Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Brukar barn betala skatt?, Blev lite häpen
          mamamaggan
          Inlägg 20-09-2007, 15:32
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Kakaduan @ 20-09-2007, 13:36) *
          Men hallå! INGEN betalar väl skatt på belopp under tusen kronor (tror jag det är). Man får ju tex tjäna 999:- för ett jobb utan att skatta för det (förutsatt att man inte har annan inkomst förstås).

Ungdomar som sommarjobbar betalar skatt, barn som tex har ärvt en förälder betalar skatt, barn som har förmögenheter betalar skatt och så vidare.

Att man får betala skatt på månadspeng verkar väldigt konstigt det också. Vem har rapporterat den "inkomsten" till skattemydigheten? Det krävs ju att någon meddelar dem att man haft inkomsten för att de skall beskatta den. Vad är det för konstiga föräldrar som anmäler en månadspeng på 100:- till skatteverket????

Kakaduan

Man betalar INTE skatt på 100kr/månad oavsett var den kommer ifrån. Mitt svar till ciczi var i allra högsta grad ironiskt! Stackars lilla fattiga flicka som var tvungen att betala hela 34 kr /år när hon " bara " hade fått 100 kr i månadspeng.

Det som beskattas är vinster/ränta och då måste man ha en ganska ansenlig sparad slant eller fondinnehav. Varför skulle barn som sagt var vara undantagna ? Då skulle ju förmögna föräldrar skriva över allt på sina barn och komma undan skatt .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          lisasson56
          Inlägg 21-09-2007, 20:21
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 11 047

CITAT (Kakaduan @ 20-09-2007, 13:36) *
          Att man får betala skatt på månadspeng verkar väldigt konstigt det också. Vem har rapporterat den "inkomsten" till skattemydigheten? Det krävs ju att någon meddelar dem att man haft inkomsten för att de skall beskatta den. Vad är det för konstiga föräldrar som anmäler en månadspeng på 100:- till skatteverket????

Kakaduan

Detta var en rolig tråd....jag har skrattat så tårarna trillar....Nej jag hoppas verkligen inte att någon förälder redovisar månadspengarna till skattemyndigheten.
          Hoppas nu ingen politiker läser detta och tycker att det skulle vara en bra idé.
          Lisa

Citera
          Netha
          Inlägg 21-09-2007, 20:26
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (Magdis @ 19-09-2007, 13:23) *
          Idag fick min 6-åring ett brev från skattemyndigheten med besked om slutlig skatt enligt 2007 års taxering och jag blev lite snopen över det. Brukar barn betala skatt?

Oj... det har jag aldrig varit med om.
          Våra barn har fått besked från banken, att banken uppgett till skattemyndigheten summa ränta och avdragen skatt.
          Men aldrig sådan inkomstuppgift som vi vuxna får från skattemyndigheten.
          Är det något nytt det börjat med i år?

Citera
          Margith
          Inlägg 21-09-2007, 20:45
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

CITAT (Netha @ 21-09-2007, 21:26) *
          Oj... det har jag aldrig varit med om.
          Våra barn har fått besked från banken, att banken uppgett till skattemyndigheten summa ränta och avdragen skatt.
          Men aldrig sådan inkomstuppgift som vi vuxna får från skattemyndigheten.
          Är det något nytt det börjat med i år?

Netha, läs mitt svar en bit bak i den här tråden, så får du svaret där wub.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-10-2026, 01:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon