| |
|
  |
Citrustråden |
|
|
|
|
24-11-2008, 18:27
|

Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 10 947

|
CITAT (blomkronan @ 24-11-2008, 01:08)  Men... har du den inne i rumstemperatur?? Ja, 15-22 grader med extraljus.
--------------------
Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
|
|
|
|
|
|
|
|
30-11-2008, 11:24
|

Medlem
Antal inlägg: 96
Medlem nr: 14 755

|
Jag vet inte om det är fler än jag som har citron "skörd" såhär i December, jag antar att citronerna inte mognar exakt lika tidsbestämt här i Sverige som i Italien, men i alla fall så har jag tidigare år haft problem med att komma på ett användningsområde till mina citroner som är fint nog åt något man väntat på så länge, och eftersom att jag kommit på det så skulle jag vilja dela med mig.
Det här är ett recept på vita citrontryfflar som är så himla goda och otroligt vackra. Dessutom lämpligt både till jul och "citronskörden", det är ju också en otroligt fin pressent att ge bort tryfflar av hemodlade citroner.
Här är receptet: 20-25 stycken skal av en citron 1 dl vispgrädde 1 tsk honung 200 gram vit choklad 1 msk blåa vallmofrön 200 gram vit choklad till doppning blåa vallmofrön till dekor
Skölj citronen och skala av det yttersta gula skalet med hjälp av en potatisskalare. koka upp citronskalet tillsammans med grädde och honung i en liten kastrull. låt det sedan stå och dra i 15 minuter så att citronsmaken utvecklas. hacka under tiden chokladen ganska fint och lägg i en bunke. koka upp grädden på nytt, sila bort citronskalet och häll den heta blandningen över chokladen. rör tills all choklad smält och låt tryffeln svalna i rumstempratur. blanda då ner vallmofröna och låt tryffeln stelna i kylskåpet. när smeten hårdnat tar du ut runda kulor med hjälp av t.ex. ett kuljärn. bryt chokladen till doppningen i mindre bitar och smält den i microvågsugn eller över vattenbad. doppa de kylskåpskalla tryffelkulorna i chokladen och dekorera med vallmofrön. låt stelna och förvara sedan i kylskåp.
Jag tycker att den här tryffeln är otroligt god, trotts att jag vanligtvis inte gillar vitchoklad. Den är inte alls lika söt som vita tryfflar brukar vara, sötman i den vita chokladen balanseras av den friska syrligheten i citronen.
Jag vet att det här inte är någon recept sida, men jag tänkte att ni kanske hade samma citron problem som jag så jag tänkte att det var lika bra att dela med mig! /Judit
--------------------
Odlar i Umeå, zon 5
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
30-11-2008, 15:46
|
Gäster

|
CITAT (juddan @ 30-11-2008, 11:24)  Jag vet inte om det är fler än jag som har citron "skörd" såhär i December, jag antar att citronerna inte mognar exakt lika tidsbestämt här i Sverige som i Italien, men i alla fall så har jag tidigare år haft problem med att komma på ett användningsområde till mina citroner som är fint nog åt något man väntat på så länge, och eftersom att jag kommit på det så skulle jag vilja dela med mig. citroner mognar ju inte efter månad . utan efter väder och klimat . vilket gör att man kan få mogna citroner när som helst . och det har ju att göra med att dom också kan blomma när som . dock har dom en huvud blomning under vår-försommar och uppehåll sedan en till på hösten . men några blommor kan komma när som .
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
01-12-2008, 23:04
|
Gäster

|
satte ut mina citrusar igen , nu efter köldperioden . och såg att min apelsin har fått en massa blomknoppar och blommor även då det bara är ca +3c +5c på dagen och ner mot +1c -1c på nätterna nu .
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2008, 00:34
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Juddan, det låter verkligen gott med dom där tryfflarna, men farligt farligt... Flaxss, har du fröuppdragna citroner och apelsiner eller är dom köpta och redan ympade?? Kalamondinen står fortfarande ute utan ett enda blad, tror inte att den kommer att klara sig, men den får stå åtminstonde över vintern.. Dom 3 jag har ihop i samma kruka tappar några enstaka blad, har nästan stannat upp i växten, men ser rätt glada ut ändå... Jag är lite rädd att den isande vinden vi har, för med 10 grader och isvind är en farlig kombination
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
02-12-2008, 09:48
|
Gäster

|
CITAT (lissa @ 02-12-2008, 00:34)  Juddan, det låter verkligen gott med dom där tryfflarna, men farligt farligt... Flaxss, har du fröuppdragna citroner och apelsiner eller är dom köpta och redan ympade?? Kalamondinen står fortfarande ute utan ett enda blad, tror inte att den kommer att klara sig, men den får stå åtminstonde över vintern.. Dom 3 jag har ihop i samma kruka tappar några enstaka blad, har nästan stannat upp i växten, men ser rätt glada ut ändå... Jag är lite rädd att den isande vinden vi har, för med 10 grader och isvind är en farlig kombination  dom tål +10c och isande vind jag lovar dig !! det gör och har mina gjort . mina två stora är köpta och ympade tyckte det var ''underligt'' att börja blomma nu när den kom ut .
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2008, 16:15
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (flaxss @ 01-12-2008, 23:04)  satte ut mina citrusar igen , nu efter köldperioden . och såg att min apelsin har fått en massa blomknoppar och blommor även då det bara är ca +3c +5c på dagen och ner mot +1c -1c på nätterna nu .  Så är det att leva med citrus. Detta har hänt mig flera gånger, sen jag började ha mina citrusar i växthuset över vinter. Lustigt nog blir det också pollinerade citroner också...
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
02-12-2008, 17:23
|
Gäster

|
det känns som om det skulle va för svalt för den att blomma men inte då ! , trevligt med lite apelsinblommor nu .
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2008, 03:05
|

Medlem
Antal inlägg: 127
Medlem nr: 19 215

|
hej på er... jag skulle vilja ha lite tips och råd... det är så att jag var i "växthuset" där jag bor idag för att köpa krukor och som vanligt så MÅSTE jag gå igenom ALLT och titta även fast jag är där så ofta...  när jag gick förbi ena hörnet i "djungeln" så kände jag en ljuvlig doft så jag började kolla mig runt vad det var som luktade så gott... och det visade sig att det var ett mandarin träd som var i full blom, det var mängder med blommor på den. trädet var ca 150cm högt och kostade 600:- min fråga är... är det ett bra pris för ett mandarinträd i den storleken och OM man får det att bära frukt är dom ätbara då ? tacksam för snabba svar så inte nån köper det framför näsan på mig... //jonatan
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2008, 09:36
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (jonatan @ 03-12-2008, 03:05)  hej på er... jag skulle vilja ha lite tips och råd... det är så att jag var i "växthuset" där jag bor idag för att köpa krukor och som vanligt så MÅSTE jag gå igenom ALLT och titta även fast jag är där så ofta...  när jag gick förbi ena hörnet i "djungeln" så kände jag en ljuvlig doft så jag började kolla mig runt vad det var som luktade så gott... och det visade sig att det var ett mandarin träd som var i full blom, det var mängder med blommor på den. trädet var ca 150cm högt och kostade 600:- min fråga är... är det ett bra pris för ett mandarinträd i den storleken och OM man får det att bära frukt är dom ätbara då ? tacksam för snabba svar så inte nån köper det framför näsan på mig... //jonatan För det priset!!!!! KÖPDet priset brukar man ge för träd som är 70cm! Jag äter då av mina frukter och har inte blivit sjuk ännu. Smarriga!
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-12-2008, 12:47
|
Gäster

|
CITAT (jonatan @ 03-12-2008, 03:05)  hej på er... jag skulle vilja ha lite tips och råd... det är så att jag var i "växthuset" där jag bor idag för att köpa krukor och som vanligt så MÅSTE jag gå igenom ALLT och titta även fast jag är där så ofta...  när jag gick förbi ena hörnet i "djungeln" så kände jag en ljuvlig doft så jag började kolla mig runt vad det var som luktade så gott... och det visade sig att det var ett mandarin träd som var i full blom, det var mängder med blommor på den. trädet var ca 150cm högt och kostade 600:- min fråga är... är det ett bra pris för ett mandarinträd i den storleken och OM man får det att bära frukt är dom ätbara då ? tacksam för snabba svar så inte nån köper det framför näsan på mig... //jonatan sedan är ju frågan kan du sköta det ? alltså jag menar kan du ställa ut det och kan du ge det en sval vintervila med extra ljus i en temp på +5c +10c ? , kan du inte det så köp inte , kan du ge den det så köp det . huruvida det är billigt eller dyrt vet jag inte för jag har sett Mandarinträd till salu för 399-499 på en höjd av 150cm och 200cm men har också sett på 100cm som kostat 799 .
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2008, 14:18
|

Medlem

|
CITAT (MariaS @ 03-12-2008, 09:36)  För det priset!!!!! KÖPDet priset brukar man ge för träd som är 70cm!
Jag äter då av mina frukter och har inte blivit sjuk ännu. Smarriga! jag har varit och köpt det nu men fick tyvärr inte in det i bilen så dom kör hem den till mig om en stund... det var ju snällt av dom...  CITAT (flaxss @ 03-12-2008, 12:47)  sedan är ju frågan kan du sköta det ? alltså jag menar kan du ställa ut det och kan du ge det en sval vintervila med extra ljus i en temp på +5c +10c ? , kan du inte det så köp inte , kan du ge den det så köp det . huruvida det är billigt eller dyrt vet jag inte för jag har sett Mandarinträd till salu för 399-499 på en höjd av 150cm och 200cm men har också sett på 100cm som kostat 799 . hmm... ja visst kan jag det... men det blir ju tyvärr isåfall ute i vårat förråd... men ska den stå så svalt nu när den är proppad med blommor ? min sambo blev ju så glad över att den luktar så gott så hon vill ju att vi ska ha den vid fönstret i vardagsrummet med massa extra belysning ? sen så ska jag bygga ett växthus snart som ska vinterisoleras...
Redigerat av jonatan: 03-12-2008, 14:25
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-12-2008, 15:05
|
Gäster

|
CITAT (jonatan @ 03-12-2008, 14:18)  jag har varit och köpt det nu men fick tyvärr inte in det i bilen så dom kör hem den till mig om en stund... det var ju snällt av dom...  hmm... ja visst kan jag det... men det blir ju tyvärr isåfall ute i vårat förråd... men ska den stå så svalt nu när den är proppad med blommor ? min sambo blev ju så glad över att den luktar så gott så hon vill ju att vi ska ha den vid fönstret i vardagsrummet med massa extra belysning ? sen så ska jag bygga ett växthus snart som ska vinterisoleras... visst kan du ha den i sovrumsfönstret nu bara det är just , efter den blommat klart är det bra att den får vila svalt ca +5c +15c , även i rumstemp går om du ger den extra ljus . mina citrusar har jag ute långt ut på hösten och förvintern sedan övervintras dom inne ca +15c +20c , då får dom vintervila ute . får man se en bild på din nyinköpta skönhet ?
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2008, 21:46
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 03-12-2008, 15:05)  visst kan du ha den i sovrumsfönstret nu bara det är just , efter den blommat klart är det bra att den får vila svalt ca +5c +15c , även i rumstemp går om du ger den extra ljus . mina citrusar har jag ute långt ut på hösten och förvintern sedan övervintras dom inne ca +15c +20c , då får dom vintervila ute . får man se en bild på din nyinköpta skönhet ? neeej... inte sovrummet... VARDAGSRUMMET skrev jag ju... den var förresten inte 150cm men det var ganska så bra gissat av mig... den är 140cm... här kommer lite bilder på skönheten... 
DSCF8987b.jpg ( 194.13k )
Antal nedladdningar: 51har satt upp extraljuset redan, en le växtlampa blev det och här ser man ungefär hur den lyser upp den... verkar det bra eller ?
DSCF9000.jpg ( 253.26k )
Antal nedladdningar: 57kolla här vad mycket blommor den har... och dom luktar alldeles alldeles underbart...
DSCF9004.jpg ( 226.23k )
Antal nedladdningar: 43
DSCF8991.jpg ( 113.19k )
Antal nedladdningar: 39
DSCF9006.jpg ( 130.81k )
Antal nedladdningar: 36
DSCF9006b.jpg ( 80.07k )
Antal nedladdningar: 40CITAT (blomkronan @ 03-12-2008, 20:56)  Grattis jonatan det var ett mycket bra pris tycker jag. Nu vill vi se bilder.... tack så mycket... här får du se bilderna du med...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-12-2008, 22:01
|
Gäster

|
vackert träd !!! vet inte vart jag fick sovrummet ifrån!! .
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2008, 22:16
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 03-12-2008, 22:01)  vackert träd !!! vet inte vart jag fick sovrummet ifrån!! . du var kanske trött och bara hade "sovrum" i huvudet...  tackar...ja jag tycker oxå trädet är jättefint... såg du ljuset från extrabelysningen på andra bilden... verkar det bra eller ? tänkte ge den 14 timmar ljus om dan... är dom där små gröna bollarna som man kan se på 4'e bilden blivande frukter eller ? isåfall är det hur många som helst... går inte ens att räkna dom så många är det... läste en annan tråd här ang leran den är planterad i... borde jag byta den till det du skrev i den andra tråden och ska jag göra det nu isåfall eller vänta till våren ?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2008, 22:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
OJ, OJ Jätte GRATTIS vilket fint träd. Du gjorde ett klipp Nu håller vi tummarna att den trivs hos dig... fast det behöver vi ju inte göra... allt verkar trivas bra hos dig...
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-12-2008, 22:39
|
Gäster

|
CITAT (jonatan @ 03-12-2008, 22:16)  du var kanske trött och bara hade "sovrum" i huvudet...  tackar...ja jag tycker oxå trädet är jättefint... såg du ljuset från extrabelysningen på andra bilden... verkar det bra eller ? tänkte ge den 14 timmar ljus om dan... är dom där små gröna bollarna som man kan se på 4'e bilden blivande frukter eller ? isåfall är det hur många som helst... går inte ens att räkna dom så många är det... läste en annan tråd här ang leran den är planterad i... borde jag byta den till det du skrev i den andra tråden och ska jag göra det nu isåfall eller vänta till våren ? haha kanske var jag trött när jag skrev det svårt att säga om ljuset är bra , det täcker väl inte så mycket . bättre hade nog varit med ett bra lysrör strax ovanför . det finns ju lysrör med olika färger och vågor och färgtemp . dom små gröna bollarna är kart dock oftast brukar hälften trilla av ( själv gallring ) . du kan plantera om den i feb-april . sedan en månad efter om plantering kan du ge den näring .
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2008, 23:12
|

Medlem

|
CITAT (blomkronan @ 03-12-2008, 22:25)  OJ, OJ Jätte GRATTIS vilket fint träd. Du gjorde ett klipp Nu håller vi tummarna att den trivs hos dig... fast det behöver vi ju inte göra... allt verkar trivas bra hos dig... nja... inte allt tyvärr så håll du några tummar ändå...  CITAT (flaxss @ 03-12-2008, 22:39)  haha kanske var jag trött när jag skrev det
svårt att säga om ljuset är bra , det täcker väl inte så mycket . bättre hade nog varit med ett bra lysrör strax ovanför . det finns ju lysrör med olika färger och vågor och färgtemp .
dom små gröna bollarna är kart dock oftast brukar hälften trilla av ( själv gallring ) .
du kan plantera om den i feb-april . sedan en månad efter om plantering kan du ge den näring . japp, det med lysrör är ju ett alternativ... måste bara komma på nått sätt så det inte stör tv-tittandet bara... för barna tycker redan att jag tar upp hela huset med mina planteringar... och dom är typ så här glada för det ----->>>  och det lär ju inte bli bättre om dom ser två lysrör som lyser i tv-skärmen...  men jag får fundera lite hur jag ska lösa det... och japp, det med olika färgtemper på rören känner jag väl till... kör ju med lite olika till mina fröer och sticklingar... ok... bra att du tog upp det för jag har sett när jag läst denna tråden att det skrivs en del om det och jag har inte fattat vad det är för nått... kart alltså... vad är det för nått ? tack då vet jag... hur mycket större kruka ska jag plantera om den i då ?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|