Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

867 sidor V  « < 841 842 843 844 845 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad skall ni göra eller redan har gjort?, Berätta vad ni har gjort eller skall göra
          gunsta
          Inlägg 05-08-2014, 08:27
          Länk hit: #16841

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (Natur liv @ 05-08-2014, 07:08) *
          Attans att de inte får bukt med branden. Efter en rökfylld slutspurt på semestern hoppades jag att de skulle fixa den snart. Men icke. Nu har jag jobbat i en dag och nyheterna blir värre för varje gång jag hör dem.

Eftersom det än så länge bara rekommenderas utrymning har jag fortfarande möjlighet att hämta något viktigt från torpet. Vad det nu kan vara, det är ju själva huset som känns viktigast. Jag får väl i alla fall kolla om jag kan få ledigt från jobbet för att åka. Känns ju lite ovanligt, att redan efter en dags arbete söka semester igen.

Låter inte roligt Natur liv, hoppas på det bästa, branden verkar ju inte vara av denna värld.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 05-08-2014, 10:21
          Länk hit: #16842

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Usch Naturliv! sad.gif Jag visste inte att ditt torp ligger i det området (jag måste varit sjuk alla lektioner wink.gif när vi läste Sveriges geografi)
          Jag håller alla tummar för att du inte drabbas och för rejäla ösregn över branden.
          Det är kusligt att läsa om den, det är ju sånt som händer i Australien crying.gif men inte denna gången.
          Du får berätta för oss hur det går. KRAM smiley_small_hug.gif

Själv har jag varit igång på morgonen
          Dammsuga, diska, duscha och så en kaka i ugnen. Väntar besök av Myo yahoo.gif

Citera
          hattstugan
          Inlägg 05-08-2014, 16:43
          Länk hit: #16843

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Har akutstädat en stängd avdelning för att vi ska kunna ta emot elever från en instution som tvingats stänga pga av den otäcka branden! Eleverna anlände nu på em!
          Ännu har inte röken nått hit till mig men det är väl en tidsfråga bara då den är i Västerås ca 2 mil bort!

Känner ett stor obehag av det som händer i brandens spår!

Citera
          hattstugan
          Inlägg 05-08-2014, 19:51
          Länk hit: #16844

Moderator

Nu har brandröken nått hit! Bara att gilla läget och stänga alla fönster! Puh

Citera
          Natur liv
          Inlägg 05-08-2014, 19:57
          Länk hit: #16845

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

Ja, många berörs av branden. Både de som drabbas och de som hjälper till. Jag hade i alla fall tur som kunde åka ända till torpet, bara en km därifrån var vägarna avspärrade. Jag räddade diverse personliga tillhörigheter och minnen från mamma, mormor och andra släktingar. Även några möbler, handblåst glas, lerkrus och annat som jag gillar.

Men jag fick förstås lämna en massa saker och jag vet inte om jag kan åka dit en gång till innan de vidgar avspärrningarna.

Jag är glad för att det finns så många som gör vad de kan i alla fall. Bönder skördar brännbara grödor, 2/3 av boskapen är evakuerad, på äldreboenden har de packat och väntar på ev evakuering. Hjälpande servar med mat och dryck. Grannar evakuerar barn och fruar.

Dessvärre känns det som en klen tröst att torpet är fullvärdesförsäkrat. Hur ska ett torp från 1600-talet kunna ersättas? Fast det viktigaste har jag i alla fall kvar, nära och kära samt diverse minnesprylar.

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Natur liv
          Inlägg 06-08-2014, 05:51
          Länk hit: #16846

Medlem

Det verkar som om branden inte har spridits vidare, så jag kan ha möjlighet att åka en sväng till och hämta mer saker. Fast nu blir det munskydd, röken var kraftig igår och sikten obefintlig. Jag förstår verkligen att många har valt att utrymma innan myndigheterna kräver det.

Jag håller tummarna för att åtminstone några av de regnskurar som väderprognosen visar hamnar på elden!

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          hattstugan
          Inlägg 06-08-2014, 16:40
          Länk hit: #16847

Moderator

Hoppas det har gått bra idag Natur liv?

Nu är inte röklukten så intensiv här, men den känns! Igår kväll och på fm var det en lätt rökdimma över hela södra delen av Enköpings Kommun!

Citera
          Natur liv
          Inlägg 06-08-2014, 17:17
          Länk hit: #16848

Medlem

CITAT (hattstugan @ 06-08-2014, 17:40) *
          Hoppas det har gått bra idag Natur liv?

Jodå, dagens åktur gick bra och jag kunde fylla bilen proppfull med rökfyllda textilier. Jag tänker göra ett försök att tvätta dem och hoppas att röklukten försvinner.

Branden har gått ytterligare ett snäpp närmare torpet och räddningstjänsten åker nu fram och tillbaka bara ett tiotal meter från min tomtgräns. Jag vet inte om jag tycker att det känns tryggare. Nu blir det i alla fall inga mer besök i torpet förrän möjligen till helgen. Tills dess följer jag branden på distans via nyheter och jag hoppas att flygplanen vågar köra många svängar.

--------------------

Citera
          hattstugan
          Inlägg 06-08-2014, 17:31
          Länk hit: #16849

Moderator

Håller tummarna att de lyckas hålla branden stången!!!

Kan vara svårt att tvätta bort rök ur kläder! Ta kontakt med någon saneringsfirma om råd hur du ska göra!
          Har jobbat med brandsanering en kort tid, vet att de firmorna har nåt de gör med textilier som blivit rökskadade!

Citera
          Natur liv
          Inlägg 07-08-2014, 05:21
          Länk hit: #16850

Medlem

CITAT (hattstugan @ 06-08-2014, 18:31) *
          Kan vara svårt att tvätta bort rök ur kläder!

Jo, jag märkte det. Jag har tvättat de första maskinerna och det är olika resultat. Gardinerna verkar ha blivit luktfria, medan ullfiltarna fortfarande luktar rök. Jag har fått tips om att man först kan tvätta kläderna med ättika+vatten och direkt efter köra dem i tvättmaskin. De ska jag prova när jag tvättar resten.

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 07-08-2014, 11:49
          Länk hit: #16851

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Natur liv @ 07-08-2014, 06:21) *
          Jo, jag märkte det. Jag har tvättat de första maskinerna och det är olika resultat. Gardinerna verkar ha blivit luktfria, medan ullfiltarna fortfarande luktar rök. Jag har fått tips om att man först kan tvätta kläderna med ättika+vatten och direkt efter köra dem i tvättmaskin. De ska jag prova när jag tvättar resten.

Vi ha<de här i vårt hus haft brand i förrådsutrymmen. Visserligen är huset 75 meter lång och det brann i dom förråd i andra ändan men ändå var det sot och lukt överallt.

Jag tvättade kläder med ättika och vatten (i maskin) och sedan en gång till. Efter 5 tvättar luktade det fortfarande. Jag hade nya täcken liggande, fortfarande vakuumförpackade, i en plastpåse och i skåpet. I stort sett åkte allt i container. Grät många gånger.........

Citera
          Monarda
          Inlägg 07-08-2014, 12:57
          Länk hit: #16852

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Hemkommen efter några dagars vistelse i Uppsala. Varmt har det varit men vi har trots det travat runt på alla sevärdheter vi hade inplanerade. Fin utsikt från hotellrummet där luftkonditioneringen fick jobba för högtryck.
          Bifogad bild

Citera
          hattstugan
          Inlägg 08-08-2014, 06:24
          Länk hit: #16853

Moderator

Ska iväg och jobba!

I helgen ska jag ta hand om dotterdottern! Det blir en utmaning med en envis 2-åring!

Citera
          Monarda
          Inlägg 08-08-2014, 06:37
          Länk hit: #16854

Medlem

Uppe med tuppen idag, sista semesterdagen. Idag ska jag riva upp två pallar med jordgubbsplantor och i stället blir det blommor där till nästa säsong. Blir ett besök på Granngården för inhandling av jord.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 08-08-2014, 09:11
          Länk hit: #16855

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (hattstugan @ 08-08-2014, 07:24) *
          Ska iväg och jobba!

I helgen ska jag ta hand om dotterdottern! Det blir en utmaning med en envis 2-åring!

Då är du sysselsatt........

Citera
          hattstugan
          Inlägg 09-08-2014, 23:05
          Länk hit: #16856

Moderator

Väntar på att dottern ska komma hem så jag får traska hem till katten och sova!
          Barnbarnet sover snällt sedan kl 19 och har faktiskt varit hur lugn som helst!

Citera
          gunsta
          Inlägg 10-08-2014, 08:15
          Länk hit: #16857

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (hattstugan @ 10-08-2014, 00:05) *
          Väntar på att dottern ska komma hem så jag får traska hem till katten och sova!
          Barnbarnet sover snällt sedan kl 19 och har faktiskt varit hur lugn som helst!

Mormor hade tydligen en lugnade inverkan smile.gif - å Tuffing blev väl glad när Matte kom hem. Själv ska jag ut och 'sanera' något 'äckligt' på tomten - något som jag inte riktigt vet vad det är - misstänker grannens katt. Han kanske åt nåt olämpligt smile.gif

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          hattstugan
          Inlägg 10-08-2014, 11:16
          Länk hit: #16858

Moderator

Verkar så gunsta! Tuffing tyckte det var skönt att komma in från regnet!

Har fått rapport från bröllopet igår! Lilla tösen sov snällt till 06.30, vilket hon inte brukar göra!
          Vattnat alla krukor på altanen så om en stund är det amplarnas tur, sen kanske jag tar en sväng med gräsklipparen oxå!

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 11-08-2014, 09:29
          Länk hit: #16859

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Idag blir det nog en slapp dag igen.
          Maken har slut på sin semester och har börjat jobba. Tyra och jag får roa oss själva under dagen smile.gif

Citera
          Monarda
          Inlägg 15-08-2014, 17:03
          Länk hit: #16860

Medlem

Jobbat första veckan efter 5 veckors semester, kul att vara tillbaka! tummenupp.gif

Citera

867 sidor V  « < 841 842 843 844 845 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2026, 14:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon