Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Resa Med katt!
          Shangalia
          Inlägg 24-09-2007, 12:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 10 396

Är den någon här som har erfarenhet av att resa med katt till tex norge?
          Behöver man skaffa eu pass, och vilka vaccinationer krävs??
          (Vart hittar man information?)

Jag fasar för att sätta han i en katt bur och åka i från gården,
          Sist när vi skulle in på vetrinär stationen fick han BOKSTAVLIGEN panik,
          Han gjorde kullebyttor,var alldeles svettig om tassarna
          Skrek som om det skulle vara på liv eller död i kattburen,
          Trodde att han skulle drabbas av en panikattack,Så till slut fick jag ta ut han och hålla han i famnen,
          Han lugnade ner sig lite.
          Men det känns långt i från som ett nöje, vet inte hur jag ska kunna underlätta för han?
          Någon som har tips där också?
          Lugnande medel medför juh självklart biverkningar, och det tar i mot att behöva ge han det,
          Men om det är sista utvägen vad gör man då?

Tips och råd skulle vara så fruktansvärt tacksamt!

//Shangalia!

Redigerat av Shangalia: 24-09-2007, 13:05
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  pissen_157.jpg ( 25.75k ) Antal nedladdningar: 32

Citera
          Kathy
          Inlägg 24-09-2007, 14:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Hej Shangalia!

Vad jag har förstått så är Norge är undantaget för rabiesvaccinering av katt, men för säkerhets skull så tycker jag du ska rådfråga med din veterinär så att det inte blir något krångel då du väl ska resa.

All sån här information hittar du på Jordbruksverkets hemsida: http://www.sjv.se/

Beträffande orolig katt som är på resa så skulle jag nog överväga att be veterinären skriva ut något lugnande, om kissen mår sådär dåligt som du beskriver.
          Ett tips dock: plocka aldrig ur kissen i transportburen då bilen är igång, en tillräckligt stressad katt kan hoppa ur ditt grepp och hamna under pedalerna t.ex.

Hoppas det löser sig!

Citera
          Shangalia
          Inlägg 24-09-2007, 15:19
          Länk hit: #3

Medlem

Hej!
          Tack för så snabbt svar och för informationen.
          Ja jag vet att jag kanske inte var så där super smart i och med att jag tog ut han,
          min sambo tyckte att jag var livsfarlig, men jag höll han i ett hårt grepp,
          Hade inte hjärta att låta han sitta i buren PANIKSLAGEN unsure.gif

Trodde att han skulle lugna ner sig, men det blev bara värre och värre
          Försökte göra allt som stog i min makt för att han skulle lugna ner sig,
          Stoppade in fingrarna i buren och försökte klia han under hakan, prata lungt med han
          Utan resultat,
          Och till slut tog jag beslutet att ta ut han,
          det gick juh i för sig bra, men man bör nog inte göra det till en vana!

Jag förklarade för vetrinären när vi kom fram att det var en ren helvetes resa för han(5 mil)
          Och frågade om hon kunde skriva ut någe lugnande
          Om vi var tvungen att resa med han vid senare tillfälle
          men hon sa att det inte behövdes sad.gif

Så jag vette tusan kanske ska ta kontakt med nån annan vetrinär!

Har försökt att träna han några få tal gånger med buren inne, men det blir samma panik.
          Kanske kan vara så att buren är för liten för han, det är den minsta modellen.
          Kanske går bättre Om vi skaffar en större bur??
          Jag får testa mig fram.

Tack så hemskt mycke Kathy!

//Shangalia!

Citera
          Shangalia
          Inlägg 24-09-2007, 15:51
          Länk hit: #4

Medlem

Är det någon som vet vad ett Eu pass för Katt kostar??

//Shangalia

Citera
          Mollis
          Inlägg 24-09-2007, 16:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Jag har samma problem med en av mina katter, hon blir så superstressad så hon nästan hyperventlilerar och så kräks hon och mår jättedåligt. Jag fick åksjukepiller åt katt av min veterinär och det dämpade hennes ångest lite, dom har en lite lugnande verkan också. Har också provat med stor bur men det var ingen skillnad. Jag tror att man måste vänja katten att åka bil i bur redan när den är liten, man behöver inte åka långt bara träna in hela proceduren så att man avdramatiserar det hela.

//Mollis

Citera
          Kathy
          Inlägg 24-09-2007, 16:22
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Shangalia:

Klart att du gjorde vad du kunde när din kisse var panikslagen. trostar.gif
          Jag tycker du ska prova att ta kontakt med en annan veterinär. Sådär dåligt ska inte din kisse behöva må...ibland kan man inte undvika att resa med sin katt och då ska man göra det så smidigt som möjligt för kissen.

Nu minns jag inte exakt, men jag har för mig att ett EU-pass kostar 260kr. Kolla med veterinären i samband med att du rådgör om din åk-stressade katt.

Citera
          Shangalia
          Inlägg 24-09-2007, 17:06
          Länk hit: #7

Medlem

Tycker att det var så konstigt att hon nekade oss lugnande när vi förklarade hur pass stor PANIK
          det blev för han med bil åkning,
          men hon verkade inte ta någon hänsyn till det.
          Har riktigt dåliga erfarenheter av vetrinärer här omkring,
          tycker att dom som jag har träffat har varit så fruktansvärt nonchalanta mad.gif
          Och en av dom vetrinärerna som bor här i närheten
          är till och med SÅ fruktansvärt rädd för hästar och tycker att små djur är tramsigt, + att han tog livet av en häst bara för ett tag sen pga av att han gav för stor dos sömnmedel till häst. Helt sjukt.
          Han bör defenitivt byta yrke, om han inte fått sparken

Kommer hädan efter att vända mig till någon annan vetrinär,
          för visst har man väl rätt att begära lugnande till sin katt om verkligen behovet finns??

Trodde att EU passet skulle gå lös på nån tusenlapp, men kostar det bara nån hundring så är det juh absolut inte farligt!

åksjukepiller fixar man det hos vetrinären, eller kan man vända sig till sitt apotek??

Tack och åter tack för all hjälp! smiley_small_hug.gif

//Shangalia

Citera
          Mollis
          Inlägg 24-09-2007, 17:14
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Vi fick åksjukepillrena på recept, men det kanske finns receprfritt nu, fler o fler läkemedel släpps ju fria att köpa utan recept. Det kan i alla fall vara värt att testa såna, kanske är det just illamående som orsakar mycket av stressen.

//Mollis

Citera
          Tosan
          Inlägg 24-09-2007, 18:15
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Shangalia @ 24-09-2007, 18:06) *
          Tycker att det var så konstigt att hon nekade oss lugnande när vi förklarade hur pass stor PANIK
          det blev för han med bil åkning,
          men hon verkade inte ta någon hänsyn till det.
          Har riktigt dåliga erfarenheter av vetrinärer här omkring,
          tycker att dom som jag har träffat har varit så fruktansvärt nonchalanta mad.gif
          Och en av dom vetrinärerna som bor här i närheten
          är till och med SÅ fruktansvärt rädd för hästar och tycker att små djur är tramsigt, + att han tog livet av en häst bara för ett tag sen pga av att han gav för stor dos sömnmedel till häst. Helt sjukt.
          Han bör defenitivt byta yrke, om han inte fått sparken

Kommer hädan efter att vända mig till någon annan vetrinär,
          för visst har man väl rätt att begära lugnande till sin katt om verkligen behovet finns??

Trodde att EU passet skulle gå lös på nån tusenlapp, men kostar det bara nån hundring så är det juh absolut inte farligt!

åksjukepiller fixar man det hos vetrinären, eller kan man vända sig till sitt apotek??

Tack och åter tack för all hjälp! smiley_small_hug.gif

//Shangalia

Hmm, vad blev det där då?

Nåja, det låter som om vi hör till samma veterinärstation, där vi har en vetrinär som är rädd för både hundar och hästar. DÄremot är han visst jätteduktig på kor, men det är åxå allt han kan.
          Annars är de jätteduktiga i Öjebyn, dit kan man åxå ringa under hela dagen och det de inte kan svara på i receptionen tar de reda på och återkommer. Tel dit är 0911-66575.
          Vet flera som alltid åker dit med sina hundar tex.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          MariaS
          Inlägg 24-09-2007, 18:24
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Om du bara ska åka till norge, krävs ett friskhetsintyg från veterinär, för utlandsresa. Detta intyget visar man upp på tullstationen i Norge och får det stämlat. Stämpeln gäller för 5 dgr.
          Nu till paniken. Det finns utmärkta lugnande medel för katter med ångest. Det är som du beskriver buren. Vissa katter gillar helt enkelt inte att bli instängda. Det hjälper inte med större bur, den får helt enkelt inte ha dörr!
          TAla med en annan veterinär, ibland kan de ha tabletter som man kan köpa på mottagnigen utan att lösa ut tabletter för ett helt kompani. Tveka inte. Din katt ska INTE behöva må dåligt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 02:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon