Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

63 sidor V  « < 20 21 22 23 24 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrustråden
          flaxss
          Inlägg 03-12-2008, 23:27
          Länk hit: #421

Gäster

CITAT (jonatan @ 03-12-2008, 23:12) *
          nja... inte allt tyvärr så håll du några tummar ändå... wink.gif
          japp, det med lysrör är ju ett alternativ... måste bara komma på nått sätt så det inte stör tv-tittandet bara... för barna tycker redan att jag tar upp hela huset med mina planteringar... och dom är typ så här glada för det ----->>> ranting.gif och det lär ju inte bli bättre om dom ser två lysrör som lyser i tv-skärmen... whistling.gif men jag får fundera lite hur jag ska lösa det...
          och japp, det med olika färgtemper på rören känner jag väl till... kör ju med lite olika till mina fröer och sticklingar...

ok... bra att du tog upp det för jag har sett när jag läst denna tråden att det skrivs en del om det och jag har inte fattat vad det är för nått... kart alltså... vad är det för nått ?

tack då vet jag... hur mycket större kruka ska jag plantera om den i då ?

djuraffären brukar ha lysrör som funkar för växter ( jag köpte bland annat till karet nu ett lysrör med mycket blåa,gröna,gulavågor och 135lux och 18tusen färgtemp ) får se om det ger någon bra tillväxt . över sådder,sticklingar och mindre växter har jag ett annat lysrör tror det hade mycket röda och blåa vågor .

kart kan man säga är början till frukt .

i en kruka som ger ca 2-3cm mer utrymme på sidorna och på botten .

Citera
          jonatan
          Inlägg 04-12-2008, 00:07
          Länk hit: #422

Medlem
          Antal inlägg: 127
          Medlem nr: 19 215

CITAT (flaxss @ 03-12-2008, 23:27) *
          djuraffären brukar ha lysrör som funkar för växter ( jag köpte bland annat till karet nu ett lysrör med mycket blåa,gröna,gulavågor och 135lux och 18tusen färgtemp ) får se om det ger någon bra tillväxt . över sådder,sticklingar och mindre växter har jag ett annat lysrör tror det hade mycket röda och blåa vågor .

kart kan man säga är början till frukt .

i en kruka som ger ca 2-3cm mer utrymme på sidorna och på botten .

jag kör med "Philips Super 80 MASTER TL-D 840" och "Osram Växtlysrör Fluora77"
          super80 rören har en färgtemp på 4000 på 36wattarna och fluora77 har en färgtemp på 1200 på 36wattarna... det är dom två olika jag kör med till mina fröer och sticklingar och det växer så det knakar...
          har aldrig hört att det finns rör på 18000 ? vad heter dom ?

aha... tackar, då fick jag lärt mig nått nytt idag med... wink.gif

ok, då vet jag hur jag ska plantera om den när det blir dags...

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-12-2008, 09:41
          Länk hit: #423

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

KOrtet på belysningen har du väl tagit när det är mörkt va? I så fall räcker det bra. Trädet får i alla fall den extra belysning i kronan som gynnar fotosyntesen.

MYCKET vackert träd föresten! Och grattis till alla fruktämnen (kart). Vårda den ömt och tänk på att den behöver duscha regelbundet, nu när den står i rumstemperatur. När blomningen är klar, kan du ställa den svalare för vilans skull. (Du hade ju den möjligheten) Det är bättre med en kort vila än ingen vila.

Angående fruktämnena. Under vilan kommer det inte hända så mycket, men så snart den börjar få det lite varmare kommer frukterna snart växa till sig och om ca 6 månader kan du börja skörda dina första egna mandariner wub.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 04-12-2008, 10:59
          Länk hit: #424

Gäster

CITAT (jonatan @ 04-12-2008, 00:07) *
          jag kör med "Philips Super 80 MASTER TL-D 840" och "Osram Växtlysrör Fluora77"
          super80 rören har en färgtemp på 4000 på 36wattarna och fluora77 har en färgtemp på 1200 på 36wattarna... det är dom två olika jag kör med till mina fröer och sticklingar och det växer så det knakar...
          har aldrig hört att det finns rör på 18000 ? vad heter dom ?

aha... tackar, då fick jag lärt mig nått nytt idag med... wink.gif

ok, då vet jag hur jag ska plantera om den när det blir dags...

Power glo tror jag dom heter , går säkert googla .n

Citera
          jonatan
          Inlägg 04-12-2008, 16:53
          Länk hit: #425

Medlem

CITAT (flaxss @ 04-12-2008, 10:59) *
          Power glo tror jag dom heter , går säkert googla .n

japp, jag hittade dom... jag hade ingen aning att det fanns rör med så högt kelvin... du måste ha en jäkla ljus med det med tanke på att dagsljus ligger 6500 kelvin... coolgleam.gif

är det T5 rör du har då eller ?

--------------------

Citera
          jonatan
          Inlägg 04-12-2008, 17:01
          Länk hit: #426

Medlem

CITAT (MariaS @ 04-12-2008, 09:41) *
          KOrtet på belysningen har du väl tagit när det är mörkt va? I så fall räcker det bra. Trädet får i alla fall den extra belysning i kronan som gynnar fotosyntesen.

MYCKET vackert träd föresten! Och grattis till alla fruktämnen (kart). Vårda den ömt och tänk på att den behöver duscha regelbundet, nu när den står i rumstemperatur. När blomningen är klar, kan du ställa den svalare för vilans skull. (Du hade ju den möjligheten) Det är bättre med en kort vila än ingen vila.

Angående fruktämnena. Under vilan kommer det inte hända så mycket, men så snart den börjar få det lite varmare kommer frukterna snart växa till sig och om ca 6 månader kan du börja skörda dina första egna mandariner wub.gif

japp, det är taget när det var mörkt... det ända som lyste i rummet när jag tog bilden var 2 växtlampor i fönstret och två växtlampor på andra sidan rummet + ljuset från tv'n...
          ok... så det kanske räcker så som jag har det nu då... annars tänkte jag att jag kan ju hänga upp 1 eller 2 le växtljus till ovanför ?

tack... ja jag ska vårda den ömt... wink.gif
          jag brukar gå omkring och duscha vissa av växterna varje dag med blomsprutan så den kommer att få sin dagliga ranson den med...
          ska fixa det när den har blommat klart (när den nu har gjort det) sen efter detta så kommer den ju få stå i växthuset året om hade jag tänkt... har inte byggt det ännu men det är på g...

låter kul... tar det inte mer än ca 6 månader från kart till mogen frukt ?

kanske ska säga att det är en "citrus clementine"

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 04-12-2008, 17:33
          Länk hit: #427

Gäster

CITAT (jonatan @ 04-12-2008, 16:53) *
          japp, jag hittade dom... jag hade ingen aning att det fanns rör med så högt kelvin... du måste ha en jäkla ljus med det med tanke på att dagsljus ligger 6500 kelvin... coolgleam.gif

är det T5 rör du har då eller ?

jag har till växterna Flora glo tror jag det hette ( vet inte om det är det bästa för växterna ) .

det andra är ju i karet så det blir ju inte så ljust i rummet .

vad det är för rör vet jag inte .

jaså är solljus bara 6500kelvin trodde det var mer .

Citera
          flaxss
          Inlägg 04-12-2008, 17:43
          Länk hit: #428

Gäster

CITAT (jonatan @ 04-12-2008, 17:01) *
          japp, det är taget när det var mörkt... det ända som lyste i rummet när jag tog bilden var 2 växtlampor i fönstret och två växtlampor på andra sidan rummet + ljuset från tv'n...
          ok... så det kanske räcker så som jag har det nu då... annars tänkte jag att jag kan ju hänga upp 1 eller 2 le växtljus till ovanför ?

tack... ja jag ska vårda den ömt... wink.gif
          jag brukar gå omkring och duscha vissa av växterna varje dag med blomsprutan så den kommer att få sin dagliga ranson den med...
          ska fixa det när den har blommat klart (när den nu har gjort det) sen efter detta så kommer den ju få stå i växthuset året om hade jag tänkt... har inte byggt det ännu men det är på g...

låter kul... tar det inte mer än ca 6 månader från kart till mogen frukt ?

kanske ska säga att det är en "citrus clementine"

det är alltid bättre att ha mer ljus. så ''tänkte'' du placera lysrör ovan så gör det. risken är annars att skotten växer snett mot fönstret . jag räknar på ''alla'' citrusar ca 9till 12månader i svenskt klimat utan växthus där plantan står ute från vår till höst och övervintras inne i en bra miljö .

övervintrar du den i växthus eller har den ''alltid'' i växthus så går det mycket snabbare . dock tog jag generellt över alla citrusar .

Clementin ( hybrid mellan Mandarin och Pomerans ) mer kan du läsa om här http://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A5citrus

men Clementin är en snabbare sort att få frukt så i sverige kan det ta mellan 6-9månader beroende på hur den odlas . för mognad gäller sol och hög värme vilket sommaren i sverige oftast saknar .

Redigerat av flaxss: 04-12-2008, 17:45

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-12-2008, 18:36
          Länk hit: #429

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (flaxss @ 04-12-2008, 17:43) *
          det är alltid bättre att ha mer ljus. så ''tänkte'' du placera lysrör ovan så gör det. risken är annars att skotten växer snett mot fönstret . jag räknar på ''alla'' citrusar ca 9till 12månader i svenskt klimat utan växthus där plantan står ute från vår till höst och övervintras inne i en bra miljö .

övervintrar du den i växthus eller har den ''alltid'' i växthus så går det mycket snabbare . dock tog jag generellt över alla citrusar .

Clementin ( hybrid mellan Mandarin och Pomerans ) mer kan du läsa om här http://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A5citrus

men Clementin är en snabbare sort att få frukt så i sverige kan det ta mellan 6-9månader beroende på hur den odlas . för mognad gäller sol och hög värme vilket sommaren i sverige oftast saknar .

Oja, liiite koll på citrusarna har jag allt flaxss giggle.gif

De som tar längst tid att mogna är citroner som tar mellan 9-18 månader på sig.

Citera
          flaxss
          Inlägg 04-12-2008, 22:07
          Länk hit: #430

Gäster

CITAT (MariaS @ 04-12-2008, 18:36) *
          Oja, liiite koll på citrusarna har jag allt flaxss giggle.gif

De som tar längst tid att mogna är citroner som tar mellan 9-18 månader på sig.

även clementiner tar lång tid på sig . upp till 8-9månader är inte ovanligt . finns fler än citroner som tar lång tid på sig . som sagt generellt så kan man säga 9-12månader . sedan skiljer det hur man odlar dom .

Citera
          freddie
          Inlägg 05-12-2008, 18:44
          Länk hit: #431

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

Hej alla knäppgökar wink.gif Roligt att tråden lever. Här kommer en rapport från mig:

Mina träd och frösådder stortrivs. Latifolian och Limonen skjuter tonvis med skott, både blommor och blad. Min Meyeri skjuter enbart skott, men det är ju än så länge en 2-årig ung stickling. Frösådder av grape och citron och sticklingar av Latifolia och Limon stortrivs också. Min sinensis har tappat 75 procent av sina blad och vill inte komma igång. Intressant hur det kan skilja sig mellan de olika plantorna. Sinensisen och Meyerin stod ute lika länge (till slutet av oktober). Ena trivs och den andra mår piss. Frågan är om det beror på sort eller på individ. Strunt samma, jag är glad att jag lyckas övervintra majoriteten framgångsrikt. Jag behandlade samtliga växter mot spinnangrepp i mitten av november (med spidermite control). Mycket effektivt hittils! Gött! smile.gif

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          flaxss
          Inlägg 05-12-2008, 19:35
          Länk hit: #432

Gäster

CITAT (freddie @ 05-12-2008, 18:44) *
          Hej alla knäppgökar wink.gif Roligt att tråden lever. Här kommer en rapport från mig:

Mina träd och frösådder stortrivs. Latifolian och Limonen skjuter tonvis med skott, både blommor och blad. Min Meyeri skjuter enbart skott, men det är ju än så länge en 2-årig ung stickling. Frösådder av grape och citron och sticklingar av Latifolia och Limon stortrivs också. Min sinensis har tappat 75 procent av sina blad och vill inte komma igång. Intressant hur det kan skilja sig mellan de olika plantorna. Sinensisen och Meyerin stod ute lika länge (till slutet av oktober). Ena trivs och den andra mår piss. Frågan är om det beror på sort eller på individ. Strunt samma, jag är glad att jag lyckas övervintra majoriteten framgångsrikt. Jag behandlade samtliga växter mot spinnangrepp i mitten av november (med spidermite control). Mycket effektivt hittils! Gött! smile.gif

min Citrus sinensis har inte tappat några blad än , skjuter skott och blommar .

att din Citrus × meyeri ( Citrus limon 'Meyeri' ) skiljer sig ifrån vanlig sinensis är ju inte konstigt då den är mer en citron än en apelsin . så trivs din citron så trivs även Citrus × meyeri även om inte Citrus sinensis gör det .

Citrus × meyeri ( Citrus limon 'Meyeri' ) är ju en intressant art då den trivs i klimat med svala vintrar , vilket gör att den tål en hel del frost neråt -5c -10c och kan ev passa bättre att odla i sverige än vanlig citron som kräver lite varmare klimat både längre och varmare somrar .

Redigerat av flaxss: 05-12-2008, 19:37

Citera
          freddie
          Inlägg 06-12-2008, 11:22
          Länk hit: #433

Medlem

Jag har inte utsatt sinensisen för frost så det kan inte vara det. Måste vara omställningssvårigheter till inomhusklimatet. Den har helt enkelt varit mer trögstartad än de andra. Sinensisen köptes i våras och är kanske inställd på andra vinterförhållanden än de jag erbjuder medan meyerin är s.a.s. van att bo hos mig. Stämmer som du skriver flaxss att meyeri skall vara väldigt frosttålig. jag har även läst på diverse sajter att det är en av de citrusväxter som är tacksammast övervintra inomhus. Dess kompakta storlek som fullvuxen gör också att den passar att odla i kruka. Frön från meyeri ger meyeri dvs de hybridiserar inte (heter det så?). Oj, nu svävade jag ut från ämnet... Hej då!

--------------------

Citera
          jonatan
          Inlägg 06-12-2008, 17:40
          Länk hit: #434

Medlem

CITAT (flaxss @ 04-12-2008, 22:07) *
          även clementiner tar lång tid på sig . upp till 8-9månader är inte ovanligt . finns fler än citroner som tar lång tid på sig . som sagt generellt så kan man säga 9-12månader . sedan skiljer det hur man odlar dom .

ok, vilket fall som helst så får man vänta längre än man egentligen klarar och vill då...

CITAT (freddie @ 05-12-2008, 18:44) *

tjena freddie...
          jag har ju inte kunnat skriva i tråden innan för jag har ju inte haft nån citrus förrän nu men nu kanske jag kommer och terroriserar er som f*n här... devil.gif

kul att läsa att det går så bra för dig mer dina citrusar iaf och er andra oxå för den delen...

jag kom hem idag efter att ha varit borta i två dagar och nu när jag kom hem så kände jag verkligen hur gott det luktade i vardagsrummet från clementinblommorna... luktar precis som syren... eller så är det fel på mina luktorgan... smile.gif nä så illa är det inte för dom andra i familjen säger samma sak... om det inte är nått dom säger för att hålla med mig bara för husfridens skull... hahaha...

*************************************************************************

marias: tack för infon du med... jag lyssnar och lär... wink.gif

//jonatan

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 06-12-2008, 18:42
          Länk hit: #435

Gäster

CITAT (freddie @ 06-12-2008, 11:22) *
          Jag har inte utsatt sinensisen för frost så det kan inte vara det. Måste vara omställningssvårigheter till inomhusklimatet. Den har helt enkelt varit mer trögstartad än de andra.

förlåt ! , men jag hängde inte riktigt med. Skrev bara att min inte tappat blad än. Hoppas att min inte gör det heller. vad du fick frost ifrån vet jag inte.

CITAT (jonatan @ 06-12-2008, 17:40) *
          ok, vilket fall som helst så får man vänta längre än man egentligen klarar och vill då...

//jonatan

även om du tycker frukten är mogen och har rätt färg så bör du ändå vänta någon månad till innan du äter den.

Citera
          jonatan
          Inlägg 06-12-2008, 19:16
          Länk hit: #436

Medlem

CITAT (flaxss @ 06-12-2008, 18:42) *
          förlåt ! , men jag hängde inte riktigt med. Skrev bara att min inte tappat blad än. Hoppas att min inte gör det heller. vad du fick frost ifrån vet jag inte.
          även om du tycker frukten är mogen och har rätt färg så bör du ändå vänta någon månad till innan du äter den.

ok... är det nån risk att dom rammlar av själv eller ?

--------------------

Citera
          freddie
          Inlägg 07-12-2008, 10:19
          Länk hit: #437

Medlem

CITAT (flaxss @ 06-12-2008, 18:42) *
          vad du fick frost ifrån vet jag inte.

Jag ville bara utesluta frost som orsak till bladbortfallet.

CITAT (jonatan @ 06-12-2008, 19:16) *
          ok... är det nån risk att dom rammlar av själv eller ?

Växten kan tappa frukt och det gör den i så fall för att reglera vad den klarar av. Vissa här på forumet anser att man skall låta växten sköta det själv medan andra anser att man skall gallra.

--------------------

Citera
          jonatan
          Inlägg 07-12-2008, 10:32
          Länk hit: #438

Medlem

CITAT (freddie @ 07-12-2008, 10:19) *
          Jag ville bara utesluta frost som orsak till bladbortfallet.
          Växten kan tappa frukt och det gör den i så fall för att reglera vad den klarar av. Vissa här på forumet anser att man skall låta växten sköta det själv medan andra anser att man skall gallra.

men OM det är så att man tycker en frukt ser mogen ut och man bestämmer sig för att låta den hänga kvar en månad till och den då rammlar av under tiden då är det väl bara att käka upp den... jag menar att då är den väl mogen antagligen... eller ?
          men det borde man ju iof märka när man börjar äta den juh...

var hittar ni alla era citrusträd förresten ? verkar ju finnas så många olika sorter och man vill ju gärna köpa ett som är några år så man inte behöver vänta ihjäl sig innan dom börjar bära frukt... och hur gammal ska en citrus vara för att börja bära frukt på ett ungefär ?

... och finns det några citrus arter som INTE går att äta som typ bara odlas som prydndas-växt om ni förstår hur jag menar ?

--------------------

Citera
          freddie
          Inlägg 07-12-2008, 12:03
          Länk hit: #439

Medlem

Tjena själv, Jonatan. Kul med nytt folk i tråden!
          CITAT (jonatan @ 07-12-2008, 10:32) *
          men OM det är så att man tycker en frukt ser mogen ut och man bestämmer sig för att låta den hänga kvar en månad till och den då rammlar av under tiden då är det väl bara att käka upp den... jag menar att då är den väl mogen antagligen... eller ?
          men det borde man ju iof märka när man börjar äta den juh...
          Jag gissar att du riskerar övermognad om du väntar tills den trillar av.
          var hittar ni alla era citrusträd förresten ? verkar ju finnas så många olika sorter och man vill ju gärna köpa ett som är några år så man inte behöver vänta ihjäl sig innan dom börjar bära frukt... och hur gammal ska en citrus vara för att börja bära frukt på ett ungefär ?
          Håll ögonen öppna, så hittar du. Beträffande den andra frågan så tror jag det beror på storlek snarare än ålder. Ålder och storlek har förvisso ett visst samband.
          ... och finns det några citrus arter som INTE går att äta som typ bara odlas som prydndas-växt om ni förstår hur jag menar ?
          Personligen har jag svårt för de allra sötaste sorterna. Mina favoriter är satsumas och blodgrape. Om jag hittar träd av dessa, skulle jag nog köpa på fläcken. Om du avser giftighet tror jag inte det finns giftiga citrusfrukter. smile.gif

Redigerat av freddie: 07-12-2008, 12:08

--------------------

Citera
          jonatan
          Inlägg 07-12-2008, 12:30
          Länk hit: #440

Medlem

CITAT (freddie @ 07-12-2008, 12:03) *
          Tjena själv, Jonatan. Kul med nytt folk i tråden!
          Jag gissar att du riskerar övermognad om du väntar tills den trillar av.
          Håll ögonen öppna, så hittar du. Beträffande den andra frågan så tror jag det beror på storlek snarare än ålder. Ålder och storlek har förvisso ett visst samband.
          Personligen har jag svårt för de allra sötaste sorterna. Mina favoriter är satsumas och blodgrape. Om jag hittar träd av dessa, skulle jag nog köpa på fläcken. Om du avser giftighet tror jag inte det finns giftiga citrusfrukter. smile.gif

ok... tack för tipsen...

får ta mig en runda bland handelsträdgårdarna runt om här och se vad jag kan hitta...

//jonatan

--------------------

Citera

63 sidor V  « < 20 21 22 23 24 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 02:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon