Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

15 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klematis frågor
          Finn Klematis
          Inlägg 30-03-2008, 20:43
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 1 302
          Medlem nr: 12 804

CITAT (Birgitta W @ 30-03-2008, 20:21) *
          Hej Finn!
          Nu har jag gjort bort mig!!!!!
          Jag menade Skogsklematis!
          Inte undra på att ingen svarat. thanks.gif för ditt tålamod!
          mvh Birgitta W

Hej!

Ja nu kan jag svara. Vitallba (skogsklematis). Rankorno blir över tio meter långa.
          Den blommar med små vita blommor i klasar. Den blommar på årsved, men den
          slår sina blommande rankor från tvåårsved. Klipper man ner en Vitallba tar det
          två år tills den blommar. Den frösår sig mycket lätt. Den är vackrast om den får
          ligga över en ganska låg häck

Lycka till.
          Finn.

Citera
          Frideborg
          Inlägg 30-03-2008, 21:57
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 216
          Medlem nr: 14 241

Tack Finn!
          Det trista är att jag köpte den som Etoile rose.
          Hade gått och längtat se den blomma. första året bara grönt.andra året massor med knoppar.
          var gång jag kom ut till lotten undrade jag om någon knopp blommade.
          sent på hösten kom de vita blommorna.Suck!
          Vet nu inte var den skall få ett hem.vill ha en annan klematis.
          mvhBirgitta W rose.gif

Citera
          AgnesC
          Inlägg 04-04-2008, 09:00
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 2 841

Hej Finn! Jag har en clematis Etolie Violet som är inne på sitt tredje år. Den har växt mycket kraftigt o blommat rikligt. Då jag är rätt oerfaren vad gäller clematis trodde jag att alla viticellor vissnar/fryser ned under vintern, ungefär som integrifolian gör. Så beter sig min Södertälje i alla fall. För en månad sedan såg jag att min E V sköt skott ända upp på 2 m höjd på rankorna, men jag tog resolut o kapade hela härligheten på 3-4 dm höjd, var det fel? En anledning var att jag behöver göra om klätterställningen, men hur skall man göra ett annat år? Det såg ju ut att komma skott precis hela vägen ända nedifrån.

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 04-04-2008, 20:27
          Länk hit: #84

Medlem

CITAT (AgnesC @ 04-04-2008, 10:00) *
          Hej Finn! Jag har en clematis Etolie Violet som är inne på sitt tredje år. Den har växt mycket kraftigt o blommat rikligt. Då jag är rätt oerfaren vad gäller clematis trodde jag att alla viticellor vissnar/fryser ned under vintern, ungefär som integrifolian gör. Så beter sig min Södertälje i alla fall. För en månad sedan såg jag att min E V sköt skott ända upp på 2 m höjd på rankorna, men jag tog resolut o kapade hela härligheten på 3-4 dm höjd, var det fel? En anledning var att jag behöver göra om klätterställningen, men hur skall man göra ett annat år? Det såg ju ut att komma skott precis hela vägen ända nedifrån.

Du gjorde helt rätt. Alla viticellor skall klippas ner till ca. 15-20 cm. över marken. Klippgrupp 3.
          Om Du inte klippt ner den skulle Du fått en klematis som skulle varit kal nertill och blommat 3m.
          upp. Det är inte alls säkert att en viticella fryser ner.

Mvh.
          Finn.

Citera
          Jentukka
          Inlägg 06-04-2008, 18:46
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 14 353

Hej.
          Har tänkt köpa Nelly moser från typ Blomsterlandet och ha den brevid/runt äppelträ. Blommar den redan nu på sommaren? Hur mycket den kommer växa första/andra sommar?

--------------------
          Mälardalen zon 3

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 06-04-2008, 19:24
          Länk hit: #86

Medlem

CITAT (Jentukka @ 06-04-2008, 19:46) *
          Hej.
          Har tänkt köpa Nelly moser från typ Blomsterlandet och ha den brevid/runt äppelträ. Blommar den redan nu på sommaren? Hur mycket den kommer växa första/andra sommar?

Hej!

För att få bra rotsystem på en klematis måste man klippa ner den vid planteringen och sedan en gång
          till då den blivit ca, en meter hög. Nelly Moser är en grupp 2 klematis. den blommar både på ett och
          två -årsved. Räkna inte med någon blomning i år.

Lycka till.
          Finn.

Citera
          dicentra
          Inlägg 06-04-2008, 19:32
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 12 102

Hej Finn!
          Jätte bra med en klematis forum!!
          Har köpt en multi blue o skall plantera den imorgon(om det inte regnar eller snöar:-((
          Har köpt U-Jord men hur är det med benmjöl?
          Har hört att det är bra att mata clematisen med det när man planterar den!

Tack på förhand!
          MVH MLK:-))

Citera
          Maria S i Skåne
          Inlägg 06-04-2008, 21:26
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem nr: 13 093

När man planterar ska man klippa ner har jag lärt mig.
          Jag har köpt en "Red Ballon" som är en pinne bara, 50 cm upp grenar den sig i 5-6 grenar. De grenarna är bara nån dm långa och fulla av gröna skott. Hur ska jag beskära när jag planterar den?

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 07-04-2008, 07:25
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (dicentra @ 06-04-2008, 20:32) *
          Hej Finn!
          Jätte bra med en klematis forum!!
          Har köpt en multi blue o skall plantera den imorgon(om det inte regnar eller snöar:-((
          Har köpt U-Jord men hur är det med benmjöl?
          Har hört att det är bra att mata clematisen med det när man planterar den!

Tack på förhand!
          MVH MLK:-))

Hej!

Jag ger aldrig gödning vid planteringen. Då växer som är över jord ifrån roten.

Finn.

CITAT (Maria S i Skåne @ 06-04-2008, 22:26) *
          Jag har köpt en "Red Ballon" som är en pinne bara, 50 cm upp grenar den sig i 5-6 grenar. De grenarna är bara nån dm långa och fulla av gröna skott. Hur ska jag beskära när jag planterar den?

Hej!

Klipp grenarna över det nedersta bladparet.

Finn.

Citera
          fruberglund
          Inlägg 07-04-2008, 08:35
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Finn Klematis @ 07-04-2008, 08:25) *
          Hej!

Jag ger aldrig gödning vid planteringen. Då växer som är över jord ifrån roten.

Finn.

Gör du inte? Det har jag fått lära mig och så har jag gjort med alla mina klematis och jag har inte haft något problem med det. Men så fina som dina klematis är så är det nog onödigt. Gödsla sina klematis ska man väl i alla fall göra? På våren är väl lämpligt och då kan man väl använda benmjöl? Eller har du tips på något annat gödsel som är lämpligt (ej konstgödsel för det vägrar jag använda i min trädgård när det finns så mycket annat bra).

Vid nyplantering ska man alltså klippa över nedersta bladparet? Det har jag aldrig heller gjort. Som de flesta andra är jag alldeles för otålig och även om jag vet att det är bäst så vill man ju helst ha blomning första året. Ska skärpa mig på det för jag vet ju att de blir så mycket finare om man gör som du säger flirting.gif

Jag har även en fråga. Hur vanligt är det att klematisen skjuter nya skott från marken? Många av mina har gjort det och en har till och med "förökat sig själv" bara från en rotdel som förmodligen blivit kvar när jag flyttade den gamla plantan (en Hagley Hybrid). Roligt är det i alla fall!

Hälsningar, fru B

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 07-04-2008, 08:59
          Länk hit: #91

Medlem

CITAT (fruberglund @ 07-04-2008, 09:35) *
          Gör du inte? Det har jag fått lära mig och så har jag gjort med alla mina klematis och jag har inte haft något problem med det. Men så fina som dina klematis är så är det nog onödigt. Gödsla sina klematis ska man väl i alla fall göra? På våren är väl lämpligt och då kan man väl använda benmjöl? Eller har du tips på något annat gödsel som är lämpligt (ej konstgödsel för det vägrar jag använda i min trädgård när det finns så mycket annat bra).

Vid nyplantering ska man alltså klippa över nedersta bladparet? Det har jag aldrig heller gjort. Som de flesta andra är jag alldeles för otålig och även om jag vet att det är bäst så vill man ju helst ha blomning första året. Ska skärpa mig på det för jag vet ju att de blir så mycket finare om man gör som du säger flirting.gif

Jag har även en fråga. Hur vanligt är det att klematisen skjuter nya skott från marken? Många av mina har gjort det och en har till och med "förökat sig själv" bara från en rotdel som förmodligen blivit kvar när jag flyttade den gamla plantan (en Hagley Hybrid). Roligt är det i alla fall!

Hälsningar, fru B

Hej!

Inte nedersta bladparet, utan över ett bladpar ca. 40 cm. upp vid plantering.
          Nästan alltid. Storblommiga planteras 10-15cm. djupare vad dom står i krukan.
          Då kommer det flera skott från jorden. Jag förökar klematis genom delning.
          Det räcker inte med en rotbit, det måste finnas en rothals.
          Benmjöl är bra. Jag ger 2 nävar benmjöl och 1,5 l hönsgödsel eller 3 l kogödsel
          till vareje klematis tidigt på våren. Gödseln mullas ner i jorden.
          Hagley Hyrid är en utmärkt klematis. Det finns ingen bättre för nybörjare.
          Man kan klippa den med gräsklpparen.

Finn,

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 07-04-2008, 09:05
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (Maria S i Skåne @ 06-04-2008, 22:26) *

Hej!

Red Ballon är en Orientales . Låt dom gröna skotten växa tills dom blir ca 1 m.
          Klipp dom så dom blir ca 1 Dm. höga.

Finn

Citera
          fruberglund
          Inlägg 07-04-2008, 10:03
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (Finn Klematis @ 07-04-2008, 09:59) *
          Hej!

Inte nedersta bladparet, utan över ett bladpar ca. 40 cm. upp vid plantering.
          Nästan alltid. Storblommiga planteras 10-15cm. djupare vad dom står i krukan.
          Då kommer det flera skott från jorden. Jag förökar klematis genom delning.
          Det räcker inte med en rotbit, det måste finnas en rothals.
          Benmjöl är bra. Jag ger 2 nävar benmjöl och 1,5 l hönsgödsel eller 3 l kogödsel
          till vareje klematis tidigt på våren. Gödseln mullas ner i jorden.
          Hagley Hyrid är en utmärkt klematis. Det finns ingen bättre för nybörjare.
          Man kan klippa den med gräsklpparen.

Finn,

Ok, då fattade jag fel på ditt första svar. Så har jag ju gjort, tänkte om det var för högt upp. Min Romantica t.ex. grenar sig fint från den höjden ungefär men har bara 1 st gren från marken. Känns som ett problem tycker jag är om den skulle gå av under där den börjar grena sig. Då blir ju hela växten sabbad. Kan jag på nåt sätt få den att skjuta fler skott från marken?

Då fanns det nog en rothals kvar i jorden också :-) Men gräsklipparen får inte komma i närheten av mina klematis giggle.gif

Ok, då blir det gödsling med benmjöl snart då.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 07-04-2008, 12:45
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (fruberglund @ 07-04-2008, 11:03) *
          Ok, då fattade jag fel på ditt första svar. Så har jag ju gjort, tänkte om det var för högt upp. Min Romantica t.ex. grenar sig fint från den höjden ungefär men har bara 1 st gren från marken. Känns som ett problem tycker jag är om den skulle gå av under där den börjar grena sig. Då blir ju hela växten sabbad. Kan jag på nåt sätt få den att skjuta fler skott från marken?

Då fanns det nog en rothals kvar i jorden också :-) Men gräsklipparen får inte komma i närheten av mina klematis giggle.gif

Hej!

Romanttica Klippgrupp 3 skall klippas 15-20 cm. över marken. På våren
          Du kommer att få flera rankor upp från marken om Du klpper
          den.

Lycka till.
          Finn.

Hej!

den.

Lycka till.
          Finn.

Hej!

den.

Lycka till.
          Finn.

Citera
          fruberglund
          Inlägg 07-04-2008, 14:24
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (Finn Klematis @ 07-04-2008, 13:45) *
          Hej!

den.

Lycka till.
          Finn.

Perfekt, då ska jag göra så! Tack!

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          Rihane
          Inlägg 07-04-2008, 14:50
          Länk hit: #96

Gäster

Hej,
          Jag har i några år gått och drömt och funderat över en lämplig Clematis att ha på balkongen, har funderat på Nelly Moser, tror mig att förstått att den skulle kunna klara sig.
          Sedan satt jag och funderade på Atragene gruppen, betyder det att om man hittar en klematis i Atragenegruppen så skulle den kunna trivas på balkong?

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 07-04-2008, 16:13
          Länk hit: #97

Medlem

CITAT (Rihane @ 07-04-2008, 15:50) *
          Hej,
          Jag har i några år gått och drömt och funderat över en lämplig Clematis att ha på balkongen, har funderat på Nelly Moser, tror mig att förstått att den skulle kunna klara sig.
          Sedan satt jag och funderade på Atragene gruppen, betyder det att om man hittar en klematis i Atragenegruppen så skulle den kunna trivas på balkong?

Hej!

Jag föreslår alltid en klematis ur Klippgrupp 3 när det gäller balkong.
          Det finns många fördelar med dom. När hösten kommer klipper man
          ner dom och ställer dom in till väggen.Inget gammalt fult ris. När våren
          kommer ställer man fram dom och nya rankor växer upp.
          Några förslag. Köningskind kungsblå 1,5 m. hög.Stasik rödbetsröd 1.5 m.hög
          Ashva Blåröd röd mittstrimma 1,8 m.hög. Blekidny Aniol (Blue Angel) ljusblå
          2 m. hög. Valge Daam vit 2 m.hög.
          Klematis av Atragenegruppen blir stora och risiga, fula på vintern.
          Nelly Moser ful på vintern. Den är annars vacker, om den inte får för mycket
          sol, då bleks den och blir grå.

Lycka till.
          Finn.

Citera
          Rihane
          Inlägg 07-04-2008, 18:59
          Länk hit: #98

Gäster

CITAT (Finn Klematis @ 07-04-2008, 17:13) *
          Hej!

Jag föreslår alltid en klematis ur Klippgrupp 3 när det gäller balkong.
          Det finns många fördelar med dom. När hösten kommer klipper man
          ner dom och ställer dom in till väggen.Inget gammalt fult ris. När våren
          kommer ställer man fram dom och nya rankor växer upp.
          Några förslag. Köningskind kungsblå 1,5 m. hög.Stasik rödbetsröd 1.5 m.hög
          Ashva Blåröd röd mittstrimma 1,8 m.hög. Blekidny Aniol (Blue Angel) ljusblå
          2 m. hög. Valge Daam vit 2 m.hög.
          Klematis av Atragenegruppen blir stora och risiga, fula på vintern.
          Nelly Moser ful på vintern. Den är annars vacker, om den inte får för mycket
          sol, då bleks den och blir grå.

Lycka till.
          Finn.

Ah tack,

Tog och tittade igenom lite bilder på dina förslag, ska nog hejda mig så jag ser dom i verkligheten
          Tyckte att Valge Daam såg jättefin ut. wub.gif
          Vad tror du om Arabella? Klippgrupp3, får den fula blad som Nelly Moser?

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 07-04-2008, 21:16
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (Rihane @ 07-04-2008, 19:59) *
          Ah tack,

Tog och tittade igenom lite bilder på dina förslag, ska nog hejda mig så jag ser dom i verkligheten
          Tyckte att Valge Daam såg jättefin ut. wub.gif
          Vad tror du om Arabella? Klippgrupp3, får den fula blad som Nelly Moser?

Hej!

Arabella går bra i kruka. Den klättrar inte utan man fär ge den stöd.
          Du får gärna komma på besök i sommar. Jag hoppas på en bra blmning.

Finn.

Citera
          Rihane
          Inlägg 08-04-2008, 13:12
          Länk hit: #100

Gäster

CITAT (Finn Klematis @ 07-04-2008, 22:16) *
          Hej!

Arabella går bra i kruka. Den klättrar inte utan man fär ge den stöd.
          Du får gärna komma på besök i sommar. Jag hoppas på en bra blmning.

Finn.

Tack igen, thanks.gif
          Tar nog med lappen med dina förslag och spanar lite på Älvjösmässan i helgen.
          Hur stort vill Arabellen och Valge Dammen
          ha det om rötterna?

Annars kan jag kanske tåla mig tills det blir lite billigare i höst.
          Tänkte pyssla om den rejält med en Lindesbergkruka och funderar lite på storleken? Kanske med lite perenner runt om kring, vill dom också ha skugga runt rötterna eller spelar det ingen roll?

Citera

15 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-02-2026, 05:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon