Jag har öppnat en ny tråd angående passifloror för att det finns människor som intresserar sig i dessa växter. Det skulle vara bra att koncentrera alla erfarenheter och kunskaper ni har på en enda plats här på odla.nu, tror jag. Om ni har något intressant att säga eller är ni nyfikna och vill veta mer då är det platsen att ställa frågor för alla från nybörjare till lite mer erfarna.
Här är min insats, lite bilder från min samling, med sorter jag har lyckats med här i Sverige detta året. Den första är hybriden mellan Passiflora alata och Passiflora caerulea, första gången publicerad i 1824 (Vanderplank). Den saluförs under namnet "Empress Eugenie" i Sverige och blommar mycket tacksam hela sommaren även i lägenheten. Några bilder har ni redan sett i någon av föregående tråd. Här är lite sommar blommor av denna sort.
P._Empress_Eugenie.jpg ( 84.71k )
Antal nedladdningar: 86
P._Empress_Eugenie__sommar_2007.jpg ( 85.53k )
Antal nedladdningar: 72Den andra är inte P. coriacea som jag först trodde, det är någonting annat. Om någon vet vilken sort är det skulle jag vara glad att veta det.
Blad på denna passiflora:
P.coriacea__blad.jpg ( 78.36k )
Antal nedladdningar: 80Blomma:
P.coriacea__blomma.jpg ( 60.99k )
Antal nedladdningar: 61Och slutligen för denna gången Passiflora decaisneana som äntligen är på väg att slå ut,(nu på allvar tror jag)

, den har gigantiska blad på min inglasade balkong och lite mindre i mitt kökfönster.
Blad på växten i jämförelse med min hand:
P.decaisneana__blad.jpg ( 77.88k )
Antal nedladdningar: 71Små knoppar:
P.decaisneana_på_väg_att_blomma_31.8.07.jpg ( 49.79k )
Antal nedladdningar: 71Finns det i Sverige någon annan som är galen i passifloror och kan lägga till lite bilder och beskrivningar?
MVH/clivia