Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Fläckar på päronträdets blad
          jennypenny
          Inlägg 22-07-2003, 20:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 1 799

Är det någon som vet vad dessa fläckar på päronträdets blad har orsakats av? Är det någon svamp eller ett djur? Även mitt ena äppelträd som står bredvid päronträdet har drabbats av likadana fläckar. Finns det något man kan göra åt det?

Okända fläckar

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-07-2003, 20:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Tycker det ser ut som ett tydligt exempel på päronrost, är fläckarna lite buckliga på baksidan är det definitivt päronrost.

Päronrost är en svampsjukdom som värdväxlar med sävenbom, kinesiska enar och fler Juniperusarter. Rosten finns på enarna under vintern som gelérost och på sommaren hittar man den på päron.

Tyvärr är det inte mycket man kan göra ett säkerhetsavstånd på 400m mellan päronträd och Juniperussläktet brukar rekommenderas vilket är ganska omöjligt att åstadkomma. Det man kan göra är dock att ta bort enar, sävenbom och liknande i den egna trädgården står växterna nära varann borde infektionstrycket vara större än om det finns lite mera avstånd emellan.

Rosten försvagar trädet och kan ibland leda till tidigt bladfall. Är trädet i dålig kondition kan det hända att man får lite eller ingen frukt.

Äppelträd har jag dock inte hört att de skulle kunna få päronrost, fläckar på äpple är oftast skorv (också en svampsjukdom). Svampen kan övervintra på de nedfallna bladen så kratta upp dem och gräv ner dem eller klipp sönder dem med gräsklipparen till fina småbitar så att de förmultnar snabbare.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          jennypenny
          Inlägg 22-07-2003, 20:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 1 799

Tack för även detta svar.
          Päronträdet är som du säger försvagat, jag kan inte minnas att det bär speciellt mycket frukt. Finns det då inget man kan göra åt det får det nog tyvärr bli nedsågning. sad.gif

Citera
          Nina H
          Inlägg 23-07-2003, 22:35
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 323
          Medlem nr: 1 008

Jag har haft päronrost på mina päronträd i många år. Ibland har det blivit mycket frukt, ibland litet, så jag tror inte det beror på päronrosten om du har litet frukt just i år. Jag hoppas på att den växt som är vintervärd till päronrosten skall bli så dålig så att den dör snart, för då borde inte päronrosten komma tillbaka. En granne (som det tyvärr inte är så lätt att kommunicera med) har någon typ av enbuske som ser lite halvdöd ut. Under tiden rycker jag vartenda blad jag ser som har dessa fläckar. Kanske det gör lite nytta.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 06:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon