Jag är inte så hoppfull om att hitta något som passar på alla begränsningar, men någon kanske vill ha en utmaning???
Vår "entrerabatt" ligger längs husets östra gavel. Den får dessutom lite skugga från en balkong. Halvskuggigt skulle jag kalla det. Rabatten är liten och ganska torr. Det funkar nog inte att tillföra så mycket jord (litet utrymme för rötter).
Det jag siktar på generellt för hela trädgården, är en färgskala i olika gröna nyanser. Några dragningar åt vinrött, några åt silver och vitt. Trist enligt vissa, men jag tycker att det är snyggt.
I rabatten växer en stor klätterros. Den är fin på många sätt och jag vill helst inte plocka ner den. Den är dock.... cerise!!!

Dessutom finns någon funkia och kanske lite annat som går att spara. Några andra spräckliga småblommor gör jag mig nog av med. Sedan finns ogräs, rotskott från rosen och kala ytor.
Nu funderar jag på om det möjligtvis kan finnas något som i alla fall bitvis kan klättra upp i/jämte rosen och "neutralisera" det cerisa. Kanske med en orangeröd nyans. (Bara man inte går ur askan, i elden...)
Tror ni att det finns något?