Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kruk-frågor inför hösten
          Cassiopeia
          Inlägg 02-09-2007, 09:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 354
          Medlem nr: 3 710

Jag har köpt en söt liten barrväxt samt ljung och har sedan förut murgröna, detta tänkte jag skulle få pryda balkongen i vinter. rolleyes.gif Det är en "infälld" balkong så det är tre väggar och tak, men balkongen är stor så det är ändå ganska oskyddat. Det brukar snöa in någon meter så jag tänkte försöka ställa krukorna efter väggen längst in, dit brukar aldrig snön nå.

Jag tänkte jag skulle byta ut krukorna på balkongen till frosttåliga sådana, men var får man tag i det? Jag har letat på två ställen men hittade inga där.
          Vilket krukmaterial är bäst med tanke på växterna? Krukor i aluminium/stål borde väl inte vara så bra som vinterkrukor, blir inte det väldigt kallt för rötterna? Vad ska man välja? Betong? Frosttåligt stengods? Trä/korg?

Är det bättre ju större krukan är, med tanke på att rötterna inte ska frysa sönder...? Hellre två jättestora krukor än flera mindre, eller spelar det ingen roll?

Jag har läst att man ska skydda rötterna genom att "slå in" krukan i t.ex. gamla trasmattor eller ställa krukan i pappkartong/frigolitlåda... men jag har ju växter för att det är fint och har ingen större lust att ha krukor inslagna i mattor på balkongen... ännu mindre ställa dem i papplådor. Kommer växterna dö om jag låter det estetiska gå först? unsure.gif

Har läst att man ska ställa krukorna på något så att de kommer upp från golvet... vi har Bergo-plattor på vårt balkonggolv, räcker det eller ska jag ställa dem på något mer isolerande, som trä?

--------------------
          Bor i lägenhet med balkong och har ett litet torp där det finns oändligt mycket att göra!

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 22:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon