Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Att sparka på dom som redan ligger, Verkar vara det lättaste sättet ....
          AnitaO
          Inlägg 10-08-2007, 08:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

... att finansiera skattesänkningar.
          Nu meddelas det att man inte längre får bli sjukskriven för utbrändhet/utmattningsdepression.
          Endast om man har betydande sömnsvårigheter så kan man få bli sjukskriven, men då högst 3 veckor thumbdown.gif

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          skogstroll
          Inlägg 10-08-2007, 08:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Ja jag läste nån "undersökning" på nätet och hu vad många som tyckte att det var ett bra förslag. Hemskt tycker jag, man kan inte rå för om man sliter ihjäl sig om man har blodsugare till chefer. Det har hänt mig och som tur var hämtade jag mig hyfsat fort (några månader), men det finns ju de som har det värre!

Redigerat av skogstroll: 10-08-2007, 08:19

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Mollis
          Inlägg 10-08-2007, 08:26
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Jag undrar hur stor andel av alla som är sjukskrivna för just utbrändhet/utmattningsdepression som är kvinnor? Någon som har sett någon siffra?

//Mollis

Citera
          Bee
          Inlägg 10-08-2007, 09:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Det är intressant att notera att det var förra regeringen som initierade studien som ledde fram till detta. Vi kan alltså inte skylla detta på den nya regeringen.
          Det är väl ett par år sen Försäkringskassan inledde den nya strategien att sparka på redan liggande människor. Som jag förstår det så stadfäster man bara en ny praxis.
          Och detta betalar vi skatt för! Thanks for nothing kära staten! Idén med allmän statlig sjukförsäkring och ett bra skyddsnät börjar överleva sig själv verkar det som. Vi kanske får det som man har i tex UK där man bara kan vara sjukskriven ett visst antal dagar per år. Är man sjuk mer än det får man ta ledigt utan någon ersättning (om arbetsgivaren går med på det).

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Ammoura
          Inlägg 10-08-2007, 09:58
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 167
          Medlem nr: 8 739

Sjukt. Ska man då alltså vara rädd för att ta fasta jobb för att man då blir "tvingad" att jobba även om man mår dåligt.. Jag ser det som en trygghet att möjligheten finns.. Vet att jag inte har så starkt psyke.

Hur statistiken män/kvinnor ser ut vet jag inte. Men jag har hört lika mkt om män som är utbrända. Min systers man gick hemma för ett par år sedan och då han mådde dåligt så slutade det med att min syster (som fick ta hand om barn och hus) också blev utbränd och sjukskriven. Dom fick som tur var gå hemma och sen arbetsträna för att komma tillbaka.

Citera
          Alba
          Inlägg 10-08-2007, 10:04
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Jag blir rädd....var är vi på väg ?

De som redan har det tungt ska straffas ännu mer. Är det detta de menar med "arbete åt alla".

Citera
          AnitaO
          Inlägg 10-08-2007, 10:15
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Alba @ 10-08-2007, 11:04) *

De som redan har det tungt ska straffas ännu mer. Är det detta de menar med "arbete åt alla".

Det som är mest skrämmande är att man pekar ut vissa diagnoser och listar dom som icke godtagbara.
          Man tar ifrån läkarna förtroendet att bedöma vad varje enskild patient behöver.
          Man "klumpar ihop" diagnoser och har en färdig mall för hur sjuk en person med denna diagnos är.

Nej, det handlar inte om jobb åt alla. Det finns inte jobb åt alla, och så kommer det säkert alltid att vara.
          Man tvingar sjuka människor att försöka jobba lite för att försörja sig, samtidigt som friska ungdomar går på Arbetsförmedlingen och försöker förtvivlat få ett jobb.

Men visst, det är nog en besparing även det. Folk trillar väl av pinn lite tidigare i livet så sparar man in pensionspengar också.

--------------------
          user posted image

Citera
          Betty
          Inlägg 10-08-2007, 10:19
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Alba @ 10-08-2007, 11:04) *

Det kommer inte att finnas arbete åt alla. Ta till exempel alla de halvt utslitna, fd. långtidssjukskrivna 50+kvinnor som tvingats ut i arbetslöshet för att deras arb.givare inte kunnat rehabilitera/omplacera dem - vem vill ha dem, i dagens hårt slimmade verksamheter där alla helst ska kunna ge minst 100%?

Redigerat av Betty: 10-08-2007, 10:20

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Alba
          Inlägg 10-08-2007, 10:43
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

"arbete åt alla" var ironi. Jag menar just det att man ska tvinga ut alla i arbete.

Citera
          Mollis
          Inlägg 10-08-2007, 10:57
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Den som inte själv drabbats av utbrändhet/depression/ångest har ingen aning om vad det handlar om. Jag har själv drabbats och blev av vad jag trodde var vänner, kallad samhällsparasit mm, de ville verkligen inte betala skatt för såna som mig. Det är nog inte helt ovanligt att folk har den uppfattningen, men om det är den uppfattningen som ska få bestämma vilken vård man behöver och man tar bort läkarens roll som vårdansvarig så vet jag inte hur människor ska klara sig..

//Mollis

Citera
          Betty
          Inlägg 10-08-2007, 11:08
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Alba @ 10-08-2007, 11:43) *
          "arbete åt alla" var ironi. Jag menar just det att man ska tvinga ut alla i arbete.

Jag förstod att du ironiserade, jag bara spann vidare på tankegången kompiskram.gif

--------------------

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 10-08-2007, 11:19
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Lider också av utmattningssyndrom/utbrändhet, och jag blir upprörd av detta mad.gif . Tror verkligen inte att det är en lösning på problemet! Snarare kommer det att bli värre, att människor verkligen blir så utmattade att de inte kan jobba mer (någonsin). Även om man kommer på väldigt tidigt att man håller på att utveckla syndromet så räcker nog inte tre veckors ledighet för att hejda det. Som sagt så försvinner tryggheten också när man vet att man inte kan bli sjukskriven någon längre period för att vila upp sej. Jag kan faktiskt inte se något positivt med att man sätter ännu mer press på de som verkligen lider av utbrändhet. Säg gärna till om ni kommer på något bra med det hela...

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          LadyG
          Inlägg 10-08-2007, 12:05
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Grubblade på om det inte kunde vara ett försök att försöka få bort de som utnyttjar systemet, dvs de som är friska men ändå sjukskrivna. Det vore lovvärt, om det inte vore för att de hårdare reglerna främst slår mot dem som systemet är tänkt att skydda.

Det låter som att de försöker bota patientens huvudvärk genom att hugga av huvudet.

Jag förstår fortfarande inte hur en handläggare på FK kan veta mer om diagnosen och hur den ska bedömas än läkaren som skrev ut sjukintyget. Det är inget nytt im det här beslutet iofs men det är ändå något som kommer att påverka. Hårdare regler för att få tag i simulanter i kombination med handläggarens ovilja/okunskap kan i värsta fall innebära att en behövande åker ut i kylan.

Vad hände med empati, medkänsla och förståelse? Jag skiter i vilken färg det är på nötterna som satte ihop det här förslaget, spöstraff och skampåle borde de ha.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Betty
          Inlägg 10-08-2007, 12:46
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (LadyG @ 10-08-2007, 13:05) *
          Grubblade på om det inte kunde vara ett försök att försöka få bort de som utnyttjar systemet, dvs de som är friska men ändå sjukskrivna. Det vore lovvärt, om det inte vore för att de hårdare reglerna främst slår mot dem som systemet är tänkt att skydda.

Det låter som att de försöker bota patientens huvudvärk genom att hugga av huvudet.

Jag förstår fortfarande inte hur en handläggare på FK kan veta mer om diagnosen och hur den ska bedömas än läkaren som skrev ut sjukintyget. Det är inget nytt im det här beslutet iofs men det är ändå något som kommer att påverka. Hårdare regler för att få tag i simulanter i kombination med handläggarens ovilja/okunskap kan i värsta fall innebära att en behövande åker ut i kylan.

Vad hände med empati, medkänsla och förståelse? Jag skiter i vilken färg det är på nötterna som satte ihop det här förslaget, spöstraff och skampåle borde de ha.

Det är iofs fk's handläggare som i slutänden bedömer om man ska få sjukpenning eller ej - men till sin hjälp i bedömningen har han/hon fk's försäkringsläkare som sakkunnig.

Vad beträffar empati, medkänsla och förståelse så säger man sig inte längre ha råd med sånt, anslagen från regeringen skulle inte räcka till...

Vi är många som har åkt ut i kylan på grund av den hårdare tillämpningen av regelverket - och vi blir bara fler... sad.gif

Redigerat av Betty: 10-08-2007, 12:46

--------------------

Citera
          Bee
          Inlägg 10-08-2007, 13:22
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Min son är ute i kylan rejält nu. För snart två år sen fick han sjukpension pga sin dåliga rygg. Vid uppföljning/omprövning nyligen blev han av med pensionen. Hans gamla läkare hade pensionerats och den nya kunde inte formulera sig ordentligt vilket gav nobben hos FKs försäkringsläkare. Tyvärr vill inte Arbetsförmedlingen hjälpa min son eftersom dom anser att han är för sjuk för att kunna ta vilket jobb som helst. Det är inte särskilt muntert just nu.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Tosan
          Inlägg 10-08-2007, 13:48
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Ja det är litegrann som min mamma. Hon fick ett diskbråck i ländryggen för ett antal år sen och fick halvtids sjukpension. För ett par år sen började axlarna djävlas och hon har gått så länge med inflammationer att det blivit förkalkningar i muskulaturen tydligen. Men Fk bedömer att hennes situation inte är annorlunda nu än när hon fick diskbråck och kan ta ett lättare arbete.
          Undrar vad det skulle va för arbete där man inte behöver använda armarna..?Tom körskollärare skriver på tavlor under teorilektionerna...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          AnitaO
          Inlägg 10-08-2007, 13:53
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Bee @ 10-08-2007, 14:22) *
          Min son är ute i kylan rejält nu. För snart två år sen fick han sjukpension pga sin dåliga rygg. Vid uppföljning/omprövning nyligen blev han av med pensionen. Hans gamla läkare hade pensionerats och den nya kunde inte formulera sig ordentligt vilket gav nobben hos FKs försäkringsläkare. Tyvärr vill inte Arbetsförmedlingen hjälpa min son eftersom dom anser att han är för sjuk för att kunna ta vilket jobb som helst. Det är inte särskilt muntert just nu.

Om Arbetsförmedlingen inte kan erbjuda honom ett jobb så har han rätt till sjukpenning.

"Om sjukdomen medför att den försäkrade enbart kan klara ett speciellt arbete som endast förekommer i mycket begränsad utsträckning kan det inte vara rimligt att bedöma hans eller hennes arbetsförmåga i förhållande till detta arbete med mindre än att han eller hon faktiskt erbjuds det arbetet."

--------------------
          user posted image

Citera
          Floppy
          Inlägg 10-08-2007, 14:05
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

Vi hörde detta på radion i morse och min särbo sa spontant -Jaha...de har väl tänkt att slå påsarna ihop...de som är drabbade av t ex utmattningsdepression el utbrändhet tar livet av sig eftersom de inte kan få någon hjälp med rehabilitering eller från psykvården...eller läkare...(för där har staten inte tänkt att föra in några pengar) ...då sparar de in mer pengar till stadskassan och eller det blir ett jobb 'över' till någon arbetslös...
          Jag kan bara hålla med honom...och er andra här...vart är vi påväg?... sad.gif crying.gif thumbdown.gif

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 10-08-2007, 15:40
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Vart vi är på väg ? Ja vad säger man om det. Har själv malts genom Fk:s kvarnar tllls jag förutom att söka hjälp för mina fysiska problem även fick söka för psykiska problem p g a deras hantering.

Att få tag på fuskare genom att sparka på sjuka människor är horribelt !!!!!!! Speciellt som det har visat sig att det inte är sjukskrivna som fuskar ( hur det nu skulle gå till?????) utan där det fuskas mest är när man vårdar sjukt barn.

Hur kan man fuska med sjukskrivning ? Är man sjukskriven under mer än ett par månader så måste ju läkaren specificera sig närmare varför man är sjukskriven. Menar de att läkarna sitter och sjukskriver folk på skoj ? Och drar på sig en massa pappersjobb för att de tycker det är kul ? Eller skickar folk på undersökningar , operationer mm i onödan ? Och att de sjukskrivna går med på det fast de inte är sjuka ? Och förstör sin kropp genom att äta en massa piller som har skadliga biverkningar ?

Att inte ta utbrändhet m fl andra sjukdomar på allvar kommer säkert att leda till att fler dör på det ena eller andra sättet . Men då är vi ju av med problemet , så bra !!!

Man kanske skulle köpa aktier i begravningsbranschen ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 10-08-2007, 16:23
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

CITAT (mamamaggan @ 10-08-2007, 16:40) *
          Man kanske skulle köpa aktier i begravningsbranschen ?

Bra idé! Problemet är att vi sjukpensionärer knappast kan köpa aktier när inkomsten är så låg. Den enda lyx jag kan unna mig är internet.

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 21:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon