Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Getingar och gnagare
          Jan L
          Inlägg 06-08-2007, 14:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 7 829

Tar upp två saker i samma inlägg: getingar och gnagare.

Getingproblem
          Finns det något smart sätt att få bort getingar?

Har fått getingar i mitt pumphus vid sommarstugan. I mina andra uthus ställer jag ut burkar med lacknafta varje vår på alla ställen där getingar brukar bygga bo. Det är en metod som fungerar bra. Getingarna vill tydligen inte bygga sina bon om det luktar nacknafta.

Men jag har aldrig tidigare haft getingar i pumphuset. Därför har jag aldrig ställt dit någon burk med lacknafta. Så nu har dom byggt där i stället.

Problemet med lacknaftametoden är att den bara ser ut att fungera om man placerar ut burkarna på våren. Ställer man dit en burk när dom redan har ett bo så verkar inte getingarna bry sig.

Har i alla fall lyckats placera en burk med lacknafta i pumphuset, trots att getingarna var mycket irriterade. Men ännu har det inte gett något resultat. Finns det något annat sätt? Behöver göra en del jobb i pumphuset innan frosten kommer.

Okänd gnagare
          I helgen såg jag en gnagare som jag inte vet riktigt vad det var. Den låg död på min sommarstugetomt alldeles intill en bilväg som går strax intill.

Den såg inte ut som en råtta, mus eller sork. Särskilt färgen var ovanlig. På ryggsidan hade den en röd-brun kopparliknande färg som var riktigt vacker. På undersidan var den gråvit. Den var ganska smal, kroppens längd cirka 10 cm, svansen kortare än kroppen. Vad var det för någonting?

Citera
          sanakan
          Inlägg 06-08-2007, 15:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem nr: 9 182

när det gäller getingar så är det nog otroligt svårt att få bort dom när dom väl bosatt sig nånstans. det är just innan bobyggandet det går att göra något... alla såna lukt-metoder kommer nog bara att reta upp dem. bäst att ringa anticimex om dom verkligen besvärar dig.

jag blir så nyfiken på din gnagare-fråga! att gnagaren inte såg ut som "råtta, mus eller sork" verkar konstigt, då det då knappast kan vara någon gnagare? såg du tänderna på djuret i fråga?

kan det ha varit en unge av något annat djur, som senare som vuxen får en annan färg?

en hermelinunge, tex... hermelinen har ju precis den färg du beskriver, bild här:
          http://www.bnvs-ostbelgien.org/bilder_27/04.jpg

de gnagare som finns i sverige är mig veterligen endast sådana som ser ut som möss, råttor eller sorkar, av olika storlekar (finns ganska stora också, tex bisam). och självklart också harar och kaniner.

bäver, bisam, vattensork, skogssork, fjällämmel, åkersork, dvärgmus, hasselmus, skogsmus, husmus, brun råtta, skogshare, fälthare, vildkanin. fler kommer jag inte på. använd google bildsök för att hitta bilder på dessa smile.gif

http://images.google.se

--------------------

Fågelholkar i holkbloggen Nyutbildad trädgårdsmästare! Drömmer om trädgård

Citera
          KURT
          Inlägg 06-08-2007, 17:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Om det var i södra Sverige så skulle det kunna ha varit en hasselmus, och den är ju varken "råtta, mus eller sork", utan en sovmus!

När det gäller getingar så borde det att fungerar att ställa en värmefläkt under boet. Det är mycket vanligt att getingar börjar bygga bon på våren men sedan tvingas avbryta byggandet senare, pga att deplacerat boet på ett ställe där det blir alltför varmt.

Citera
          sanakan
          Inlägg 07-08-2007, 07:53
          Länk hit: #4

Medlem

Fast han sade ju bara att djuret inte SÅG UT som en "råtta, mus eller sork". Alltså borde det inte kunna ha varit en hasselmus heller, för den ser väl iallafall ut som en mus, även om det är en sovmus smile.gif

Hade varit lättare om man fått se ett kort på det döda djuret! Jag är en sån som alltid vill artbestämma allt jag ser, så detta tycker jag är spännande.

--------------------

Citera
          Jan L
          Inlägg 07-08-2007, 08:54
          Länk hit: #5

Medlem

Tyvärr, tog ingen bild på råttan.

Vad gäller formuleringen "såg ut som" så menar jag att den inte såg ut som någon råtta, mus eller sork jag sett tidigare. Det här var ett riktigt vackert exemplar av gnagarsläktet. Smal och smidig kropp, fin röd-brun färg på ryggsidan.

Att det var nån typ av råtta är jag säker på, tittade noga på munnen. Det kan ju ha varit någon exotisk, utländsk art som någon haft som husdjur och som av någon anledning hamnat på min sommarstugetomt. Det måste ju finnas 100-tals, kanske 1000-tals, råttarter i världen.

Citera
          Jan L
          Inlägg 07-08-2007, 09:01
          Länk hit: #6

Medlem

Nu börjar det likna nånting! Ökenråttan i länken är faktiskt ganska lik den jag såg, fast min var smalare. Tydligen finns det massor av arter bara av ökenråtta.

http://www2.orebro.se/skolor/vasaskolan/al...tta%20bella.htm

Citera
          Jan L
          Inlägg 07-08-2007, 14:47
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (KURT @ 06-08-2007, 18:27) *
          När det gäller getingar så borde det att fungerar att ställa en värmefläkt under boet. Det är mycket vanligt att getingar börjar bygga bon på våren men sedan tvingas avbryta byggandet senare, pga att deplacerat boet på ett ställe där det blir alltför varmt.

Att använda värmefläkt kan vara en lösning, som härmed är noterad.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 07-08-2007, 17:57
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Du behöver nog inte bekymra dig om getingarna, snart är dom borta av sig själv. Samhällena är bara ettåriga eller snarare etthalvtåriga.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          sanakan
          Inlägg 07-08-2007, 20:44
          Länk hit: #9

Medlem

Om det var en ökenråtta så var det med all säkerhet någons husdjur.
          Men jag tycker själv att ökenråttan liknar vår vanliga svenska hasselmus rätt mycket....
          Det blir nog väldigt svårt att artbestämma gnagaren du hittade, många djur är ju väldigt lika helt enkelt...

Hoppas du får bukt med getingarna iallafall smile.gif

--------------------

Citera
          dotpointer
          Inlägg 15-09-2007, 00:22
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 215
          Medlem nr: 9 217

Vet inte om det hjälper, men "äckla till" de ställen där de bygger i pumphuset.
          Träolja och måla gärna ytorna med färg och annat geting-otrevligt.
          Är du riktigt getingvidrig så tjärar du ner så blir det riktigt kladdigt och äckligt
          för dem att bygga. devil.gif

Skaffa sedan mygg-nät, "ventilnät" på rulle och häfta igen varenda springa.

Tro inte på lögner om att det inte går att stänga ute kräken - jag vägrar tro på
          det!

I mitt nybygge har jag nitiskt häftat smygvinden för att slippa dem, och
          sommar 2007 har jag i alla fall inte haft något besök, trots att stället verkar
          hyfsat ypperligt för getingbygge.

Har dock haft under tak på utsidan av friggeboden och där var det dessvärre målat.
          Om färgen var vattenbaserad eller oljebaserad vet jag inte.

Verkar som om de kan bygga på det mesta dock, så häftning är mitt starkaste tips.

Redigerat av dotpointer: 15-09-2007, 00:26

--------------------
          Robert, Ingarö.
          Zon II/III i sur skogsjord och halvskugga.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 19:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon