Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

15 sidor V  « < 9 10 11 12 13 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klematis frågor
          Finn Klematis
          Inlägg 24-05-2008, 18:58
          Länk hit: #201

Medlem
          Antal inlägg: 1 302
          Medlem nr: 12 804

CITAT (Aries @ 23-05-2008, 08:44) *
          Jag har en alpklematis, som jag planterade förra våren. Hela sommaren växte den på bra (flera meter) och allt var frid och fröjd. Täckte rötterna med löv sent på hösten och lättare på lövhögen när det blev varmare i mars. Och då hade det börjat komma lite bladknoppar redan.
          Men sen... *snyft* det finns bara blommor och blad högst upp på plantan. Det är en förgrening längst ner på plantan och bara högst upp på den andra förgreningen finns det då blommor och blad. Såg att det började komma blad i resten av plantan tidigt i vår men de frös väl ner?? Är det bara att klippa bort allt där det inte finns liv?
          Och den grenen där det finns liv är kal halvvägs, hur får jag den fin och frodig igen? Klippa ner brutalt? När?
          crying.gif Jag som tyckte att den täckte spaljén bra nu. Ska inte alpklematis klara lite kyla? Eller vad kan ha hänt annars? Kan jag på nåt vis se ifall de grenar ändå lever, eller är det kört? Hjälp!

Hej!

Klipp ner den i slutet av Juni 20 cm över marken.
          Den tål frost.

Mvh.
          Finn.

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 24-05-2008, 19:05
          Länk hit: #202

Medlem

[quote name='Elisabeth P' date='23-05-2008, 15:48' post='845766']
          Har lite olika sorters klematis, eller hade i alla fall köpt i fjol. Nu undrar jag finns det fortfarande hopp om att de kan komma eller är det kört om de inte visat något livtecken än.
          Endast 3 växer (silmakiwi, purpurea plena elegans och en jag tappat bort namnet på)

De jag fortfarande väntar på är: Romantica, Pulma Päevi, Risimägi och en jag har tappat bort namnet på.

Fick även en från aller trädgårdstidning när jag började prenumerera, men den ser stendöd ut.
          [/
          Hej!

Ge inte upp Hoppet dom kan komma. Det är tydligen klematis från Kivistik.
          Jag brukar få en del svinn på klematis från dom.

Mvh.
          Finn.

Citera
          Elisabeth P
          Inlägg 24-05-2008, 19:44
          Länk hit: #203

Medlem
          Antal inlägg: 1 593
          Medlem nr: 6 685

Stämmer att jag köpte från Kivistik i fjol. Men jag väntar och hoppas ett tag till.

--------------------
          Elisabeth / Lisa:)

Boråstrakten zon 4-5

Citera
          Bee
          Inlägg 25-05-2008, 21:47
          Länk hit: #204

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Hej Finn! Måste bara berätta: För många år sen hade vi Jackmaani-klematis vid förrådsväggen. Dom fanns på plats när vi flyttade in på 80-talet. Det var bara morgon/förmiddagssol där så det blev stora blåa blommor. Tyvärr vanvårdade jag mina växter under många år så dom försvann. År 2000 planterade jag både rosenkvitten och en buskpion på stället klematisen (och tidigare även rosor) stått. Ja, det var ett feltänk men dom tycks trivas tillsammans. Det är ett väldigt litet utrymme.
          Förra året trodde jag att det var ogräs jag höll på att dra upp men det såg ut som klematis! Det fick vara kvar men blev inget mer än en liiiten ranka. I år har två små rangliga rankor dykt upp!
          Kan dom överleva så länge i jorden utan någon som helst skötsel? De gamla försvann någon gång på 90-talet. Skall jag ta på metallbrynja och ta mig in under rosenkvitten och gräva upp rankorna och sätta någon annanstans? (Rosenkvitten har värre taggar än rosorna; jag satte dit busken för att de bollspelande ungarna på gatan skulle lämna min rabatt ifred.)

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Aries
          Inlägg 26-05-2008, 05:34
          Länk hit: #205

Medlem
          Antal inlägg: 272
          Medlem nr: 5 519

Tack för svaret Finn! Får klippa alpklematisen då. Hoppas den blir finare de kommande åren.

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 26-05-2008, 07:33
          Länk hit: #206

Medlem

CITAT (Bee @ 25-05-2008, 22:47) *
          Hej Finn! Måste bara berätta: För många år sen hade vi Jackmaani-klematis vid förrådsväggen. Dom fanns på plats när vi flyttade in på 80-talet. Det var bara morgon/förmiddagssol där så det blev stora blåa blommor. Tyvärr vanvårdade jag mina växter under många år så dom försvann. År 2000 planterade jag både rosenkvitten och en buskpion på stället klematisen (och tidigare även rosor) stått. Ja, det var ett feltänk men dom tycks trivas tillsammans. Det är ett väldigt litet utrymme.
          Förra året trodde jag att det var ogräs jag höll på att dra upp men det såg ut som klematis! Det fick vara kvar men blev inget mer än en liiiten ranka. I år har två små rangliga rankor dykt upp!
          Kan dom överleva så länge i jorden utan någon som helst skötsel? De gamla försvann någon gång på 90-talet. Skall jag ta på metallbrynja och ta mig in under rosenkvitten och gräva upp rankorna och sätta någon annanstans? (Rosenkvitten har värre taggar än rosorna; jag satte dit busken för att de bollspelande ungarna på gatan skulle lämna min rabatt ifred.)

Hej!

Svaret är ja. Jag har haft klematis som har kommit efter 5 år.
          Du kan plantera om dom eller låta dom växa på plats.

Lycka till.
          Finn

Citera
          mollys_matte
          Inlägg 28-05-2008, 14:56
          Länk hit: #207

Medlem
          Antal inlägg: 381
          Medlem nr: 4 843

jag har en stackars Princess Diana i en stor kruka. Den började komma riktigt bra när jag satte den, men sen såg jag att det långa skottet den fått typ dött, men det kom flera mindre skott nerifrån.
          Nu har de också blivit brun/svarta.
          Är de världigt frostkänsliga, eller står de kanske för soligt?
          Ingen av mina andra klematis ser ut så, och jag har en till som bor i kruka.

Tycker den är så himla fin så vill ju inte att den ska dö.
          Just nu har jag ställt den på ett bord, för någon pratade om markfrost, att växterna klarar sig bättre om de står lite högre, men den har som sagt blivit ledsen ändå.
          Borde jag täcka den med fiberduk, eller ska jag rentav ställa den i miniväxthuset, men där blir det ju tokvarmt?!

--------------------
          www.guppys.se
          Svenska GuppySällskapet
          Forum-Nybörjarinfo-Genetik

Citera
          Bettis
          Inlägg 28-05-2008, 16:01
          Länk hit: #208

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Nu har jag läst igenom hela tråden sweatingbullets.gif sweatingbullets.gif oj så mycket jag fick lära mig, Finn du är allt en klippa. Jag köpte en klematis förra året och slängde ner den i en grop -fear-.gif , i år köpte jag en till som jag inte ens har fått ner i backen whist.gif , har inte klippt ner den gamla, vilket jag inte visste att man skulle göra, men tack Finn nu ska jag ut och gräva, vattna och klippa + titta vad dom heter blush.gif

--------------------

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 28-05-2008, 17:42
          Länk hit: #209

Medlem

CITAT (mollys_matte @ 28-05-2008, 15:56) *
          jag har en stackars Princess Diana i en stor kruka. Den började komma riktigt bra när jag satte den, men sen såg jag att det långa skottet den fått typ dött, men det kom flera mindre skott nerifrån.
          Nu har de också blivit brun/svarta.
          Är de världigt frostkänsliga, eller står de kanske för soligt?
          Ingen av mina andra klematis ser ut så, och jag har en till som bor i kruka.

Tycker den är så himla fin så vill ju inte att den ska dö.
          Just nu har jag ställt den på ett bord, för någon pratade om markfrost, att växterna klarar sig bättre om de står lite högre, men den har som sagt blivit ledsen ändå.
          Borde jag täcka den med fiberduk, eller ska jag rentav ställa den i miniväxthuset, men där blir det ju tokvarmt?!

Hej!

Princess Diana är en Texansis hybrid. Den kan inte få för mycket sol.
          Den är frostkänslig och vill inte stå i blåst. Är det frost bör den komma
          igen.

Lycka till.
          Finn.

Citera
          Bettis
          Inlägg 28-05-2008, 18:19
          Länk hit: #210

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Jaha nu har jag varit ute och tittat vad mina klematis heter, den som inte är planterad är en Warszawska Nike, den som är inne i ogräset heter "patens Group" Piilu, älskar klematis men vet inget om dom, jag vill gärna ha dom klättrandes på staketet så kanske det blommar fint. Hur sköter jag dessa, ska dom nu klippas, den i ogräset har fina knoppar. Som sagt vet inget om dessa, men det var fin bild på dom whist.gif Vet inte hur detta blir har fått ändra storlekarna på bilderna hela tiden.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  klem1.jpg ( 363.12k ) Antal nedladdningar: 31
          Bifogad fil  klem3.jpg ( 221.54k ) Antal nedladdningar: 24
          Bifogad fil  blommor_002.JPG ( 327.87k ) Antal nedladdningar: 36

--------------------

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 28-05-2008, 20:38
          Länk hit: #211

Medlem

CITAT (Bettis @ 28-05-2008, 19:19) *
          Jaha nu har jag varit ute och tittat vad mina klematis heter, den som inte är planterad är en Warszawska Nike, den som är inne i ogräset heter "patens Group" Piilu, älskar klematis men vet inget om dom, jag vill gärna ha dom klättrandes på staketet så kanske det blommar fint. Hur sköter jag dessa, ska dom nu klippas, den i ogräset har fina knoppar. Som sagt vet inget om dessa, men det var fin bild på dom whist.gif Vet inte hur detta blir har fått ändra storlekarna på bilderna hela tiden.

Hej!

Piilu är klippgrupp 2. Blommar på både ett- och flerårsved. Du kommer att få fyllda blommor
          från flerårsveden. Tur att Du inte klippte den.
          Warszavska Nike är en klippgrupp 3. Blommar på årsved.

Mvh.
          Finn

Citera
          mollys_matte
          Inlägg 28-05-2008, 21:59
          Länk hit: #212

Medlem
          Antal inlägg: 381
          Medlem nr: 4 843

CITAT (Finn Klematis @ 28-05-2008, 18:42) *
          Hej!

Princess Diana är en Texansis hybrid. Den kan inte få för mycket sol.
          Den är frostkänslig och vill inte stå i blåst. Är det frost bör den komma
          igen.

Lycka till.
          Finn.

Det har nog varit lite frost då skulle jag tro, och ganska blåsigt ett par dagar.
          Ska försöka ställa den mer skyddat!

Tack så hemskt mycket för hjälpen Finn!!!!

--------------------
          www.guppys.se
          Svenska GuppySällskapet
          Forum-Nybörjarinfo-Genetik

Citera
          Elisabeth P
          Inlägg 30-05-2008, 19:49
          Länk hit: #213

Medlem

Nu verkar det faktiskt som om Risimägi och den jag har tappat bort namnet på kommer igång smile.gif . Vilken tur att jag väntade och inte rev för mycket just där.

Däremot inser jag att jag troligtvis skulle ha klippt min purprea plena elegans vid något tillfälle. Den kommer ju, men den börjar men ca 40 cm gammal torr kvist innan det grönskar sad.gif .

--------------------

Boråstrakten zon 4-5

Citera
          Elisabeth P
          Inlägg 01-06-2008, 16:20
          Länk hit: #214

Medlem

Funderar lite på att flytta någon av mina klematisar. Som det är nu har jag satt dem alla i skuggan för att jag var rädd att bränna dem. Inser givetvis att det inte är någon hit att flytta just nu, när det är över 30 grader.

Är det någon av följande som älskar sol mer än någon annan?
          Purpurea plena elegans
          Ristimägi
          silmakiwi
          blonde

--------------------

Boråstrakten zon 4-5

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 02-06-2008, 07:50
          Länk hit: #215

Medlem

CITAT (Elisabeth P @ 01-06-2008, 17:20) *
          Funderar lite på att flytta någon av mina klematisar. Som det är nu har jag satt dem alla i skuggan för att jag var rädd att bränna dem. Inser givetvis att det inte är någon hit att flytta just nu, när det är över 30 grader.

Är det någon av följande som älskar sol mer än någon annan?
          Purpurea plena elegans
          Ristimägi
          silmakiwi
          blonde

Hej!

Alla är likvärdiga när det gäller sol. Purpurea Plena Elegans är den bästa för skugga.

Mvh.
          Finn.

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 03-06-2008, 07:45
          Länk hit: #216

Medlem

HejJ

Den här tråden börjar att bli ohanterbar. Svårt att hitta svaren på frågorna.
          Jag har skrivit till forumansvariga,men dom verkar vara helt negativa till att
          göra något. Lösningen skulle vara en egen avdelning för Clematis. Ni som
          tycker att det behövs en egen avdelning,Clematis och Klätterväxter, kontkta
          forumsansvariga. Som det är kan det inte fortsätta, det blir svårare att hitta
          för varje dag. Blir det ingen ändring, får jag sluta med att ge svar på Era Frågor.
          Mvh.
          Finn.

Citera
          Surfinian
          Inlägg 08-06-2008, 21:33
          Länk hit: #217

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 13 068

Vilken intressant tråd. Har skaffat min första Clematis i år. Tänkte prova att se om det fungerar att ha den på balkongen. Och om den har någon chans att överleva vintern. Den heter Rebecca och är jättevacker. Vill gärna ha expertråd om den.

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 09-06-2008, 09:52
          Länk hit: #218

Medlem

CITAT (Surfinian @ 08-06-2008, 22:33) *
          Vilken intressant tråd. Har skaffat min första Clematis i år. Tänkte prova att se om det fungerar att ha den på balkongen. Och om den har någon chans att överleva vintern. Den heter Rebecca och är jättevacker. Vill gärna ha expertråd om den.

Hej!

Clematis Rebecca. Ny,röd, Evison,England 2007. Klippgrupp 2.
          Jag har ingen egen erfarenhet av den.
          Du kan nog övervintra den i en stor isolerad kruka.
          Låt den inte bli för hög i år. Klipp av blommorna när dom börjar att
          vissna.
          Du kan öven övergödsla den och låta den blomma rikligt i år.
          Då kommer den troligtvis att dö under vintern. Men då har Du
          haft glädje av den i år.

Mvh.
          Finn.

Citera
          Summer Snow
          Inlägg 09-06-2008, 15:52
          Länk hit: #219

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 7 237

Hej Finn!
          Idag upptäckte jag den här suveräna "tråden". Tack för att du ställer upp och svarar på frågor!
          Jag har inte haft tid att läsa allt som redan har skrivits, ska göra det någon regnig dag.

Jag har, som så många andra, impulsköpt några klematisar. Tycker att det inte finns så mycket att läsa om just dessa:

*Mrs Robert Brydon *Eriostemon *Durandii

1 Är de ovanliga?

2 Är de svårare att sköta och är det risk att de inte klarar vintern i z 5?

3 Hur beskär jag dem?

4 Är alla tre klematisar som inte klättrar? Ska jag isf binda upp dem?

Jag har inte sparat lapparna som följde med vid köpet... dumt...

/Eva

Citera
          Fjärilen
          Inlägg 09-06-2008, 17:23
          Länk hit: #220

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 10 552

Hej Finn eller någon annan som vill/kan svara!

Jag har en Kronklematis som jag undrar om hur och när jag ska beskära. Jag planterade den förra våren och tog sig bra. I år är det lite blad nertill och rätt mycket blad upptill och nästan helt kal på mitten, rätt så tråkig alltså. Men den blommade bra upptill. Tacksam för svar!

Mvh Fjärilen

--------------------
          Om du vattnar den och den dör, då är det en planta. Om du drar upp den och den kommer tillbaka så är det ogräs.

Källa: Gallagh

Citera

15 sidor V  « < 9 10 11 12 13 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 23:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon