Vi tänkte plantera lite höga växter som insynsskydd mot grannen (vi vill inte ha plank, staket eller spaljé). Det handlar om en glugg på c:a 4 meter som vi vill insynsskydda. Problemet är att marken på dessa 4 meter består av en berghäll. Min tanke är nu att bygga en stor låda c:a 4 m lång, 1,25 m bred och 0,5 m hög, ställa den på berget och klä den invändigt med duk (så att inte jorden sköljs ut när vi vattnar). Tanken är att lådan ska ligga "flytande" på berget (dvs inte förankras på något sätt i berget). Jag har tänkt använda trallvirke (28x120) som blivit över från altanbygget förra sommaren, men börjar nu undra om inte trycket från jorden gör att plankorna på långsidan riskerar att buktar utåt? Nu funderar jag istället på att göra tre mindre separata lådor (var och en c:a 1,35x1,25x0,5 m) som jag ställer intill varandra. Frågan är om jorddjupet och -mängden i varje låda räcker till för höga växter, t ex bambu, och om de klarar vintern? Eller bör jag öka jordmängden och göra lådorna högre? Eller är hela idén dödfödd