Jag tog mig för pannan när jag idag läste artikeln i Expressen "Extraval ska stoppa sverigedemokrater". Fick läsa den flera gånger för jag trodde inte det var sant det jag läste. Man må tycka vad man vill om partier som sverigedemokraterna, men vart är landet på väg om ledande svensk press skriver att demokratiskt valda partier skall "stoppas". Är det helt plötsligt okej att skriva "Extraval ska stoppa miljöpartister"? Antingen är expressens redaktör utbytt mot en praoelev eller så är något otäckt på väg att hända. Det viktigaste i en demokrati är att folkets åsikter står i fokus, och makthavarna kan inte bara utlysa extraval för att "få bort" något parti som de inte anser ska vinna. Då kan man ju köra omval om och om igen tills de får sin vilja igenom? Det är säkert många som skulle vilja göra samma sak med kristdemokraterna eller vänsterpartiet. Men så funkar det ju inte i detta landet. Det viktigaste är väl ändå att bemöta dessa partier som tydligen har frågor som engagerar så många människor. Det är så det går till i Sverige. Vad är det som gäller nästa gång om sverigedemokraterna kommer över 4 % spärren och kommer in i riksdagen, ska man nedlåta sig till valfusk då eller? Istället borde man skicka en signal till Alliansen om att detta är viktiga frågor som de förr eller senare måste ta itu med, annars kommer fler och fler att rösta på Sverigedemokraterna. För de har iaf nån slags idé om hur de vill sköta framför allt invandringspolitiken. Jag tror inte att alliansen vinner några röster med sitt uttalande om att invandrare skall få en pengabonus om de lär sig svenska, jag anser det är deras förbannade skyldighet om de nu skall bo i Sverige. Detta samtidigt som våra stackars pensionärer knappt får komma utanför dörrarna eller duscha pga brist på pengar i äldreomsorgens budget... Man behöver inte vara nåt större geni för att räkna ut varför SD får så många röster som de får...
Men men, hoppas man slipper läsa sådant hädanefter i svensk dagspress, det är så man får kalla kårar....
MVH Henrik
|