CITAT (Tezzla @ 13-10-2007, 14:24)

Om man är ett gäng som äter och dricker ungefär detsamma och delar på notan så tycker jag faktiskt det är smågnidigt att sitta och räkna kronor och ören. Och pinsamt. Jag gråter inte blod om jag betalar 10 kronor mer än någon annan.
(Tycker även det är gnidigt att inte ge dricks om maten och servicen varit bra.)
Men detta är en annan diskussion

10 kr hit eller dit spelar ju ingen roll nej, men sist jag var ute så skiljde det väl typ 200 eller nåt...men jag pyntade ut, orkade inte 'bråka'

Dessutom hade jag pengar på fickan, men det är ju inte alltid alla har det liksom. Känns inte kul att stanna hemma bara för att man inte har råd med kompisarnas excesser...(har inte hänt mig i restaurangfall dock). Ok, i ett sällskap där man känner varandra väl och vet att alla har gott och väl råd, menmen.
Ni som jobbar inom branscher där man ibland får dricks, märks det skillnad mellan kvinnor och män?
Jag tycker inte man ska ('behöva') dricksa i Sverige, skulle vara i extraordinära fall då. Ger inte "kassörskan på konsum" dricks, inte heller "tjejen på McDonalds", och i de sällsynta fall jag äter på dyrare restauranger så utgår jag ifrån att de anställda får ok lön.
Redigerat av Pirum: 13-10-2007, 21:08