Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

15 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klematis frågor
          Finn Klematis
          Inlägg 21-04-2008, 11:58
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 1 302
          Medlem nr: 12 804

CITAT (anilora @ 21-04-2008, 09:32) *
          Hej igen!

Tack snälla för ditt svar, vill bara kolla några saker till. Klippgrupp 3, innebär det att den ska klippas ner helt och hållet till hösten? Rot-spärr i jorden, ska jag då plantera klematisen i en bottenlös kruka? Hur vid och djup bör krukan i sånt fall vara? thanks.gif

Hej!

Klippgrupp 3. Klippes 15-20 cm över marken. Sent på hösten
          eller tidigt på våren.
          En stor bottenlös kruka är en utmärkt rotspärr. 50-60 cm,
          hög och vid

Mvh.
          Finn.

Citera
          Laban
          Inlägg 22-04-2008, 09:13
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem nr: 10 771

Jag har hört att man kan ha Klematis som marktäckare. Vi har en plats på tomten som just nu är en lerhög, har tänkt göra en rabatt av den högen och funderar då på att ha någon vacker marktäckare. Vilken klematis är det man kan ha som marktäckare?

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 22-04-2008, 09:16
          Länk hit: #143

Medlem

CITAT (Laban @ 22-04-2008, 10:13) *
          Jag har hört att man kan ha Klematis som marktäckare. Vi har en plats på tomten som just nu är en lerhög, har tänkt göra en rabatt av den högen och funderar då på att ha någon vacker marktäckare. Vilken klematis är det man kan ha som marktäckare?

Hej!

Hur stor är högen?

Mvh.
          Finn.

Citera
          Pernillao
          Inlägg 22-04-2008, 11:11
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 15 492

Hej,

Funderar på en eller två vita klematis på min balkong. Den ena ska sambo med en jackmani och den andra med en honungsros. Eftersom rosen blommar över rätt tidigt vore det trevligt med en vit klematis som tar över när rosen är klar med sin blomning. Har du några bra tips på sorter?

Pernilla

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 22-04-2008, 12:16
          Länk hit: #145

Medlem

CITAT (Pernillao @ 22-04-2008, 12:11) *
          Hej,

Funderar på en eller två vita klematis på min balkong. Den ena ska sambo med en jackmani och den andra med en honungsros. Eftersom rosen blommar över rätt tidigt vore det trevligt med en vit klematis som tar över när rosen är klar med sin blomning. Har du några bra tips på sorter?

Pernilla

Hej!

Hur hög är Din ros?

Mvh.
          Finn.

Citera
          Laban
          Inlägg 22-04-2008, 12:32
          Länk hit: #146

Medlem
          Medlem nr: 10 771

CITAT (Finn Klematis @ 22-04-2008, 10:16) *
          Hej!

Hur stor är högen?

Mvh.
          Finn.

Alltså högen är inte så hög rolleyes.gif kanske 2-3 meter lång, ca 1 meter bred och kanske 0,5 meter hög. Bakom högen står det någon slags taggbuske som fanns där när vi köpte tomten, den har rosa blommor.

Jag kan tänka mig att sätta olika sorters marktäckare men har ett tag letat efter en plats för klematis och tänkte att jag kanske hittat en biggrin.gif

Citera
          Pernillao
          Inlägg 22-04-2008, 13:03
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 15 492

Rosen är drygt 1,60 men är fortfarande på tillväxt. Kommer att försöka hålla den på 1,80 då det är ungefär vad spaljén håller för. Krukan är väldigt djup.

Pernilla

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 22-04-2008, 15:20
          Länk hit: #148

Medlem

CITAT (Pernillao @ 22-04-2008, 14:03) *
          Rosen är drygt 1,60 men är fortfarande på tillväxt. Kommer att försöka hålla den på 1,80 då det är ungefär vad spaljén håller för. Krukan är väldigt djup.

Pernilla

Hej!

Sambo Jackmanii Huldine.
          Rosen Valge Daam.

Mvh.
          Finn.

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 22-04-2008, 15:30
          Länk hit: #149

Medlem

CITAT (Laban @ 22-04-2008, 13:32) *
          Alltså högen är inte så hög rolleyes.gif kanske 2-3 meter lång, ca 1 meter bred och kanske 0,5 meter hög. Bakom högen står det någon slags taggbuske som fanns där när vi köpte tomten, den har rosa blommor.

Jag kan tänka mig att sätta olika sorters marktäckare men har ett tag letat efter en plats för klematis och tänkte att jag kanske hittat en biggrin.gif

Hej!

Jag skulle nog välja en clematis Flammula. Doftande ,klippgrupp 3.

Mvh.
          Finn.

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 27-04-2008, 10:22
          Länk hit: #150

Medlem

Hej!

Klematisvänner.Nu börjar en arbetsam men rolig tid.
          I Maj månad har jag en del temmadagar på Blomsterlandet i södra Svrrige.
          Platser och tider se Resor och Evenemang. Jag hoppas att träffa en hel del
          av Er. Nu är det också mycket arbete i trädgården och i mitten av Juni börjar
          besöken i trädgården. Detta innebär att min bevakning av forumet kommer
          att minska. Jag kommer kanske att missa några frågor.

En trevlig Sommar.
          Finn.

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 29-04-2008, 06:56
          Länk hit: #151

Medlem

Hej!

Jag bevakar bara det som skrivs under Klematisfrågor
          Det är tillräckligt tidskrävande att lämna svar under den
          punkten.

Mvh.
          Finn.

Citera
          Grön 76:a
          Inlägg 29-04-2008, 11:22
          Länk hit: #152

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 15 665

Hej

Jag planterade en Jackmani förra sensommaren. Den tog sig rätt bra och började klättra. Längre in på hösten vissnade den och jag visste inte om det brukar vara så. Nu är den alldeles torr. Det växer en ny kvist med gröna blad och på några av de torra kvistarna växer det nya knoppar. Ska jag bara låta den vara eller klippa ner den helt? Det växer ju nytt på de torra kvistarna, men det är väldigt känsligt t ex om det blåser. Eller är det helt enkelt så att klematisen har torra kvistar? Jag är helt nybörjare på det här med klematis. Ja, alla växter för den delen confused.gif

Citera
          Cilla999
          Inlägg 29-04-2008, 12:20
          Länk hit: #153

Medlem
          Medlem nr: 8 540

Hej.
          Vilken bra tråd!!
          Har köpt ett gäng klematis från Estland, dom står just nu krukade i mitt växthus. Tänkte försöka få några av dom att klättra i våra krikonträd. Tror du att det fungerar? Hur mycket sol behöver dom? Det är ganska "halvskuggigt" där. Hur långt bort från trädet ska man plantera klematisen? Ska man sätta en rotspärr? Hur? Plantera i en hink utan botten, funkar det?

--------------------
          Cilla

Nyblivet växthusfreak från Dalarna, zon 4-5

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 29-04-2008, 13:35
          Länk hit: #154

Medlem

CITAT (Grön 76:a @ 29-04-2008, 12:22) *
          Hej

Jag planterade en Jackmani förra sensommaren. Den tog sig rätt bra och började klättra. Längre in på hösten vissnade den och jag visste inte om det brukar vara så. Nu är den alldeles torr. Det växer en ny kvist med gröna blad och på några av de torra kvistarna växer det nya knoppar. Ska jag bara låta den vara eller klippa ner den helt? Det växer ju nytt på de torra kvistarna, men det är väldigt känsligt t ex om det blåser. Eller är det helt enkelt så att klematisen har torra kvistar? Jag är helt nybörjare på det här med klematis. Ja, alla växter för den delen confused.gif

Hej1

Dom flesta klematis vissnar ner på hösten och dom städse gröna klarar inte vårt klimat.
          Jackmanii tillhör klippgrupp 3, Den skall klippas 15-20 cm över marken, sent på hösten
          eller tidigt på våren.
          Du skall klippa dom torra rankorna, men låta den gröna vara kvar.

Mvh.
          Finn

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 29-04-2008, 13:47
          Länk hit: #155

Medlem

CITAT (Cilla999 @ 29-04-2008, 13:20) *
          Hej.
          Vilken bra tråd!!
          Har köpt ett gäng klematis från Estland, dom står just nu krukade i mitt växthus. Tänkte försöka få några av dom att klättra i våra krikonträd. Tror du att det fungerar? Hur mycket sol behöver dom? Det är ganska "halvskuggigt" där. Hur långt bort från trädet ska man plantera klematisen? Ska man sätta en rotspärr? Hur? Plantera i en hink utan botten, funkar det?

Hej!

Det går utmärkt att låta dom flesta klättra i träd, För att ge korekta råd behöver jag veta.
          Hur höga är träden? Vilka är klematisarna?
          Du måste sätta rotspärr. En stor hink utan botten eller kraftig plast nere i planteringsgropen
          på den sidan som är mot trädet.

Mvh.
          Finn.

Citera
          fruberglund
          Inlägg 29-04-2008, 16:42
          Länk hit: #156

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Hej Finn!

Förra hösten köpte jag 2 st "Georg E" och satte vid min rosportal. De ska klättra på var sin sida ihop med rosen Constance Spry, tror det kommer bli jättefint.

Nu är mitt problem att den ena Georg verkar helt död medans både den andra Georg och rosorna skjuter jättefina stora skott. Klippte ner den en bra bit och det var grönt i kvistarna men nu verkar de torkat ännu mer.

När jag planterade gjorde jag som man ska och lade grus de sista 10 centimeterna för att förhindra vissnesjuka.

Vad kan det vara för fel? Är det lika bra att gräva upp och köpa ny eller ska jag vänta och se om den kommer sen? Vill ju inte att det ska bli jättestor skillnad på höjden sen (för Georg ska man väl inte beskära).

Hälsningar, Lena

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 29-04-2008, 18:31
          Länk hit: #157

Medlem

CITAT (fruberglund @ 29-04-2008, 17:42) *
          Hej Finn!

Förra hösten köpte jag 2 st "Georg E" och satte vid min rosportal. De ska klättra på var sin sida ihop med rosen Constance Spry, tror det kommer bli jättefint.

Nu är mitt problem att den ena Georg verkar helt död medans både den andra Georg och rosorna skjuter jättefina stora skott. Klippte ner den en bra bit och det var grönt i kvistarna men nu verkar de torkat ännu mer.

När jag planterade gjorde jag som man ska och lade grus de sista 10 centimeterna för att förhindra vissnesjuka.

Vad kan det vara för fel? Är det lika bra att gräva upp och köpa ny eller ska jag vänta och se om den kommer sen? Vill ju inte att det ska bli jättestor skillnad på höjden sen (för Georg ska man väl inte beskära).

Hälsningar, Lena

Hej Lena.

Låt den stå kvar, den kommer troligen att slå skott. Georg är en småblommig klematis
          som inte drabbas av vissnesjuka. Att lägga sand till klematisen anser jag vara en ren myt.
          Jag har ca 150 klematis i trädgården. Det finns ingen sand vid någon av dom.
          Du har helt rätt Georg är en grupp 1 klematis och skall inte klippas.

Lycka till,
          Finn.

Citera
          Forte
          Inlägg 30-04-2008, 08:08
          Länk hit: #158

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 3 182

Lysande tråd! Inser att jag postat följande i fel forum, ursäkta...

Jag har en alpklematis som står mot ett soligt plank. Har satt lite Fänrikshjärta runt fötterna på den som skugga men den vill inte riktigt ta fart. Är ca 2 m hög men blommar relativt sparsamt och är framförallt kal, dvs. utan både blommor och blad, den nedersta dryga metern. Den är även relativt smal och gles jämfört med de Klematis man kan se på bild - eller hos mina grannar sad.gif . Fick ett tips om att klippa den efter blomningen, men jag undrar hur mycket? Och kan det vara något annat som är galet? Den är ca 2 år gammal.

/Forte

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 30-04-2008, 09:01
          Länk hit: #159

Medlem

CITAT (Forte @ 30-04-2008, 09:08) *
          Lysande tråd! Inser att jag postat följande i fel forum, ursäkta...

Jag har en alpklematis som står mot ett soligt plank. Har satt lite Fänrikshjärta runt fötterna på den som skugga men den vill inte riktigt ta fart. Är ca 2 m hög men blommar relativt sparsamt och är framförallt kal, dvs. utan både blommor och blad, den nedersta dryga metern. Den är även relativt smal och gles jämfört med de Klematis man kan se på bild - eller hos mina grannar sad.gif . Fick ett tips om att klippa den efter blomningen, men jag undrar hur mycket? Och kan det vara något annat som är galet? Den är ca 2 år gammal.

/Forte

Hej!

Klipp ner den i Juni, Ca. 20 Cm. över marken. Fänrikshjärtat bör inte ha någon betydelse.
          När den har börjat att växa,efter nedklippningen, kvävegödsla lägg en kaffekopp kalksalpeter
          i 10 L. vatten och vattna klematisen. Flytta ut spaljen 20 Cm. från planket.

Lycka till.
          Finn.

Citera
          fruberglund
          Inlägg 30-04-2008, 15:04
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Finn Klematis @ 29-04-2008, 19:31) *
          Hej Lena.

Låt den stå kvar, den kommer troligen att slå skott. Georg är en småblommig klematis
          som inte drabbas av vissnesjuka. Att lägga sand till klematisen anser jag vara en ren myt.
          Jag har ca 150 klematis i trädgården. Det finns ingen sand vid någon av dom.
          Du har helt rätt Georg är en grupp 1 klematis och skall inte klippas.

Lycka till,
          Finn.

Tack för svar! Då får han stå kvar smile.gif

Jaså, ingen sand...ja där ser man. En del kämpar på alla möjliga sätt med olika växter som bara vägrar växa eller överleva medan samma sort växer som ogräs hos andra. Beror väl kanske på fler saker än bara en om nåt inte vill sig.

Tur att klematis är relativt lättodlade, de är ju så vackra också.

Mitt nästa inköp ska bli Huldine...har sett såna underbara bilder på henne tummenupp.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera

15 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 06:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon