|
|
  |
LÄRKTRÄD, planta ca 90cm |
|
|
|
20-11-2002, 09:54
|

Medlem
Antal inlägg: 5 649
Medlem nr: 208

|
jag har en planta från ett lärkträd jordslagen på balkongen hur ska jag bäst ta hand om den kan jag klara den vad ska jag tänka på
--------------------
lev idag imorrn kan de vara försent min hemsidayla oldwolfie
|
|
|
|
|
20-11-2002, 23:03
|
Medlem
Antal inlägg: 121
Medlem nr: 69

|
Klart du kan klara den.... Lättast är väl att låta den stå där den är tills du kan plantera den till våren. Lärk behöver, till skillnad från andra barrträd, ytterst lite tillgängligt vatten under vintern då den ju tappar sina barr. Har själv några, lite udda, lärksorter i krukor sedan flera år å gör inget extra för att skydda dom under vintern.
|
|
|
|
|
20-11-2002, 23:07
|

Medlem

|
CITAT (Ronny @ 20-11-2002, 23:03) Klart du kan klara den.... Lättast är väl att låta den stå där den är tills du kan plantera den till våren. Lärk behöver, till skillnad från andra barrträd, ytterst lite tillgängligt vatten under vintern då den ju tappar sina barr. Har själv några, lite udda, lärksorter i krukor sedan flera år å gör inget extra för att skydda dom under vintern. jättekul då hoppas jag att den håller sej till våren jag tog den härom dagen o tänkte att den kanske ska klara sej just för den är i viloläge ska bli spännande att se återkommer om hur det går till hösten eller så
--------------------
|
|
|
|
|
29-04-2003, 14:16
|

Medlem

|
tänkte bara berätta att min lärkplanta har klarat vintern i krukan på balkongen o ska snart ut i det verkliga livet på kullen den ska få stå i närheten av mina nya dammar för där stod en gång en gran som va så stor att när man satt i toppen på den så såg man sorunda kyrka därifrån o det är nog ca två mil fågelvägen så en lärk borde kunna trivas där
--------------------
|
|
|
|
|
29-04-2003, 19:46
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Lärk är fina träd. Vacker grönska nu på våren när skotten börjar som små gröna kulor som snabbt växer. Gula och bruna höstfärger. Både han och honblommor kommer på låga grenar på unga träd så dom kan studeras och givetvis även kottarna. Har man tur får man även lärksoppar som lever i symbios med trädet. Dessutom släpper lärkträden fram solen när dom är kala på vinterhalvåret.
Men dom har ett stort problem, dom skräpar ner. Ofantligt mycket. Jag har ett par som nu nått över 30-årsåldern. Efter varje blåsväder ligger det grenar runtom. Små grenar och stora grenar. Lärken har en ovanlig grenföring med en massa smågrenar som dör efterhand. Eftersom grenarna har små knottror fastnar dom också lätt uppe i andra träd och buskar. Mitt råd är att inte ha några andra träd eller buskar under lärken utan nån form av gräsmatta som lätt kan räfsas. Barren är däremot inget problem på hösten, bara ett fint gulbrunt täcke.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
29-04-2003, 21:44
|

Medlem

|
jag tycker alla träd tappar grenar när det blåser vareviga vår e de ett elendes grenkrattande men min lärk ska stå utan undervegetation så de komme nog bli bra ,,o bra att veta ,,,  TACK
--------------------
|
|
|
|
|
30-04-2003, 00:06
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Jag har inte lagt märke till hur lärk släpper grenar, det ska absolut studeras i sommar. Som beskärare lär man sig en hel del av trädens egna beskärningar (i samabrete med vind, sol och annat), och jag har många år spanat in t ex ekens och askens grenfall.
Jag har också en lärk, en lustigt placerad tonåring som kommer att se helknas ut när den blir stor - mitt bland äppel-, päron- och plommonträd. Men ändå, man lär ju känna sina träd och den här får växa på sitt knasställe. Håller med Åke om att lärken är facsinerande att följa under årstidsväxlingarna.
Men att den har släppt grenar har jag helt missat. Måste ha fallit mellan blomstren i ängen och begravts där!
--------------------
|
|
|
|
|
30-04-2003, 09:37
|

Medlem
Antal inlägg: 280
Medlem nr: 461

|
Jag bor i zon 3/4 och jag har en lärkhäck i min trädgård som jag är väldigt stolt över. Jag tycker att lärken är en av de vackraste växter som finns när den grönskar om våren  Då vet man att vintern är slut!!!!
|
|
|
|
|
07-05-2003, 22:47
|

Medlem

|
sådärja nu e lärken på plats i jorden o jag hoppas att den ska gilla sin nya plats ..den har små gröna rakborstar som sticker fram o snart så ska den väl va helt utslagen ska bli kul att se en lärk på kullen nu e livet härligt med allt det gröna som bara väller fram
--------------------
|
|
|
|
|
08-05-2003, 19:41
|

Medlem

|
Lärkens gröna rakborstar är en sann vårglädje! Beträffande grenfallet tror jag att det började vid 20-25-årsåldern. Lärktonåringar är inget problem till skillnad från tvåbenta dylika. Visst släpper andra träd grenar men lärken står i en klass för sig.
--------------------
|
|
|
|
|
08-05-2003, 22:47
|

Medlem

|
va bra gossen ruda om 25 år slipper jag krattningen o ungarna får göra det jobbet jo den e så himla söt me sina rakborstar o nu hoppas jag verkligen att den ska ta sej o gilla sin ny plats en berest lärk som åkt hela vägen från skåne
--------------------
|
|
|
|
|
13-05-2003, 16:10
|

Medlem

|
 här ser man rakborstarna jag hoppas att min lilla lärk ska trivas här
--------------------
|
|
|
|
|
13-05-2003, 17:28
|

Medlem

|
Då skall du få se hur det kan se ut efter drygt 30 år. 2 lärkträd syns, det högsta och så ett mindre till höger. Planterade samtidigt men det högra stod i flera år under en tall och stannade i växten. Vid avstyckningen för 8 år sen hamnade det största utanför tomten men det gör inget.  Åt andra hållet finns ett till lika gammalt.
--------------------
|
|
|
|
|
13-05-2003, 17:35
|

Medlem

|
ja där verkar dina lärkträd ha de bra ,jag blir bara glad om mitt växer till sej ordentligt ,va fint du har det på din tomt, verkar inte vara så mycket grannar  de e skönt me skogen som närmsta granne o därute kan ju lärken få släppa grenar o annat bäst den vill
--------------------
|
|
|
|
|
13-05-2003, 20:56
|

Medlem

|
Släppa som dom vill, tjaa. Så här såg det under det ensamma trädet i helgen, 3 veckor efter senaste städningen. Notera att stigen är ingången. Blir lite jobbigt att snubbla över grenarna ibland. Men detta med grenfallet är egentligen inget att grubbla över eftersom det är den enda nackdelen. Fördelarna är desto fler.  Skogen som granne är helt ok om man bara slapp vissa skogsinnevånare. Men ett rådjursstaket komletterat med grävlingsnät fixar den saken. Ett orosmoment är att vildsvinsstammen ökar kraftigt och bara ett par mil bort. Huga. Dom tvåbenta grannarna är min bror med familj i det svarta huset på övre bilden och åt andra hållet är det ännu längre till nästa grannar. Som är helt ok.
--------------------
|
|
|
|
|
13-05-2003, 22:54
|

Medlem

|
jo du vildsvin har vi i skogarna hos mej också jag har sett spåren efter dom
en galt en gång o en hel grupp me kultingar o suggor en gång men guskelov har dom inte hälsat på på torpet ännu
fast jag har fårstängsel runt hela så jag kanske slipper dom Man ska kanske låta bli att odla sånt dom gillar som potatis tillexempel jag läste nånstans att finns de potatis så kommer vildsvinen
fast jag vet inte ,dom kanske kan ta sej in ändå
--------------------
|
|
|
|
|
14-05-2003, 09:34
|
Medlem
Antal inlägg: 87
Medlem nr: 1 088

|
Vilka är fördelarna med Lärk egentligen? Bara nyfiken. Jag är trött trött TRÖTT på de spensliga skräpiga träden. Nu ska de BORT. En eller två kanske går bra men i min nya 'trädgård' finns det en hel RAD med dem. Nästan 10 stycken. Huvvaligen.
--------------------
Pernilla i Zon 1 (Hässleholmstrakten)
|
|
|
|
|
14-05-2003, 17:37
|

Medlem

|
Fördelar: ovanliga, vackra på våren, fina kottar, skuggar inte så mycket på vinterhalvåret. Nackdelar: Skräpar ner och ser risiga ut när dom blir gamla.
Och precis som du skriver, ett eller ett par räcker i en normal trädgård. Och så bör dom inte få bli för gamla. Bästföredatum är ungefär vid 25 års ålder. Sen kan man plantera nya och ta ner dom gamla när nykomlingarna tagit sig.
--------------------
|
|
|
|
|
14-05-2003, 19:26
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Jag skulle inte heller vilja ha en mängd lärkar i min trädgård, men håller med Åke, Oldwolfie m fl om deras fördelar.
Kattmatte - om du ska fälla och behålla några - se till att du spar dem som är friskast. Rakast stammar, utan dubbeltoppar (gamla dubbeltoppar blir sidogrenar som är klart grövre och längre än de andra och dessa kan bli sköra + rötingångar), utan savrinn på stammen, utan stora "bucklor" på stammen (som kan vara tecken på invändig röta) är de du ska välja.
Om de du vill behålla har döda grenar nederst kan du ta bort dessa så att träden ser mindre risiga ut.
Åke - vilka vackra miljöer du har omkring dig! Fina foton av dem också.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|