| |
|
  |
Regeringens politik, varför är det inga klagomål här?? |
|
|
|
|
23-09-2007, 12:16
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Gita @ 23-09-2007, 13:06)  Riktigt så är det väl inte, en försäkring måste vara självfinansierande annars lär försäkringsbolaget raskt gå i konkurs. Tex A-kasseavgiften täcker ju i stort sett bara administration av a-kassan, så den försäkringspremien räcker inte långt. Gita Visst är den självförsörjande, den finansieras ju med skattepengar. Alla är med och betalar och alla som är med och betalar har rätt att utnyttja den om det skulle behövas. A-kassan gick runt av sig självt innan de tappade en mängd medlemmar pga höjd avgift. Nu är medlemsunderlaget i vissa fall för lågt, men staten ska ha sina pengar ändå. Vet inte om en a-kassa kan gå i konkurs iofs, fast vad ska de göra. Medlemsavgiften höjdes inte för att finansiera a-kasseersättningarna utan för att finansiera vallöftena bl a, men innan någon tafsade på systemet så fungerade det.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2007, 12:58
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (Tesa @ 23-09-2007, 12:11)  Men som jag uttyder detta så är det bidrag det handlar om...det är ju inte ersättning iallafall...Ersättning ges ju i gengäld för ngt..eller som gottgörelse, skadestånd...men då måste ju nån ha verkat på ett sätt som kräver gottgörelse...Ersättning skulle det kunna vara då om det handlar om en arbetsskada..men för sjukdom som inte orsakats av stat eller arbetsgivare ges bidrag.... Ett bidrag ges ju för att fylla ett behov..alltså ett behov av försörjning... En bilförsäkring ger inte heller ersättning då..utan nåt annat...men jag vet inte vad..än..  ska klura på det en stund.. Jisses alltså. Givetvis är en utbetalning från din bilförsäkring en ersättning. En ersättning för en skadad bil som du får eftersom du har en försäkring. Att det ska vara så förbaskat svårt att erkänna att man har fel. Jämförelsen med att sjukdom som inte orsakats av stat eller arbetsgivare blir bidrag i stället för ersättning. Men hur f-n tänker du? Så om din bil blir stulen och det inte är någon anställd på Trygg Hansa som har stulit den, då ska du inte räkna med ersättning (bidrag) från försäkringen? CITAT (mamamaggan @ 23-09-2007, 11:42)  Var kan man läsa om det ?
Vore bra att kunna hänvisa till för de arbetslösa där AF just kräver att man ska göra så. I de fall jag hört talas om så hänvisar AF till att reglerna är så. Undrar jag också. P.s. Läste på mitt försäkringsbrev för bilen och hos Trygg Hansa så får man ersättning om något händer med bilen. Hur är det med ditt försäkringsbolag Tesa?
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2007, 14:15
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
På tal om att dra alla över en kam och kollektiv bestraffning. Vi vet ju alla att det finns en hel del direktörer, företagsledare och andra höjdare som svindlar företag och/eller skattefifflar. Hur gör vi med det? I rimlighetens namn borde alla företagsledare få betala tillbaka till staten då om man är för kollektiv bestraffning. Inte kan man väl belöna företag med en massa bidrag och avdrag då?? Dessutom brukar det ju röra sej om ganska stora summor så det borde ju kunna dra in en hel del till statskassan...BRA VA??
Redigerat av Cacki: 23-09-2007, 14:16
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2007, 14:39
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Cacki @ 23-09-2007, 15:15)  På tal om att dra alla över en kam och kollektiv bestraffning. Vi vet ju alla att det finns en hel del direktörer, företagsledare och andra höjdare som svindlar företag och/eller skattefifflar. Hur gör vi med det? I rimlighetens namn borde alla företagsledare få betala tillbaka till staten då om man är för kollektiv bestraffning. Inte kan man väl belöna företag med en massa bidrag och avdrag då?? Dessutom brukar det ju röra sej om ganska stora summor så det borde ju kunna dra in en hel del till statskassan...BRA VA?? jo, det kan man ju drömma om..
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2007, 15:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
CITAT (pejori @ 23-09-2007, 12:21)  men snälla tesa...sjukersättningen ÄR JU en försäkring man betalat till via skatten....det kan aldrig bli ett bidrag av det håller helt med...nu drar dom ALLA över en kam...den som fuskar klarar sig ändå....vi som INTE fuskar...går under...eller lever på svältgränsen. Är man dessutom ensam inkomsttagare i familjen, svider en hundring mindre ordentligt. Jag funderade bara över ordens egentliga betydelse...helt utan värderingar...Gillar ord..!! För min del spelar det ingen roll vad man kallar det...vet inte varför ordet "bidrag" är så negativt laddat att man sparkar bakut pga av ordet i sig... Men jag kan spåna vidare i mitt eget huvud...eller en annan tråd möjligen.. Ingen människa ska behöva gå under i ett land som Sverige...men ingen ska leva gott på att utnyttja systemet..Sen kan väl kanske metoden ifrågasättas nu då..men inför betydligt strängare kontroller då...Men då protesterar man mot att man blir misstrodd och kränkt..Hur man än vänder sig så är ändan bak och pengarna räcker inte till alla..Så enkelt är det...Men om man nu försörjer sig med hjälp av statliga medel pga av sjukdom eller ofrivillig arbetslöshet då får man kanske stå ut med att bli kontollerad...det är ju faktiskt för att klämma dit dom som missbrukar systemet...inte för att sätta dit (man har ju inget att sätta dit dom för..)hederligt folk..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2007, 15:43
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Tesa , vad är dessa statliga medel ? Pengar som vi alla betalat till , eller hur? Och de är till försäkringar. Dessa försäkringar fungerar inte på annat sätt än alla andra , privata, försäkringar.
Vad jag reagerar på är att en del skriver att de måste försörja alla andra . Vi får betala för andra oavsett vem som står för försäkringsbolaget. En del betalar mer men får också ut mer.
Denna kollektiva bestraffning är vad jag och andra reagerar på. ALLA sjuka och arbetslösa ska straffas för att det finns några som fuskar. Ingen vet ens i dag hur många som simulerar/fuskar. Den dagen vi vet det och vilka de är så ska de straffas. De har brutit mot lagen.
Om man drar det till sin spets så kan man straffa alla män som har en fungerande penis för våldtäkt ( kanske de andra också ?) för att några män våldtar. Då görs det utredningar innan det går till åtal och ingen döms om det inte kan bevisas att just han våldtagit någon.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2007, 16:01
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (mamamaggan @ 23-09-2007, 16:43)  Denna kollektiva bestraffning är vad jag och andra reagerar på. ALLA sjuka och arbetslösa ska straffas för att det finns några som fuskar. Skärpt kontroll är väl ändå inte samma sak som bestraffning, om man nu inte utnyttjar systemet så borde man väl tåla och t.o.m. välkomma att granskas. Betr de siffror jag nämnde i ett tidigare inlägg så har jag nu kontrollerat, 553000 förtidspensionärer och 197500 sjukskrivna i augusti 2007 enl. försäkringskassan. Låter ju helt orimligt, men så är fallet. Så både rejält skärpt kontroll och en uppstramning av sjukdomsbegreppet är helt nödvändigt antingen man gillar det eller inte Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2007, 16:25
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 23-09-2007, 16:43)  Tesa , vad är dessa statliga medel ? Pengar som vi alla betalat till , eller hur? Och de är till försäkringar. Dessa försäkringar fungerar inte på annat sätt än alla andra , privata, försäkringar.
Vad jag reagerar på är att en del skriver att de måste försörja alla andra . Vi får betala för andra oavsett vem som står för försäkringsbolaget. En del betalar mer men får också ut mer.
Denna kollektiva bestraffning är vad jag och andra reagerar på. ALLA sjuka och arbetslösa ska straffas för att det finns några som fuskar. Ingen vet ens i dag hur många som simulerar/fuskar. Den dagen vi vet det och vilka de är så ska de straffas. De har brutit mot lagen.
Om man drar det till sin spets så kan man straffa alla män som har en fungerande penis för våldtäkt ( kanske de andra också ?) för att några män våldtar. Då görs det utredningar innan det går till åtal och ingen döms om det inte kan bevisas att just han våldtagit någon. ...som sagt...jag vände och vred på orden och valde att kalla det "statliga medel" i stället för ersättning eller bidrag eftersom jag inte visste vilket ord som jag egentligen tycker är rätt..Har inte bestämt mig än... Och jo..vi betalar skatt för att ha ett fungerande samhälle och det ska absolut inte handla om hur mycket man betalar ...tycker det är skitsnack om man påstår att man försörjer en massa andra bara för att man betalar mycket skatt...Men det är lika mycket skitsnack att hävda att folk som röstar blått saknar empati... Det är så dj-a dumt att man blir förbannad av bara det...(båda påståendena alltså)... Snacka om att vara trångsynta...
Redigerat av Tesa: 23-09-2007, 16:26
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2007, 16:33
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Tesa @ 23-09-2007, 16:25)  Ingen människa ska behöva gå under i ett land som Sverige...men ingen ska leva gott på att utnyttja systemet.. DÄR SATT DEN!!!!! kan man nu få in det i skallen på alla fifflare innom regering och riksdag...så skulle skatteintäckterna rusa i höjden
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2007, 16:34
|

Medlem

|
CITAT (AnitaO @ 23-09-2007, 13:58)  Jisses alltså. Givetvis är en utbetalning från din bilförsäkring en ersättning. En ersättning för en skadad bil som du får eftersom du har en försäkring. Att det ska vara så förbaskat svårt att erkänna att man har fel. Jämförelsen med att sjukdom som inte orsakats av stat eller arbetsgivare blir bidrag i stället för ersättning. Men hur f-n tänker du? Så om din bil blir stulen och det inte är någon anställd på Trygg Hansa som har stulit den, då ska du inte räkna med ersättning (bidrag) från försäkringen? Undrar jag också. P.s. Läste på mitt försäkringsbrev för bilen och hos Trygg Hansa så får man ersättning om något händer med bilen. Hur är det med ditt försäkringsbolag Tesa? Jisses då... Jag satt och vände på orden som hercules..(tror jag det var) letat reda på betydelsen av...alltså den korrekta betydelsen av ett ord inte hur det används...I det fallet bryr ajg mig inte ett smack om vad försäkringsbolaget kallar sin utbetalning..Det är iallafall inte korrekt enligt min tolkning av betydelsen... Och för sakens skull så får jag väl påpeka att detta nog var första gången (kan ha fel) jag använde ordet bidrag i denna tråden så jag vet inte vad för fel jag ska erkänna...jag ahr iallafall inte använt det på det sättet du tror.. Och nej..jag skulle inte vänta mig ersättning i ordets korrekta betydelse om min bil blev stulen...däremot nån form av utbetalning men jag ahr fortfarande inte bestämt mig för vad jag tycker den ska kallas... Jag märkte ord lite...som en del andra också gör här....
Redigerat av Tesa: 23-09-2007, 16:35
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2007, 16:41
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Gita @ 23-09-2007, 17:01)  Skärpt kontroll är väl ändå inte samma sak som bestraffning, bestraffningen består i SÄNKNINGEN av ersättningen, samt införandet av en karensdag till.... själva har dom inte det problemet i regering och riksdag. bra månadslön, fri sjukvård, fri tandvård. fria resor och kort som alltid kan "lånas" lite på om det kniper. Sverige behöver alltid hålla igen när det är dags för nya löneavtal...då ska alla hålla igen...men ooops...dom hade visst pengar till 25% höjning av sin egen lön det gäller ALLA i regering och riksdag...blå, röd gul eller grön.....saknar ett lila alternativ, där det finns folk som är förankrade i samhället och verkligheten
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2007, 16:42
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 23-09-2007, 17:01)  Skärpt kontroll är väl ändå inte samma sak som bestraffning, om man nu inte utnyttjar systemet så borde man väl tåla och t.o.m. välkomma att granskas. Betr de siffror jag nämnde i ett tidigare inlägg så har jag nu kontrollerat, 553000 förtidspensionärer och 197500 sjukskrivna i augusti 2007 enl. försäkringskassan. Låter ju helt orimligt, men så är fallet. Så både rejält skärpt kontroll och en uppstramning av sjukdomsbegreppet är helt nödvändigt antingen man gillar det eller inte Gita gärna kontroll - det tror jag ingen hederlig människa bangar för men uppstramning av sjukdomsbegreppen - är du doktor eller? alla människor reagerar olika på sjukdomar, vissa klarar cancern galant medan andra går under - ingen jävla byråkrat ska sitta o tala om hur länge folk får må dåligt, det MÅSTE bedömas individuellt. sen bör du tänka på att många människor är förtidspensionerade pga av diverse handikapp - fysiskt eller psykiskt - de kanske skulle klara ett jobb utefter deras egen förmåga, det är de jobben den här regeringen skulle skaffa fram, var är de? förra regeringen klarade det inte och därför är många förtidspensionerade, de kostar inte så jäkla mycket så att folk måste skrika, det finns annat som kostar oss bra mkt mer. inte ska vi väl missunna svenska medborgare mat i munnen och tak över huvudet i dessa strålande tider? edit: stavfel
Redigerat av herkules: 23-09-2007, 16:43
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2007, 16:43
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 23-09-2007, 17:01)  Skärpt kontroll är väl ändå inte samma sak som bestraffning, om man nu inte utnyttjar systemet så borde man väl tåla och t.o.m. välkomma att granskas. Betr de siffror jag nämnde i ett tidigare inlägg så har jag nu kontrollerat, 553000 förtidspensionärer och 197500 sjukskrivna i augusti 2007 enl. försäkringskassan. Låter ju helt orimligt, men så är fallet. Så både rejält skärpt kontroll och en uppstramning av sjukdomsbegreppet är helt nödvändigt antingen man gillar det eller inte Gita Har jag klagat på skärpt kontroll ? Uppstramning av sjukdomsbegreppet säger du. Nu diskuterade jag den kollektiva bestraffningen för ALLA sjuka och arbetslösa utan någon urskiljning. Vad tycker du om det ? SKulle du vilja bli bestraffad för något du inte gjort ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2007, 16:47
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Folksams sjukdomsförsäkring: "När betalas ersättning? Du får din ersättning från försäkringen antingen när du har varit sjukskriven i 90 eller 360 dagar. Det kallas försäkringens karensdagar och när du tecknar försäkringen väljer du vilket alternativ du vill ha. Blir du sjukskriven inom 2 år från det du tecknar sjukförsäkringen gäller den med reducerat försäkringsbelopp. Ersättning från vår sjukförsäkring lämnas under maximalt 10 års tid." http://www.folksam.se/forsakringar/vuxen/sjukdomIngenstans i mina papper från Folksam talas det om bidrag...
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2007, 16:53
|
Medlem

|
CITAT (Tesa @ 23-09-2007, 17:25)  ...som sagt...jag vände och vred på orden och valde att kalla det "statliga medel" i stället för ersättning eller bidrag eftersom jag inte visste vilket ord som jag egentligen tycker är rätt..Har inte bestämt mig än... Och jo..vi betalar skatt för att ha ett fungerande samhälle och det ska absolut inte handla om hur mycket man betalar ...tycker det är skitsnack om man påstår att man försörjer en massa andra bara för att man betalar mycket skatt...Men det är lika mycket skitsnack att hävda att folk som röstar blått saknar empati... Det är så dj-a dumt att man blir förbannad av bara det...(båda påståendena alltså)... Snacka om att vara trångsynta...  Tesa , om jag inte kommer ihåg fel så har jag inte skrivit att den som röstar blått saknar empati. Ingen här vet ens vad jag röstar på eller om jag överhuvudtaget röstar alls. Fast det kan jag avslöja att jag gör , annars skulle jag känna att jag smiter undan mitt ansvar/missbrukar min rättighet som medborgare i en demokrati. Om vi nu går tillbaka till det här med empati så tycker nog jag iaf att det är något fel om man inte kan inse att den som blivit sjuk eller arbetslös faktiskt inte bett om det. ALLA , precis ALLA , kan bli sjuka eller arbetslösa. Det borde man tänka på. De som fuskar , tror iaf jag , är så få och kan bara göra det under en så kort tid att det kvittar egentligen. Den sjuke måste ha läkarintyg och den arbetslöse måste bevisa att h*n sökt jobb annars får man ingen ersättning.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2007, 16:55
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Jag måste nog säga att jag hellre lever i ett samhälle där jag kanske är med och bekostar att några utnyttjar välfärdssystemet än jag lever i det senario som moderaterna håller på att arbeta fram. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2007, 17:07
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 23-09-2007, 17:53)  Tesa , om jag inte kommer ihåg fel så har jag inte skrivit att den som röstar blått saknar empati. /--/ det var jag som skrev det. CITAT (Fenja @ 23-09-2007, 17:55)  Jag måste nog säga att jag hellre lever i ett samhälle där jag kanske är med och bekostar att några utnyttjar välfärdssystemet än jag lever i det senario som moderaterna håller på att arbeta fram. Mvh Fenja håller med!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2007, 17:13
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 23-09-2007, 17:53)  Tesa , om jag inte kommer ihåg fel så har jag inte skrivit att den som röstar blått saknar empati.
Ingen här vet ens vad jag röstar på eller om jag överhuvudtaget röstar alls. Fast det kan jag avslöja att jag gör , annars skulle jag känna att jag smiter undan mitt ansvar/missbrukar min rättighet som medborgare i en demokrati.
Om vi nu går tillbaka till det här med empati så tycker nog jag iaf att det är något fel om man inte kan inse att den som blivit sjuk eller arbetslös faktiskt inte bett om det. ALLA , precis ALLA , kan bli sjuka eller arbetslösa. Det borde man tänka på.
De som fuskar , tror iaf jag , är så få och kan bara göra det under en så kort tid att det kvittar egentligen. Den sjuke måste ha läkarintyg och den arbetslöse måste bevisa att h*n sökt jobb annars får man ingen ersättning. Jag menade inte att just du sagt det där med empati...men det är på nåt vis på det viset hela diskussionen förs...antingen eller.. ...och jag vet folk som har fuskat under många år bara för att dom inte vill jobba...så visst är det möjligt..möjligen börjar det bli besvärligt nu!! Jag tycker att man kan ge den nya regeringen en chans att försöka få det här skeppet på rätt kurs igen...för det har varit på galen väg länge... Det svider kanske för en del ett tag men målet är nog ändå att få det till att pengarna ska räcka till så att alla kan leva tämligen gott...Det är alldeles säkert de allra flesta politikers ambition..till slut... Sen kan man kanske tycka att det drabbar den som redan ligger...och det är fel naturligtvis.. Men det är ingen enkel ekvation att försöka att få alla nöjda...gör man höginkomsttagare alltför missnöjda så försvinner kanske deras bidrag till statskassan utomlands istället.. Detta är vad min hjärna inser...men mitt hjärta säger att det är väl självklart att den som kanske har 50 000 i månaden gott kan betala 20 000 i skatt och ändå ha det jättebra medan den som tjänar 20 000 (vilket i mina ögon är en enorm summa) inte skulle ha ett öre kvar.....Det är den där djävla procenten rent ut sagt som ställer till en djävla massa...Se på vad man har kvar i slutänden och skit i hur många procent det handlar om... Men det spelar ingen roll vilken färg det är på regeringen i det fallet heller...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|