Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp, min pil dör!, Bruna blad som torkat och trillar av...
          Knobban
          Inlägg 07-07-2003, 11:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 1 512

Vår fina pil som skuggat en stor del av tomten och förgyllt våra sommardagar ser ut att dö?!!
          Bladen blir bruna, torkar och faller av. Sedan kommer det lite nya blad, men samma sak händer med dem också. Är det torkan, tror ni eller är det nån sjukdom? Grannens pil ser utr att må finfint... sad.gif sad.gif
          Finns det nåt jag kan göra eller är det bara att hugga ner trädet? (ve och fasa)

Citera
          Cilla
          Inlägg 07-07-2003, 23:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Vissa pilsorter är mycket känsliga för pilskorv; fontänpil, knäckepil. Pilskorv är en svamp som liksom alla andra svampar gillar fuktiga lägen och klimat. Du ser om det är skorv genom att skotten vissnar och ibland hela grenar. Innan bladen blir helbruna är fläckarna lite kantiga.
          Man kan beskära bort skorv. Skär in till grenklyka in på frisk ved en torr dag. Doppa sekatören i en bytta med t-sprit så ofta du orkar mellan klippen.

Titta noga på hur fläckarna på bladen ser ut så kanske jag eller andra kan komma med fler gissningar. Och så några andra frågor: Var i Sverige står trädet? När i somras började skottdöden? Hur gammalt är trädet eller vilken ungefärlig stamdiameter har det? I vilken typ av mark står det; våt, lerig, sandig etc? Har någon grävt eller sprängt i närheten av det? Lagt dränering, dikat ed så att grundvattennivåerna kan ha förändrats? Lagt stenplattor eller dragit väg eller byggt i dess närhet? Barkskador i gräsklippnings- och hare-nivå?

--------------------

Citera
          Knobban
          Inlägg 08-07-2003, 18:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 1 512

Jag tror att det är som fläckar innan bladen blir helt bruna. Och det har varit så ända sedan i våras, jag tror att det kan ha varit litegranna redan i höstas, men är inte helt säker.
          Trädet står i Södermanland, strängnäs, det är rätt så gammalt (vi har bara bott här i tre år) och stamdiametern är väl ca 30 cm. Första sommaren sågade vi bort en del (det var tre stammar, vi tog bort den ena), men trädet verkade bara må bättre av det då. Marken är lerig, inget grävande sedan -99 eller annat ingrepp. Det kan ha kommit små skador från en trimmer, men inget som vi reagerat på.

Jag vet inte om det är fontänpil eller knäckepil. Grenarna hänger långt ner...om det nu hjälper dig? wacko.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 19:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon