| |
|
  |
Klematis frågor |
|
|
|
|
14-04-2008, 10:15
|
Medlem
Antal inlägg: 1 302
Medlem nr: 12 804

|
CITAT (Anic @ 10-04-2008, 17:13)  Hej. Idag impulsköpte jag min första clematis, men det står inget på kartongen om hur man sköter den, det står att den blir 300-400 cm och vill stå i sol eller halvskugga, den heter Hagley Hybrid. Och att man inte skall äta den Jag undrar: Vart kan jag placera den? I kruka?. Måste den växa rätt upp kan man leda den åt sidan, längs ett räcke? Jag har rätt så blåsigt i trädgården, tål den det eller bör de skyddas. Den har stått inne i butik, kan jag ställa ut den direkt eller skall den in-ut ett tag tills den vänjer sig? Vad har den för zon? Tror jag bor i zon 3-4. Är den vinterhärdig? Hur sköter jag den? Luktar den? När blommar den? Är det något annat jag bör tänka på? Tacksam för svar. MVH Annica Hej! Du har gjort ett mycket bra val. Det är en mycket bra nybörjar klematis. Den kan planteras i kruka eller på friland. Du kan leda åt sidan. Ingen klematis är förtjust i blåst. Du kan ställa ut den,sätt den i skugga första veckan. Den är vinterhärdig zon 5. Klippgrupp 3. Nej. Slutet av Juli. Klipp ner den till ca. 40 cm. över marken, vid planteringen. Lycka till. Finn.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2008, 19:07
|
Medlem
Antal inlägg: 123
Medlem nr: 8 072

|
Hallo Finn!!! Hoppas du hade det bra på mässan! MYCKET frågor kan jag täncka mig!!! Min fråga : Enkelt: Hur planterar jag dom små liven från Estland. Kom idag. MVH Anki i Sörmland
|
|
|
|
|
|
|
|
15-04-2008, 07:13
|
Medlem

|
CITAT (sparre @ 14-04-2008, 20:07)  Hallo Finn!!! Hoppas du hade det bra på mässan! MYCKET frågor kan jag täncka mig!!! Min fråga : Enkelt: Hur planterar jag dom små liven från Estland. Kom idag. MVH Anki i Sörmland Hej! Jag planterar mina plantor i kruker i U-jord. På hösten gräver jag ner krukorna i jorden. Jag tar upp dom på våren, sedan planterar jag dom på friland i början av September. Lycka till. Finn.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-04-2008, 14:45
|
Medlem
Antal inlägg: 123
Medlem nr: 8 072

|
Hej Finn! Kan man inte plantera dom direkt på växtplatsen?? Vi har så pass bra väder nu i Sörmland. Hur djupt planterar du dina?
Anki i Sörmland
|
|
|
|
|
|
|
|
15-04-2008, 16:06
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
CITAT (Finn Klematis @ 14-04-2008, 11:15)  Hej! Du har gjort ett mycket bra val. Det är en mycket bra nybörjar klematis. Den kan planteras i kruka eller på friland. Du kan leda åt sidan. Ingen klematis är förtjust i blåst. Du kan ställa ut den,sätt den i skugga första veckan. Den är vinterhärdig zon 5. Klippgrupp 3. Nej. Slutet av Juli. Klipp ner den till ca. 40 cm. över marken, vid planteringen. Lycka till. Finn. tack för svar, men nu undrar jag... Om jag planterar den i kruka, hur stor skall den vara? Klarar den sig under vintern i kruka eller måste man ställa krukan under tak på altanen/inomhus? MVH Anic
|
|
|
|
|
|
|
|
15-04-2008, 18:32
|
Medlem
Antal inlägg: 1 209
Medlem nr: 12 800

|
hejsan jag har sått gullklematis, nu är dom 7-8 cm. och behöver planteras om. när man köper färdiga klematis så är de ju planterade i höga, smala krukor, ska jag sätta mina klematisbäbisar i sådana ochså?
tettan
jag har en fråga till, skall man alltid plantera ner sin klematis ovanför rothalsen oavsett sort?
|
|
|
|
|
|
|
|
15-04-2008, 18:45
|
Medlem

|
CITAT (sparre @ 15-04-2008, 15:45)  Hej Finn! Kan man inte plantera dom direkt på växtplatsen?? Vi har så pass bra väder nu i Sörmland. Hur djupt planterar du dina?
Anki i Sörmland Hej! Du kan plantera dom på friland. Anledningen till att jag inte gör det är att det finns så litet rotsystem på planterna från Kivistik. Jag bygger upp ett större rotsystem innan jag planterar dom på friland. Sticklingarna sätter jag så att jorden går ca 2,5 cm. över rötterna. När jag planterar dom på friland 10-15 cm. djupare än krukan. Mvh. Finn.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-04-2008, 19:01
|
Medlem

|
CITAT (tettan @ 15-04-2008, 19:32)  hejsan jag har sått gullklematis, nu är dom 7-8 cm. och behöver planteras om. när man köper färdiga klematis så är de ju planterade i höga, smala krukor, ska jag sätta mina klematisbäbisar i sådana ochså?
tettan
jag har en fråga till, skall man alltid plantera ner sin klematis ovanför rothalsen oavsett sort? Hej! Du skall plantera dom i höga smala krukor. När krukan är full med rötter är det tid att planter på friland. Småblommiga. Ett bladpar 2,5 cm ner i jorden. Storblommiga och Viticella. Två bladpar ner i jorden. Lycka till. Finn.
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
16-04-2008, 16:41
|
Gäster

|
CITAT (Finn Klematis @ 07-04-2008, 17:13)  Hej!
Jag föreslår alltid en klematis ur Klippgrupp 3 när det gäller balkong. Det finns många fördelar med dom. När hösten kommer klipperman ner dom och ställer dom in till väggen.Inget gammalt fult ris. När våren kommer ställer man fram dom och nya rankor växer upp. Några förslag. Köningskind kungsblå 1,5 m. hög.Stasik rödbetsröd 1.5 m.hög Ashva Blåröd röd mittstrimma 1,8 m.hög. Blekidny Aniol (Blue Angel) ljusblå 2 m. hög. Valge Daam vit 2 m.hög. Klematis av Atragenegruppen blir stora och risiga, fula på vintern. Nelly Moser ful på vintern. Den är annars vacker, om den inte får för mycket sol, då bleks den och blir grå.
Lycka till. Finn. Hej igen, Ville bara säga att jag slog till på en Köningskind kungsblå idag. Tack så mycket för din hjälp hade nog stått och kliat mig i flera år framöver utan den... Det som avgjorde var att den var låg och kompakt i växtsättet, samt att sonen, 5 år, tyckte den var finast Stod och tittade på några italienska hybrider,klippgrupp3, som var låga och lila i färgen med tjejnamn. Men sonen var tvärsäker... Låt se nu. U-jord. Klippa ner på hösten, men hur mycket?40 cm eller? Skydda från blåst. Djupkruka. Hade tänkt plantera den närmaste veckan... Återigen tack!
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2008, 16:59
|

Medlem
Antal inlägg: 55
Medlem nr: 9 127

|
CITAT (Finn Klematis @ 14-04-2008, 10:59)  Hej!
Alternativ 1. Ashva. 2 Blue Angel 3 Rouge Cardinal
Alla blir ca 2,5 m. höga och tillhör klippgrupp 3
Lycka till Finn. Tack för svar! Jag tittade på din hemsida och blev så förälskad i Princess Diana. Otroligt vacker! Hur vill den ha det för att trivas?
--------------------
Skogstomt i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2008, 18:11
|
Medlem
Antal inlägg: 1 209
Medlem nr: 12 800

|
hejsan klematisen från estland har ju hur långa rötter som helst, klipper jag av dom eller mylar jag ner allt i krukan? tettan
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2008, 20:06
|
Medlem

|
CITAT (tettan @ 17-04-2008, 19:11)  hejsan klematisen från estland har ju hur långa rötter som helst, klipper jag av dom eller mylar jag ner allt i krukan? tettan Hej! Är rötterna svata i spetsarna klipp bort det svarta. Bred ut röterna helt i krukan. Lycka till. Finn
|
|
|
|
|
|
|
|
18-04-2008, 21:45
|
Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 15 116

|
Hej! Skrev ett nytt inlägg tidigare om klematis som marktäckare och sedan upptäckte jag den här fantastiska tråden  . Jag är sugen på att använda klematis som marktäckare och skulle gärna vilja ha en sort med vita eller åtminstone ljusa blommor. Såg bild på Comtesse de Bouchaud på din hemsida. Superfin! Är den svår att få tag på  (kan inget om klematisar)? Tror du den skulle fungera? Jag bor i Skåne och det är sol på rabatten större delen av dagen. Bakom rabatten har jag en thujahäck (ser ut som du också har det), tror du den kommer klättra upp i den av sig själv? Hoppas du kan hjälpa mig
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2008, 08:08
|
Medlem

|
CITAT (anilora @ 18-04-2008, 22:45)  Hej! Skrev ett nytt inlägg tidigare om klematis som marktäckare och sedan upptäckte jag den här fantastiska tråden  . Jag är sugen på att använda klematis som marktäckare och skulle gärna vilja ha en sort med vita eller åtminstone ljusa blommor. Såg bild på Comtesse de Bouchaud på din hemsida. Superfin! Är den svår att få tag på  (kan inget om klematisar)? Tror du den skulle fungera? Jag bor i Skåne och det är sol på rabatten större delen av dagen. Bakom rabatten har jag en thujahäck (ser ut som du också har det), tror du den kommer klättra upp i den av sig själv? Hoppas du kan hjälpa mig  Hej ! Det går utmärkt att använda klematis som marktäckare. Främst ur sektionerna Flammula,Integrefolia och Diversifolia. Comtesse de Bouchard, klippgrupp 3, ca, 2,5-3 m. hög är en mycket blomrik klematis. Den är inte svår att få tag på. Klematisen kommer att klättra av sig själv i thujahäcken, men man bör göra några förankringar till grövre stammar i häcken. Du måste sätta rot -spärr nere i jorden. Jag kommer att vara på Blomsterlandet på en hel platser i Skåne under Maj. Se längst ner på trädgårdsforum, Resor och Evenemang punkt Blomsterlandet. av Finn Eldh. Mvh Finn
Redigerat av Finn Klematis: 19-04-2008, 08:14
|
|
|
|
|
|
|
|
19-04-2008, 21:43
|

Medlem
Antal inlägg: 38
Medlem nr: 11 074

|
Hej Finn och alla andra!
Jag har ett plank vid min uteplats där jag har tänkt plantera klematis. Planket är drygt 2m långt och 1,5m högt. Det vätter mot väster och jag tror platsen blir rätt varm på sommaren eftersom den bildar ett hörn med en häck som i sin tur vätter mot söder. Växtzonen är 3.
Först och främst undrar jag hur långt ut från planket och stenläggningen man behöver plantera. Är det 50 cm som vid husvägg som gäller? Marken är ju inte alls lika torr vid ett plank. Min trädgård är väldigt liten så det vore bra av utrymmesskäl om man kunde sätta klematisen nära planket.
Jag hade tänkt sätta två klematis vid planket. Räcker det för att klä in det? Finns det några småblommiga klematis (ej gula och röda) som är lätta att börja med? Jag tycker dom är så vackra men det verkar som dom storblommiga är lättare att handskas med.
För övrigt tycker jag det är fantastiskt att det finns människor som du som tar sej tid att hjälpa oss som inte kan så mycket! Stort tack!
--------------------
Mvh Hårboll
"Omnia mirari etiam tritissima" -Linné
|
|
|
|
|
|
|
|
20-04-2008, 07:02
|
Medlem

|
CITAT (Hårboll @ 19-04-2008, 22:43)  Hej Finn och alla andra!
Jag har ett plank vid min uteplats där jag har tänkt plantera klematis. Planket är drygt 2m långt och 1,5m högt. Det vätter mot väster och jag tror platsen blir rätt varm på sommaren eftersom den bildar ett hörn med en häck som i sin tur vätter mot söder. Växtzonen är 3.
Först och främst undrar jag hur långt ut från planket och stenläggningen man behöver plantera. Är det 50 cm som vid husvägg som gäller? Marken är ju inte alls lika torr vid ett plank. Min trädgård är väldigt liten så det vore bra av utrymmesskäl om man kunde sätta klematisen nära planket.
Jag hade tänkt sätta två klematis vid planket. Räcker det för att klä in det? Finns det några småblommiga klematis (ej gula och röda) som är lätta att börja med? Jag tycker dom är så vackra men det verkar som dom storblommiga är lättare att handskas med.
För övrigt tycker jag det är fantastiskt att det finns människor som du som tar sej tid att hjälpa oss som inte kan så mycket! Stort tack! Hej! Du kan plantera utan avstånd till planket. Spaljen skall sitta ca. 20 cm. från planket. Dom småblommiga blir för höga för Ditt låga plank. Klippgrupp 3 är nog det bästa. Det finns två mycket bra klematis som bara blir 1,5 m. höga. Köningskind. Kungsblå, rikblommig lång blomningstid. Stasik. Rödbetsröd, mycket rikblommig lång blomningstid. Förslag. Sätt 3 klematis. Blå, Röd, Blå. Eller tvärt om. Lycka till. Finn
|
|
|
|
|
|
|
|
20-04-2008, 18:40
|

Medlem
Antal inlägg: 3 269
Medlem nr: 12 343

|
Väldigt bra tråd. Tack snälla Finn Jag har letat efter "klippgrupper". Var hittar jag en sammanställning på dom?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-04-2008, 20:54
|

Medlem

|
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 20-04-2008, 19:40)  Väldigt bra tråd. Tack snälla Finn Jag har letat efter "klippgrupper". Var hittar jag en sammanställning på dom? Är det nåt sånt här du menar eller är jag ute o cyklar? http://www.odla.nu/artiklar/grupper_klematis.shtml
--------------------
Mvh Hårboll
|
|
|
|
|
|
|
|
20-04-2008, 21:21
|

Medlem

|
CITAT (Finn Klematis @ 20-04-2008, 08:02)  Hej!
Du kan plantera utan avstånd till planket. Spaljen skall sitta ca. 20 cm. från planket. Dom småblommiga blir för höga för Ditt låga plank. Klippgrupp 3 är nog det bästa. Det finns två mycket bra klematis som bara blir 1,5 m. höga. Köningskind. Kungsblå, rikblommig lång blomningstid. Stasik. Rödbetsröd, mycket rikblommig lång blomningstid. Förslag. Sätt 3 klematis. Blå, Röd, Blå. Eller tvärt om.
Lycka till. Finn Tack för tipsen! Måste man ha en spalje? Planket är lite luftigt. Varför ska spaljén sitte så långt ut?
--------------------
Mvh Hårboll
|
|
|
|
|
|
|
|
21-04-2008, 08:32
|
Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 15 116

|
Hej igen! Tack snälla för ditt svar, vill bara kolla några saker till. Klippgrupp 3, innebär det att den ska klippas ner helt och hållet till hösten? Rot-spärr i jorden, ska jag då plantera klematisen i en bottenlös kruka? Hur vid och djup bör krukan i sånt fall vara?
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|