar: 60

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 25-07-2007, 16:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Om du har ett trähus så är det inte bra för fasaden att ha ett träd så nära. Jag tycker mig ha märkt att rönnar växer först mest, sedan brer dom ut sig.

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Cilla
          Inlägg 25-07-2007, 17:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag har en rönn som växer upp mot en träfasad och ser absolut ingen skillnad på fasaden där och brevid rönnen. Men självklart är det bra att kolla då och då.

Jag fattar inte riktigt hur kommande balkong/altan ska ligga men om trädet står nära trappen ned i bild kan det vara bra att stamma upp trädet, dvs ta bort de grenar som växer in åt trapen innan de blir grova och det därmed blir stora snittytor. Op det sttet kan man låta rönnen bilda tak över trappen, som man kan gå under. På andra sidan kan man låta de lägre grenarna vara om man inte behöver kunna gå där. Grenarna kommer för alltid ha samma höjd på stammen men kommer att bli grövre och längre.

Rönnen ser inte alls märklig ut i mina ögon, den ser frisk och välbalanserad ut, precis som man vill att en ung rönn ska utveckla sig. Det är dessutom vackert att ha en rönn nära, man lär sig uppskatta de höstar som ger rönnarna starka höstfärger och de småfåglar osm sent på hösten oc i december sätter sig i trädet och äter bär. När snön faller på de röda rönnbären har man vykortsläge med kameran...

Jag skulle låta trädet stå och om det sedan inte passar med det som ska byggas i framtiden, ta ned det.

--------------------

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 26-07-2007, 08:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

Tack för svaren!

Just precis de tankarna med kamera, fina höstfärger och fåglar har jag också...

Balkongens räcke kommer hamna ungefär i bildens övre vänsterkant, trädets nuvarande topp är ca 1.5 meter från det kommande räcket, men det är kanske 4 meter till husfasaden. Så om det blir alger eller mossa bakom trädet så hamnar det säkert först på balkongen och då får man väl se då hur man gör. Då stammar jag upp sidan mot trappan och altanen och låter det sen vara så får vi ser hur det utvecklar sig. Kanske man kan ha det kvar några år iaf.

mvh
          /Hasse

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 26-07-2007, 12:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

CITAT (Cilla @ 25-07-2007, 18:04) *
          Jag fattar inte riktigt hur kommande balkong/altan ska ligga men om trädet står nära trappen ned i bild kan det vara bra att stamma upp trädet, dvs ta bort de grenar som växer in åt trapen innan de blir grova och det därmed blir stora snittytor. Op det sttet kan man låta rönnen bilda tak över trappen, som man kan gå under. På andra sidan kan man låta de lägre grenarna vara om man inte behöver kunna gå där. Grenarna kommer för alltid ha samma höjd på stammen men kommer att bli grövre och längre..

Det låter spännande! Får jag nå´nsin chans att göra så, så...uujjj!

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 28-07-2007, 11:47
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Ett helt bedårande litet körsbärsträd, fortsätt att hålla det uppstammat.
          Skenar en gren iväg, så knipsar du av den.
          Jag säger ofta att allt går att formklpppa och beskära, så att det passar i ens egen trädgård, men rönn är lite svår, har inte sett formad. Håller på med att forma självsådda plantor, men det tar många år att se resultatet, funkar det inte, tar jag bort träden.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Cilla
          Inlägg 28-07-2007, 14:00
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jodå Hannele, rönn går att formklippa också, men det blir inte så mycket blom eller bär. Men just det här exemplaret vore synd att hacka i, särsilt om det har chans att få plats som det vill växa!

Prova med en rönn hos dig Hannele så får du se - det går snabbt! Man kan beskära 3 ggr per säsong om man vill och om man som du är bra på att forma billar så går det utmärkt med rönnen.

Redigerat av Cilla: 28-07-2007, 14:01

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 14:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon