Körsbärsträdet Rubys krona vissnade abrupt i mitten av juni, innan bladen hunnit utvecklas. Jag har fått flera initierade förslag om vad orsaken kan vara. Att trädet står i tunna, att det är rotkonkurrens och att trädet frös i vintras. Men nu har jag fått ett nytt spår och behöver hjälp av kännare av skadedjur!
Upptäckte i motljus att det fanns tunna, ganska långa trådar mellan grenarna. (Alltså inget vanligt spinnangrepp.) Hittade ett spindelliknande odjur, ca 5 mm, med stor ljus rund bakkropp, i aktion. Jag satte inte den i samband med Rubys vissnande förrän syrenen intill också började få stora bruna fläckar på några blad. Just vid de bladen satt en likadan "spindel"! Nu har jag lyckats ta kål på tre sådana här odjur och hoppas ha skrämt iväg alla deras ev. släktingar.
Finns det någon som vet vad det kan vara för slags ohyra? Och kan det vara detta angrepp som fick alla Rubys blad att vissna? (De sitter dock fortfarande kvar...)
--------------------
Zon2-are till vardags (krukodlare i Stockholmsförort). Sommartorpare i zon 2-3 (Skaraborg).
|