Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Beskärning av päronträd
          Carina
          Inlägg 08-07-2003, 09:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 356

Hej!

I vår nya trädgård står ett gammalt jättetätt päronträd. Enl förra ägaren är det gråpäron. Det kommer bara ett fåtal päron och det är inte beskuret på minst 20 år.
          Ger det så lite päron för att det finns för lite bin eller för att den saknar annat päronträd att korsbefrukta sig med? Eller är det mest för att det är för tätt och risigt?
          Hur beskär man? Antar att det är bättre att vänta med beskärningen till i vår, men kan man ta bort det torra, risiga undertill redan nu? (Medan det är lätt att se vilka grenar som är torra och lövlösa).
          Fick ett tips att jag inte ska smådutta i beskärningen utan ta hela grenar. Stämmer det?

Mvh, Carina

Citera
          Cilla
          Inlägg 08-07-2003, 11:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej,
          Ett obeskuret äpple- och päronträd ger fler frukter än ett beskuret, men de blir mindre. Om trädet blommade är orsaken att det inte finns pollinerande träd i närheten eller att det är brist på bin och pollinerare eller att det blåste eller regnade under blomdagarna. Det finns också insekter som äter upp blommen. Om det inte blommade är det orken, skugga eller angripare som är orsaken.

Att beskära ett gammalt päronträd utan att förkorta trädets liv låter sig inte berättas i ett enkelt meddelande. Du kan titta in på Beskärning kärnfrukt .

Döda grenar kan du såga bort. Om du sågar intill levade ved, lägg snitten strax utanför grenkragen.. Också när man tar bort döda grenar lägger man skarpa snitt med vass såg.

Att hellre såga grova grenar än många små snitt är en myt som inte har något med trädets biologi att göra. Grova sår läker inte medan många små gör det. Tyvärr stympas alltför många träd idag bland annat på grund av myten om att skära grovt som du nämner.

Om jag vore du och hade något så relativt ovanligt som ett gammalt päronträd skulle jag anlita en utbildad trädbeskärare och lära mig så mycket av denne som möjligt innan jag hoppade upp i trädet själv med beskärarverktyg. Beskärare som lärt sig om trädens biologi finns här http://www.tradgard.org/beskarning/frukttr...dsbeskarare.htm.

--------------------

Citera
          Carina
          Inlägg 08-07-2003, 11:52
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 356

Tack Cilla! smile.gif

Tanken på att anlita en arborist hade slagit mig, men jag hade inte kommit längre än till tanken, och vet inte ens var man får tag i en.
          Listan över "auktoriserade trädbeskärare" som du tipsade om hoppas jag få användning för. Tyvärr var det ingen som bor i nätheten av Trollhättan och det är inte säkert att de har lust att åka långväga, men, men. De kanske har kontakter i sin tur som finns närmare mina träd.

Om jag ska plantera ett päronträd till för att få korsbefruktning av gråpäronet, vilket/vilka kan jag plantera då?
          Gärna någon sort som ger goda päron att göra sk. saffranspäron på.

Bladen är lite bubbliga och ser ut att vara angripna av något, vad kan det vara? Det står en stor lind ca 20 m norr om päronträdet som också är angripet av något. Kan det vara samma ohyra? Går det att bekämpa ohyra på så stora träd?

Mvh, Carina

Citera
          Cilla
          Inlägg 08-07-2003, 12:07
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej,
          Gråpäron befruktas av Höstbergamott, Göteborgs diamant, Nouveau Poiteau, Bonne Louise, Esperens herre, Charneau, Clara Frijs, Conference, Clapps favorit, Herzogin Elsa, Colorée de Juillet.

För att få bättre pollinering kan du om du har plats i trädgården plantera ett nytt päronträd, och/eller om du har mindre trädgård sätta spaljé längs vägg och/eller ympa in dessa sorter i ditt träd. Det snabbaste sättet att få blom och frukt är att ympa in nytt, men flest blom/frukt på relativt kort tid kan man få på spaljé. Man kan också sätta lepagehäck i päron, den ger också blom snabbt. Å andra sidan - om ditt päronträd är gammalt kanske det är dags att säkerställa päronbeståndet med ett nytt kronträd - de är de som lever länge, medan andra former lever en kort tid jämförelsevis.

Om du inte får tag i någon av beskärarna från listan kan du kontakta arboristerna på Trädmästarna, http://www.sv-tradmastarna.se/ och höra om deras kontakter i området. Hälsa från mig!

Bubbel på päron och lind kan vara många saker. Hur ser bubblet ut i färg och form, kommer det på unga/äldre blad, uppstår grendöd, torkar bladen - hur och vilken form har fläckarna, och var i Sverige står trädet är några frågor man ställer sig. Ditt bubbel i bladen kan höra samman med utebliven frukt, men behöver inte göra det.

Man kan behandla också stora träd (klättrar man i träd kan man behandla hur stora som helst) men det absolut bästa för att stärka det gör man på marken: gröngödslar i områden eller hela området under kronan. Se http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htm. Ger bra effekt också när trädet är drabbat av skadedjur och svamp.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-07-2025, 04:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon