| |
|
  |
Klematis frågor |
|
|
|
|
14-05-2008, 08:26
|
Medlem
Antal inlägg: 1 302
Medlem nr: 12 804

|
CITAT (cato @ 13-05-2008, 22:30)  Hej Finn!
Har kollat lite på den här tråden och hittat en hel del intressanta saker. Jag har dock lite funderingar angående klematisplantorna från Estland. Har ej lyckats se någonstans om du klipper ner dina småplantor under kruktiden. Mina har växt ganska bra nu och jag tror att jag kanske borde beskära den nu så att de förgrenar sig. Hur långt ner skall jag i såfall klippa av dem? Hej! Att klippa ner dom nya plantorna,det första året är så naturligt för mig att jag har glömt at nämna det. Tack för påpekandet. Mvh. Finn.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-05-2008, 09:55
|

Medlem
Antal inlägg: 8
Medlem nr: 15 544

|
Beskärning, -igen För ett par veckor sen planterade jag Pink Fantasy och Warszawska Nike. Båda växer bra och har fått knoppar. Jag har läst lite här på forumet om beskärning men blir inte riktigt klok på om jag ska beskära dom eller inte. Vad anser du/ni? Om jag ska beskära, hur mycket ska jag ta? Dom är snart ca 1 m höga. CITAT (Finn Klematis @ 07-05-2008, 20:17)  Hej!
Du bör klippa Dina Klematis Ca. 50 Cm. över marken. Detta är nödvändigt för att få balans mellan rot och rankor. Saxen har inga ögon, den klipper lika bra, även om det finns knopp i rankorna.
Mvh. Finn. Hej, Klippte ner mina Klematis i förra veckan och dom mår så bra så Eftersom det varit rätt så kallt ett par nätter (bor i Stockholmsområdet) så undrar jag om jag bör täcka plantorna med något under natten? Eller klarar dom sig? Igår morse upptäckte jag nämligen ett par svarta blad på några av plantorna som jag misstänker beror på kylan. Mvh, Flix
|
|
|
|
|
|
|
|
14-05-2008, 11:36
|

Medlem
Antal inlägg: 626
Medlem nr: 8 383

|
Jag vill så gärna ha klematis i min trädgård men dom verkar inte trivas hos mig!  Planterade 5 st olika ifjol (varav en är egen frösådd) och endast två verkar ha överlevt. Det är den egna frösådda Korean Beauty och en "Clematis Viticella" (mer namn än så stod tyvärr inte på lappen som satt på växten) Jag undrar vilken klippgrupp Korean Beauty hör till?
|
|
|
|
|
|
|
|
14-05-2008, 13:00
|
Medlem

|
CITAT (Stussi @ 14-05-2008, 12:36)  Jag vill så gärna ha klematis i min trädgård men dom verkar inte trivas hos mig!  Planterade 5 st olika ifjol (varav en är egen frösådd) och endast två verkar ha överlevt. Det är den egna frösådda Korean Beauty och en "Clematis Viticella" (mer namn än så stod tyvärr inte på lappen som satt på växten) Jag undrar vilken klippgrupp Korean Beauty hör till? Hej ! Det är en Chiisanensis och tillhör klippgrupp 1. Mvh. Finn
|
|
|
|
|
|
|
|
15-05-2008, 08:52
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 16 102

|
Hej! Ny här på forumet och tycker mycket om clematis.. trevligt att jag hittade den här tråden!
Jag har en miss Batesman (bla) som är helt fantastisk.. växer och blommar rejält, den verkar trivas helt enkelt.
Nu ska jag ha en annan clematis vid en annan vägg, som vetter mot öst. jag vill gärna ha den högre än miss Batesman, och gärna med lite mindre blommor än den.. också vit (ej fyllda), eller möjligtvis ljusrosa. Något tips på sorter?
Att kunna klippa ner och slippa ris på vintern är inte en nackdel (men inte helt nödvändigt heller)
MVH Karin
|
|
|
|
|
|
|
|
15-05-2008, 09:34
|
Medlem

|
CITAT (lupulina @ 15-05-2008, 09:52)  Hej! Ny här på forumet och tycker mycket om clematis.. trevligt att jag hittade den här tråden!
Jag har en miss Batesman (bla) som är helt fantastisk.. växer och blommar rejält, den verkar trivas helt enkelt.
Nu ska jag ha en annan clematis vid en annan vägg, som vetter mot öst. jag vill gärna ha den högre än miss Batesman, och gärna med lite mindre blommor än den.. också vit (ej fyllda), eller möjligtvis ljusrosa. Något tips på sorter?
Att kunna klippa ner och slippa ris på vintern är inte en nackdel (men inte helt nödvändigt heller)
MVH Karin Hej! Huldine (Yldin) franskt flicknamn. Vita blommor 7-10 cm. mycket rikblommig, ca. 4 m.hög klippgrupp 3. Mvh. Finn.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-05-2008, 10:23
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 16 102

|
CITAT (Finn Klematis @ 15-05-2008, 10:34)  Hej!
Huldine (Yldin) franskt flicknamn. Vita blommor 7-10 cm. mycket rikblommig, ca. 4 m.hög klippgrupp 3.
Mvh. Finn. Tack för tipset. Den ser fin ut när jag tittar på bilder.. ska se om jag hittar den
|
|
|
|
|
|
|
|
15-05-2008, 20:47
|

Medlem
Antal inlägg: 192
Medlem nr: 11 377

|
Hej Finn!
Jag har en Pink Flamingo på min balkong i en stor träkruka, ca 70 cm djup och 45 cm bred och lång (krukan är fyrkantig, vet inte hur jag kan förklara det på annat vis : P).
Flamingon har stått i den krukan i ca ett år, och nu undrar jag om jag kan ge den en kompis i krukan, fick nämligen ett ex av Rouge Cardinal häromdagen, och det är det enda stället jag får plats med den.
Stör man Flamingon för mycket, eller går det att sätta ner en till klematis där?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-05-2008, 20:58
|
Medlem
Antal inlägg: 42
Medlem nr: 3 139

|
Hej Finn! Har inte haft tillgång till dator på några dagar, därför har jag inte hunnit tack dig tidigare... men stort tack nu  ... då ska jag fortsätt klippa som jag gör... Angående din nedanstående fråga... (jag kunde visst inte klippa in lika snyggt som du... men det röda har jag skrivit tidigare, och du har svarat med det lila). Krukan är 50 hög och 32 "per sida upptill" (den är fyrkantig). Jag kan inte ha en större kruka på min lilla balkong. Däremot har jag fler växter planterade i den krukan (framför Klematisen)... så det kan ju var så att det är för trångt. Men jag tycker det verkar så märkligt för den verkar så oerhört lycklig och det bara sprudlar om den... fram till ca aug. Jag tycker att det ser ut som att jag får typ "spinn" på den eftersom det blir nästan som spindelväv på den i slutet (när den nästan är helt vissen/trött), men du tror alltså att det inte är ohyra utan kan bero på för liten kruka? Ännu en gång stort tack för alla fantasiska svar på denna tråd!! /Anna Fråga 2: Varje år så växer den och blommar som bara den som sagt var.... till ca aug, då får den ohyra! Vet inte vad det är för ohyra men bladen blir torra/bruna/döda och efter ett tag blir det nästan som spindelväv på den. DÅ klipper jag bort allt ovanför jorden och tänker att nästa år ska jag gräva upp den för jag är så innerligt trött på denna ohyra (som tur är har det inte spritt sig till andra växter... änuu... det är väl en tidsfråga). Men så nästa vår, börjar den spira igen... och då har jag inte hjärta att gräva upp den. Den står i ett ganska varmt hörn men det är skugga delar av dagen också. Men jag tycker det är så konstigt att den verkar må så väldigt bra till ca augsti och DÅ är det kört! Har du någon aning om vad det kan vara och/eller hur jag kan motverka det... eller ska jag helt enkelt gräva upp och kasta den?Fråga 2. Hur stor är krukan? Jag mistänker förliten kruka.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2008, 16:43
|
Medlem

|
CITAT (Dilidis @ 15-05-2008, 21:58)  Hej Finn! Har inte haft tillgång till dator på några dagar, därför har jag inte hunnit tack dig tidigare... men stort tack nu  ... då ska jag fortsätt klippa som jag gör... Angående din nedanstående fråga... (jag kunde visst inte klippa in lika snyggt som du... men det röda har jag skrivit tidigare, och du har svarat med det lila). Krukan är 50 hög och 32 "per sida upptill" (den är fyrkantig). Jag kan inte ha en större kruka på min lilla balkong. Däremot har jag fler växter planterade i den krukan (framför Klematisen)... så det kan ju var så att det är för trångt. Men jag tycker det verkar så märkligt för den verkar så oerhört lycklig och det bara sprudlar om den... fram till ca aug. Jag tycker att det ser ut som att jag får typ "spinn" på den eftersom det blir nästan som spindelväv på den i slutet (när den nästan är helt vissen/trött), men du tror alltså att det inte är ohyra utan kan bero på för liten kruka? Ännu en gång stort tack för alla fantasiska svar på denna tråd!! /Anna Fråga 2: Varje år så växer den och blommar som bara den som sagt var.... till ca aug, då får den ohyra! Vet inte vad det är för ohyra men bladen blir torra/bruna/döda och efter ett tag blir det nästan som spindelväv på den. DÅ klipper jag bort allt ovanför jorden och tänker att nästa år ska jag gräva upp den för jag är så innerligt trött på denna ohyra (som tur är har det inte spritt sig till andra växter... änuu... det är väl en tidsfråga). Men så nästa vår, börjar den spira igen... och då har jag inte hjärta att gräva upp den. Den står i ett ganska varmt hörn men det är skugga delar av dagen också. Men jag tycker det är så konstigt att den verkar må så väldigt bra till ca augsti och DÅ är det kört! Har du någon aning om vad det kan vara och/eller hur jag kan motverka det... eller ska jag helt enkelt gräva upp och kasta den?Fråga 2. Hur stor är krukan? Jag mistänker förliten kruka.Hej! Krukan är i minsta laget. Börja med att ta bort dom blommor som finns i krukan. Se till att gödsla ordentligt. En kraftig planta klarar ohyra bättre. Det kan vara Rött Spinn som Du har på Din klematis. Mvh. Finn
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2008, 23:12
|

Medlem
Antal inlägg: 1 228
Medlem nr: 5 153

|
Jag impulsköpte en 'Veronica's Choice' förra året och planterade den mot ett plank där den har sol fram till ca kl 11 på dagen. Den verkar ha frusit ner helt men nu kommer skott nerifrån. Ska man alls räkna med att kunna få en första blomning på fjolårsskotten strax norr om Stockholm? Får den för lite sol där den står? Något annat jag borde tänka på?
Det står en annan klematis bredvid men den tillhör nog det mera okänsliga slaget.
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-05-2008, 06:25
|
Medlem

|
CITAT (Ingrid Zon3 @ 19-05-2008, 00:12)  Jag impulsköpte en 'Veronica's Choice' förra året och planterade den mot ett plank där den har sol fram till ca kl 11 på dagen. Den verkar ha frusit ner helt men nu kommer skott nerifrån. Ska man alls räkna med att kunna få en första blomning på fjolårsskotten strax norr om Stockholm? Får den för lite sol där den står? Något annat jag borde tänka på?
Det står en annan klematis bredvid men den tillhör nog det mera okänsliga slaget. Hej! Utan täckning med säckväv eller bubbelplast,skall Du inte räkna med någon blomning på flerårsved. Klippgrupp 3 är säkrare val. Mvh. Finn
|
|
|
|
|
|
|
|
19-05-2008, 06:31
|

Medlem

|
När på hösten/vintern ska man täcka?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-05-2008, 08:24
|
Medlem

|
CITAT (Ingrid Zon3 @ 19-05-2008, 07:31)  När på hösten/vintern ska man täcka? Hej! Det här kan bli ganska arbetsamt. Januari Februari kan Du ha Helt täckt. När det sedan i Mars,om det är plusgrader, kan Du ta bort täckningen på dagarna. Du måste täcka på nätterna så länge det är minusgrader. Jag tycker inte det är värt arbetet. Mvh. Finn
|
|
|
|
|
|
|
|
19-05-2008, 16:23
|

Medlem

|
Tack Finn! Svårt beslut, de fyllda blommorna är ju så vackra. Men jag kanske ska gräva upp plantan och ge den till släktingarna i Irland, så får de njuta av den i stället...  Eller fröjdas åt de enkla. MVH /Ingrid
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-05-2008, 21:32
|

Medlem

|
Jag har en sorts klematis som verkar fröså sig (blålila hängande blommor i juli och tills frosten kommer, kronbladen är lite vridna, "alla" grannarna har den och utmed garaget växer den i springan mellan asfalten och grunden!). En av mina (som står i jord  ) växer på ett numera avigt ställe och jag tänkte gräva upp den och ge bort. När är bästa tiden och hur djupt ska man tro att man behöver gräva? Eller är det bättre att ta sticklingar?
Redigerat av Ingrid Zon3: 21-05-2008, 21:33
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-05-2008, 06:53
|
Medlem

|
CITAT (Ingrid Zon3 @ 21-05-2008, 22:32)  Jag har en sorts klematis som verkar fröså sig (blålila hängande blommor i juli och tills frosten kommer, kronbladen är lite vridna, "alla" grannarna har den och utmed garaget växer den i springan mellan asfalten och grunden!). En av mina (som står i jord  ) växer på ett numera avigt ställe och jag tänkte gräva upp den och ge bort. När är bästa tiden och hur djupt ska man tro att man behöver gräva? Eller är det bättre att ta sticklingar? Hej! Du har en Viticella, den rena arten. Ingen hybrid. Bästa tiden för plantering, September. När den frösår sig så lätt,behöver Du inte ta sticklingar. Mvh Finn
|
|
|
|
|
|
|
|
23-05-2008, 07:44
|

Medlem
Antal inlägg: 272
Medlem nr: 5 519

|
Jag har en alpklematis, som jag planterade förra våren. Hela sommaren växte den på bra (flera meter) och allt var frid och fröjd. Täckte rötterna med löv sent på hösten och lättare på lövhögen när det blev varmare i mars. Och då hade det börjat komma lite bladknoppar redan. Men sen... *snyft* det finns bara blommor och blad högst upp på plantan. Det är en förgrening längst ner på plantan och bara högst upp på den andra förgreningen finns det då blommor och blad. Såg att det började komma blad i resten av plantan tidigt i vår men de frös väl ner?? Är det bara att klippa bort allt där det inte finns liv? Och den grenen där det finns liv är kal halvvägs, hur får jag den fin och frodig igen? Klippa ner brutalt? När?  Jag som tyckte att den täckte spaljén bra nu. Ska inte alpklematis klara lite kyla? Eller vad kan ha hänt annars? Kan jag på nåt vis se ifall de grenar ändå lever, eller är det kört? Hjälp!
|
|
|
|
|
|
|
|
23-05-2008, 14:48
|

Medlem
Antal inlägg: 1 593
Medlem nr: 6 685

|
Har lite olika sorters klematis, eller hade i alla fall köpt i fjol. Nu undrar jag finns det fortfarande hopp om att de kan komma eller är det kört om de inte visat något livtecken än. Endast 3 växer (silmakiwi, purpurea plena elegans och en jag tappat bort namnet på)
De jag fortfarande väntar på är: Romantica, Pulma Päevi, Risimägi och en jag har tappat bort namnet på.
Fick även en från aller trädgårdstidning när jag började prenumerera, men den ser stendöd ut.
Redigerat av Elisabeth P: 23-05-2008, 14:57
--------------------
Elisabeth / Lisa:)
Boråstrakten zon 4-5
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|