Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Var går våra gränser ?, Apropå rondellhunden
          Netha
          Inlägg 18-09-2007, 21:52
          Länk hit: #41

Gäster

CITAT (Cacki @ 18-09-2007, 22:46) *
          Att du bara vågar länka till dessa bilder! Akta dej för cyberbomber! wink.gif giggle.gif

Är inte lättskrämd. smile.gif
          giggle.gif

Citera
          hotchili
          Inlägg 18-09-2007, 22:27
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 12 487

Håller med Tesa. Förstår inte vitsen med att framställa Profeten eller någon annan som en rondellhund. "Hund" = skällsord. Kan tänka mig att Vilks möjligen var ute efter publicitet. Har faktiskt aldrig tidigare hört talas om konstnären. Varför provocera, och i vilket syfte. Jag skulle inte vilja se mig själv min familj eller vänner framställd som rondellhund av någon konstnär eller i massmedia.
          Skulle ni?
          Man kan också ifrågasätta konstnärligt värde i själva konstverket bortsett temat.

Hot Chili nono.gif

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-09-2007, 00:00
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Om ni vore chefredaktören och det hände er familj något , hur skulle ni resonera då?

Är skulden er , ni skulle inte ha publicerat eller är skulden Al-Qiadas ? Kanske Lars Wilks ?

Det här är en svår fråga. Jag skulle nog ha enorma skuldkänslor fast jag skulle ju rent logiskt inse att skulden egentligen var Al-Qiadas.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Pirum
          Inlägg 19-09-2007, 16:19
          Länk hit: #44

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

För inte så många hundra år sedan kränktes väldigt många kristna av att ett litet fåtal hävdade att jorden inte var platt, att den snurrade kring solen, eller, hemska tanke, att Gud inte fanns.

Folk blev så väldigt kränkta att de kände sig nödgade att bränna exempelvis Giordani Bruno på bål för att denne var anhängare av Kopernikus idéer om hur universum såg ut.
          Och dessutom räddades Brunos själ från skärselden och helvetet om man brände redan här på jorden. Så på det hela taget gjorde man honom väl en tjänst. Som välförtjänt bonus kände sig de kränkta bättre till mods, och kränkningarna avtog en tid.

Redigerat av Pirum: 19-09-2007, 16:38

--------------------
          zon2.5

Citera
          Piccante
          Inlägg 19-09-2007, 16:36
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Pirum @ 19-09-2007, 17:19) *
          För inte så många hundra år sedan kränktes väldigt många kristna av att ett litet fåtal hävdade att jorden var platt, att den snurrade kring solen, eller, hemska tanke, att Gud inte fanns. //...

Tror du glömde ett inte där före ...var platt?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Pirum
          Inlägg 19-09-2007, 16:38
          Länk hit: #46

Validating

CITAT (Markus_H @ 19-09-2007, 17:36) *
          Tror du glömde ett inte där före ...var platt?

Har du helt rätt i. Tack.

--------------------
          zon2.5

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-09-2007, 19:51
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (mamamaggan @ 19-09-2007, 01:00) *
          Om ni vore chefredaktören och det hände er familj något , hur skulle ni resonera då?

Är skulden er , ni skulle inte ha publicerat eller är skulden Al-Qiadas ? Kanske Lars Wilks ?

Det här är en svår fråga. Jag skulle nog ha enorma skuldkänslor fast jag skulle ju rent logiskt inse att skulden egentligen var Al-Qiadas.

Ingen som vill ta ställning till det här ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Cacki
          Inlägg 19-09-2007, 20:03
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Man vet ju inte hur man skulle känna om man inte varit i situationen, men jag kan tänka mej att hjärtat skulle ge mej själv hela skulden men hjärnan skulle anse att det är Al-Qiada som skall ställas till svars.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Pirum
          Inlägg 23-09-2007, 10:27
          Länk hit: #49

Validating

http://www.aftonbladet.se/punktse/natkroni...rticle798239.ab

Ganska intressant, det finns en del goda poänger i artikeln. Och några felaktiga. Men är Lars Vilks en terrorist?

Artikeln tar upp att man inte "får" rita liknande teckningar om judar, och det stämmer till viss del - kritik mot sionismen utmålas ibland som antisemitism. Trots att det är politiken, och inte religonen eller folket som kritiseras i första hand. Lars Hillersberg, en annan konstnär, fick ju mycket kritik i media för sina (påstått) antisemitiska bilder.

http://home.swipnet.se/utslag/m/brottas2.html
          http://home.swipnet.se/hillersberg

--------------------
          zon2.5

Citera
          Piccante
          Inlägg 25-09-2007, 14:09
          Länk hit: #50

Medlem

Läste idag att vi har fått ytterligare ett inlägg i denna debatten i form av en rondell-Jesus-hund. Någon som har sett den på bild???? Var ingen bild i artikeln jag läste. Vågar någon publicera den tro?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Tezzla
          Inlägg 25-09-2007, 14:48
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Markus_H @ 25-09-2007, 15:09) *
          Läste idag att vi har fått ytterligare ett inlägg i denna debatten i form av en rondell-Jesus-hund. Någon som har sett den på bild???? Var ingen bild i artikeln jag läste. Vågar någon publicera den tro?

Klart man vågar publicera den bilden. Att Jesus framställs i alla möjliga och omöjliga konstellationer är ju inget nytt. Men hur många krista skulle förfäras så mycket över det att de utfärdar dödshot? Knappast ingen.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          KURT
          Inlägg 25-09-2007, 15:08
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Tezzla @ 25-09-2007, 14:48) *
          Klart man vågar publicera den bilden. Att Jesus framställs i alla möjliga och omöjliga konstellationer är ju inget nytt. Men hur många krista skulle förfäras så mycket över det att de utfärdar dödshot? Knappast ingen.

Det beror på sammanhanget. Man dödar i Jesu namn i många länder, b l a i Uganda och USA. Och i Sverige utför man mordbräder mot byggnader som tillhör andra religioner - ännu har dock ingen dött.

Citera
          Tezzla
          Inlägg 25-09-2007, 15:11
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (KURT @ 25-09-2007, 16:08) *
          ... Och i Sverige utför man mordbräder mot byggnader som tillhör andra religioner - ännu har dock ingen dött.

Och detta menar du är utfört av de kristna (för att vi råkar vara ett "kristet" land) och har att göra med nidbilder på Jesus?

Förstår inte hur du menar.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Piccante
          Inlägg 25-09-2007, 15:26
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Tezzla @ 25-09-2007, 15:48) *

Om jag inte minns helt fel så var det en rad hot inklusive dödshot riktade mot fotografen och utställare av Ecce homo utställningen för ett antal år sedan?

Om Ecce Homo på wikipedia

Redigerat av Markus_H: 25-09-2007, 15:32

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          KURT
          Inlägg 25-09-2007, 16:10
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Tezzla @ 25-09-2007, 15:11) *
          Och detta menar du är utfört av de kristna (för att vi råkar vara ett "kristet" land) och har att göra med nidbilder på Jesus?

Förstår inte hur du menar.

Många behöver inte ens se några nidbilder, det räcker att det kommer något annat än deras egen religion, för att de skall reagera negativt mot allt som är främmande.

Citera
          inglan
          Inlägg 25-09-2007, 18:33
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 292
          Medlem nr: 5 092

CITAT (KURT @ 25-09-2007, 16:08) *
          Det beror på sammanhanget. Man dödar i Jesu namn i många länder, b l a i Uganda och USA. Och i Sverige utför man mordbräder mot byggnader som tillhör andra religioner - ännu har dock ingen dött.

Det måste jag sätta ett stort frågetecken för, vad är det att vara kristen då? Jag kan skylla på Gud eller Jesus och döda hur många som helst, men läser man i Bibeln så var det INTE våld Jesus förespråkade. Alltså kan man INTE döda i Jesu namn anser jag, fast skylla ifrån sig går ju bra, när man inte vill stå för det man gör.....

Som kristen blev jag lite ledsen över Ecco Homo bilderna, men det skulle aldrig falla mig in att ta till våld, hot eller något sådant.
          Den Gud som jag tror på och hans son Jesus, är så mycket större än jag är så de behöver inte mitt försvar, de kan ta hand om sig själva (och mig och alla andra som vill ha hjälp med livet!)

Mvh Inglan

--------------------

odlar i zon 3

Citera
          Tezzla
          Inlägg 25-09-2007, 18:47
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (inglan @ 25-09-2007, 19:33) *
          Det måste jag sätta ett stort frågetecken för, vad är det att vara kristen då? Jag kan skylla på Gud eller Jesus och döda hur många som helst, men läser man i Bibeln så var det INTE våld Jesus förespråkade. Alltså kan man INTE döda i Jesu namn anser jag, fast skylla ifrån sig går ju bra, när man inte vill stå för det man gör.....

Som kristen blev jag lite ledsen över Ecco Homo bilderna, men det skulle aldrig falla mig in att ta till våld, hot eller något sådant.
          Den Gud som jag tror på och hans son Jesus, är så mycket större än jag är så de behöver inte mitt försvar, de kan ta hand om sig själva (och mig och alla andra som vill ha hjälp med livet!)

Mvh Inglan

Instämmer till fullo. Vi behöver inte strida för Jesus. Han har stridit för oss och det räcker.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Pirum
          Inlägg 25-09-2007, 18:49
          Länk hit: #58

Validating

CITAT (inglan @ 25-09-2007, 19:33) *

Det är väl lite grand det där man känner igen från debatten om rondellhundar och satirteckningar : satiren riktar sig mot dem som, i
          Muhammeds och/eller Allahs namn, spränger folk i luften. De flesta muslimer spränger givetvis inte alls folk i bitar. Dvs, det stora flertalet får lida för att de associeras till vad en del politiska islamister håller på med. Muhammed var visserligen en våldsam person, precis som alla andra erövrare, men jag tror inte han hade applåderat självmordsbombarna i Irak - åtminstone inte av religiösa skäl. Tror de flesta bomberierna är politiskt (nationalistiskt, whatever) drivna, och inte religiösa.

Kristna politiker och ledare har dödat miljoner i Jesu namn, indirekt eller direkt. Och det är inte Jesus fel.

--------------------
          zon2.5

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-10-2025, 06:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon