"har du bild på citronen ? "
Jag kan ordna om ngn dag. Flyttar imorgon. El vi kan magasinera allt i huset vi köpt så vi kör den stora flytten dit med prylarna imorgon, så imorn kväll el torsdag kan jag ordna det.
Den ser ff helt ok ut. På bild lär man knappt se ngt men jag börjar se tendenser. 6 blad nu som ramlat av men det är en rätt stor växt så finns ju åtskilligt kvar såklart. Mest tendenserna jag oroar mig över.
Ska ordna bild inom kort.
"hur mycket vatten får den ? har den någon ohyra ? temperaturen är ganska oki, är det jämntemperatur över hela växten (det är viktigt att det är samma temperatur bland rötterna som bland bladen). "
I & med att den står på golvet & balkongdörren är öppen ända ner så tror jag det är rätt jämn temp. ev baksidan möjligtvis som blir ngt varmare än sidan som står mot dörren.
Ingen ohyra vad jag ser.
Vatten har vart ett par ggr i veckan max. 1-2 ggr kanske. Först trodde jag att det kunde vara att jag missat 5-6 dagar att vattna men tycker inte den borde torka ut så snabbt. Har ju inte vart solljus direkt mot den ngt i princip.
"annars kommer dom nog tåla värmen som kan komma, däremot mindre ljus det blir sämre trivs dom. så det kan vara problemet sen, men oftast även om dom skulle tappa alla blad så brukar nya skott visa sig på stammarna. "
Ja det är nog mest solljuset jag oroar mig mest för. Tror det är det som redan nu börjar visa sig på växten & det kommer bli värre tyvärr. Kan kanske sätta 2st 12W lågenergilampor över ist. för 1sr.
Dock är det svårt att träffa alla bladen. De ska ju sitta rätt nära & IOM att den är nästan metern hög så är det ju inte många blad som får nytta av dessa lågenergilampor. Den jag har nu satt på den är i princip mitt inne i kronan.
"hur kallt fick citronen ute ? alltså hur många minus, blev det för kallt kan ju bladen ha frusit. "
Jag tror inte kylan var ngn fara. Tog in den relativt tidigt & den stod under tak & mot husväggen. Var max ngn enstaka minusgrad ngn natt el två tror jag. Max alltså.
"på din inglasadealtan hade jag ställt en frostvakt som du ställer lägst på 2-5plusgrader, till vintern när det är som kallast ställer du alla växter längst in mot husväggen och ev ett litet plastväxthus över och så ställ frostvakten nära. jag rekommenderar dig att läsa denna bok
http://www.odla.nu/arkiv/rec/rec_10.shtml"
Det lär jag ordna med men troligtvis först nästa år. Flyttar in i december, får Norrlandsbesök direkt 1 vecka. Sedan snart jul plus mkt att göra & packa upp. Tror inte jag hinner ordna med det till i år, men i framtiden lär jag pyssla en massa med att få perfekta förutsättningar för växterna. Vill bara de ska överleva nu.

I år blir det nog mest stående i ljusa fönster när jag kommer till huset & lågenergilampor över. Svalt rum.
Ljusare fönster än jag har nu i lghen.
"där står mycket om hur man fixar ett uppvärmt uterum. håller du det på plussidan så har du många möjligheter för växtodling speciellt citrus kommer trivas där. att flytta dom fram och tillbaka hade nog inte jag gjort. men visst blir det varmt så om du orkar kan du flytta dit dom. men är det kallt på altanen så kan dom lika gärna stå kvar i samma ställe hela vintern inne. "
Ok. Jag ska helt klart läsa på länksidan du gav. Tack!
"annars när du flyttar in i huset så sätt citrusarna där du kan ge dom extraljus (det är viktigt). sedan kan temperaturen vara därefter rumstemp eller svalare. "
Absolut! El ja, lågenergi är det enda jag kan erbjuda denna säsong. Får helt enkelt räcka hoppas jag. Får väl sätta upp flera lampor över varje kanske.
"ja det låter som du kommer få en jätte rolig vår att se frammemot och stort grattis till huset

"
Tusen tack!!!
Ja det ska verkligen bli hur skoj som helst.
Mkt att göra men det ska bli oerhört skoj.
Vi pratade nyligen om hur vi ville huset i framtiden skulle se ut. Det blev nästintill vad jag önskade.
Växthus saknas men det får jag sätta upp till våren.
Fick en fin drivbänk nyligen från en odlamedlem som jag till en början ska använda. Var jättefin så den kommer jag ha nytta av.
Ja jag bara längtar till efter den kalla vintern. Blir säkert en svinkall vinter & kallt i huset.
Usch.

Du får komma över ngn gång & hjälpa mig styra upp allt.

Tack för hjälpen!
Hoppas att mina favvisar överlever iaf. Mamma har en del av mina växter på deras landställe under vintern. Är orolig där med för dem men men. Det går nog bra.
När jag ändå har det uppe. Mina uppstammade rosmarinträd. De står nu på landet i ett rum som är svalt. ca 10-15 grader. När jag väl får huset, ska jag flytta dem till den inglasade altanen tycker du?
Utan extra värme & sådan där vakt då alltså?
De klarar väl rätt kallt?
edit. Sorry för min kassa citering. Jag vet hur man gör men var lite lat & ville svara på allt.
Redigerat av BigDaddy: 26-10-2010, 23:48