|
Programmerare! Suck. |
|
|
|
13-08-2007, 22:46
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Gossen Ruda @ 13-08-2007, 22:42)  Tror att Bettson kom med en viktig synpunkt där, det finns ett utbrett hat eller ovilja mot MS och Windows hos dom som kan lite mer. Om det är befogat eller inte vet jag inte, bara att det finns fler nöjda Windowsanvändare än missnöjda, men dom sistnämnda skriker högst. Hur var det nu? Tomma tunnor skramlar mest? Håller med fullständigt, även om jag skulle vilja sätta citattecken kring dom som kan lite mer. Kan man tillräckligt behöver man inte bekymra sig för säkerheten oavsett vilket operativsystem man kör. Då vet man vad man gör, känner till riskerna och kan agera där efter. CITAT (Bettson @ 13-08-2007, 23:34)  MEn nu undrar jag. Vad är det som krävs för att köra Windows säkert. Jag menar vad krävs när man sitter bakom en router, har brandvägg, antivirusprogram ( uppdaterat), Windows uppdate samt lite normal misstänksamhet och mailhygien? Skulle vara intressant att veta eftersom jag nästan är paranoid när det gäller min dator. Ungarna påstår att jag har bättre koll på den, än vad jag någonsin har haft på dom. (Du hör, dålig morsa  ) Du gör redan det du behöver göra, framför allt det du kallar mailhygien är viktigt. Svårare än så är det inte, faktiskt. Jag har för mig att du gör regelbundna säkerhetskopior redan, ifall det uppstår hårdvarutrassel (sådant kan man aldrig gardera sig helt emot tyvärr).
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
13-08-2007, 22:56
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Microsoft har en lång historia av att producera skit. Och att sno idéer från andra och lansera som sina egna. Det ger inte bra 'cred' ute i 'datorvärlden'. Det är faktiskt inte så många år sedan Windows inte ens kunde köra flera program samtidigt (på ett vettigt sätt)  Jämfört med Unix, vanligt inom exempelvis universitetsvärlden, så var MS-DOS och Windows 3 allvarligt talat rena skämtet. Windows 95 fick en rejäl ansiktslyftning, Windows 98 tog ett par steg till, men om man var van vid UNIX eller nykomlingen Linux så var Windows ofullkomligt på många sätt. Windows NT4 och Windows 2000 bättrade på säkerheten, men det var inte förrän 2001 i och med Windows XP som de flesta 'hemanvändarna' fick vettigt operativsystem. Detsamma gäller även Apple, som då introducerade OSX (byggt på UNIX) för konsumentmarknaden. Att Apple lierat sig med UNIX känns kul, då UNIX var rena motsatsen till Apples Macintosh på 80-talet . Eller tvärtom kanske, det var ju Macintosh som var begränsat. Jag tror att mycket gammal (och berättigad) kritik till Microsoft och Windows är med även idag och formar de åsikter vi har om dem. Jag har länge hatat Windows och Microsoft innerligt - min första bekantskap med Windows var version 2, och min Commodore Amiga var så vansinnigt mycket bättre att det är ett rent under att inte fler förstod hur bra Amigan var... Men nu tycker jag att XP är ett tillfredsställande operativsystem för hemanvändaren. Jag tycker inte ubuntu är enklare att installera eller använda. Funderar på att installera en Linux-version igen, har ingen just nu, men min dator är för klen för att klara modern Linux känns det som...XP är snabbare till det mesta. :/
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
13-08-2007, 23:05
|

Medlem

|
CITAT (Pirum @ 13-08-2007, 23:56)  Men nu tycker jag att XP är ett tillfredsställande operativsystem för hemanvändaren. Då skulle du, när du har chansen, testa Vista. Det får XP att kännas som stenåldern  Fast visst har du rätt, gammalt groll och gamla buggar färgar folks åsikter oavsett hur bra och säkra grejer M$ gör nu. Lite orättvist, för de får skit för saker som borde vara överspelat redan men de får ingen cred för det de gjort bra.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
13-08-2007, 23:19
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Jag har installerat Vista på både min desktop-burk och laptop-burk, men jag kommer inte riktigt överens med det än. Bland annat tycker jag att filhanteraren är mer långsam att arbeta med, och så finns ju inte filerna där man är van att hitta dem. Bootar oftast XP. Så har bestämt mig för att installera Vista på datorn hos mina föräldrar, för att på så sätt "tvinga" mig att använda Vista lite mer. Har dock små problem med drivers till grafikkortet - vista aero klarar jag mig utan men det är ju bra om burken klarar att spela upp xvid-filmer och DVD. Men det löser sig nog. Värre är det med pctel-modemet, det verkar inte finnas drivers till det. Installerade XP-drivers, som accepteras, men modemet vill inte 'lyfta på luren' på rätt sätt. Kan tvinga det att ringa ändå, men det tycks inte koppla på rätt sätt. Menmen, får väl köpa nytt modem, de är ju inte så vråldyra.
Redigerat av Pirum: 13-08-2007, 23:21
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
14-08-2007, 06:49
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (vindspel @ 13-08-2007, 22:53)  Gossen ruda- Har du fått ordning på din dator?  Jodå, den funkar bra. Trots Win 98.  Eller kanske tack vare. Provade med Spybot och det hittade en del filer. Sen fick jag ett tips på en sida där man kunde ladda ner äldre versioner av Ad-aware och där hämtade jag version 6. Uppdaterade signaturfilerna och sökte igenom datorn, hittade 7 nya filer som plockades bort och sen går datorn som tåget. Den spårar visserligen fortfarande ur på samma ställe i inläggstråden men det är inget problem att undvika den. Framför allt går uppstarten snabbare och även avstängningen. Ibland vägrade datorn att stänga av sig så jag måste stänga av manuellt men nu funkar det så nåt skit fanns det. Jag är dock trött på program som inte städar bort sig själva. Eftersom Spybot inte var så lyckat avinstallerade jag det och det verkade funka men sen när jag kollade låg givetvis hela programmet kvar på hårddisken och skräpade. Manuell städning måste alltid ske efter programborttagning.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
14-08-2007, 07:40
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Fizzgigg @ 13-08-2007, 14:37)  Men nu till punkten där jag inte håller med dig. Jag är en hyfsad datoranvändare efter att ha arbetat med datorer i 15 år och använt datorer sedan -78. Jag kan bygga mina egna maskiner och en del av mitt företagande går ut på att hjälpa folk som har lyckats köra sina maskiner i botten genom otur, klantighet eller att de inte vet bättre. Jag skulle säkert kunna gå över till Lunix och jag skulle troligtvis bli nöjd så småningom också, men varför ska jag? Jag och många andra vanliga användare kan Windows och vi har redan programmen som fungerar. Varför ska jag ens överväga att börja om från början både vad gäller operativsystem, kunskaper och program?
Linux fungerar och har blivit betydligt mer lättanvänt genom åren, men det är fortfarande inget för vanliga användare som inte antingen har ganska grundmurade datorkunskaper eller är fasligt äventyrliga och klarar sig utan sin dator några dagar eller veckor ifall något skulle "gå åt varmare trakter" och man måste hitta en annan dator för att kasta sig ut på internet och jaga lösningar i forum som driftiga hemanvändare har hittat. Nej, men provar man inte heller nya alternativ, så vet man inte heller vad som finns, verkligheten ändras mycet fort där ute. Jag har jobbat med Linux i många år, men bara får något år sedan skulle jag nog inte valt Linux privat, men nu har allt ändrats! Och som helt ny datoranvändare (t ex ett barn, eller an vuxen som ALDRIG ANVÄNT EN DATOR), så finns det Linux system som är betydligt mycket mera lättanvända än Windows. Man behöver t ex inte "ge sig ut på internet" för att leta Windowsprogram (som kanske innehåller virus), utan man kan söka i programvaruhanteraren och bara välja det program man vill ha, och helt automatiskt få det installerat.
|
|
|
|
|
14-08-2007, 07:47
|
Medlem

|
CITAT (LadyG @ 13-08-2007, 15:19)  Linux är inte dåligt, men för de flesta är det fullständigt obegripligt av den enkla anledningen att de flesta inte vill eller har tid att sätta sig in i ett helt nytt operativsystem och ett helt nytt sätt att tänka när det gäller datorer. Det är inte särskilt enkelt att sätta sig in i om man är helt ny på datorer. Det är ännu svårare om man dess emellan ska jonglera med fritid, familj, jobb och annat ansvar. Det är här Windows har en stor fördel: det är enkelt och det finns nästan garanterat någon som kan hjälpa till om det skulle behövas. Användaren får helt enkelt tid över till sådant som är roligare istället.
Jag har jobbat som systemadministratör i kommunal, statlig och offentlig regi i över tio år innan jag sadlade om och skulle nog vilja vara så fräck så att jag påstår att Linux har mycket kvar att lära sig av Windows när det gäller enkelhet, användarvänlighet och pedagogik. Suse gjorde ett tappert försök men det blev aldrig mer än just ett försök eftersom ingen ville installera det. Detta stämde nog bra till för ca 2 år sedan, men verkligheten förändras. Idag finns det Linux alternativ (flera) som är betydligt lättare att använda för nybörjare än Windows, allt kommer med opertivsystemet. Nu behöver man ju t ex inte installera ett Linux system för att bara prova det . Man kan prova det på CD, på DVD, på USB-minne eller på sin iPod, utan att ens installera det.
|
|
|
|
|
14-08-2007, 19:20
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
CITAT (LadyG @ 14-08-2007, 00:05)  Då skulle du, när du har chansen, testa Vista. Det får XP att kännas som stenåldern  Fast visst har du rätt, gammalt groll och gamla buggar färgar folks åsikter oavsett hur bra och säkra grejer M$ gör nu. Lite orättvist, för de får skit för saker som borde vara överspelat redan men de får ingen cred för det de gjort bra. På vad sätt är vista bättre. Har inte härt annat än skit om det och att det inte är kompatibelt med en massa program på marknaden.
|
|
|
|
|
14-08-2007, 22:41
|

Medlem

|
CITAT (KURT @ 14-08-2007, 08:47)  Detta stämde nog bra till för ca 2 år sedan, men verkligheten förändras. Idag finns det Linux alternativ (flera) som är betydligt lättare att använda för nybörjare än Windows, allt kommer med opertivsystemet. Nu behöver man ju t ex inte installera ett Linux system för att bara prova det . Man kan prova det på CD, på DVD, på USB-minne eller på sin iPod, utan att ens installera det. Det är fortfarande så det är, eftersom ytterst få datorbutiker säljer datorer med Linux förinstallerat. Däremot kan du köpa en förinstallerad, konfigurerad och klar dator nästan i vilken teknikorienterad butik som helst. Jag ehöver inte leta program, inte leta drivrutiner och framför allt inte spendera mer tid än det tar för datorn att starta för att få en ny dator redo att jobba med.
--------------------
|
|
|
|
|
14-08-2007, 22:58
|

Medlem

|
CITAT (Bettson @ 14-08-2007, 20:20)  På vad sätt är vista bättre. Har inte härt annat än skit om det och att det inte är kompatibelt med en massa program på marknaden. Jag kan bara tala av egen erfarenhet, men jag jobbar (som du säkert redan vet) som journalist och måste kunna redigera bilder med t ex Photoshop, skriva mycket text, hantera många olika filer osv osv. Det tog en halv dag att gå från XP till Vista, och det berodde mest på att jag valde den krångliga vägen (Jag ville göra själv, och hoppade över butikens val att förinstallera allt åt mig). Jag har bara haft seriösa problem med ett program, och det irriterade mig förvisso riktigt duktigt men det påverkade inte min arbetsförmåga. (Programmet var ett spel, Sid Meier's Railroads) I övrigt har allting fungerat som det ska, allt ifråm att jag behöver kunna flytta filer till och från vår webserver, jobba med databas, synka USB-enheter (kameran t ex) och allt vad det nu är jag utsätter min dator för. Fast jag sköter min dator också. Varje natt låter jag den köra scans, först en mot virus och sånt och efter det kör jag diskkeeper som flyttar runt och optimerar filerna åt mig. Eftersom jag har hyfsat stora hårddiskar tar det hela natten i princip. Jag uppdaterar datorn så fort jag kan, som du sa själv innan så ska man besöka Windows Update och uppdatera sitt antivirus ofta. Och jag öppnar aldrig bifogade filer från folk jag inte känner, jag tar inte emot material jag inte beställt. Eftersom jag dessutom inte förhandsvisar e-post som html utan rå text så behöver jag inte oroa mig för att förhandsvisningen skulle hämta hem något fult och macron är avstängda på min maskin tills jag behöver använda dem. Jag har inte haft en enda riktig BSOD (Blue Screen of Death), jag vet ärligt talat inte ens om Vista kan göra en sån. Jag kan inte ens dra mig till minnes att jag skulle råkat ut för något annat än smärre idiotier med IE7, men det hade jag med XP också så det är inte Vistas fel. Det enda som kan störa mig ibland är Aero (själva fönsterhanteraren i Vista), att det ska vara så flashigt och 'modern'. Jag gillar enkelhet och stilrena gränssnitt, men det går säkert att ställa om någonstans, jag har bara varit för lat för att leta Fast visst, för några månader sedan var det några program som kunde fungerat bättre med Vista, men då behövde man ju bara byta till Kompatibilitetsläge (så att den emulerade XP sp2 för just det programmet, det fungerade alldeles utmärkt). Men nu när de utvecklarna tagit tag i saker och uppdaterat sina program så fungerar det utmärkt. Fast att program tillverkade av andra än Microsoft har problem är iofs egentligen inte Microsofts fel. De varnade i två år för att de höll på med Vista och erbjöd de som ville att ta del av hur de skulle kunna optimera sin kod för att fungera på Vista. Att de sen skiter i det och väntar tills efetr släppet är bara lathet, dumhet eller en olycklig kombination av båda. Att stora drakar som Adobe släppte sin Vista-patch till Photoshop i sista sekunden är på intet vis ursäktligt när de haft så lång tid på sig att skapa något bra. Men nu spårar jag kanske ur och leder iväg tråden på villovägar  Sen kan jag haft sagolik tur som inte haft några allvarliga problem med min dator alls. Men eftersom maken sitter på en identisk dito och inte heller haft några katastrofer eller små incidenter så... Ja, jag gillar Vista. Det har uppfört sig mer eller mindre exemplariskt hittils. Jag återkommer när det skitit sig första gången, då kanske jag har en annan ton i skällan
--------------------
|
|
|
|
|
15-08-2007, 00:53
|

Medlem
Antal inlägg: 477
Medlem nr: 8 505

|
CITAT (LadyG @ 14-08-2007, 23:58)  Det enda som kan störa mig ibland är Aero (själva fönsterhanteraren i Vista), att det ska vara så flashigt och 'modern'. Jag gillar enkelhet och stilrena gränssnitt, men det går säkert att ställa om någonstans, jag har bara varit för lat för att leta  Högerklicka på Skrivbordet, välj Anpassa och klicka på Tema för möjligheten att välja "gamla kantiga" Win2k-utseendet.  Eller om du bara vill ha bort lite flashighet men ha kvar XP-rundheten, då klickar du på Fönsterfärg & utseende istället för Tema och tar bort markeringen vid Aktivera genomskinlighet.
--------------------
It's not the years, honey, it's the mileage.
|
|
|
|
|
15-08-2007, 06:04
|
Medlem

|
CITAT (LadyG @ 14-08-2007, 22:41)  Det är fortfarande så det är, eftersom ytterst få datorbutiker säljer datorer med Linux förinstallerat. Däremot kan du köpa en förinstallerad, konfigurerad och klar dator nästan i vilken teknikorienterad butik som helst. Jag ehöver inte leta program, inte leta drivrutiner och framför allt inte spendera mer tid än det tar för datorn att starta för att få en ny dator redo att jobba med. Ja eftersom i princip alla PC man köper har Windows förinstallerat så kan man se det som en ren straffavgift, gör datorn avsevärt mycket dyrare än den skulle behöva vara! Att installera ett modernt operativsystem tar 20 min, och man måste svara på 2 st frågor.
|
|
|
|
|
15-08-2007, 10:03
|

Medlem

|
CITAT (Fizzgigg @ 15-08-2007, 01:53)  Högerklicka på Skrivbordet, välj Anpassa och klicka på Tema för möjligheten att välja "gamla kantiga" Win2k-utseendet.  Eller om du bara vill ha bort lite flashighet men ha kvar XP-rundheten, då klickar du på Fönsterfärg & utseende istället för Tema och tar bort markeringen vid Aktivera genomskinlighet. Så lätt att det nästan är pinsamt  CITAT (KURT @ 15-08-2007, 07:04)  Ja eftersom i princip alla PC man köper har Windows förinstallerat så kan man se det som en ren straffavgift, gör datorn avsevärt mycket dyrare än den skulle behöva vara! Att installera ett modernt operativsystem tar 20 min, och man måste svara på 2 st frågor. Det du ser som en nackdel ser jag som en fördel, eftersom den som inte är intresserad av datorer slipper befatta sig med det alls. Du kan inte tvinga de som inte vill och de som är ointresserade att börja lära sig om något de inte tycker är kul. Det finns gott om sådana människor, och det är deras rättighet att slippa. Att det skulle vara onödigt dyrt håller jag inte med om. Vista är värt varenda krona, plus att du får professionell riktig support när du köper datorn. Både från butiken där du köpte den men också från Microsoft (det ingår faktiskt i avtalet).
--------------------
|
|
|
|
|
15-08-2007, 10:08
|

Medlem
Antal inlägg: 477
Medlem nr: 8 505

|
CITAT (KURT @ 15-08-2007, 07:04)  Ja eftersom i princip alla PC man köper har Windows förinstallerat så kan man se det som en ren straffavgift, gör datorn avsevärt mycket dyrare än den skulle behöva vara! Att installera ett modernt operativsystem tar 20 min, och man måste svara på 2 st frågor. Då får man väl gå till en riktig datorbutik (och inte "stormarknadsbutiker" som Siba och andra liknande) och köpa en dator utan operativsystem. Det är inte svårare än så. Personligen skulle jag aldrig köpa en dator i en hemelektronikaffäre, generellt sett brukar servicen vara skräp, man får aldrig datorn man vill ha (innehållsmssigt) och prislapparna är svullna som havande grisar.
Redigerat av Fizzgigg: 15-08-2007, 10:11
--------------------
It's not the years, honey, it's the mileage.
|
|
|
|
|
15-08-2007, 10:13
|

Medlem

|
CITAT (Fizzgigg @ 15-08-2007, 11:08)  Då får man väl gå till en riktig datorbutik (och inte "stormarknadsbutiker" som Siba och andra liknande) och köpa en dator utan operativsystem. Det är inte svårare än så. Personligen skulle jag aldrig köpa en dator i en hemelektronikaffäre, generellt seet brukar servicen vara skräp, man får aldrig datorn man vill ha (innehållsmssigt) och prislapparna är svullna som havande grisar. I en riktigt bra butik kan du välja, Windows, inget eller Linux. Det är bra tycker jag för då kan var och en bli salig på sin fason utan att försöka frälsa alla på sina idéer. Det finns såna butiker här i Stockholm iaf, men det kanske är svårare i resten av landet. Fast då finns ju alltid postorder. Det är ju inte som med skor, att man måste testa att de passar först.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|