Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

15 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klematis frågor
          Nybörjar-Linda
          Inlägg 30-04-2008, 16:24
          Länk hit: #161

Medlem
          Antal inlägg: 144
          Medlem nr: 11 467

Hej Finn!

Jag ska plantera en "Romantika". Den har redan vuxit högt i krukan. SKa den beskäras direkt efter plantering? Hur sköter jag den därefter? Stort tack på förhand!

Mvh
          Linda

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 30-04-2008, 17:48
          Länk hit: #162

Medlem
          Antal inlägg: 1 302
          Medlem nr: 12 804

CITAT (Nybörjar-Linda @ 30-04-2008, 17:24) *
          Hej Finn!

Jag ska plantera en "Romantika". Den har redan vuxit högt i krukan. SKa den beskäras direkt efter plantering? Hur sköter jag den därefter? Stort tack på förhand!

Mvh
          Linda

Hej Linda!

Stor planteringsgrop, 60 cm. djup, 60cm. diameter. Sätt krukan med klematisen i en
          hink med vatten i 20 minuter. Jag använder Hasselfors U-jord till mina klematis.
          Bred ut rötterna mycket noga och bred ut dom i hela planteringsgropen. Sätt den
          djupt 10-15 cm. djupare än i krukan. Klipp klematisen ca. 40 cm. över marken.
          När klematisen blivit ca. 1 meter hög, klipp den ca. 50 cm. över marken.
          Romantika tillhör klippgrupp 3.

Lycka till.
          Finn.

Citera
          Cilla999
          Inlägg 01-05-2008, 10:33
          Länk hit: #163

Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem nr: 8 540

Hej.
          Vilken bra tråd!!
          Har köpt ett gäng klematis från Estland, dom står just nu krukade i mitt växthus. Tänkte försöka få några av dom att klättra i våra krikonträd. Tror du att det fungerar? Hur mycket sol behöver dom? Det är ganska "halvskuggigt" där. Hur långt bort från trädet ska man plantera klematisen? Ska man sätta en rotspärr? Hur? Plantera i en hink utan botten, funkar det?

CITAT (Finn Klematis @ 29-04-2008, 14:47) *
          Hej!

Det går utmärkt att låta dom flesta klättra i träd, För att ge korekta råd behöver jag veta.
          Hur höga är träden? Vilka är klematisarna?
          Du måste sätta rotspärr. En stor hink utan botten eller kraftig plast nere i planteringsgropen
          på den sidan som är mot trädet.

Mvh.
          Finn.

Hej. träden är mellan 2-3,5 m höga. De sorter jag har köpt är:

Juuli
          Romatica
          Kasmu
          Rouge Cardinal
          Rüütel
          Vostok
          cl. recta
          Eetika

Har ännu inte bestämt vilken/vilka jag vill ha i krikonträden. Har du några förslag? En till fråga, vi har flera stora tallar i närheten, påverkar dom hur bra klematisen mår?

MVH Cilla

--------------------
          Cilla

Nyblivet växthusfreak från Dalarna, zon 4-5

Citera
          kikalt
          Inlägg 03-05-2008, 19:04
          Länk hit: #164

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 15 620

Hej!

Jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig med tips angående en av våra tre klematis som inte känner sig så pigg. Förra året kom den starkt, men i år verkar den inte vilja ta sig. Det är massor med stora blommor runtom den, är det fel? Dom andra två har inte så pass mycket omkring sig och dom ser ut att må fint även i år. Vi klippte ner samtliga precis lika mycket som dom var nerklippta förra året enligt dom tidigare husägarnas instruktioner. Men möjligen blev denna något kortare klippt än dom båda andra.

Jag tror att det vi har är jackmanklematis. Fast är inte säker eftersom dom fanns när vi flyttade in för nåt år sen.

Så här ser den ut just nu, det växer ytterst lite i den jämfört med dom bredvid:

Bifogad fil  DSC02172.jpg ( 102.54k ) Antal nedladdningar: 44

Tack på förhand!

--------------------
          Uppsala, zon 3
          Trädgårdsblogg

Citera
          Maggan H
          Inlägg 03-05-2008, 20:29
          Länk hit: #165

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Hej Finn!
          Jag har frösått Klematis Korean Beauty och undrar när man ska toppa? Vilken höjd? De är ännu bara några cm och har fått ca 3 bladpar.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 04-05-2008, 15:27
          Länk hit: #166

Medlem

CITAT (kikalt @ 03-05-2008, 20:04) *
          Hej!

Jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig med tips angående en av våra tre klematis som inte känner sig så pigg. Förra året kom den starkt, men i år verkar den inte vilja ta sig. Det är massor med stora blommor runtom den, är det fel? Dom andra två har inte så pass mycket omkring sig och dom ser ut att må fint även i år. Vi klippte ner samtliga precis lika mycket som dom var nerklippta förra året enligt dom tidigare husägarnas instruktioner. Men möjligen blev denna något kortare klippt än dom båda andra.

Jag tror att det vi har är jackmanklematis. Fast är inte säker eftersom dom fanns när vi flyttade in för nåt år sen.

Så här ser den ut just nu, det växer ytterst lite i den jämfört med dom bredvid:

Bifogad fil  DSC02172.jpg ( 102.54k ) Antal nedladdningar: 44

Tack på förhand!

Hej!

Klematis vill inte ha rotkonkurans. Skuggväxter med stora rotsystem gör mer skada än nytta.
          Att Du klippt den hårdare har ingen betydelse. Har Du gett dina klematis gödning?

Lycka till.
          Finn.

CITAT (Maggan H @ 03-05-2008, 21:29) *
          Hej Finn!
          Jag har frösått Klematis Korean Beauty och undrar när man ska toppa? Vilken höjd? De är ännu bara några cm och har fått ca 3 bladpar.

Hej!

Låt dom bli två tre decimeter innan Du klipper dom.

Lycka till.
          Finn.

Citera
          kikalt
          Inlägg 04-05-2008, 16:55
          Länk hit: #167

Medlem

Tack för svaret!

Jag ska undersöka om just dom här växterna har stora rotsystem. Nä, hoppsan vi har ju inte gjort nånting, så gödning har dom inte fått. Dom två andra växer utav bara den i alla fall och ser jättebra ut! Förra året blev just den här deppiga näststörst, men kanske kan den ha ännu mer behov av gödsel också än dom andra om det finns mycket annat som växer och konkurrerar om näringen? När gödslar man klematis och vilket gödsel ska vi välja?

--------------------
          Uppsala, zon 3
          Trädgårdsblogg

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 05-05-2008, 06:30
          Länk hit: #168

Medlem

CITAT (kikalt @ 04-05-2008, 17:55) *
          Tack för svaret!

Jag ska undersöka om just dom här växterna har stora rotsystem. Nä, hoppsan vi har ju inte gjort nånting, så gödning har dom inte fått. Dom två andra växer utav bara den i alla fall och ser jättebra ut! Förra året blev just den här deppiga näststörst, men kanske kan den ha ännu mer behov av gödsel också än dom andra om det finns mycket annat som växer och konkurrerar om näringen? När gödslar man klematis och vilket gödsel ska vi välja?

Hej!

Jag gödslar storblommiga klematis enligt följande. Två nävar benmjöl och en liter hönsgödsel
          eller två liter kogödsel, mullas ner i jorden i periferin tidigt på våren till varje planta. Småblommiga
          hälften av denna ranson.

Lycka till
          Finn.

Citera
          kikalt
          Inlägg 05-05-2008, 07:38
          Länk hit: #169

Medlem

Tack snälla för hjälpen! smile.gif

--------------------
          Uppsala, zon 3
          Trädgårdsblogg

Citera
          malin72
          Inlägg 05-05-2008, 10:50
          Länk hit: #170

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

hej Finn!!
          jag har 2 frågor...den första jag satte ner en klematis av okänd sort (den är en frösådd) så vad det blir har jag ingen aning om...men den krukade jag i höstas och nu är den så här stor! kan jag flytta den nu? jag vill ju inte ha den i kruka utan det var ju bara för att se om den överlevde blush.gif
          Bifogad fil  maj11.jpg ( 73.01k ) Antal nedladdningar: 45

sen fick jag i höstas något som kallades för klematis buske.....vad kan det vara för något?? och den har överlevt men hur vill den stå, jag vill ju plantera ut den med
          Bifogad fil  maj10.jpg ( 99k ) Antal nedladdningar: 56
          så ser den ut nu

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 05-05-2008, 11:29
          Länk hit: #171

Medlem

CITAT (malin72 @ 05-05-2008, 11:50) *
          hej Finn!!
          jag har 2 frågor...den första jag satte ner en klematis av okänd sort (den är en frösådd) så vad det blir har jag ingen aning om...men den krukade jag i höstas och nu är den så här stor! kan jag flytta den nu? jag vill ju inte ha den i kruka utan det var ju bara för att se om den överlevde blush.gif
          Bifogad fil  maj11.jpg ( 73.01k ) Antal nedladdningar: 45

sen fick jag i höstas något som kallades för klematis buske.....vad kan det vara för något?? och den har överlevt men hur vill den stå, jag vill ju plantera ut den med
          Bifogad fil  maj10.jpg ( 99k ) Antal nedladdningar: 56
          så ser den ut nu

Hej!

Låt dom stå kvar i sina krukor. Jag planterar aldrig en frösådd i jorden innan den blommat.
          Man vet aldrig om den är värd att ha kvar.
          Vad Din klematisbuske är förslags sort klarar jag inte av att bestämma.
          Kom igen när den blommar.

Mvh.
          Finn.

Citera
          malin72
          Inlägg 05-05-2008, 12:10
          Länk hit: #172

Medlem

CITAT (Finn Klematis @ 05-05-2008, 12:29) *
          Hej!

Låt dom stå kvar i sina krukor. Jag planterar aldrig en frösådd i jorden innan den blommat.
          Man vet aldrig om den är värd att ha kvar.
          Vad Din klematisbuske är förslags sort klarar jag inte av att bestämma.
          Kom igen när den blommar.

Mvh.
          Finn.

ok tack så mycket...frösådden är från en vän med öppen trädgård och den var en planta redan förra året men hann aldrig blomma!
          och att det fanns busk klematis visste jag inte ens blush.gif men kan dom orka växa till sig om dom står kvar i den krukan du ser på bilden????

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.

min trädgårdsdröm

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 05-05-2008, 13:30
          Länk hit: #173

Medlem

CITAT (malin72 @ 05-05-2008, 13:10) *
          ok tack så mycket...frösådden är från en vän med öppen trädgård och den var en planta redan förra året men hann aldrig blomma!
          och att det fanns busk klematis visste jag inte ens blush.gif men kan dom orka växa till sig om dom står kvar i den krukan du ser på bilden????

Hej!

Det finns ingenting som hetter buskklematis. Men det finns klematis arter som har
          ett buskartat växtsätt. Dom finns i sektionerna, Recta och Tubulosa.
          Jag tror dom har större chans att överleva i kruka. Om Du tycker att krukan är
          förliten,plantera i större kruka.

Mvh.
          Finn.

Citera
          malin72
          Inlägg 05-05-2008, 13:32
          Länk hit: #174

Medlem

CITAT (Finn Klematis @ 05-05-2008, 14:30) *
          Hej!

Det finns ingenting som hetter buskklematis. Men det finns klematis arter som har
          ett buskartat växtsätt. Dom finns i sektionerna, Recta och Tubulosa.
          Jag tror dom har större chans att överleva i kruka. Om Du tycker att krukan är
          förliten,plantera i större kruka.

Mvh.
          Finn.

tack så mycket för dina svar...jag tror att dom får stå kvar i krukan så hinner jag kanske se i år vad det blir av dom smile.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

min trädgårdsdröm

Citera
          Flix
          Inlägg 07-05-2008, 18:27
          Länk hit: #175

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 15 544

Beskärning, -igen

För ett par veckor sen planterade jag Pink Fantasy och Warszawska Nike. Båda växer bra och har fått knoppar. Jag har läst lite här på forumet om beskärning men blir inte riktigt klok på om jag ska beskära dom eller inte. Vad anser du/ni? Om jag ska beskära, hur mycket ska jag ta? Dom är snart ca 1 m höga.

Citera
          fruberglund
          Inlägg 07-05-2008, 18:53
          Länk hit: #176

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Som jag förstått det så ska man alltid beskära vid nyplantering, vilken beskärningsgrupp klematisen än tillhör. Tyvärr är det ju tråkigt att beskära bort knoppar som man vet kommer blomma snart men det blir bättre i längden enligt de som vet. Man eftersträvar balans mellan rötterna som ska etablera sig och bladmassan ovan jord. Har man otur så kan inte rötterna förse bladmassan med den näring m.m. den behöver om bladmassan är för stor. Dessutom grenar sig ju klematisen mer och skjuter oftast även rotskott.

Vill man se hur klematisen ser ut så kan man kanske kompromissa och skära ner alla stänglar utom en, det skulle jag nog gjort.

Har lite svårt att förstå varför butikerna envisas med att sälja exemplar med knopp om man ändå måste beskära bort dem på en gång blink.gif wacko.gif

Jag har aldrig beskurit ner mina vid plantering och har blandat resultat...om det beror på det är dock svårt att säga. Kan ju ha med annat att göra också. I fortsättningen kommer jag göra det bara för att jag tror att det blir bättre resultat längre fram. Ju fler rankor desto tätare och finare klematis med fler blommor.

Redigerat av fruberglund: 07-05-2008, 18:54

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 07-05-2008, 19:17
          Länk hit: #177

Medlem

CITAT (Flix @ 07-05-2008, 19:27) *
          Beskärning, -igen

För ett par veckor sen planterade jag Pink Fantasy och Warszawska Nike. Båda växer bra och har fått knoppar. Jag har läst lite här på forumet om beskärning men blir inte riktigt klok på om jag ska beskära dom eller inte. Vad anser du/ni? Om jag ska beskära, hur mycket ska jag ta? Dom är snart ca 1 m höga.

Hej!

Du bör klippa Dina Klematis Ca. 50 Cm. över marken.
          Detta är nödvändigt för att få balans mellan rot och rankor.
          Saxen har inga ögon, den klipper lika bra, även om det
          finns knopp i rankorna.

Mvh.
          Finn.

Citera
          Dilidis
          Inlägg 08-05-2008, 19:01
          Länk hit: #178

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 3 139

Hej Finn!

Vilken fantastisk tråd detta är! och vilka underbara och förståeliga svar du ger!

Jag har 2 "korkade" frågor, som jag vore innerligt tacksam för. Jag har en klematis i kruka på balkongen, jag kommer inte ihåg vilken sort det är men jag har haft den där i ca 3 år. Den växer så det knakar och blommar varje år och varje sensommar/höst klipper jag ner den jäms med jorden.

Fråga 1: När jag läst på denna tråd tycker jag mig ha förstått att man skall beskära dem i maj, efter att den börjat växa - har jag förstått det rät?!?!? Min är kanske 50 cm hög nu (3 "stänglar" eller vad man säger). OM jag ska klippa ner den så förstår jag inte riktigt varför, är det månne för att den ska bli mer buskig? Kommer det blommor i år även om jag klipper ner den och i så fall hur mycket ska jag klippa ner den? Sorry att jag frågar du har säkert svarat på detta många gånger, det är bara jag som inte förstår.

Fråga 2: Varje år så växer den och blommar som bara den som sagt var.... till ca aug, då får den ohyra! Vet inte vad det är för ohyra men bladen blir torra/bruna/döda och efter ett tag blir det nästan som spindelväv på den. DÅ klipper jag bort allt ovanför jorden och tänker att nästa år ska jag gräva upp den för jag är så innerligt trött på denna ohyra (som tur är har det inte spritt sig till andra växter... änuu... det är väl en tidsfråga). Men så nästa vår, börjar den spira igen... och då har jag inte hjärta att gräva upp den. Den står i ett ganska varmt hörn men det är skugga delar av dagen också. Men jag tycker det är så konstigt att den verkar må så väldigt bra till ca augsti och DÅ är det kört! Har du någon aning om vad det kan vara och/eller hur jag kan motverka det... eller ska jag helt enkelt gräva upp och kasta den?

Innerligt tacksam om du kan hjälpa mig!

.. en okunnig Anna

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 11-05-2008, 13:52
          Länk hit: #179

Medlem

CITAT (Dilidis @ 08-05-2008, 20:01) *
          Hej Finn!

Vilken fantastisk tråd detta är! och vilka underbara och förståeliga svar du ger!

Jag har 2 "korkade" frågor, som jag vore innerligt tacksam för. Jag har en klematis i kruka på balkongen, jag kommer inte ihåg vilken sort det är men jag har haft den där i ca 3 år. Den växer så det knakar och blommar varje år och varje sensommar/höst klipper jag ner den jäms med jorden.

Fråga 1: När jag läst på denna tråd tycker jag mig ha förstått att man skall beskära dem i maj, efter att den börjat växa - har jag förstått det rät?!?!? Min är kanske 50 cm hög nu (3 "stänglar" eller vad man säger). OM jag ska klippa ner den så förstår jag inte riktigt varför, är det månne för att den ska bli mer buskig? Kommer det blommor i år även om jag klipper ner den och i så fall hur mycket ska jag klippa ner den? Sorry att jag frågar du har säkert svarat på detta många gånger, det är bara jag som inte förstår.

Fråga 2: Varje år så växer den och blommar som bara den som sagt var.... till ca aug, då får den ohyra! Vet inte vad det är för ohyra men bladen blir torra/bruna/döda och efter ett tag blir det nästan som spindelväv på den. DÅ klipper jag bort allt ovanför jorden och tänker att nästa år ska jag gräva upp den för jag är så innerligt trött på denna ohyra (som tur är har det inte spritt sig till andra växter... änuu... det är väl en tidsfråga). Men så nästa vår, börjar den spira igen... och då har jag inte hjärta att gräva upp den. Den står i ett ganska varmt hörn men det är skugga delar av dagen också. Men jag tycker det är så konstigt att den verkar må så väldigt bra till ca augsti och DÅ är det kört! Har du någon aning om vad det kan vara och/eller hur jag kan motverka det... eller ska jag helt enkelt gräva upp och kasta den?

Innerligt tacksam om du kan hjälpa mig!

.. en okunnig Anna

Hej Anna1

Jag tackar och tar emot berömmet som en katt som lapar grädde.

Fråga 1. Då Din klematis växer upp och blommar, är det tydligen
          en klippgrupp 1. Då gör Du helt rätt.

Fråga 2. Hur stor är krukan? Jag mistänker förliten kruka.

Mvh.
          Finn.

Citera
          cato
          Inlägg 13-05-2008, 21:30
          Länk hit: #180

Medlem
          Antal inlägg: 2 565
          Medlem nr: 6 734

Hej Finn!

Har kollat lite på den här tråden och hittat en hel del intressanta saker.
          Jag har dock lite funderingar angående klematisplantorna från Estland.
          Har ej lyckats se någonstans om du klipper ner dina småplantor under kruktiden.
          Mina har växt ganska bra nu och jag tror att jag kanske borde beskära den nu så att de förgrenar sig.
          Hur långt ner skall jag i såfall klippa av dem?

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera

15 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 10:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon