Sedan 2-3 år har vi haft problem med flertalet av våra 6 buskar, som är ca 10 år gamla. De flesta står på nordsidan, ett par i öster. Vi har försökt se till att jorden är sur (dock inte mätt pH), gödslat med rhododendrongödsel och kogödsel, vattnat rikligt, även på senhösten. Vi har både vanliga lila parkrhododendron samt röda och rosa buskar. De lila är värst åtgångna.
Buskarna utvecklades först hyggligt, sedan sämre samtidigt som missfärgade blad började utvecklas (rödaktiga, men även åt gult som framgår av bilderna). Svarta fläckar på bladen i mindre omfattning. Några blad är bleka, och bladnerverna är framträdande, vilket kan indikera järnbrist om jag förstått det rätt. Även vissa grenspetsar är gula, och en del knoppar torkar. Buskarna är drygt 1 m i höjd/diameter. I flera omgångar har vi knipsat av alla missfärgade blad och samlat upp alla nedfallna sådana. Ingenting har hjälpt utan de ser allt glesare och klenare ut.
Jag har kollat i frågespalten på Rhododendronsällskapets sajt (http://www.rhododendron.se/), men inte matnyttigt där. Jag har kollat i arkivet här på Odla.nu, och på de 10 sidorna med rhododendronfrågor fanns ett par frågor där liknande problem som våra togs upp. Klenare med svar dock. Jag bifogar 6 bilder, tagna 27 juli-07 som tydligt visar problemet, med hopp om att någon har ett bra svar.
PICT0001.JPG ( 109.08k )
Antal nedladdningar: 227
PICT0002.JPG ( 86.44k )
Antal nedladdningar: 118
PICT0003.JPG ( 71.32k )
Antal nedladdningar: 125
PICT0004.JPG ( 76.2k )
Antal nedladdningar: 97
PICT0005.JPG ( 85.07k )
Antal nedladdningar: 165
PICT0006.JPG ( 86.28k )
Antal nedladdningar: 234Är det svampangrepp?
Är det någon form av näringsbrist?
Är det bara att ge upp, gräva upp rubbet och plantera några andra lämpliga buskar?
Per i Skokloster