Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Brudorkide, Radikal metod
          Mu i myllan
          Inlägg 06-09-2007, 12:22
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 10 582

CITAT (embelie @ 05-09-2007, 19:22) *
          I maj hängde jag ut min orkideér i amplar under täden i trädgården, där har dom hängt hela sommaren utan någon som helst tillsyn. Tog in dom denna veckan eftersom det varnas för frost. Alla har fått nya blomstänglar och kommer blomma om på nytt.
          Nu är det väl inte läge att hänga ut dom i höst men nästa sommar..
          Inget annat bra tips för tillfället... dom säger att man inte ska vattna orkideer speciellt mycke men mina älskar vatten!

Lycka till! / Emelie

Efter att ha odlat orkidéer i nästan 15 år tror jag att jag har kommit på hur de vill ha det. Jag gör så här:

Plantera aldrig om!

Ingen näring, någonsin!

Om någon växt ser ut att vilja sluta detta jordeliv tar jag dock upp den ur krukan, spolar bort all "jord" med ljummet vatten och sätter rötterna i en glasvas med lite vackra stenar i botten. Fyll på med vatten då och då men aldrig så att bladen står i vatten.
          De som står i krukor doppas i en hink varannan vecka, max, och får rinna av i ytterkrukan där jag har bottnat med ett tunnt lager lecakulor så att det inte blir blött för rötterna men luftfuktigheten höjs.

När frostrisken är över åker allihop ut i trädgården. De står på en gammal trappa i norrläge i tomma blomlådor med dräneringshål. Blir det total torka i flera veckor ger jag dem en skvätt vatten men det var inte aktuellt i år wacko.gif

I förra veckan åkte de in i uterummet där de får stå i karrantän för avlusning (om det behövs). Sedan står de i vardagsrummet i västerläge med 17-18 gr på natten.

Alla blommar varje år utom en venussko som jag fått vänta på i 11 år men i våras kom det tre stänglar. yahoo.gif
          Dvs. Ge inte upp!!!

--------------------
          Mu i myllan

Citera
          Margaretha
          Inlägg 06-09-2007, 13:06
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

Hänger ni verkligen ut även brudorchidéer (Phalaenopsis), de som ska vara så känsliga för drag? Det har jag aldrig vågat. Kanske därför jag inte har någon tur med dem heller?g.gif

Jag har nu fått två nya i present att tampas med!!! Spännande! yes.gif

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 06-09-2007, 13:28
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 269
          Medlem nr: 12 343

Vilka bra synpunkter! Tack, tack. Nu har jag satt mina tre bakom gardinen i ett fönster åt öster. Skall inte bry mig om dem på några veckor. Inte ens kika på dem. whist.gif

--------------------

Citera
          Sofiia
          Inlägg 06-09-2007, 14:20
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

mu i mylla--> om du aldrig planterar om, blir inte barken väldigt nedbruten då??

Jag brukar alltid plantera om då jag får/köper hem en ny (efter att den har blommat klart då). Och det var då jag började ge näring som de började blomma smile.gif Fast det finns ju lika många olika sätt som det finns odlare smile.gif och många olika sätt som funkar!

Men att hänga ut dem till sommaren lär nog ska va jätte bra, men jag har inte velat göra det för alla äckliga kryp som man får in till hösten med dem.. confused.gif

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera
          del_21
          Inlägg 07-09-2007, 22:21
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem nr: 9 278

Tack för alla era tips. Jag kommer nog försöka ändå.
          MVH Del

Citera
          Mu i myllan
          Inlägg 08-09-2007, 00:27
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 10 582

jo, det blir den säkert men det verkar inte spela någon roll. I naturen växer de ju inte i marken utan klamrar fast sig vid någon trädstam... Har provat att binda upp några på stora barkbitar och hänga upp dem men det har inte gått så bra. Jag glömde att duscha dem och det behövs förstås.

--------------------
          Mu i myllan

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 06:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon