| |
|
  |
Klematis frågor |
|
|
|
|
06-07-2008, 08:16
|
Medlem
Antal inlägg: 1 302
Medlem nr: 12 804

|
CITAT (ninah @ 04-07-2008, 14:41)  Tack Finn! Men Blekitny Aniol har jag kvar etiketten till o den tycker jag stämmer med hur blommorna ser ut. Kan det vara kalken som påverkar tror du? Har för mig att jag hört att den kallats nåt med ängel också. Var ute o kollade igen, på bilden har den fyra kronblad men på min varierar det mellan fyra o sex. Undrar om inte fruberglund menade vad jag skrivit i tråden eller albumet om Tage Lundell?
Än en gång, tack för hjälpen, ska ändra i albumtexterna Nina Hej! Jag tycker inte att fotot stämmer med Blekidny Aniol, men jag kan ha fel. Jag vet mycket väl hur den ser ut. Jag får väl titta på den där den växer. Den säljes också under namnet Blue Angel. Jag har den i min trädgård. Du är välkommen. Mvh. Finn
|
|
|
|
|
|
|
|
06-07-2008, 09:43
|
Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 15 890

|
CITAT (Finn Klematis @ 05-07-2008, 19:26)  Hej !
Du har helt rätt,det är ingen Piilu. Troligen en Viticella. Då är det klippgrupp 3. Men vilken,det klarar jag inte. Återkom gärna med fler bilder och med uppgifter om blommorns storlek.
Mvh. Finn Tack Finn för att du hjälper mig! Blommorna är ca 10 cm i diameter. Kronbladen är ihoprullade i knoppen och rullas ut när blomman slår ut. Se bilden nedan för hur den ser ut i några olika stadier. Jag har försökt googla efter bilder på internet och tycker att "Dorothy Walton" är rätt lik min, t ex på denna bild: Vad tror du om det? Jag har min clematis på en balkong, hoppas att den passar för det, vilken sort den än är! Än en gång, tack för hjälpen!
Redigerat av stinafina: 06-07-2008, 09:45
|
|
|
|
|
|
|
|
06-07-2008, 10:04
|

Medlem
Antal inlägg: 55
Medlem nr: 15 284

|
Tack, jag drabbar er nån dag i veckan som kommer. När vädret inte är vått! mvh Nina
--------------------
NinaVästerplana
|
|
|
|
|
|
|
|
06-07-2008, 13:17
|
Medlem

|
CITAT (stinafina @ 06-07-2008, 10:43)  Tack Finn för att du hjälper mig! Blommorna är ca 10 cm i diameter. Kronbladen är ihoprullade i knoppen och rullas ut när blomman slår ut. Se bilden nedan för hur den ser ut i några olika stadier. Jag har försökt googla efter bilder på internet och tycker att "Dorothy Walton" är rätt lik min, t ex på denna bild: Vad tror du om det? Jag har min clematis på en balkong, hoppas att den passar för det, vilken sort den än är! Än en gång, tack för hjälpen! Hej! Det är helt klart det inte Dorothy Walton, som egentlige heter Bagatell,. Kanske är det Margaret Hunt, men jag är mycket osäker. Var har Du köpt den? Hur hög är den?
|
|
|
|
|
|
|
|
06-07-2008, 13:36
|
Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 15 890

|
CITAT (Finn Klematis @ 06-07-2008, 14:17)  Hej!
Det är helt klart det inte Dorothy Walton, som egentlige heter Bagatell,. Kanske är det Margaret Hunt, men jag är mycket osäker. Var har Du köpt den? Hur hög är den? Nähä, inte det... Den är köpt på Blomsterlandet i Nacka för ca två månader sedan och är nu en knapp meter hög. Den blommar bara på övre halvan, men det är väl det vanliga när det gäller Clematis. EDIT: Jag googlade på Margaret Hunt, men tycker att min är mer lila och har mer avlånga blad än den, fast det kanske kan variera?
Redigerat av stinafina: 06-07-2008, 13:43
|
|
|
|
|
|
|
|
07-07-2008, 11:17
|
Medlem
Antal inlägg: 36
Medlem nr: 17 260

|
Kan jag flytta min Clematis Recta? ag köpte två clematis recta för två år sedan. Den ena är fantastisk - kraftig och med massor av ljuvliga blommor. Den andra står lite sämre till (uppenbarligen). Den är betydligt tanigare. Jag vill ge den en juste chans och planerar att flytta den senare i höst. Vad tror ni? Låter det sig göras utan att jag riskerar livet på plantan? Sommarhälsningar Racemosa
|
|
|
|
|
|
|
|
08-07-2008, 23:33
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
CITAT (Finn Klematis @ 12-10-2007, 14:39)  Hej !
Klematis Pixie. Städsegrön , icke vinterhärdig. Kan stå utomhus på sommaren . ljust och svalt på vintern.
Mvh. finn. Går tillbaka till en gammal fråga Finn. Var på plantskola idag och hittade den här underbara klematisen. Det stod inget om zoner eller egentligen inte mycket alls på skylten men bladen var så fräna så jag köpte den. Tråkigt att nu läsa att den inte tål att stå ute eftersom jag frågade hon i plantskolan och hon sa att den skulle klara zon 3. Är en bit att åka så jag åker nog inte tillbaka med den men det är ju konstigt att de säljer den nu om den blommar i april-maj. Måste ju bli många som blir besvikna när de dör i vinter om de inte gör som jag och läser lite om den först. Har inget uterum så hur gör jag nu. Jag kan ställa den i garaget frostfritt i vinter men har inget lyse där, lysrör har jag om det behövs men det kanske inte duger? När ska jag i så fall ta fram den? Jag menar jag kan ju inte ställa ut den i april-maj för då är det ju fortfarande kanske kallt ute och då lär jag ju aldrig få nåt nöje av blomningen. Det här blev ett dilemma....
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
|
|
|
14-07-2008, 12:10
|
Medlem

|
CITAT (Racemosa @ 07-07-2008, 12:17)  Kan jag flytta min Clematis Recta? ag köpte två clematis recta för två år sedan. Den ena är fantastisk - kraftig och med massor av ljuvliga blommor. Den andra står lite sämre till (uppenbarligen). Den är betydligt tanigare. Jag vill ge den en juste chans och planerar att flytta den senare i höst. Vad tror ni? Låter det sig göras utan att jag riskerar livet på plantan? Sommarhälsningar Racemosa Hej! Inga problem,det är bara att ta fram spaden. Mvh. Finn
|
|
|
|
|
|
|
|
14-07-2008, 17:16
|

Medlem
Antal inlägg: 2 662
Medlem nr: 7 292

|
Ursäkta en förmodligen urkorkad fråga När Klematisen har blommat ut så finns det som en liten tofs kvar där blomman satt, är det frön däri eller bara en fortsatt dekoration? Jag VET, frågan är urbota korkad, men jag vill gärna veta, om det inte är frön, hur förökar man dom?
--------------------
Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-07-2008, 19:21
|

Medlem

|
CITAT (Pia L @ 14-07-2008, 18:16)  Ursäkta en förmodligen urkorkad fråga När Klematisen har blommat ut så finns det som en liten tofs kvar där blomman satt, är det frön däri eller bara en fortsatt dekoration? Jag VET, frågan är urbota korkad, men jag vill gärna veta, om det inte är frön, hur förökar man dom? Ingen dum fråga alls! Vet man inte så ska man ju fråga, annars får man inte veta Det är fröställningar och hos vissa sorter t.ex. gullklematisen "Golden Tiara" är de även väldigt dekorativa vintertid, se bara här
Image_goldentiara3.jpg ( 43.82k )
Antal nedladdningar: 31
Image_goldentiara4.JPG ( 35.72k )
Antal nedladdningar: 31[
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
|
|
|
14-07-2008, 22:17
|

Medlem
Antal inlägg: 2 662
Medlem nr: 7 292

|
Tack för svaret Får jag då ställa en minst lika dum följdfråga? HUR beter man sig med fröställningarna för att få lite fler Klematisar?
--------------------
Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-07-2008, 09:38
|

Medlem

|
Varje sån där "tofs" är ett frö med svans. Det är alltså massor med frön på mina bilder. Tror de behöver en köldperiod efter sådd men det där kan andra bättre. Tror det är enklare med avläggare, har för mig att det tar minst 1 år innan man kan plantera ut en sådd klematis.
Lycka till!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-07-2008, 11:56
|
Medlem
Antal inlägg: 270
Medlem nr: 2 446

|
Hej,
Jag har en rhododendronrabatt där vissa utan rhoddarna är lite glesa. Funderar på att plantera clematis som kan fylla ut lite. Antar att det inte borde vara en för hög ("lång") sort så den trasslar in sig för mycket i rhoddarna. Man ska väl kunna beskära clematisen smidigt?!
Jag undrar om du har förslag på vilken/vilka sorter jag ska samplantera isf. Detta är altså en rabatt med enar och rhoddar, surt mao. Det är sol först frammåt sen eftermiddag/kväll, på vintrarna når inte solen fram dit. Jag bor i zon 5 och vil gärna ha något som inte blommar samtidigt som rhoddarna maj/juni utan juli-september.
Hur råder du mig att göra?!
// V
|
|
|
|
|
|
|
|
16-07-2008, 17:32
|
Medlem

|
CITAT (Victoria @ 16-07-2008, 12:56)  Hej,
Jag har en rhododendronrabatt där vissa utan rhoddarna är lite glesa. Funderar på att plantera clematis som kan fylla ut lite. Antar att det inte borde vara en för hög ("lång") sort så den trasslar in sig för mycket i rhoddarna. Man ska väl kunna beskära clematisen smidigt?!
Jag undrar om du har förslag på vilken/vilka sorter jag ska samplantera isf. Detta är altså en rabatt med enar och rhoddar, surt mao. Det är sol först frammåt sen eftermiddag/kväll, på vintrarna når inte solen fram dit. Jag bor i zon 5 och vil gärna ha något som inte blommar samtidigt som rhoddarna maj/juni utan juli-september.
Hur råder du mig att göra?!
// V Du skall plantera klematis ur Viticella sektionen. Det finns massor av olika sorter. Du kan få dom i alla färger utom i gult. Du kan få dom med olika höjd(längd)på rankorna. Klippgrupp 3. I det här fallet är det bäst att klippa klematisen sent på hösten. Du bör sätta rotspärr nere i jorden mellan dom olika växternas rötter. Lycka till. Finn.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2008, 08:04
|
Medlem
Antal inlägg: 20
Medlem nr: 17 028

|
Hej Har en fråga om klematis. Undrar vilka som skall klippas ner och hur mycket skall man spara och när skall man göra det? Har Jackmannii, President och Golden Harvest.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2008, 10:18
|
Medlem

|
CITAT (disar @ 18-07-2008, 09:04)  Hej Har en fråga om klematis. Undrar vilka som skall klippas ner och hur mycket skall man spara och när skall man göra det? Har Jackmannii, President och Golden Harvest. Hej! Jackmanii och Golden Harvest, Klippgrupp 3, klippes sent på hösten eller tidigt på våren 15-20 Cm. över marken. The President,klippgrupp 2, kan klippas på olika sätt. Jag brukar vänta till i Maj, då sparar jag några rankor med kraftiga sidoskott och klipper resten(se ovan). Då blommar det på dom sparade rankorna i slutet av Maj början av Juni. När dom blommat färdigt, klipper jag dom, då växer det upp nya rankor och jag får en andra blomning i Augusti. Mvh. Finn.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-07-2008, 21:41
|
Medlem
Antal inlägg: 1 209
Medlem nr: 12 800

|
hejsan har ingen aning om hur det funkar här på forumet längre, men jag gör väl som jag brukar så får jag väl se om det dyker upp något svar
jag tog sticklingar från några av mina clematisar i slutet av maj, några har dött men ganska många är det liv i, hur vet jag om de har rotat sej? kan de växa vidare utan rötter? mina frösådder av clematis växer som attan men de står i pyttekrukor, kan jag plantera om dem utan att störa dem, jag ser ännu inga rötter som kommer ut ur krukan undertill?
tettan
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2008, 10:12
|

Medlem
Antal inlägg: 158
Medlem nr: 16 253

|
Hejsan ! Jag försöker göra ett litet register på mina växter i trädgården, den här klematisen köpte jag för många år sedan, men undrar nu vad den heter ? Tack på förhand Klematis 'XX'Den vissnar ner på hösten. Blommar på de nya skotten som kommer på våren. Börjat blomma nu.
Redigerat av Ywonne: 22-07-2008, 13:47
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2008, 16:30
|
Medlem

|
CITAT (Ywonne @ 22-07-2008, 11:12)  Hejsan ! Jag försöker göra ett litet register på mina växter i trädgården, den här klematisen köpte jag för många år sedan, men undrar nu vad den heter ? Tack på förhand Klematis 'XX'Den vissnar ner på hösten. Blommar på de nya skotten som kommer på våren. Börjat blomma nu. Hej! Jackmanii. Mvh. Finn CITAT (tettan @ 21-07-2008, 22:41)  hejsan har ingen aning om hur det funkar här på forumet längre, men jag gör väl som jag brukar så får jag väl se om det dyker upp något svar
jag tog sticklingar från några av mina clematisar i slutet av maj, några har dött men ganska många är det liv i, hur vet jag om de har rotat sej? kan de växa vidare utan rötter? mina frösådder av clematis växer som attan men de står i pyttekrukor, kan jag plantera om dem utan att störa dem, jag ser ännu inga rötter som kommer ut ur krukan undertill?
tettan Hej! Dom kan inte växa vidare utan rötter. Plantera om när Du ser rötter i botten av krukan. Mvh. Finn,
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2008, 19:50
|

Medlem
Antal inlägg: 2 292
Medlem nr: 11 481

|
Hej Finn! Jag undrar om du bara svarar på frågor i den här tråden? Jag gjorde nämligen en egen tråd för min fråga angående samplantering ros och klematis. Jag orkar inte läsa igenom hela den här tråden så jag vet inte om frågan redan är ställd. Klicka här för att se min fråga. Jag undrar även om din hemsida, jag kan bara se första sidan och inte dina fina bilder!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|