Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Stoooor blomlåda
          tiso001
          Inlägg 16-08-2007, 13:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 270

Vi tänkte plantera lite höga växter som insynsskydd mot grannen (vi vill inte ha plank, staket eller spaljé). Det handlar om en glugg på c:a 4 meter som vi vill insynsskydda. Problemet är att marken på dessa 4 meter består av en berghäll. Min tanke är nu att bygga en stor låda c:a 4 m lång, 1,25 m bred och 0,5 m hög, ställa den på berget och klä den invändigt med duk (så att inte jorden sköljs ut när vi vattnar). Tanken är att lådan ska ligga "flytande" på berget (dvs inte förankras på något sätt i berget). Jag har tänkt använda trallvirke (28x120) som blivit över från altanbygget förra sommaren, men börjar nu undra om inte trycket från jorden gör att plankorna på långsidan riskerar att buktar utåt? Nu funderar jag istället på att göra tre mindre separata lådor (var och en c:a 1,35x1,25x0,5 m) som jag ställer intill varandra. Frågan är om jorddjupet och -mängden i varje låda räcker till för höga växter, t ex bambu, och om de klarar vintern? Eller bör jag öka jordmängden och göra lådorna högre? Eller är hela idén dödfödd confused.gif

Citera
          Ulrik
          Inlägg 16-08-2007, 21:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 7 529

Vi gjorde något snarlikt i vår vägförening. Vi gjorde 1x1 m lådor med jord och blommor i som vi använder som hastighetssänkande åtgärd på vår 30-sträcka. Funkar alldeles utmärkt.
          Dock tror jag att ifall långsidan på lådan är längre än 2 m (med en höjd på 0.5 m) bör staga den invändigt med en regel eller liknande. Borde funka som du hade tänkt, fast med nått extra stöd. smile.gif
          /U

Citera
          tiso001
          Inlägg 17-08-2007, 10:56
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Ulrik @ 16-08-2007, 22:16) *
          Vi gjorde något snarlikt i vår vägförening. Vi gjorde 1x1 m lådor med jord och blommor i som vi använder som hastighetssänkande åtgärd på vår 30-sträcka. Funkar alldeles utmärkt.
          Dock tror jag att ifall långsidan på lådan är längre än 2 m (med en höjd på 0.5 m) bör staga den invändigt med en regel eller liknande. Borde funka som du hade tänkt, fast med nått extra stöd. smile.gif
          /U

Använder ni 1-åriga växter, dvs planterar nytt varje år, eller klarar ni att övervintra perenner i lådorna? Det där med invändiga reglar låter som en bra idé, tack!

Citera
          silas
          Inlägg 19-08-2007, 09:03
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 243
          Medlem nr: 1 536

ju större låda desto bättre klarar växterna vintern... om jag vore du skulle jag isolera den lite också, för att vara säker på att växterna inte fryser under vintern. köp vanliga liggunderlag billigt nånstans och spika fast på insidan, det är ett gammalt balkongodlartips....

Citera
          tiso001
          Inlägg 22-08-2007, 08:40
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (silas @ 19-08-2007, 10:03) *
          ...köp vanliga liggunderlag billigt nånstans och spika fast på insidan, det är ett gammalt balkongodlartips....
          Det var ett bra tips, tack! Jag tror jag chansar och provar att bygga nu så får vi se om det funkar....

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 16:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon