Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

19 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Regeringens politik, varför är det inga klagomål här??
          Betty
          Inlägg 21-09-2007, 15:18
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Eva i Skåne @ 20-09-2007, 22:46) *
          ....//

Genom sänkta ersättningar vill man tvinga de sjuka till - vaddå? Att bli friska???? crying.gif Nej, men tvinga ut dem på arbetsmarknaden så dör dom tidigare och staten sparar in på pensionerna.
          //...

...och jag fattar inte hur de har tänkt sig att den totala sysselsättningen öht ska kunna uppnås confused.gif
          Det finns - och kommer alltid att finnas - en grupp människor "som blir över", utförsäkrade från fk med nån % arbetsförmåga kvar och ibland åldern och brist på utbildning mot sig, som ingen vill anställa för att de är för sjuka för att kunna ge 100%. Det hjälper inte att af försöker locka med olika bidragsformer för anställning, ingen vill ha dem ändå i dagens slimmade verksamheter...
          Det är dom lite udda/speciella som straffas hårdast.

Redigerat av Betty: 21-09-2007, 15:21

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          KURT
          Inlägg 21-09-2007, 15:41
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Betty @ 21-09-2007, 15:18) *
          ...och jag fattar inte hur de har tänkt sig att den totala sysselsättningen öht ska kunna uppnås confused.gif
          Det finns - och kommer alltid att finnas - en grupp människor "som blir över", utförsäkrade från fk med nån % arbetsförmåga kvar och ibland åldern och brist på utbildning mot sig, som ingen vill anställa för att de är för sjuka för att kunna ge 100%. Det hjälper inte att af försöker locka med olika bidragsformer för anställning, ingen vill ha dem ändå i dagens slimmade verksamheter...
          Det är dom lite udda/speciella som straffas hårdast.

Jovisst går det att ordna 100% sysselsättning, i Stockholm har man ju inspirerats av den amerikanska södern, där får fångar i orange overaller får jobba kedjade längs vägarna. Och något liknande blir det nu för arbetslösa i Stockholm.

Citera
          AnitaO
          Inlägg 21-09-2007, 15:44
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (Gita @ 21-09-2007, 15:42) *
          Men vad är det då för fel på de ca 750 000 svenskar som inte arbetar på grund av hälsoskäl? Och varför har vi i Sverige så skyhöga sjuktal jämfört med andra länder? Är vi kanske genitiskt svagare än andra? Skulle inte tro det. Om vi hade sjuktal på 5% av arbetskraften vore väl mer rimligt . Minsta lilla krämpa eller motgång kanske inte bör vara anledning att sjukskriva sig.
          Gita

Vore intressant om du kunde styrka den där siffrans riktighet.
          Har läst lite på Försäkringskassans hemsida och där får jag fram att det "totala ohälsotalet" (sjukpenning, sjukbidrag & aktivitetsersättning) visar att det är utbetalt i genomsnitt 38 dagar per person mellan 16-64 år under en 1-årsperiod.
          Jag kan inte få det till 25% hur jag än räknar.
          I detta inkluderas ju även influensa, blindtarmar och annat vardagligt som säkert drabbar även dig smile.gif

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          KURT
          Inlägg 21-09-2007, 16:43
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Gita @ 21-09-2007, 14:42) *
          Men vad är det då för fel på de ca 750 000 svenskar som inte arbetar på grund av hälsoskäl? Och varför har vi i Sverige så skyhöga sjuktal jämfört med andra länder? Är vi kanske genitiskt svagare än andra? Skulle inte tro det. Om vi hade sjuktal på 5% av arbetskraften vore väl mer rimligt . Minsta lilla krämpa eller motgång kanske inte bör vara anledning att sjukskriva sig.
          Gita

Sverige har ju mycket högre sysselsättning än de flesta andra länder. Det gör dels att fler slits ut, men det gör också att andelen sjuka syns och registreras. I andra länder får familjen ta hand om den som inte kan jobba. I många länder jobbar bara en i familjen, om då den andra av något skäl har nedsatt arbetsförmåga så registreras det aldrig.

Citera
          Betty
          Inlägg 21-09-2007, 16:57
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (KURT @ 21-09-2007, 17:43) *
          Sverige har ju mycket högre sysselsättning än de flesta andra länder. Det gör dels att fler slits ut, men det gör också att andelen sjuka syns och registreras. I andra länder får familjen ta hand om den som inte kan jobba. I många länder jobbar bara en i familjen, om då den andra av något skäl har nedsatt arbetsförmåga så registreras det aldrig.

Där tror jag du satte huvudet på spiken! yes.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          vindspel
          Inlägg 21-09-2007, 17:00
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 2 404
          Medlem nr: 11 016

CITAT (Krolliljan @ 21-09-2007, 06:56) *
          Hade bestämt mig för att inte skriva i denna tråden eftersom jag ändå inte tror att det påverkar regeringen men jag kan ändå inte hålla mig.

Jag måste bara skriva hur illa berörd jag blir av ordet utanförskap.

Jag begriper inte hur man kan använda ett sådant ord om sjuka och arbetslösa. Har man aldrig varit sjuk själv, aldig varit eller känt en arbetslös?
          Vad betyder det? Hur mycket ligger det i det? Betyder det empati så att vi ska öppna dörren och släppa in eller betyder det att de som är i utanförskapet ska ta sig in?
          Ska vi skrämma in dem? Ska vi "straffa" in dem?
          För mig är alla MED. Vi är alla med i en gemenskap. Vi ska alla ta hand om varandra, i upp och nergångar.
          Jag tror att bra början på att få en förändring på fördelningspolitiken är börja bekämpa själva ordet utanförskap.
          Ordet finns inte för mig.

På tal om utanförskap:
          Man kan tänka sig ett inne ställe som café opera. De som är VIP-medlemmar kommer förbi kön och går rakt in (utan att passera gå). De blir vänligt bemötta och kan bära sig åt hur som hellst. Det är folk som är ”kändisar”, rika, har rika föräldrar snygga eller känner ”rätt” sorts människor. Är man inte VIP så är man utanför och får titta in genom rutan.
          Detsamma gäller i samhället som helhet. Om man är ovan nämnda så får man lättare arbete. Man ska ha ett ”kontaktnät” som det alltid tjatas om. Man uppmanas att springa runt till ställen där dessa personer finns för att då få ett arbete. Att ngn går i god för en. Till ex gå med i en golfklubb. Det är alltså ens föräldrars plikt att vara rika eller åtminstone känna dessa rika personer annars är det kört. Man får stå UTANFÖR och titta in.
          Att skapa ett ord som utanförskap är ett sätt att sätta en negativ stämpel med en negativ klang för att kunna ta till ALLA medel. För då är man ju snäll som hjälper dessa stackars utanförmänniskor.

Gällande fler karensdagar både gällande sjukpenning och a-kassa så är det ju självklart att folk inte blir sjuka då eller arbetslösa om de får sämre ersättning. VILKEN LOGIK -fear-.gif

--------------------
          "Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 21-09-2007, 17:01
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (mamamaggan @ 21-09-2007, 14:37) *
          Hur är det nu , får du ett bidrag eller inte ?
          Undrar lite om ni som inte tycker om att folk lever på BIDRAG , när de egentligen får ersättning från en försäkring, för ni någon kamp om de privata försäkringspremierna ?

Ser ni till att det blir " rättvist " där så att ni kan få lägre premier eftersom alla andra som får ut ersättning därifrån när de t ex får sin bil stulen enligt ert sätt att se fuskar och får ut bidrag ?

Verkar inte vara någon som vill svara på det !

Ingen av er som skriker om BIDRAG hit och dit som vill svara på hur ni gör med era privata försäkringar? Tycker ni verkligen att ni får ett BIDRAG när ni får ut ersättning för er stulna bil ?

Kan inte någon av er svara på vad som är skillnaden på era privata försäkringar och den som betalas via skatten? Det kommer alltid att vara så att man via försäkringar får " betala " för andra som råkar illa ut och andra får " betala " för dig när du råkar illa ut.

Såg att någon/några refererar till att det är så många sjukpensionärer. Var kommer siffrrorna ifrån ? Vem har beställt den undersäkningen och vem har gjort den ? Var redovisas i så fall hela den undersökningen?

Någon skrev också om att det finns de som sjukskriver sig för att de inte har lust att jobba. Jaha och hur länge får de vara sjukskrivna då utan läkarintyg ? Det är inte dem som regeringen ger sig på utan de som HAR läkarintyg och som läkarna bedömer inte kan jobba.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Pirum
          Inlägg 21-09-2007, 17:41
          Länk hit: #88

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Sverige har, enligt nåt arbetsmarknadsdepartement i USA, världens mest effektiviserade industri, det var så löjligt effektiviserat att USA inte ens var i närheten - men de borde ha det som mål menade deras departement. Typ.

http://www.aftonbladet.se/ledare/article102355.ab tar upp det. Har inga länkar till ursprungsnyheten.

Jag har som bemanningsföretagsanställd varit på flera industrier där tempot har ökat, man har kanske gått till treskift, och samtidigt har personalstyrkan minskat. Några av industrierna har knappt någon över 40 år i produktionen, nästan ingen av industrierna har personer över 50 år bland de kroppsarbetande anställda (bara bland cheferna). Det finns helt enkelt nästan ingen 50-åring som klarar arbetet (de kanske anställdes som 16-åringar), och de söker sig då självmant till andra företag (ofta mindre) eller så hamnar de i 'sjuksvängen' - helt förståeligt. Jag har ingen erfarenhet av vårdyrken, men det är säkert lika illa där - eller värre, eftersom siffrorna tyder på det. (Personligen tror jag att löpande-band-arbete i industrin är det fysiskt mest slitande - inte tyngsta, men slitande)

Så ett fel med vår arbetsmarknad är att den dels är lite för hård, och dels för inflexibel. Och då menar jag inte att folk "ska vara beredda att flytta dit jobben finns!" (jaha, och där finns det också hyreslägenheter man får direkt eller?), jag menar att många som är sjuka säkert skulle kunna, och vilja, jobba - men på andra villkor. Ena dagen kanske man klarar att jobba 75%. Nästa dag 25%. Nästa dag kommer man inte ur sängen. Men nästa dag igen kanske man klarar 100% arbete. Väldigt få arbetsplatser är så flexibla, så därför blir alternativet halv sjukskrivning, eller 'förtidspension', etc.

--------------------
          zon2.5

Citera
          AnitaO
          Inlägg 21-09-2007, 17:57
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (mamamaggan @ 21-09-2007, 18:01) *
          Ingen av er som skriker om BIDRAG hit och dit som vill svara på hur ni gör med era privata försäkringar? Tycker ni verkligen att ni får ett BIDRAG när ni får ut ersättning för er stulna bil ?

Kan inte någon av er svara på vad som är skillnaden på era privata försäkringar och den som betalas via skatten? Det kommer alltid att vara så att man via försäkringar får " betala " för andra som råkar illa ut och andra får " betala " för dig när du råkar illa ut.

Såg att någon/några refererar till att det är så många sjukpensionärer. Var kommer siffrrorna ifrån ? Vem har beställt den undersäkningen och vem har gjort den ? Var redovisas i så fall hela den undersökningen?

Någon skrev också om att det finns de som sjukskriver sig för att de inte har lust att jobba. Jaha och hur länge får de vara sjukskrivna då utan läkarintyg ? Det är inte dem som regeringen ger sig på utan de som HAR läkarintyg och som läkarna bedömer inte kan jobba.

Jag väntar också med spänning på ett svar smile.gif
          Tror dock att det sitter långt inne. Har man tunna argument så har man .....

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Anma
          Inlägg 21-09-2007, 19:22
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Ordet Utanförskap missbrukas grovt av regeringen.

"Fuskare" (det finns garanterat sådana bland oss sjuka och hos arbetslösa) sätts inte åt genom sänkta sjukförsäkringar och a-kassa. De som verkligen inte vill arbeta kommer inte att göra det nu heller. De som vill men inte kan tvingas att skära ner i en ansträngd ekonomi ytterligare. För inte blir jag friskare för att jag får mindre pengar!! Fuskare sätts åt med bättre kontroller.

Jag vill gärna arbeta, har tillbringat otaliga timmar med att klura ut vilket slags arbete jag skulle kunna klara. Jag tror jag kommit på svaret.
          Svaret på den frågan är nästan vilket "lättare" jobb som helst så länge det är på mina villkor. Så länge jag kan bestämma själv om jag ska jobba en timme eller två i sträck. Så länge jag kan gå och lägga mig precis när som helst jag känner att det behövs, om det så är efter 5 minuter. Om jag inte kan ställa dessa krav på min arbetsplats slutar et med att varje dag slutar med migränanfall som slår ut mig i flera dagar.
          Ge mig ett sådant arbete, jag lovar! Jag tar det med glädje!

Tyvärr finns inget sådant arbete hur mycket regeringen än drar in på min ersättning.

Hörde häromdagen att om man är arbetslös och har familjehemsplaceringar hos sig dras ersättningen man får för barnen av a-kasseersättningen. I praktiken innebär det att man har barnen hos sig utan någon ekonomisk ersättning alls. Stackars alla utsatta barn som råkar ha familjehem med arbetslöshet! Dessa utsatta barn kommer med stor sannolikhet förlora sitt extrahem, kanske det enda trygga hem de har. På grund av familjehemmet inte har råd att ha dem hos sig. Ännu ett påhitt av regeringen.

Ja, vad säger man??

Citera
          herkules
          Inlägg 21-09-2007, 19:56
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Anma @ 21-09-2007, 20:22) *
          /--/
          Ja, vad säger man??

tack för kaffet confused.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          LadyG
          Inlägg 21-09-2007, 20:32
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Att företagens vinster ökar kommer inte nödvändigtvis leda till att de anställer, inte så länge personalstyrkan de har klarar av arbetet. Läste en intervju med McDonals i Sverige och deras vinst skulle öka rejält tack vare regeringens förslag. De hade inga planer på att anställa fler.

"Vårt personalbehov är täckt" anser de och tackar för pengarna. De sitter fint i aktieägarnas utdelning så småningom.

Jag tror inte de är ensamma om att resonera på det viset. Så jag skulle hemskt gärna vilja veta vart jobben skulle komma ifrån. De jobb som dykt upp nu beror på högkonjunkturen, inte sittande regerings åtgärder.

Fast när skatten ska sänkas för företag och höginkomsttagarna är det de som blir kvar som får betala, dvs sjuka, pensionärer, arbetslösa och anda ovälkomna. I det blåa Sverige är man bara välkommen om man är en man mellan 25 och 45, har fast jobb, bor i villa och äger minst en bil.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 21-09-2007, 20:37
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 477
          Medlem nr: 8 505

Nejdå, de som har mest pengar att betala för sjuka, pensionärer, arbetslösa och andra ovälkomna har tillräckligt mycket pengar för att anlita finurliga typer som hjälper till att flytta pengarna utomlands. De stannar gärna kvar själva och nolltaxerar och beklagar sig i sina svindyra villor.

--------------------
          It's not the years, honey, it's the mileage.

Citera
          Hannele
          Inlägg 21-09-2007, 21:20
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Tezzla @ 21-09-2007, 12:05) *
          Så om man röstar borgerligt så har man brist på empati?

Jag har ingen som helst lust att dra min livs historia, men jag har sannerligen inte åkt på ett bananskal genom livet. ÄNDÅ röstar jag blått ohmy.gif Hur är det möjligt?

Jag tycker inte allt denna regering genomför är bra, men jag tror inte det är möjligt att få ha en politik som behagar alla. För mig är en blå regering det enda rätta.

Tack för att du orkar nyansera diskussionen en aning.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          zaaritha
          Inlägg 21-09-2007, 21:23
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Ja, blått--det är gapet mellan rika o fattiga! USCH!

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 21-09-2007, 22:46
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Det vara sjutton vad tyst det blev bland dem som skriker BIDRAG eller påstår att sjukskrivna/ sjukpensionärer eller arbetslösa antingen fuskar eller är lata.

Men , jag skulle vilja kalla den skatteåterbäring de rika får när de utnyttjar hushållsnära tjänster för just ett BIDRAG. Ett BIDRAG som betalas av dem som inte har råd att köpa sådana tjänster.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Cacki
          Inlägg 21-09-2007, 22:52
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (mamamaggan @ 21-09-2007, 23:46) *
          Det vara sjutton vad tyst det blev bland dem som skriker BIDRAG eller påstår att sjukskrivna/ sjukpensionärer eller arbetslösa antingen fuskar eller är lata.

..sitter också här och trummar med fingertopparna och väntar på svar...men det kommer nog inga....för det finns inga svar som håller....

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          pejori
          Inlägg 21-09-2007, 23:18
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

tor man ska vara försiktig när man bedömmer vad som är "bidrag" rtfm.gif
          den inkomst jag får, genom min pension är grundad på dom inkomster jag haft som FRISK...det är inget "bidrag" att få sjukersättning/pension...den har vi redan betalt en gång genom skatt nono.gif
          vi har också betalat vår del, för dom som aldrig kom ut i arbete P.G.Av handikapp g.gif
          jag är fortfarande intresserad av vad som är bidrag i era ögon....

och nädå lilla JIF..det är inte höginkomstagarna som försörjer mej nono.gif .....jag har fortfarande inga "bidrag"...mina barn är vuxna.
          jag har heller ingen försäkring som täcker inkomstbortfall...men den ska ju förbjudas, så det kanske svider lite i plånboken för höginkomsttagarna när karensdagarna slår till hos dom också help.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Jif
          Inlägg 22-09-2007, 03:43
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 5 914

Ni babblar om empati och solidaritet. Jag tycker det bara handlar om er egen egoism. Självklart har folk inte haft incitament nog att komma tillbaka till arbetslivet i Sosse-Sverige. Jag är själv bara lite över 30 och har stått utanför arbetsmarknaden långa tider, något jag skäms över idag eftersom jag ju faktiskt har levt på andra och hindrat samhället från att behålla välfärdssystemet. Men jag har iallafall inte gnällt över att jag inte får tillräckligt mycket bidrag. Nu är det dags att vi bygger upp Sverige igen.

Citera
          Jif
          Inlägg 22-09-2007, 04:10
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 5 914

CITAT (pejori @ 22-09-2007, 00:18) *
          och nädå lilla JIF..det är inte höginkomstagarna som försörjer mej nono.gif

Ok, du tror alltså att det inte är höginkomsttagarna för försörjer dig utan du som försörjer höginkomsttagarna. Hur är det möjligt i ett land med progressivt skattesystem? Du behöver inte svara, jag blir bara lite sne när vänsterfolk ska vränga på begreppen för att rättfärdiga sin åsikt.

Citera

19 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 20:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon