| |
|
  |
Får man gå klädd hur man vill hemma ?, Fixa frukost naken |
|
|
|
|
21-08-2007, 13:31
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (Blomstertanten @ 21-08-2007, 14:22)  I just det här fallet så har ju människan gått och retat sej på detta i 2 år !!!! Då vet hon ju att grannen lagar frukost naken i sitt kök varje morgon ! Varför inte då låta bli att titta åt det hållet överhuvudtaget  Jag hade inte ditt ursprungsinlägg i tankarna utan spann vidare på "fenomenet". Jo, inläggsskribenten kan man ju fundera över. Men eftersom jag inte läst insändaren och inte vet någonting så... ja, då vet jag ingenting
Redigerat av Tezzla: 21-08-2007, 13:34
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2007, 13:46
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Visst ska man få gå naken inne i sitt eget hem , det tycker jag , så länge man inte flashar sig i fönstrena för någon.
Kan också hålla med om att det är lite konstigt att det ska vara så " farligt " att visa sig naken , men nu har vi sådana lagar.
Jag skulle inte reagera för nakenhet , däremot om det var t ex misshandel.
Det händer att jag badar näck avskilt , möjligtvis kan man se mig m h a kikare men då får den som tittar verkligen skylla sig själv !!!!!!
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2007, 13:56
|

Medlem
Antal inlägg: 2 404
Medlem nr: 11 016

|
CITAT (Berith @ 21-08-2007, 14:27)  En naken karl är inte ett dugg sexig, förresten.  Inte, en snygg vältrimmad man är väl sexig
--------------------
"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2007, 13:57
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Tänk jag har ingen som helst önskan att se min granne naken. Jag tror nog inte att det är något jag önskar se, avstår helst.
Vill inte att någon ska se mig naken heller som inte tillhör familjen. Så därför drar jag ner persiennernannär kläderna åker av.
Förut uppfostrad på landet, kunde man gå hur som helst. så brydde jag mig inte om att dra ner persiennerna i sovrummet när grannen hade sin nerdragna också. Jag stod så långt in i rummet så ingen kunde se mig från gatan.
Det gick två år tills jag fick reda på att grannen satt och kikade bakom neddragna persienner. han blev så upphetsad en gång att han glömde sig och delade på persiennen.
Det tycker jag är så lågt så man är nere på Glocalnet-nivå. Jag har inte pratat med gubbskrället sedan dess. Vem vet om inte den idioten fått för sig att filma också.
Som sagt. Jag vill inte påtvingas grannarnas nakenhet, det är något man väljer att se och ligger bostäderna nära, så¨kan man inte välja.
Men tänk på alla de med utländskt ursprung. Där är kulturen att man inte visar sig i fönstren. De har ofta heltäckande tunna garinder och drar för tjockare sedan. De tycker vi svenksar är väldigt oartiga.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2007, 14:00
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
Vi bor så att jag kan se in i grannens sovrum och hon i vårt kök. När mörkret faller och man tänder lampor m.m. så i de fönster som är mera synliga för min granne fäller jag persiennen. Vårt sovrum ligger mitt emot och om man går upp och eftersom jag sover utan pyamas så tycker jag det är min sak att se till att det inte är fri insyn. Har ju sett hur det ser ut om jag kastar en blick till grannen.
Farligt var det någon som skrev. Bor man i lägenheter så vet man ju inte vad man har för grannar och finns det då någon med benägenheten att bli upphetsad av att se nakna personer så kan det kanske bli farligt. Personen i fråga vet att du går naken och då kan det mera bli att den sitter och kollar (fönstertittar) använder dig som onaniobjekt m.m. Kanske eventuellt kommer och ringer på. Vad kan hända då? Man slänger på sig en morgonrock innan man öppnar, men den som ringer vet att du är helt naken under och vad vet man vad som kan hända då om personen har en tendens att vilja kladda m.m.
Jag personligen har inget emot att folk går nakna i sina hem men de borde tänka på grannar och dra för.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2007, 14:01
|

Medlem
Antal inlägg: 2 404
Medlem nr: 11 016

|
CITAT (Bettson @ 21-08-2007, 14:57)  Men tänk på alla de med utländskt ursprung. Där är kulturen att man inte visar sig i fönstren. De har ofta heltäckande tunna garinder och drar för tjockare sedan. De tycker vi svenksar är väldigt oartiga. Inte visste jag att du menar mitt fönster  och jag som är helyllesvensk.
--------------------
"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2007, 14:29
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Blomstertanten @ 21-08-2007, 07:32)  I dagens Nerikes Allehanda finns en insändare med rubriken Får man fixa frukost naken ? Skribenten undrar om man verkligen får gå runt naken i sitt eget hem utan att dra ner persienerna. Men jösses ! Hon får väl låta bli att titta in genom grannens fönster !!! Och kan hon inte låta bli så får väl hon dra ner sina persiener ! Vad tycker ni ? Håller med dig! Men vissa personer verkar se det som en mänsklig rättighet att få titta in genom andras fönster. Hade en sån granne ett tag som verkligen glodde in hos folk allt vad hon kunde. Skulle inte förvåna mig om hon förde dagbok över allt som hände i huset hemma hos folk. En väninna till mamma hade sina släktingar i samma hus fast i en annan trappuppgång. När jag var nyinflyttad så ville mammas väninna gå och hälsa på mig och ge en liten inflyttningspresent och se hur jag hade det. Sen berättade hon att hon hade mött min nyfikna granne på gården veckan efter och då hade kärringen frågat mammas väninna varför hon gick till mig och hur hon kände mig???? För käringen visste ju att mammas väninna hade sina släktingar i en annan uppgång så hon reagerade på att hon gick till mig. Det konstiga var att hon hade inte mött tanten i trapphuset eller på gården när hon hälsade på mig och kärringen hade inga fönster utåt mot den sidan så hon kunde se vilka som kom. Hon kan inte vetat om vilka som besökte mig på annat sätt än att hon kollade i kikhålet i ytterdörren när hon ringde på eller gått och glott in genom mina fönster! Nu blev det en utläggning om jobbiga grannar istället, men är man så nyfiken så man håller reda på vilka grannar som går nakna hemma olika tider på dygnet så är det något som inte står rätt till. Händer väl att jag själv går helt naturell mellan duschen och klädkammaren när man ska klä på sig på morgonen eller från duschen till sängen. Men jag stänger dörren i hallen så syns det inte från fönstret i köket. För säkerhets skull så går jag ofta klädd "pixlad" som på amerikansk tv så tar ingen anstöt
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2007, 15:07
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2007, 16:24
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
CITAT (Malvia @ 21-08-2007, 16:08)  Naken hemma? Nä, inte ens om det är över 30 grader varmt!
Däremot brukar jag gå ut till postlådan i natt-linne, vi har inga grannar inom synhåll, bilar hörs när de kommer.
En kompis jag hade i 10-12 års ålder, hade en pappa som var naken hemma, var lite skämmit när man skulle hem till kompisen.
fet, tjock gubbe, blää. Just det, SKulle inte falla mig in att gå naken hemma för man vet inte när ungarna tar hem kompisar och man vill inte skämmaut dom.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2007, 16:37
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Skulle inte heller våga springa omkring naken nån längre stund hemma. Det skulle ju vara döpinsamt om nån såg en.  Det blir mest bara när man duschat och ska leta upp rena kläder som man springer uppför trappan i bara mässingen o där finns inget fönster. Till o med min superpryde make skuttar uppför trappan i adamsdräkten efter duschen så då är det nog lugnt.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2007, 18:48
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Berith @ 21-08-2007, 14:27)  En naken karl är inte ett dugg sexig, förresten.  CITAT (vindspel @ 21-08-2007, 14:56)  Inte, en snygg vältrimmad man är väl sexig  Även en snygg vältrimmad man ska ha byxor på sej för att vara sexig.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2007, 18:54
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Om man har byxor på sig, men i övrigt inte uppfyller kravspecifikationen?  Jag tycker att om man bor i staden så bör man visa lite hänsyn och inte näcka på bottenvåningar, eller där grannar har sina fönster nära och knappt kan undgå insyn. Inte kul att laga mat medan grannarna ägnar sig åt "naturliga beteenden" utan kläder för full åsyn utanför ens eget köksfönster. Att nån granne skulle se mig naken är uteslutet, men eftersom jag har en etta måste jag ju gå in i vardagsrummet efter duschen för att ta på mig nya kläder (går inte att ha i duschrummet som är för litet). Då har jag självklart både persienner nere och gardiner fördragna  Dessutom bor jag på femte våningen med närmsta granne, som kan se mitt fönster, några hundra meter bort. Gå naken går inte alls förresten, då jag bor i ett hus där hyresvärd eller hantverkare när som helst kan gå in med huvudnyckel.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2007, 18:59
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
jag tycker att man ska få gå naken i sitt eget hem!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2007, 19:11
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Jag tycker också man ska få gå naken i sitt eget hem. Sen behöver man ju inte stå precis framför fönstren och visa upp sig. Jag går ofta i bara trosor hemma om det är varmt, men jag öppnar ju inte ytterdörren utan att ta på mig en överdel. Om nån råkar slå en flukt inåt och ser en toppless matrona så tror jag inte dom tittar fler gånger Sen är det ju en helt annan sak om man medvetet blottar sig i fönstret. Det är på samma nivå som en fönstertittare som står i rabatten för att kunna kika.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2007, 21:02
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
Jag hör nog till den lite prydare sorten och händer det att jag näckar omkring hemma så ser jag till att det inte är fri insyn utifrån. Visst ska man väl få göra som man vill men jag får nog erkänna att jag skulle tycka att det skulle vara lite genant om grannarna gick omkring i bara mässingen och undvika att se åt det hållet. Pryd i mesta laget? Ja kanske. Fast med tiden kanske man skulle vänja sej förstås....
En annan sak som jag tycker är lite konstigt är att på sommaren springer man helt obesvärat omkring i bikini i trädgården men på vintern skulle i alla fall jag tycka att det skulle kännas pinsamt att t ex öppna dörren i trosor och b-h. Inte ett dugg mera tyg som skyler ändå sådan skillnad. Ja, man är nog lite knepig....
Redigerat av Cacki: 21-08-2007, 21:24
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2007, 21:17
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det är nog så att man anpassar sig efter omständigheterna och förväntningarna. Bikinin som duger på badstranden eller i trädgården duger nog inte om du skall shoppa på stan. Snacka om att väcka uppseende. Förutom vissa problem med att förvara nödvändiga saker. Fast det finns en stad i Frankrike där alla går näck, åtminstone är det tillåtet även om kläder också är tillåtna.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
21-08-2007, 21:56
|
Gäster

|
Bikini går jag i både inom och utomhus under varma perioder, men det skulle aldrig falla mig in att gå naken i lgh utan att ha "bommat för" fönstrena.
Faktiskt så behöver det inte handla om "fluktare" när man bor så att man har insyn. Vanligt hyfs och hänsyn... precis som när du går till ICA och köper mjölk en solig och varm dag.. du går inte dit näck... eller?
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2007, 22:02
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
CITAT (Cacki @ 21-08-2007, 22:02)  En annan sak som jag tycker är lite konstigt är att på sommaren springer man helt obesvärat omkring i bikini i trädgården men på vintern skulle i alla fall jag tycka att det skulle kännas pinsamt att t ex öppna dörren i trosor och b-h. Inte ett dugg mera tyg som skyler ändå sådan skillnad. Ja, man är nog lite knepig.... Instämmer! Sedan tycker jag att detta var ett väldigt bra ämne - har läst och haft roligt en lång stund
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|