CITAT (Tobias-A @ 22-09-2007, 12:13)

Jag tror man får tänka i nya banor och flytta dit jobben finns. Allt går även om det är jobbigt med familj och allt! Jag vet, vi har kuskat runt en del jag och min sambo

här nere i södra Sverige råder iaf högkonjuktur!! Sedan är det faktiskt INTE så att det är politikerna som skapar några jobb alls utan det är företagen som gör det och finns det inga företag där man bor som har några lediga jobb så är det väl naturligt att man måste flytta?!
Dessutom är lönerna bättre här nere. Man får väga helt enkelt väga rädslan för att dra upp sina rötter och pröva lyckan på annat håll, mot att vara kvar och vänta och se vad som KANSKE händer.
Nej, här håller jag inte med. Jag tror inte på centralisering
Dessutom så skulle vi då alltså behöva sälja vårt hus som min sambo byggt själv på en tomt på sitt hemställe. Först och främst är det väldigt svårt att sälja hus här och få ut värdet av det sen är det ju affektionsvärdet..
Plus att vi skulle måsta sälja vårt fritidshus som ger oss så mycket.
Plus att jag skulle måsta säga upp mig från ett bra jobb.
Sen barnen som nu är ungdomar och går i gymnasium, skulle vi bara lämna dom här då? Skulle inte tro dom skulle vilja flytta från alla släktingar plus pojkvänner och jag skulle aldrig vilja tvinga dom..
Nej, vårt liv är något värt det med, än fast vi bor i Norrland..
Borde väl gå att starta företag här i stället.
Det var som en bekant av oss sade - Ska man leva för att arbeta eller arbeta för att leva? En intressant fråga..
CITAT (Cacki @ 22-09-2007, 12:19)

Ja du mammamaggan, jag trodde i min enfald att så här dags på dagen skulle vi ha fått något svar, men inte då.
Är det så att Jif representerar åsikterna från högersidan så gu´bevaremejväl!!!!! Trodde faktiskt att det inte skulle vara riktigt så illa, men men.....
Och du Tobias-A! Läs noga det Felicia skriver och passa på att försöka ta lite lärdom!
Även om jag bor i en storstadsregion så har jag full förståelse och empati för glesbygdsborna. Tycker att det är för j-kligt att man inte har tankeförmåga nog att begripa att dom inget hellre vill än att slippa utnyttja sina sociala försäkringar!
Jag har haft fördelen att själv få se vilken enorm kreativitet, vilja, sammanhållning och handlingskraft som finns där. Du skulle bara se vad dom lyckas skapa av ingenting för att kunna stå på egna ben! Beundransvärt, säger jag bara! Jösses, inte ska man bedriva någon hetsjakt på sådana människor! Nog har vi väl råd att hjälpa dem lite på traven istället för att mata alla bottenlösa girigtrutar som egentligen borde skämmas över sin egen bortskämdhet!
Tack Cacki