| |
|
  |
Citrustråden |
|
|
|
|
08-01-2011, 20:09
|
Medlem
Antal inlägg: 619
Medlem nr: 25 317

|
Hej Jag bor numera i hus vilket ska bli så skoj till våren. Stor tomt med mkt fruktträd. Inglasad altan. Ja det ska bli skitskoj. Men till sak. Syrran min fann för ca 2v sedan ett, vad vi tror är, apelsinträd i sitt sopförråd. Det är rätt stort, 1,5 meter minst. Dat var nedställt upp & ner i soplådan. Det var rätt mkt blad på från början säger hon, jag såg det inte själv då, plus 6-7 stora apelsiner, men gröna ff. 2st apelsiner föll av under tiden hos min syster, plus alla blad. Det hade ju troligtvis vart med om en del & i hennes lgh stod det inte bra heller. Idag tog hon det hit. 5st apelsiner kvar vilka jag plockade av, tror det är det bästa va? Det är helt kalt men grenarna, de flesta iaf, är gröna. Av ngn anledning finns en del målarfärg på trädet, mest på stammen. Ingen aning varför. Det mår inte bra alls & jag tror inte att det överlever men vill göra vad jag kan. Jag har ställt det svalt nu i 8-10 grader ungefär. Vid ett fönster men extra ljus kan jag inte ge den. Men behövs det då det inte har några blad alls just nu? Iaf kan jag inte ge den det. Vill inte ta de lampor jag har över mina egna så även de börjar må dåligt. Finns ngt mer jag kan göra? I övrigt mår mina andra citrusar bra tror jag. Citronträdet blommar & är grönt. Kalamondinen plus alla frösådder mår även de bra. Jag flyttade ju 2ggr i nov & dec & därefter tappade citronen & kalamondinen en del blad men det har växt ut nytt. Tyvärr föll all kart av citronen i samband med flyttarna tidigare. Blommorna nu har jag inte hunnit med att pollinera så det blir nog ingen ny frukt nu men förhoppningsvis kan de blomma i sommar igen så insekterna kan göra jobbet för mig.  Kul iaf att alla verkar överleva. Även resten av mina växter också.
Redigerat av BigDaddy: 08-01-2011, 20:10
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
08-01-2011, 20:23
|
Gäster

|
CITAT (BigDaddy @ 08-01-2011, 20:09)  Men till sak. Syrran min fann för ca 2v sedan ett, vad vi tror är, apelsinträd i sitt sopförråd. Det är rätt stort, 1,5 meter minst. Dat var nedställt upp & ner i soplådan. Det var rätt mkt blad på från början säger hon, jag såg det inte själv då, plus 6-7 stora apelsiner, men gröna ff.
2st apelsiner föll av under tiden hos min syster, plus alla blad. Det hade ju troligtvis vart med om en del & i hennes lgh stod det inte bra heller. Idag tog hon det hit. 5st apelsiner kvar vilka jag plockade av, tror det är det bästa va?
Det är helt kalt men grenarna, de flesta iaf, är gröna. Av ngn anledning finns en del målarfärg på trädet, mest på stammen. Ingen aning varför.
Det mår inte bra alls & jag tror inte att det överlever men vill göra vad jag kan. Jag har ställt det svalt nu i 8-10 grader ungefär. Vid ett fönster men extra ljus kan jag inte ge den. Men behövs det då det inte har några blad alls just nu? Iaf kan jag inte ge den det. Vill inte ta de lampor jag har över mina egna så även de börjar må dåligt.
Finns ngt mer jag kan göra? sätt den inte svalt, placera den varmt men inte överdrivet varmt. extraljus skulle jag gett det kommer hjälpa den mycket. runt 20grade plus extraljus kommer göra att den kommer få nya skott och blad. men kan du inte ge extraljus så ställt den så ljust du kan men samtidigt inte kallt/svalt. 8-10grader är för kallt för att den ska växa och få blad. det du ska göra nu är att försöka få den till att återhämta sig. sedan är det viktigt att verkan övervattna eller undervattna den, ingen näring förens efter den fått blad och återhämtat sig. CITAT (BigDaddy @ 08-01-2011, 20:09)  I övrigt mår mina andra citrusar bra tror jag. Citronträdet blommar & är grönt. Kalamondinen plus alla frösådder mår även de bra. Jag flyttade ju 2ggr i nov & dec & därefter tappade citronen & kalamondinen en del blad men det har växt ut nytt. Tyvärr föll all kart av citronen i samband med flyttarna tidigare. Blommorna nu har jag inte hunnit med att pollinera så det blir nog ingen ny frukt nu men förhoppningsvis kan de blomma i sommar igen så insekterna kan göra jobbet för mig. Kul iaf att alla verkar överleva. Även resten av mina växter också. roligt att alla mår bra och trivs  , vill du ha frukt är det vår/huvudblomningen du ska pollinera, det är ofta då den får mest blommor av kvalité.
Redigerat av flaxss: 08-01-2011, 20:24
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2011, 20:29
|
Medlem
Antal inlägg: 619
Medlem nr: 25 317

|
Ok tack. Jag ska flytta den genast. Ska sätta den i ett söderfönster, ev ngt åt sydväst. I ca 20 grader. Hoppas den fixar det. Ok, då gör det ju inget att jag inte orkade med att pollinera dem nu.
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
08-01-2011, 20:33
|
Gäster

|
CITAT (BigDaddy @ 08-01-2011, 20:29)  Ok tack. Jag ska flytta den genast. Ska sätta den i ett söderfönster, ev ngt åt sydväst. I ca 20 grader. Hoppas den fixar det. Ok, då gör det ju inget att jag inte orkade med att pollinera dem nu.  det jag tror din citron gör är vår/huvudblomningen just nu. så blommorna som kommer nu är de man ska pollinera. jag skrev lite konstigt för citronen är det vår nu. men får oss är det ju fortfarande vinter. citroner som är inne och har tillgång till fönster/eller extraljus så kommer ju våren mycket tidigare. hos mig är det också full ''växtvår'' inne, oliverna och citrusarna blommar för fullt.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2011, 20:48
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Hade ju tyvärr otur och mina två 1-åriga frösådda citroner frös vid köldknäppen för ett tag sedan.... Toppskott och många blad "frystorkade" och dessa samt intorkade grenar har jag tagit bort. Den ena ser väldigt risig ut, nästan bladlös, men huvudstammen är grön och ser ganska ok ut. Den andra har flera blad och grenar som ser ok ut, även om övre halvan av plantan är bladlös  . Min fundering är rötterna och hur de mår. Jorden var frusen när jag tog in dem, men torr innan den frös, tyvärr vattnade jag plantorna grundligt med svalt vatten innan jag insåg att jorden var frusen. Inser att detta var ytterligare ett stressmoment för växterna. Så vad kan/ska jag göra för att rötterna ska ha störst chans att återhämta sig? Ska jag ta upp plantorna och kolla rötterna, låta dem vara? Hur mycket vatten ska jag ge? Är också orolig att sugrötterna skadats, bor jag ta bort "friska" blad eller sätta påse över för att minska risken att rötterna inte kan försörja bladen med vatten???? De står just nu i rumstemp (ca 20 grader) i söderfönster, jag kan flytta dem till svalare (14-18 grader) med extraljus, om det är bättre???
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
|
22-03-2011, 20:06
|
Medlem
Antal inlägg: 10
Medlem nr: 41 310

|
Hej! Ny här i tråden :-) Förra våren köpte vi hus och fick då ett lime samt kalamandrin (gissar jag på, frukterna är små och sura) på köpet som var för stora för de gamla ägarna att ta med. Limen är över 2 m och kalamandrinen 1.5. Står i inglasat uterum, vet inte om de varit ute under sommaren dock. Uterummet håller ca 5-8 grader på vintern och nu allt mellan 10-30 grader när solen står på. Båda vattnats sparsamt under vintern men svårt att dosera när temperaturen varierar mycket. Båda träden har fått sköldlöss, gulaktiga blad, bladavfall samt har tappat sin spänst. Lössen har jag torkat bort och sedan sprayat med såpaspritlösning en gång än så länge. Men vad lider de av i övrigt?? Vissa limeblad har nästan börjat vika ihop sig och ser torra ut. Bifogar lite bilder och hoppas på att ni kan hjälpa mig att ta hand om dessa!
Lime.JPG ( 277.23k )
Antal nedladdningar: 66
N_rbild_Lime.JPG ( 252.93k )
Antal nedladdningar: 64
Mandarin.JPG ( 339.99k )
Antal nedladdningar: 108
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
22-03-2011, 20:13
|
Gäster

|
jag skulle tro att dom haft det för torrt i jorden, plus mått dåligt på ev ohyra. har du fått veck ohyran så ge dom lite mer vatten, låt dom torka upp någon dag och vattna igen. har dom döda grenar kan du klippa veck dessa.
bladfall kan vara torka, övervattning (tror dock torka i detta fall), ojämntemperatur över växten (kallt rotsystem och varm krona), näringsbrist.
gula blad tyder också på torka eller näringsbrist.
börjar det bli varmt och uterummet plus ökad ljus, så kan du börja ge dom näring. ev omplantering i näringsrik jord med lägre ph.
när frostrisken är förbi kan du sätta ut dom (avhärda dom först mot sol och blåst med att sätta dom i skuggan och skyddat i några veckor). när dom vant sig vid att vara ute så trivs dom i ett soligt och varmt läge. innan frosten kommer tar du in kalamondinen. limen ska helst in innan nätterna går ner mot +5c +7c.
jätte vackra exemplar du fått/köpt.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-03-2011, 20:34
|
Medlem

|
Tack för snabbt svar! Kan inte riktigt ta åt mig äran för träden än men denna sommaren kanske Tycker det är svårt att veta när de ska vattnas, ytan är ofta torr men känner jag längre ner i krukan med fingret så är jorden lite fuktig och då vågar jag inte vattna. Är mästare på att övervattna växter nämligen. Ojämn temperatur är det definitivt i uterummet nu men under vintern har det varit mellan 5-8 grader ev varmare om solen står på. Kan då stämma med varm krona och kalla rötter, vad gör jag åt det? Näring har de fått en gång i månaden ca under vintern, en orange liten flaska köpt på Blomsterlandet står Citrusnäring på den men det kanske inte är tillräckligt? Sköldlössen är inte borta än, har tvättat dem och sprayat en gång och tänkte upprepa detta ett par gånger till. Plantera om i rhododendronjord (som jag uppfattat var bäst) tänkte jag göra i veckan och även köpa en bättre gödning till dem. Då ska jag testa att sätta ut båda till sommaren bredvid fikonet och kiwin
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
22-03-2011, 20:59
|
Gäster

|
du behöver inte ge näring under vintern om dom står kallt/svalt. då räcker det med vatten, det är nu under våren och under sommaren dom vill ha näring. dock står dom varmare och extraljus under vintern kan man ge lite näring. men bara det är jämt i rummet där dom står är det ingen fara för citrusarna, att det blir svalare i perioder eller under natten är inget dom mår dåligt av, sålänge det inte blir frost såklart. vad jag menar är om rötterna står kallt blir dom inaktiva (vid ca 10grader) och kan inte förse bladen med näring och vatten och man får blad fall. är hela växten dock kall/sval gör det inget. då är växten i vila om hela står svalt, står hela varmt under vintern är det bra om man ger extraljus. värme plus mörker ger också bladfall och mer ohyra. en del citrusar som mandarin och andra som är känsliga mot mörker vill ha extraljus även om dom står svalare. mot ohyra finns provadopinnar, ett gift dock. annars kan man kolla denna sida som har biologiskbekämpning http://www.nyttodjur.se/
|
|
|
|
|
|
|
|
22-03-2011, 21:21
|
Medlem

|
Jämn temperatur är det i uterummet och ingen frost. Gav lite gödning då de har fått sol när solen väl tittat fram även om det inte varit så ofta denna vintern.........men tycker det borde räcka. Uterummet har kanaltak och glaspartier på 3 väggar utav 4. Mandarinen står precis vid glasdörrarna och limen lite längre in mot husväggen dvs ett par meter längre från ljuset.
Mandarinen dricker sitt vatten snabbt, ger den 10 l åt gången och det försvinner på ett par tre dagar (under vintern fick de vatten varannan var tredje vecka) medan limen tar längre tid på sig. Därför har jag tolkat det som om att limen inte torkat tillräckligt men det kanske är fel?
Läste att man ska vattna när ytan torkat upp men då är väl rötterna fortfarande blöta, verkligen novis på sådana här stora träd känner jag?
Så det bilderna visar kan jag åtgärda genom att vattna mer, få bort ohyran, plantera om och gödsla mer?
Är rädd för att ta död på de "små" liven som var så fina förra sommaren!
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
22-03-2011, 22:03
|
Gäster

|
den med frukt ser ut som en kalamondin. den är ganska tålig mot mörker och sämre förhålladen.
låter du dom torka upp (så att ytan är torr) någon dag så är det nog ingen risk för övervattning, men vattning är ju svårt det beror ju på fler faktorer. det finna inga regler, man får själv komma på det med tiden. och det kommer du göra också.
näringen ger du igen 4veckor efter omplantering och sedan 3-4gånger per månad från vår till sept, ev lite på vintern om du tycker/ser att det behövs. näring kan också beror såklart, sånt kommer du också märka själv.
så jag tycker det låter som en bra plan - få veck ohyran, hålla koll på vattningen och näringen. och ev plantera om om det behövs (rötterna fyller hela krukan och trängs och växer ur dräneringshålen).
och dom två sorter du har är tåligå.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-03-2011, 23:34
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej
Det finns en apparat man kan köpa som den rör växter blad som kan visa om växter behöver vatten eller inte. .
H:Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 09:48
|
Medlem

|
CITAT (flaxss @ 22-03-2011, 22:03)  den med frukt ser ut som en kalamondin. den är ganska tålig mot mörker och sämre förhålladen.
låter du dom torka upp (så att ytan är torr) någon dag så är det nog ingen risk för övervattning, men vattning är ju svårt det beror ju på fler faktorer. det finna inga regler, man får själv komma på det med tiden. och det kommer du göra också.
näringen ger du igen 4veckor efter omplantering och sedan 3-4gånger per månad från vår till sept, ev lite på vintern om du tycker/ser att det behövs. näring kan också beror såklart, sånt kommer du också märka själv.
så jag tycker det låter som en bra plan - få veck ohyran, hålla koll på vattningen och näringen. och ev plantera om om det behövs (rötterna fyller hela krukan och trängs och växer ur dräneringshålen).
och dom två sorter du har är tåligå. Vet inte när de planterades om senast och undrar om det går att få tag på större krukor egentligen. De står i stora plastkrukor med fat under men skadar nog inte att förnya all jord till dem för att få bort ohyran med. Gissar på att sköldlössen har funnits där ett bra tag som tagit kraft ur träden så de gula bladen kan ev bero på det med. Men bladen på limen som nästan viker ihop sig, beror det på för lite vatten då? Bassam menar du självvattnande krukor eller? Vet att det finns så man själv kan köpa en byggsats och få ner i en kruka men finns det sådana till krukor som rymmer mellan 40-50 l jord?? Tur att det finns bra expert hjälp här hos er
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
23-03-2011, 12:13
|
Gäster

|
ja det går få tag på ganska stora krukor, större dom blir blir det nog billigast och lättare med plast. och där finns det ganska stora att köpa. annars kan man hitta ganska billigt större fodertunnor i plast eller murbaljor, det använder jag till mina stora och där får man handtag med och locket till exempel fodertunnan kan man ha som ''fat''. borra eller bränn hål i botten och på sidorna längst ner och fyll upp med leca längst ner ca 5-10cm.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 14:24
|
Medlem

|
CITAT (flaxss @ 23-03-2011, 12:13)  ja det går få tag på ganska stora krukor, större dom blir blir det nog billigast och lättare med plast. och där finns det ganska stora att köpa. annars kan man hitta ganska billigt större fodertunnor i plast eller murbaljor, det använder jag till mina stora och där får man handtag med och locket till exempel fodertunnan kan man ha som ''fat''. borra eller bränn hål i botten och på sidorna längst ner och fyll upp med leca längst ner ca 5-10cm. Så en murarbalja räcker till ett 2 meters träd? De som träden står i nu är betydligt större än dessa, då behöver jag kanske inte köpa större krukor utan bara byta jorden på träden.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 00:23
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej Fru E
Jag menar apparaten som heter Refraktometer Mäter koncentrationen av cytosolen och visar när koncentrationen av cytosolen mellan 12 -13 % ska man vattna .
H:Bassam.
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
24-03-2011, 09:32
|
Gäster

|
CITAT (Bassam @ 24-03-2011, 00:23)  Hej Fru E
Jag menar apparaten som heter Refraktometer Mäter koncentrationen av cytosolen och visar när koncentrationen av cytosolen mellan 12 -13 % ska man vattna .
H:Bassam. hmm hur hade du tänkt det skulle fungera att mäta bladytan ? när man använder en refraktometer så använder man vätska, detta används i odlingar av att mäta fruktsaft och växtsaft, men i hemma odling tror jag inte det är så funktionellt. jag tror inte någon vill hugga ner sin citrus för att få fram rätt mängd vätska för att kunna mäta. och från citrusblad är det nog svårt att få fram vätskan. CITAT (Fru E @ 23-03-2011, 14:24)  Så en murarbalja räcker till ett 2 meters träd? De som träden står i nu är betydligt större än dessa, då behöver jag kanske inte köpa större krukor utan bara byta jorden på träden. kan du ta kort på krukorna ? annars verkar dom vara tillräckligt rymliga. och då kan du nog bara försöka byta ut översta jordlagret. murbaljor har ju volym på sidorna (är breda) och fodertunnor har ju volym på höjden. mät ut literna på dom krukor du har nu och om/när du ska handla så mät ut literna på det du tänker köpa. mer liter är bättre oberoende av hur formen ser ut. och det går hitta väldigt stora murbaljor.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 10:55
|
Medlem

|
CITAT (flaxss @ 24-03-2011, 09:32)  kan du ta kort på krukorna ? annars verkar dom vara tillräckligt rymliga. och då kan du nog bara försöka byta ut översta jordlagret.
murbaljor har ju volym på sidorna (är breda) och fodertunnor har ju volym på höjden. mät ut literna på dom krukor du har nu och om/när du ska handla så mät ut literna på det du tänker köpa. mer liter är bättre oberoende av hur formen ser ut. och det går hitta väldigt stora murbaljor. Räknade ut igår att krukorna visst var på ca 25 l formen är som en vanlig innerkruka eller vad man ska säga. Spontant borde det räcka med 25 l ett tag till men ska jag ändå plantera om är det kanske lika bra att gå upp en storlek till 40 l eller vad som är närmast. Bauhaus verkar ha 65 l murarhinkar men det blir för stort och svårt att hantera. Allt i Trädgården som har nätförsäljning har 40 l hinkar men det smidigaste är om det finns på Plantagen, Blomsterlandet, Woodys, Bauhaus etc ska kollas i helgen. Bassam-den apparaten känns väl avancerad för att bara vattna, jag ger min förmåga några månader till. Tack ändå
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
24-03-2011, 11:04
|
Gäster

|
jo ska du ändå plantera om, så ta några storlekar större. men ta inte mer än vad du klarar av att bära som du skrev. egentligen större desto bättre för träden. därefter när man inte har plats/kan gå upp i storlek får man rotbeskära eller byta på jordytan. byta jorden på jordytan är för citrus bättre.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 19:24
|
Medlem

|
När är det läge att sätta ut träden I uterummet varierar temperaturen mellan 10-30 grader nu vilket inte känns optimalt när jag läst en del gamla sidor i tråden. Vädringsfönster kan jag öppna med diffen blir ändå relativt stor då solen ligger på. Vattnade båda träden igår och kalamondinen har redan drucjit upp allt medan limen står i vatten, känns som om att det rinner rakt igenom eller dricker en långsammare alt behöver mindre vatten?? Sköldlössen verkar ge med sig på båda träden men limen ser fortfarande torr ut i bladen och glåmig
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|